Berichten van Hoppa

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Heeft er iemand een goede link/info waar de invloed van de verschillende ruwe granen op smaak/body/... staat beschreven.

Alsook het gehalte KH - Prot - vetten

De info die ik vind is niet altijd consequent.

Voor een eerste keer zou ik ook werken met zo'n kant en klaar moutpakket, daar zit reeds geschrote mout in en dat wil zeggen dat je niet meteen een schrootmolen moet kopen.

In deze moutpakketten is de mout alleszins niet geschroot. En ik ben er vrij zeker van in de andere pakketten ook niet.

Misschien wel, maar zou dat fosforzuur niet zorgen voor een extra ontsmettingskracht?

jij vertelde dat je het wat wilde aanzuren omdat het kneitehard was. Mijn reply hierop was demi-water. Verder moei ik mij niet.

Van nergens eigenlijk. Maar ik dacht dat fosforzuur het ontsmettende ingrediënt was in Starsan dus dacht ik, waarom dat niet toevoegen aan Chempro Acid om het nog wat beter te doen werken?

Ik ben eigenlijk van zin om eens die Chempro Acid een kans te geven, dan zou ik eerst het water hier aanzuren (wij zitten met kneiterhard water) en dan net als jij met een spuitbus de chempro aanbrengen op de te ontsmetten onderdelen.

Zou je dan niet beter demiwater kopen en hier de chempro acid in mengen? Als je een spuitbus kan gebruiken, heb je ook niet veel water nodig.

Uit diverse bronnen vernomen dat de winkel altijd wel Starsan had, maar de webshop niet. Dat ene bedrijf bestaat in de praktijk uit 2 bedrijven/magazijnen.

Of ze mogen het niet verkopen en doen het dan maar enkel in de winkel????

Klopt idd, wordt meestal uitgegeven.

Mijn ervaring met auditors in de voedingssector is toch vooral dat ze overtuigd willen zijn dat je weet waarmee je bezig bent. Als je verhaal goed in elkaar zit en je aantoont dat je bewust bent van de risico's en weet je ermee moet aanvangen, dit gekoppeld aan een goede opvolging en administratie.

Hoppa : welk type kunststof is dat? Een link zou al helemaal top zijn! En bedoel je met vliegende en kruipende beesten om een deftig preventieplan op te maken tegen ongedierte?

glasvezelversterkte, polyester composietplaten

Ik worstel meer om de vliegende insecten buiten te houden, lamp heb ik wel. Meer in principe moet je dit ook jaarlijks tellen en evalueren.

Daarnaast zou ik ook voor muizen ook iets moeten zetten en hier een controle op moeten uitvoeren.

Ik heb op mijn muren kunststofpanelen gelijmd. Vloer is gewoon getegeld en het plafond geverfd.

Voor het FAVV moet je niet al te veel schrik hebben, brouwers zijn voor hen geen kritische groep. Als het netjes verzorgd is, en muren/plafond is goed wasbaar is het voldoende.

De 'moeilijkheid' zit eerder in vliegende en kruipende beesten.

Eigenlijk kunt ge ook gemakkelijk berekenen hoeveel het volume is toegenomen.

Je hebt 6654gr bier met dichtheid van 1033g/l => 6.44L.

Als we er dan van uitgaan dat de volumetoename gelijk is met het toegevoegde volume.

Had je dus een dichtheid van (600g/0.44L) 1363g/L.

Dit is een aannemelijke waarde voor een hoog geconcentreerd suikermengsel. Ter vergelijk, belgogluc heeft een dichtheid van 1370g/l (suikermengsel met ca. 73% suiker)

Ik ben ondertussen thuis en heb eens proberen te tellen. Verbeter mij als ik mij ergens vergis.

Na vergisting van 1041 naar 1009 heb je een alc% van 4.2%vol. oftewel 3.3%alc gewicht.

(berekend met https://www.brewcalcs.com/)

In 6L oftewel (6L*1009=) 6054g zit 199.8gr alc. (3.3*6054/100).

Als je daar 600gr bijdoet, heb je 199.8gr op 6654grbier => 3%alc gewicht.

Eenvoudig gerekend is dat 3.75% alc vol.

FG is nu 1033

Nu alc% = (OG - FG)*0.131 => OG = alc%/0.131 + FG = 1061 (ik rond naar beneden af omdat mijn alc.-gehalte eigenlijk is lager is als je correcter rekent)

Dus OG is 1061

(als je de OG en FG in brewcalc steekt kom je ook op alc% gewicht op 3% uit)

Het is geconcentreerd natuurlijk sap. Ik vermoed ong 200 ml. Vergeten een meting ervan te nemen maar de kans is groot dat mijn hydrometer er niet met overweg ging kunnen 😀

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Dat lijkt mij onmogelijk. 600g en 200ml. Dat zou dan een dichtheid zijn van 3kg/L?

Straf

Het klopt wel, maar het ziet er eigenlijk vrij arbitrair uit deze berekening, vooral omdat het gaat om ongelijke volumes. Als benadering lijkt het OK.

Ik heb het nagerekend met software die ik geschreven heb, die eigenlijk converteert tussen Plato en graviteit naargelang het benodigde resultaat, en dit komt ongeveer hetzelfde uit.

Lijkt wel straf kriekensap, op een oplossing van 600 gram, 425 gram suiker.

Volgens mij wordt de invloed van alc. toch vergeten bij de metingen.

Ik kom uit op een sg van 1063

en dat je ca 360gr suikers hebt toegevoegd, op een oplossing van 600gr. dus ook wel een serieus dikke kriekensap (of eerder grenadine)

Voor mij zijn er 2 zaken in dit hele verhaal.

1: Wanneer is tijdens maischen alle zetmeel omgezet in suikers (onvergistbaar/vergistbaar)?

Bij bovenstaande zeer interessante experimenten vraag ik mij dan af? Als de dichtheid omhoog gaat, wil dat dan zeggen dat er nog zetmeel is omgezet naar suikers? Of is er enkel een verandering geweest van dextrines naar maltose.

2: Wat is de suiker-samenstelling van mijn wort en kunnen we daar een goede gok naar doen door de dichtheid te meten.

Mijn bovenstaande vragen moet je ook kaderen met deze 2 punten.

Mooie uitleg van het verstijfselen. Maar dan blijft de vraag nog altijd. Hoe lang is nu interessant om de grens-amylase aan te houden.

Is hier ergens literatuur van te vinden?

Strookt eigenlijk volledig met mijn bevindingen.

2 bedenkingen/vragen:

- het langer maischen op 1 bepaald T-stap heeft na een 10-20-tal minuten geen invloed meer op de dichtheid. Maar blijft de vergistingsgraad hetzelfde als je langer maischt (ook al is er geen verschil in dichtheid)

- Eigenlijk een beetje hetzelfde. Bij "volledige" van het zetmeel in suikers, verander de dichtheid nog naargelang het type suiker? Maw, heeft de samenstelling van uw suikermengsel een invloed op de gemeten dichtheid?

- Hoeveel effect heeft de grens-amylase als de verstijfseling nog niet volledig is? Of maw hoe lang zou je de grens-amylase-stap moeten aanhouden.

Sorry, het zijn 3 vragen geworden.

Ik geraak er meer en meer van overtuigd om in te maischen op 58-60°C en dan 60 min te maischen op 65-67°C (gemengde amylase), om tenslotte rustig te verder op te warmen naar 78°C. (Passeert dan ook de 72°C, waar de alfa nog wat zijn ding kan doen)

Ik zit idd in dezelfde lijn.

Inmaischen rond 60°C voor de grensamylase. En dan meestal 60min op 65°C. Mijn bieren moeten ook niet heel droog zijn.

Keuze van de gist is voor mijn ook belangrijker.

Mag ik uit uw recept, maischshema concluderen dat jij ook niet meer heel veel waarde hecht aan het maischschema an sich. Of met andere woorden, dat het maischschema geen grote invloed meer heeft op je eindvergisting?

Ik ben sinds enkele maanden ook trouwe gebruiker van Brewfather. Zeer handige tool.
    Ze reageren ook prompt op vragen via fb.

Wel had ik voorgesteld om bij fermentables in de pop-up, bij het maken van een recept, te tonen welke SG je bereikt bij aanpassen. Nu moet je de popup sluiten en dan zie je dat. Is niet echt handig.

Het is toch de bedoeling dat de hallo in de maisch ketel gebruikt gaat worden als filter, (ik weet wel dat je deze goed moet plaatsen en er voorzorgen dat er geen lucht in achterblijft anders durft die schuin te komen zitten met alle gevolgen van dien)
    Wat waren je uitdagingen met die hallo?

Ik weet het niet meer exact welke uitdagingen ik had. Maar ik was vooral niet tevreden over het resultaat na filtratie.

Ik ben snel overgeschakeld op een hevelfilter en zowel het rendement als de helderheid ging omhoog. Zo herinner ik het mij toch.

Een paar druppeltjes olijfolie kan ook al eens helpen tegen het overmatig schuimen tijdens gisting.

Nu op naar het 2é jaar. verschillende in mijn klas waren ook niet tevreden over Syntra.

Welke cursus en waar hebben die dat op Syntra gevolgd. Ik geef nu les op Syntra en doe mijn best op het niveau daar wat op te krikken. Op welk vlak waren ze niet tevreden of is er verbetering mogelijk?

Wat betreft microbrouwerij (2-jarige cursus) bestaat die nog maar 2 jaar en zijn de eerste cursisten dus net afgestudeerd. Dit zou dus willen zeggen dat de cursisten die bij u in de klas zitten enkel het 1ste jaar zouden gevolgd hebben.

Groetjes,

Joris

Moest het 19 oktober zijn, heb ik mogelijks ook nog wel een locatie? Maar dat is nog wat hangende.

Bij mij mag iedereen mee komen brouwen gratis en voor niks (ze krijgen er meestal nog een extra maaltijd bij geserveerd daar een brouwsessie 5 à 7 uur in beslag neemt), snap huidige tijd niet dat daar nog mensen geld willen voor betalen als je enkel gewoon een hobbybiertje wil brouwen en niet de bedoeling hebt verder door te groeien naar een pro, maar ieder zijn keuze en beleving van de hobby, alles (of heel veel toch) staat openlijk op internet en ook op ons/dit forum, gewoon een beetje zoeken, hoe moeilijk kan het zijn eigenlijk, meerdere leden hier kunnen dat beamen, schijnbaar zijn er die er een duit willen mee verdienen, doch ieder zijn manier van werken/doen, geen verwijt, zal wel diepgaandere achtergrond hebben denk ik, maar wie gewoon simpel een biertje wil brouwen en wil groeien op zijn tempo hoeft daar geen fortuin voor uit te geven, groeien doe je toch door het meerder keren te doen en je in te lezen, als het niet wil lukken zijn er nog mede lotgenoten die soelaas kunnen brengen, dus de redding is steeds nabij... :-)

Bwa,

soms is het toch handig om een basis mee te krijgen, om van daaruit verder op te zoeken op't internet. Er staat veel nonsens tussen en als je van niets weet is het toch moeilijk het kaf van het koren te scheiden.

Daarnaast zijn er ook gewoon mensen, en ik reken mijzelf daarbij, die niet zo graag lezen of het geduld er niet voor hebben om eerst alles uit te zoeken. Dan is zo'n 1-daagse workshop wel handig om op korte termijn veel te weten te komen.

Maar ik spreek natuurlijk wel een beetje voor mijne eigen winkel. :cool:^^