Berichten van Koen_VR

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ter info, als lid van de roeselaarse gilde krijg je nog een mooie korting op de BMS prijs! Verstuurd vanaf mijn Y635-L21 met Tapatalk
    [quote='Koen_VR' pid='66939' dateline='1434789610'] Voor wie met deze leuke hobby wil starten of nog even een opfrissing kan gebruiken: op 25 september start er terug een beginnerscursus bier brouwen bij de Roeselaarse wijn en biergilde. Inlichtingen en inschrijvingen bij Eric Baert op 051/209381 of Herwig Volckaert op 0498/102000 of via mail op info@rwbgilde.be . Info kan je ook vinden op http://rwbgilde.be/node/104 [/quote] Ondertussen zijn er terug enkele nieuwe mensen op het forum die misschien wel interesse hebben om binnenkort de cursus brouwen te volgen in de Roeselaarse gilde. Daarom haal ik dit bericht nog eens naar boven. Verstuurd vanaf mijn Y635-L21 met Tapatalk
    ik heb ergens eens gelezen dat bepaalde top keukenchefs de duindoorntakken afknippen, invriezen, om dan de bevroren bessen ervan af te plukken zonder de bes te kneuzen of te beschadigen.... [hr] http://m.nieuwsblad.be/cnt/DMF20150602_01711447?isnemo=true
    [quote='JanLeMercier' pid='68858' dateline='1441731712'] Vandaag met een kameraad naar de zee geweest, De Panne, en daar eindelijk! na al die tijd, duindoorn gevonden. Het was de bedoeling om een kilo of 2,5 à 3 te plukken en die dan te verwerken in een volgende stout. Zoals ik nu gedaan heb met de braambessenstout. Het zou dan een duindoornstout worden. De Panne stond echt vol, maar dan ook vòl!!! met duindoorn. Werkelijk overal zag je die besjes. In een handomdraai moet je er daar kilo's van kunnen plukken.  Maar wat was de tegenvaller groot, zeg! Ik trok er onmiddellijk eentje van en toen wist ik het direct: dit is echt niet lekker. Het was eerder een heel slechte smaak. Ookal vind ik de besjes wel mooi en (vooral) speciaal: het lijkt me een slecht idee om iets dat je helemaal niet lekker vindt, aan je bier toe te voegen. Wat vinden jullie daar van? "Redeneer" ik verkeerd? Jan [/quote] Jan, sleedoorn is ook niet 'lekker' en toch worden die bvb bij Alvinne in bier gebruikt. Ik denk dat die dan in kleine hoeveelheid een subtiele toets moeten geven Verstuurd vanaf mijn Y635-L21 met Tapatalk

Uit brewing classic styles, palmer: ....Traditionally, the Flanders brewers have put their beer in large oak barrels, which allows low
    levels of oxygen to reach it. As many brewers are aware, the plastic used for most bucket fermenters
    also allows oxygen to migrate through to the beer. However, as Raj Apte has calculated, the bucket’s
    surface-area-to-beer ratio and the permeability of the plastic allows for far more oxygen to reach the
    beer than if you use a large oak barrel. Most of the time, this will result in way too much acetic
    character in the finished beer. If you use a sealed carboy, one with a stopper and airlock, it will not
    produce enough acetic acid. You can brew a batch in each and blend them at the end to get the right
    level of acetic acid, but Raj has an easier method.
    Raj uses a glass carboy with a large oak peg inserted into the opening. The oak peg is tapered
    and acts both as a seal and as a way for a small amount of oxygen to reach the beer inside. He has
    determined that the surface area of the oak peg and its level of oxygen permeability result in almost
    exactly the same amount of oxygen in the beer as the barrels used in Flanders. ...

Als er een bier is die ik graag zou willen proberen klonen, dan zou het Novice black tripel van de landtsheer zijn. Echt heerlijk! Verstuurd vanaf mijn Y635-L21 met Tapatalk
    [IMG]http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/23/6e22c5ea56bccc2eb9955dbf317d4a09.jpg[/IMG][IMG]http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/23/b3dadfda59c58853c3840a9fbfbaa533.jpg[/IMG] Zou de diepvries rodebessenmengeling bij Aldi bruikbaar zijn om een fruitbier mee te maken? Heeft iemand die al gebruikt? Verstuurd vanaf mijn Y635-L21 met Tapatalk
    ik ben lid van de RWB, Roeselaarse wijnmakers en bierbrouwers gilde en gebruik de installatie van de gilde (inclusief schootmolen) (en dit voor een appel en een ei). Dan kan je starten en heb je enkel een eigen gistingsvat en je spullen om te bottelen nodig.
    toch wel hoor, ik had dit ook al teruggevonden, maar had onlangs van een brouwer vernomen dat de krieken op 'oud' bier werden gezet. Er zijn dus blijkbaar verschillende methodes en wou zo eens vernemen welke methodes er in dit forum gebruikt worden. 
    Hoe brouwen jullie een geslaagd kriekbier: Welk basisbier te brouwen? 1)licht blond bier 2) witbier  3) ander?  Welke gist(en) te gebruiken? 1)S05 droog neutraal 2)T58 kruidig 3)WB 4)Andere? Wanneer krieken toevoegen??? 1) direct met de hoofdgisting 2) in secundaire en enkele maanden laten rusten 3) bij 'oud' bier die al enkele maanden rijpt (bvb met een brett achtige)
    waarschijnlijk heb je nu al gebrouwen en komt dit nu te laat... Slechts 1 hopgift?? East Kent is een aromahop die je normaal op het einde van de kook toevoegt. Waarom werk je met een moutpakket en probeer je te gokken naar de samenstelling ipv zelf je samenstelling te maken? De kleur, de eiken chips doen me denken dat je een Rodenbach achtig iets wil bekomen... ik denk dat je dan best die Roeselare blend gist in de secundaire erbij kapt. Het ziet er anders wel goed uit denk ik. 
    Brouwers, we willen met de Roeselaarse wijnmakers en bierbrouwers gilde de 'bierwerking' wat opkrikken. Momenteel hadden we 1x per jaar de beginnerscursus bier brouwen. Maar wie eens gestart is kon eigenlijk nog weinig interessante activiteiten meepikken. Daar proberen we nu wel verandering in te brengen.  Welke zijn volgens jullie de activiteiten die door een gilde kunnen georganiseerd worden die ook interessant zijn voor de reeds gestarte hobbybrouwer? Welke sprekers kunnen in jullie gildes het brouwerspubliek boeien? Shoot! Ik ben eens benieuwd hoe dit bij jullie loopt.
    Voor wie met deze leuke hobby wil starten of nog even een opfrissing kan gebruiken: op 25 september start er terug een beginnerscursus bier brouwen bij de Roeselaarse wijn en biergilde. Inlichtingen en inschrijvingen bij Eric Baert op 051/209381 of Herwig Volckaert op 0498/102000 of via mail op info@rwbgilde.be . Info kan je ook vinden op http://rwbgilde.be/node/104

Betreft het gebruik van haver, gaat die gewoon mee in de maish of moet die vooraf gekookt worden? (Ik denk dat ik dat koken ergens gelezen heb...)

al bedankt voor de tips. Hopelijk nog iemand die advies kan geven over high gravity brewing? @Bram, Ik woon in Oostkamp. Hier in 't Brugse is er geen gilde, vandaar de keuze voor Roeselare. Vrijdag 27 feb is er 'food pairing met bier', ook als niet lid kan je gaan, wel vooraf inschrijven. Check eens www.rwbgilde.be. 
    Ik wil met die verschillende mouten een 'complexere' smaak creëren en heb ze in die hoeveelheid nu liggen. De Special B is slechts 200 gram, dat zal in de smaak niet gaan overheersen neem ik aan?  Wil die vooral voor de kleur erbij.  Of gebruik ik dan beter Candico stroop ipv de kristalsuiker? Betr. High gravity brewing, kan dat ook voor dergelijk zwaar bier, of zit daar een limiet op?
    Hallo, eind deze maand brouw ik nog eens, normaal steeds 40l (met de installatie van de Roeselaarse gilde), maar nu zou ik graag een zwaar bier brouwen en iets groter volume, dus kan dat bij een zwaar bier ook high gravity? (of zit daar een beperking op? ) (dus nu staat 50l in het rapport die ik dan zou aanpassen naar 40l mash) Hier mijn brouwplan:  [code] BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: V5.0 24/02/2012)  - Datum Export: 12/02/2015 Naam van het bier                        : Neptune Type van het bier                        : Strong Brouwvolume                              : 50 liter Extractie-efficiëntie                    : 80% Voorspelling begindensiteit              : 1087.7 SG /21.0 °P /21.7 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1012.5 SG /3.3 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 10.1% Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 49 IBU  /  26 EBC ******************** MOUTSTORT *************************************** Moutsoort                         EBC     kg       % Gewicht ---------                         ------  -------  --------- Pilsmout 3                        3.0     8.000    46.5 % Palemout 7                        8.0     4.500    26.2 % Tarwemout                         2.7     1.000    05.8 % Munich mout 15                    15.0    2.000    11.6 % Special B (Cara 400)              390.0   0.200    01.2 % Kristalsuiker                     0.0     1.500    08.7 % ******************** MAISCHEN EN SPOELEN ***************************** Gekozen Profiel: (M) Medium Te storten maischwater : 56.0 liter aan 68 °C               63.0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)>)               72.0°C gedurende 20 min (a amylase (body) >)               Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 26.3 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1022 SG (Of 5.7 °P of 5.9 Brix) ******************** HOPPEN ****************************************** Totale kooktijd : 81 minuten hop                           Vorm  alfa%  gram  na...min  IBU ----------------------------  ----  -----  ----  --------  ---- Target (U)                    BLM   11.0%  80    5         34.4 Styrian Golding (A)           BLM   3.8%   25    48        2.7 Brewers Gold (A)              BLM   6.0%   25    48        4.3 Target (U)                    BLM   11.0%  20    60        4.5 Styrian Golding (A)           BLM   3.8%   25    70        1.1 Brewers Gold (A)              BLM   6.0%   25    70        1.7 [/code] bedenkingen/ bemerkingen? feel free!