Berichten van Penumbra

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Sorry guys, maar zoals gezegd ben ik een noob in al wat scheikunde is. Als jullie weer beginnen goochelen met termen dan wordt dit het zoveelste topic dat ik maar half begrijp.

Graag concrete merken of types reinigingsproducten zodat het voor elke newbie of ongeletterde duidelijk blijft.

Welke producten zijn dan alkalische reinigers en zonder chloor ? Die halapur wordt aangeraden door speidel en is een alkalische reiniger maar met aktief chloor.

evt gewoon met de merknamen die ze gewoon bij BL , BM of homebrewshop hebben. Ik ben niet zo van het zelf mengen en koop dus gewoon wat er op de markt is maar heb graag het juiste middel voor de juiste klus.

In ieder geval; het eerste deel van de ppst van Serge kan ik al heel wat mee, waarvoor dank.

Wat die halapur betreft. dat is dan blijkbaar een paardemiddel. Wel vreemd dat Speidel dat dan als standaard reinigingsmiddel aanraad bij hun reinigingskit. Daar staat gewoon naspoelen met proper water. Maar als ik t zo lees dan is dat toch niet genoeg om alles weg te krijgen met alle gevolgen vandien..

Ik ben ook zaterdag geweest. De meeste stands waren idd eerder voor craft brewers dan home brewers. (vandaar ook de naam craft brewers fair   :)  ) Maar nietemin erg interessante beurs vond ik.  Zoals hierboven al gezegd, heel wat producenten onder 1 dak en overal vriendelijke uitleg gekregen.  Wat mij vooral is bijgebleven; de erg vriendelijke duitser van de houten vaten en de erg leerijke mout proef sessie die we bij malterie du chateau mochten meemaken.   En na een gesprek met decoprint blijkt dat je noet eens zo heel gekke grote hoeveelheiden moet aankopen om flessen of glazen te bedrukken.  vanaf 300 st kan dat al, dat viel mij reuze mee :) De stand van niels homebrewshop was nog de meest aantrekkelijke voor de hobby brouwers denk ik en de "live" brouwsessie met de mini speidel was een leuk extraatje. Wat mij dan weer wat is tegengevallen was de lezing over de vergisting / fermentis.  Dat was eerder wat aflezen van de powerpoint en de verkoopsbrochure dan een echte lezing. Zonde wel want ik had er wel meer van verwacht. En ik ben dan nog maar een beginner. Dus de meer ervaren brouwers zullen er helemaal niet veel van opgestoken hebben. Maar dat terzijde, ik vond het een erg leuke ervaring en ik hoop dat deze beurs echt wel een vervolg krijgt de komende jaren. Ik ga in ieder geval terug als er terug eentje is volgend jaar.

Hier ben ik weer met een reinigingsvraagje. Ik heb nu een half uur een heleboel topics doorgespit om een antwoord te vinden maar waarschijnlijk lees ik er telkens over. En de tegenstijdige info op de verschillende etiketten van de producten die ik hier heb doen me nog meer twijfelen.

Vandaar toch maar een nieuw topic om mijn twijfels voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen (hoop ik)

Ik heb dus een speidel braumeister en net ook een ss brewtech bucket

Hoe reinig ik deze nu het best na het brouwen / vergisten

ik heb de halapur MP (dinatriumtrioxosilicat ) gekocht die door speidel wordt aangeraden om te reinigen maar de instructies vond ik redelijk sumier. (50gr / 10L opwarmen en daar de braumiester mee reinigen)

Is dat het enige dat ik moet doen of moet ik eerst met een andere middel reinigen?

En kan ik dat dan ook doen voor de ss brewtech? of gebruik ik daar iets anders voor?

Mijn twijfel hieromtrent: op die halapur staat dat die ook actieve chloor bevat en in de brewtech handleiding staat net dat je geen producten mag gebruiken met choor omdat dit putjes kan veroorzaken? of haal ik nu é dingen door elkaar?

Dus nu zit ik met resem reinigingsproducten maar ik heb geen idee wat wel mag en wat niet en wat schadelijk is voor inox

halapur MP
    starsan HB
    oxi clean
    trinatriumfosfaat
    dreft :)

please enlighten me:

- wat gebruik ik om net na het brouwen / vergisten de tank proper te maken (dus de grootste veiligheid eruit )
    - wat gebruik ik om de braumeister / gistvat spik en span te krijgen om weg te zetten tot een volgende brouwdag
    - wat gebruik om ik om het gistvat te ontsmetten/ reinigen net voordat ik het weer vul op de brouwdag zelf

Hey iedereen, sinds gisteren in bet bezit van een schattig gisttankje via de fantastische shop van Niels.

Nu wil ik de tank eerst passiveren zoals in de handleiding staat maar jammer genoeg heb ik niet meteen star san in huis. En nu dei nog opnieuw moeten bestellen is ook een beetje stom.

Vandaar mijn vraag is er ook een andere goedje waarmee ik dat kan doen.
    Ik heb allerhande reinigingsspul staan maar ik zie door de bomen het bos niet meer (lees: waarschijnlijk niet goed genoeg opgelet bij scheikunde) en dus heb ik geen idee door wat ik het kan vervangen.

De topics die ik vind worden na enkele zinnen chinees voor mij of is het toch niet wat ik zoek. dus vandaar mijn oproepje.

ik heb bijtende soda, oxi pro, sulfiet -citroenzuur , trinatrium fosfaat en sinds gisteren ook halapur MP voor de braumeister.

Kan ik een van bovenstaande gebruiken of toch maar opzoek naar star san?

alvast bedankt

Kevin

Ik had deze cursus ook gezien (bierkenner CVO  Antwerpen )  en was half van plan om mij in te schrijven om deze in antwerpen te volgen. Er kon nog tot en met deze week ingeschreven worden hebben ze me gemaild. Als er nog mensen zijn die 'm willen volgen..  altijd leuker met enkele collega amateurbrouwers dan alleen he :)
    Heerlijk als alles van een leien dakje gaat de eerste keer.   Na 3,5 dagen SG gemeten omdat de activiteit in het waterslot iets minder werd. Een mooie 1010 op de kop af. Dus maar ineens overgeheveld om te lageren.  Dankzij zo'n auto-siphon gaat dit echt super handig.  Nu nog een dagje of 8 a 10 in de koelkast aan 6 graden en dan hopelijk bottelen.

Ook maar even mijn inbreng als groentje. Vorig jaar begonnen met blikbrouwen en al meteen nadien aan het kijken geweest om de stap verder te zetten. Toen al een deel materiaal aangeschaft (kookketels , waldonck hevelfilter,...) maar toen de eindejaars premie eraan kwam en de "oude " speidel iets goedkoper werd heb ik niet langer getwijfeld en voor een BM20 gegaan.

Een half jaar niets mee gedaan maar nu eindelijk mijn eerste brouwsel gemaakt in de speidel en ik moet zeggen. Ik vind het super praktisch. Iets minder artisanaal dan kookpotten en minder fancy dan de zelfgemaakte systemen maar als beginner vind ik deze echt ideaal.

10L is mijn inziens echt wel klein als dat je enige brouwinstallatie wordt. (maar denk dat een 10L wel perfect kan zijn om proefrecepten te testen en dergeljike: die 10 L is klein , kan makkelijker in de keuken gebruikt worden. Minder flessen te vullen en als er iets misgaat is het "maar 10L "

Voila, mijn eerste volmout brouwsel staat te gisten. Wat mij opviel was dat het schuim de eerste 2 dagen veel fijner was dan wat ik al heb gezien. (meestal wat gelig en met grotere bellen  )  Dus geen grote dikke bellen maar een mooie wite fijne schuimlaag als was het een kraag op een biertje.     (ondertussen wordt het schuim al wel geler en grotere bellen maar ik vroeg het me gewoon af ) Is dat iets waar je wat kan uit afleiden of ligt dat gewoon aan het type gist,..  of is het gewoon de normaalste zaak van de wereld ?  :) [img]http://i59.tinypic.com/290vou8.jpg[/img]
    Zo, na een lange periode van afwezigheid door allerhande omstandigheden ( verbouwingen, nieuwe job,...) eindelijk terug wat tijd voor ontspanning en dus vandaag ook tijd om de eerste keer de speidel te gebruiken. As we speak staat de braumeister te stomen met het recept dat newline hierboven had geopperd. (ja dat wordt dus nachtwerk :)    Hopelijk heb ik alles nog onthouden van de demo die ik meer dan een half jaar geleden heb gekregen en komt alles in orde. Nu wat laat om te vragen maar de suiker.  voeg ik die best toe 2 dagen na start gisting of mag dat voor de gemakkleijkheid ( eerste keer,..) ook 10 minuten voor het stoppen met koken.(las ik ergens op het forum dat dat ook een optie is. ) gr Kevin
    hallo Serge bedankt voor de info , daar kan ik wat mee. Die kooktijden en dergelijke zijn idd gewoon standaard waarden die ik heb laten staan. Enkel de hoeveelheden van de aangekochte ingrediënten staat vast, al de rest is voor verbetering vatbaar :) Als beginner heb ik daar nog niet veel kaas van gegeten (vandaar deze oproep hier ) zo krijg ik tips van ervaren brouwers en kan ik daar mee verder. Dus alvast hartelijk bedankt !
    Naar het schijnt is 6 zeker mogelijk. maar zoals gezegd zal ik idd nog suiker toevoegen dus zou iets minder worden. Voorstellen voor hoeveelheid suiker, honing zijn altijd welkom.
    Tussen de middag even yabs getest. (en bedankt aan Newline om die mouten alvast toe te voegen ;) ) Ook percentage carabelge aangepast zodat ik meer in de gewenste EBC range zit. [table=text-align:center;width:500px;border:solid 1px gray;][tr=font-size:100%;][td=border:solid 1px gray;] Yet another Yabs based recipe (www.homebrew.be/Yabs) [/td][/tr][/table] [u]Algemeen:[/u] [table=text-align:center;width:500px;border:solid 1px black;][tr=font-size:120%;][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]Gegeven[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]waarde[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Recipe name[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Malcroys Grand Cru[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Desired start SG / Pt[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]1.08 / 19.3[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Desired bitterness [IBU][/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]29[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Calculated color [EBC][/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]12[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Mash efficiency[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]77[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Boil time[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]90[/td][/tr][/table] [u]Volumes:[/u] [table=text-align:center;width:500px;border:solid 1px black;][tr=font-size:120%;][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]Entry[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]Value[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Mash water [l][/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]23[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Sparge water [l][/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]3[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Evaporation boil [l/hr][/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]1.8[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Final volume in kettle [l][/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]16.8[/td][/tr][/table] [u]Malt and sugars:[/u] [table=text-align:center;width:500px;border:solid 1px black;][tr=font-size:120%;][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]Name[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]gram[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]% total[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]EBC[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Extra Pale Premium Pilsner Malt[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]4566[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]75[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]2[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Tarwemout licht 3[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]609[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]10[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]3[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Cara-Belge 30-40[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]304[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]5[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]35[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Maisvlokken[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]609[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]10[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]1[/td][/tr][/table] [u]Hop:[/u] [table=text-align:center;width:500px;border:solid 1px black;][tr=font-size:120%;][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]Name[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]gram[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]% total[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]% alpha[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]boil time [min][/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]Type[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Saaz[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]43[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]50[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]3[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]30[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]bellen[/td][/tr] [tr=][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]Tettnanger[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]43[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]50[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]5[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]30[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px;]pellets[/td][/tr][/table] [u]Mash scheme:[/u] [table=text-align:center;width:500px;border:solid 1px black;][tr=font-size:120%;][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]Rest time[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]Temp[/td][td=border:solid 1px gray; padding:3px; background-color:lightgray;]Description[/td][/tr][/table] [u]Yeast:[/u] [table=text-align:center;width:500px;border:solid 1px gray;][tr=font-size:100%;][td=border:solid 1px gray;]Safbrew Abbaye[/td][/tr][/table]
    Hey iedereen Via deze weg toch maar wat hulp inroepen voor mijn eerste volmout biertje. Ik weet dat ik beter eerst eens een bestaand recept gebruik of op z’n minst met een “eenvoudiger” recept zou werken maar ja. Moeilijk gaat ook denk ik dan  Ik ben dan ook een beetje onconventioneel van start gegaan. Dit weekend langs BL gepasseerd en daar de ingrediënten gekocht die ik dacht nodig te hebben. (uitgezonderd suikers…) en nu wil ik daar een recept voor samenstellen. De bedoeling is om een zwaar blond bier te maken met SG van +- 1080 , EBC rond de 12 IBU niet hoger dan 29 Er wordt gebrouwen met een speidel 20L dus ik zit redelijk vast aan de liters water. zou beginnen met 23L en een kleine 3L spoelwater En qua storting wil ik zeker niet meer gaan dan 6kg Hiervoor heb ik volgende ingredienten Mout: 5kg premium pilsener extra pale 1kg carabelge 1kg tarwemout 1kg maisvlokken Hop : 100gr saaz hopbellen 100gr tettnanger hoppellets Gist : safbrew abbaye 11,5gr x 2 Kruiden: 100 gr koriander 100gr bitter geschilde sinaasappelschil curacao En aangezien ik nog niet echt ervaring heb met maisch profielen, verhoudingen van mouten en hoppen en dergelijke zoek ik hier wat hulp van de ervaren brouwers. Ik heb dit onderstaande puur op gevoel gedaan ( en een beetje afgekeken van het epiphany tripel recept in het boek “brew like a monk”) Ik heb ook al een voorzichtige poging gedaan met Yabs maar aangezien ik enkele van mijn mouten en maisvlokken niet terugvond heb ik die maar even gelaten voor wat het was. Mijn eigen idee was: 3800gr premium pilsener 900gr carabelge 900gr tarwemout 400gr maisvlokken ?? suiker (voorstellen welkom ) Hop 50gr saaz (bellen) 30min 40 gr tettnanger (pellets ) 30 min Maischen aan 67°c 75min ( dit zou dan een één traps maisch zijn ( die ook wordt gebruikt voor die epiphany ) maar stel gerust meerdere trappen voor als je denkt dat dit beter is (met de speidel is dat toch redelijk makkelijk te doen ) Alvast bedankt voor jullie hulp en tips
    de "promo" prijs bij BM 1295euro incl koelspiraal op de moment. Vond ik voor de braumeister nog meevallen (ook al is de prijs best duur voor wat je krijgt maar ok) het staat ieder vrij hem wel of niet te kopen he.
    Na een kaar peer pompen zit het circuit vol water/oplossing en kan krijg je toch een redelijk krachtige straal hoor. Zeker voor bierflesjes. Die avinatore is eigenlijk voor wijnflessen en die zijn langer. Ik heb iig nog geen enkel probleem gevonden dat de straal te zwak zou zijn. En ik heb het ook eens van dichtbij bekeken, de vloeistof komt echt op elke cm van het flesje. ( voor de zekerheid pomp ik wel een keer of 3 met elk flesje )
    20L aangezien alles bij mij in de kelder gaat gebeuren heb ik maar gekozen voor de kleine versie. Plus dat ik ook echt wel genoeg heb aan brouwsels van om en bij de 20L. (voor nu toch :) ) En ik heb er dan ook maar de isolatiemantel bij gevraagd ipv de koeler die je er nu gratis bijkrijgt bij BM want die had ik al.
    Na de erg interessante brouw demo die ik kreeg via een contact van brouwerwaldonk heb ik dan toch maar besloten om mezelf een cadeautje te doen. Net mijn pakje onder de kerstboom vandaan gehaald en toch al opengedaan.. :happy3 En geen nood, ik blijf mijn gewone potten en pannen ook nog wel houden hoor, zodat ik ook het meer "traditionale " brouwen nog wat onder de knie kan krijgen.
    Moet zeggen dat ik bij beiden (BL en BM ) al een paar maar besteld heb online en tot nu toe geen enkel probleem. Werd eergisteren zelfs opgebeld door de klantendienst van brouwmarkt ivm mijn levering om exacte tijd en plek van levering te en waren heel erg beleefd en behulpzaam bij brouwmarkt. Ook de nalevering werd perfect geregeld ( as we speak stopt de koerier hier net voor de deur ) Bij BM ben ik nog nooit persoonlijk langsgeweest, bij BL steeds correcte en behulpzame mensen in de winkel.
    Hey Klucky_13 Die met honing kan je even goed al vroeger drinken hoor. Misschien dat de smaak nog meer evolueert na lagere tijd maar dat is persoonlijke keuze denk ik. Ik heb blanche gist gebruikt, gewoon besteld bij BL ze hebben zakljes van 12gr als ik me niet vergis of grotere als je die nodig zou hebben. Ik wou eerst ook voor een andere soort gist gaan maar aangezien die niet binnen was ben ik bij de blanche aageland en ik denk niet dat dat een slechte keuze was. Maar ik ben dan ook een beginner en ben nog niet zo thuis in de verschillende gisten. Voor mij blik grand cru heb ik 500gr koriander honing gebruikt en geen extra suiker toegevoegd. Ik heb wel een 250ml minder water gebruikt als voorgeschreven. (bij het bottelen natuurlijk wel suiker toegevoegd) Ik moet wel zeggen dat mijn grand cru 2 weken in een gistvat heeft gestaan en nadien nog 10 dagen gelagerd aan 6 gr° en daar is bij mij toch nog een hele hoop bezinksel neergedaald dus dat lageren zou ik toch doen als je de mogelijkheid hebt.
    Volgens m'n moeder (apothekers dochter ) kan je die siroop gewoon kopen / bestellen bij de apotheker. Die gebruiken dat nog steeds om siroopjes te maken. Enfin, de "ambachtelijke" apothekers toch die nog zelf samenstellen :)
    Was idd toch wel leuk om te kijken. Vroeg me toen als newbie ineens af of het dan niet hadiger is om zelf ook met glucosesiroop te werken ipv zelf suiker op te lossen .. lijkt me praktischer, die siroop? of zijn er nadelen? Smaak,....
    Hallo Speidelbrouwers Even een vraagje van een geintreseerde, zijn er hier mensen die een speidel bezitten in de regio antwerpen en waar ik evt eens een keertje mag komen kijken tijdens een brouwcyclus? Ik zag al mensen uit gent, rotselaar,.. Ik ben ondertussen toch ook deze optie aan het overwegen ipv branders en ketels en dus wou ik ook eens zo'n brouwdagje meemaken om het verschil te ondervinden en dat is altijd wel handig als het een beetje in de buurt is.
    Hallo Johan Al ben ik zelf ook nog een newbie maar op deze kan ik toch al wel antwoorden denk ik. (@ de ervaren brouwers, als ik domme dingen zeg verbeter me dan maar he.) Alles hangt af van de liters die je wil gaan brouwen. Als je een DJ voor de hoofdvergisting gaat gebruiken dan best eentje met minstens 30% meer inhoud dan de hoeveelheid gebrouwen bier (dit ivm schuimvorming,..... ) Ik heb bv een 34l voor 20L bier. voor de lagering kan je dan weer best eentje pakken die zo dicht mogelijk bij je uiteindelijke hoeveelheid bier aanleunt. Dus als je 20L gaat maken dan zou ik max. voor de 25L gaan. Of zelfs 20L als die beschikbaar zou zijn. En als je de kans hebt om een DJ met grote opening te kunnen kiezen zou ik daarvoor gaan. Mijn DJ voor hoofdgisting heeft zo'n grote opening en dat maakt het schoonmaken een stuk makkelijker. Zo, ik hoop dat mijn beginners commentaar je toch al wat op weg kan helpen.
    [quote="Niels"] Je kan de BrewBucket perfect gebruiken voor zowel hoofdvergisting als lagering. - Niels[/quote] Dus 2 van die brew buckets zou nog beter zijn ? ::denk Eentje om van de brouwketel in over te hevelen en daar de hoofdgisting in en dan overhevelen naar de 2 de voor de lagering... awel ja :) Wanneer bestellen we Niels ? :)
    Ik heb wel intresse in die brew bucket. Het enige verschil met de brew master bucket dat ik zie is die thermometer sonde of zie ik dat verkeerd? In dat geval wil ik me wel aansluiten bij het meest gevraagde model. Een 2de vraagje hieromtrent: zoals ik het zie gebruik je die brew bucket dan voor de 2de gisting / lagering? Of ook voor de hoofdgisting ? Waarschijnlijk geen goed idee ivm conische bodem ?
    Hoi iedereen, Niet meteen een brouw vraagje maar heeft er onrechtsreeks mee te maken. Nu ik toch met de renovatie van mijn huis bezig ben was ik op zoek naar een glazenrek om bierglazen aan te kunnen hangen. Je weet wel, die ijzeren of inox rails die je soms in café's ziet hangen. Ik vind op het www wel glazen rekken maar de meesten zijn voor wijnglazen en ik ben bang dat mijn bierglazen met brede voet en er niet in gaan en dat de bredere kelken tegel elkaar gaan komen als ik meerdere rijen naastel. Vandaar dat ik hier de vraag maar eens stel. Hebben jullie een idee waar ik zulke rekken kan vinden, horeca handels,.. www,... Voorbeeldje van wat ik bedoel maar dan voor bierglazen http://www.horecaproducts.nl/glazen#prettyPhoto/0/