Berichten van maphilib

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ja, OK algoed dat ze dan goedkoper waren op "black friday".

Er zijn ondertussen al andere verhalen opgedoken over zulke "koopdagen".

En €10 valt nog mee te leven ... €50 verschil denkt ieder serieus mens al eens 2 keer over na.

T'is al bij al toch een SERIEUZE KORTING, - €60(op €150 = -40%) ... als ik in hun plaats was zou zoveel niet gegeven hebben.

Ik zou voor €30 gaan.

Zeker als beginnende onderneming moet je toch rekening houden met "groeikosten" op lange termijn.

Wisselstukken voorraad = kosten

Voorraad NIEUWE toestellen = kosten

GARANTIE = kosten

Al denk ik dat de GARANTIE gewoonlijk ENKEL de wisselstukken inhoud.

Transport en werkuren worden doorgaans NOOIT door de garantie gedekt.

Doorontwikkeling van het product(verbeteringen edgl) = kosten.

PLUS kosten voor ontwikkeling nieuwe producten, alhoewel ze hiervoor terug een beroep kunnen doen op KickStarter en konsoorten.

Maar de belangstelling voor een nieuw product kan evengoed een tegenvaller zijn en dan moet ge het wel zelf bekostigen.

Allez kortom ... van mij zouden jullie niet zoveel korting gekregen hebben ... maar ik ben ook nen schulle (Kempens voor "gangster";))

Langs den andere kant, het wordt in CHINA geproduceerd EN verzonden

Hoeveel zou de PLAATO per stuk kosten als hij uit de fabriek rolt ... ??? €10 ... €20 per stuk

(waarom wordt er ook geopteerd om vanuit China te verzenden en niet vanuit Noorwegen?

In China wordt de verzending VOLLEDIG gesponsord door vadertje staat ... het is één van de verfijnde technieken om de ontwerpers/producenten TE BINDEN aan de Chinese productie ... voor zolang dit natuurlijk kan blijven duren).

Al vindt ik het toch een klein beetje "nonchalant" tov de Kickstarters (alhoewel wij niks risico liepen) ... maar langs den andere kant hoeveel zouden, diegene die er toen 100-den ineens besteld hebben, hebben betaald.

Ik hoop voor diegene dan nog minder dan €90 ... want dan wordt dat verschil ineens met 100 uitvergroot ...

Misschien dat ik, als toen "ingeschrevene", daar nog iets kan over terugvinden.

En is dat wel de prijs met verzending (+import deze keer) inclusief ... ???

De verzending zal in ieder geval wel sneller zijn dan bij mij ... allez dat hoop ik toch voor hun (bij mij zoiets van dik 1.5 jaar):huh:

Ik zen elle allemaal veu (Kempens = ik ben jullie allemaal voor)

KEREL pakket daarnet afgehaald :)

OK off topic maar ...

Bijsluiters en handleidingen ... ik heb er een grote liefde/haat verhouding mee ...

Ben na 10 jaar erachter gekomen dat de pillekes voor de maag niet savonds moest in nemen maar smorgens, een kwartiertje voor het ontbijt...

Eindelijk helpen ze ... :rofl: (en dit is geen grap ... !!!!!!:blush::-$:-/ ) (eigenlijk moet ik zeggen, dank zij mijn "nieuwe" huisdokter(es) ... na bijna 55 jaar heb ik er een gevonden waar niet "de volgende" telt maar degene die voor haar zit ... als ge er op een kalm moment komt heb ge zelfs kans op een tas koffie met een stukske taart ... onbetaalbaar, waar vindt ge dat nog ...) :danku::danku::danku::danku: :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:>:D<>:D<>:D<>:D<

Ik moet hier nu voor 20 dagen een antibioticum innemen en heb eens de bijsluiter gelezen en je kan nooit raden wat ik NIET mag drinken , MELK ^^ , en ik die dacht dat je voor dit medicijn geen alcohol mocht drinken

@ springerke ... ge zijt toch zeker dat ge de goeie bijsluiter hebt gelezen hé ... medicatie en alcohol ... zijn toch 2 dingen die niet erg samengaan.

Lading ... allez bestelling KEREL wordt ofwel morgen ofwel zaterdag geleverd.

In de gazettenwinkel van W*stm**rb**k ... ik zal de Marc morgenvroeg maar gaan verwittigen zekers anders is er ene van jullie ermee weg :-S:rofl::drinken:

Nee ik heb het gekocht via KickStarter.

Dat is een website die crowdfunding doet.

Het werkt als volgt

Als je iets bevalt dan kan je het "virtueel aankopen".

Als dan de crowdfunding lukt (alles heeft daar een deadline en een te behalen bedrag) dan gaat de som van uw rekening.

Mislukt de crowdfunding dan gaat het hele zaakje niet door en gaat er uiteraard ook niets van uw rekening (VISA).

Meestal hebben diegene ook wel hun eigen website waar je achteraf wel terechtkunt voor een bestelling en info.

Zelfs bij crowdfundings die mislukken.

Ik ben ook ingeschreven bij "Crowdox" is iets gelijkaardigs. Vermoed dat ze zelfs een soort van samenwerking hebben.

Want bij Crowdox worden de bedragen van beide websites vermeld.

Der staan best grappige dingen tussen en sommigen halen ontzettende bedragen binnen, dat uw oren ervan tuten, in soms een heel korte tijdspanne.

HIER de linken (ik hoop dat ze werken)

https://www.kickstarter.com

https://crowdox.com dan KLIK op PROJECTS

Ik ben jullie het vergeten te vertellen ... ze liggen hier al anderhalf week ... in't doozeke ...

Ik heb ze zelfs nog ni opengedaan ... HOE SCHANDALIGER KAN HET NOG WORDEN ...

Neen, ik ben niet goed geweest ... al 3 weken 700mg Tramadol (...of zoiets...) per dag aan't nemen voor nen nogal acute en hevige "tennis"elleboog.

Eergisteren Cortisone erin gespoten en dieje Tramadol naar 200mg per dag gebracht ... voel mij nu precies toch een beetje "frisser" en "alerter".

Allez van brouwen dees jaar zal niet veel meer in huis komen ... of misschien toch nog want een van mijn maten kwam nog wat "leeggoed" ophalen om zelf nog een brouwsel te bottelen.

Ik denk dat ik daar een beetje mee ga helpen.

En samen met hem misschien nog eentje brouwen in zijne Braumeister van 50 liter.

Ik zal hem sebiet is een meeleke sturen ... en dan kan hij misschien er is ene uit proberen :-)

"HET" ligt volgens mij al van 6 november in België op de luchthaven ... ocharme mijne PLAATO ...

Maar waar hebben ze ook weeral gestaakt (begrijpelijk) op de luchthaven bij de vrachtafhandeling.

En wie staakt er NU weer ... DE POST ... t'is bijna nen echte survival aan't worden...

Estimated date of arrival at the post office

13 Nov 2018 - 19 Nov 2018, 2 - 8 days remaining

The forecast is not 100% certain, and is based on 104 packages delivered in the last 60 days

• 06 Nov 201815:36 Awaiting presentation to Customs CHINA POST
    • 06 Nov 201815:36 Arrival from abroad CHINA POST
    • 06 Nov 201815:35 Wachten op aanbieden bij de Douane Belgium BELGIUM POST - BPOST
    • 06 Nov 201815:35 Aankomst uit het buitenland Belgium BELGIUM POST - BPOST
    • 06 Nov 201815:35 Aankomst in het internationale sorteercentrum BRUSSELS EUROPEAN MAIL CENTRE, België BPOST BELGIUM
    • 06 Nov 201815:35 Sent to destination country FLYT EXPRESS
    • 06 Nov 201815:35 Arrived at destination country Belgium FLYT EXPRESS
    • 06 Nov 201815:35 Sent to destination country Belgium FLYT EXPRESS
    • 06 Nov 201815:35 Arrival from abroad Belgium FLYT EXPRESS
    • 06 Nov 201815:35 Awaiting presentation to Customs Belgium FLYT EXPRESS
    • 04 Nov 201809:37 Handed over to airline China FLYT EXPRESS
    • 03 Nov 201805:01 Handed over to airline China FLYT EXPRESS
    • 01 Nov 201817:25 Handed over to airline China FLYT EXPRESS
    • 01 Nov 201817:10 Arrived广州处理中心 FLYT EXPRESS
    • 31 Okt 201814:56 Parcel has been sealed广州处理中心 FLYT EXPRESS
    • 31 Okt 201810:13 Vertrek uit het uitwisselingskantoor GUANGZHOU, China BPOST BELGIUM
    • 31 Okt 201809:22 Departure to country of destination CHINA POST
    • 31 Okt 201809:21 Vertrek naar het land van bestemming China BELGIUM POST - BPOST
    • 31 Okt 201809:21 Vertrek uit het uitwisselingskantoor GUANGZHOU, China BPOST BELGIUM
    • 31 Okt 201809:21 Departure to country of destination China FLYT EXPRESS
    • 31 Okt 201803:22 Parcel has been opened Guangzhou FLYT EXPRESS
    • 31 Okt 201802:40 Item dispatched Flyt Express's sorting centre, Guangzhou FLYT EXPRESS
    • 31 Okt 201801:58 Sent to next transit point, processing center Guangzhou, China FLYT EXPRESS
    • 31 Okt 201801:56 Parcel has been sealed Guangzhou, China FLYT EXPRESS
    • 31 Okt 201801:56 Parcel has been sealed Guangzhou, China FLYT EXPRESS
    • 30 Okt 201823:37 Parcel has been received Guangzhou, China FLYT EXPRESS
    • 30 Okt 201819:14 Announced CHINA POST
    • 30 Okt 201819:13 Announced China BELGIUM POST - BPOST
    • 30 Okt 201819:13 Zending afgegeven INTERNATIONAL POST BPOST BELGIUM
    • 30 Okt 201819:13 Announced China FLYT EXPRESS
    • 30 Okt 201814:40 Item in transit Flyt Express's sorting centre, Guangzhou FLYT EXPRESS
    • 30 Okt 201814:40 Item received Flyt Express's sorting centre, Guangzhou FLYT EXPRESS

Wel het is niet te geloven hé, ik krijg samen met het bericht dat ALLE PLATOO'S, voor diegenen die toen ingeschreven hadden, verzonden zouden zijn, ook HET BERICHT met een TRACKING NUMMER ...

Volgens de TRACKING " zie hieronder"

Estimated date of arrival at the post office

14 Nov 2018 - 21 Nov 2018, 15 - 22 days remaining

The forecast is not 100% certain, and is based on 151 packages delivered in the last 60 days

• 31 Okt 201802:40 Item dispatched. Flyt Express's sorting centre, Guangzhou FLYT EXPRESS
    • 31 Okt 201801:59 Sent to next transit point, processing center Guangzhou, China CHINA POST
    • 31 Okt 201801:57 Parcel has been sealed Guangzhou, China CHINA POST
    • 31 Okt 201801:57 Parcel has been sealed Guangzhou, China CHINA POST
    • 30 Okt 201823:38 Parcel has been received Guangzhou, China CHINA POST
    • 30 Okt 201819:14 Announced CHINA POST
    • 30 Okt 201819:13 Announced China BELGIUM POST - BPOST
    • 30 Okt 201819:13 Zending afgegeven INTERNATIONAL POST BPOST BELGIUM
    • 30 Okt 201814:40 Item in transit Flyt Express's sorting centre, Guangzhou FLYT EXPRESS
    • 30 Okt 201814:40 Item received Flyt Express's sorting centre, Guangzhou FLYT EXPRESS

Zou ik dan echt den allerlaatste geweest zijn ????:-/:drinken:

Tja, wat kun je er aan doen Walter, buiten eens een email sturen ... ?

Naar Noorwegen bellen? Hun telefoonnummer staat in onderstaande email.

En opgelet "de echte productie" EN "verzending" zijn nog niet zolang aan de gang ...

Volgens mij heeft dit alles te maken met PRIORITEIT, met de hoeveelheid die je besteld en dus de hoeveelheid GELD dat je geïnvesteerd hebt in hun project.

Wat eigenlijk op zich wel heel normaal is ... wat stellen mijn 2 toestellen voor tov een hele container ... NIKS ... :-/

Hun email van 17/06 ...

Posted by Plaato Inc. (Creator)

Hi everyone,

PLAATO is now officially shipping! The first units was sent from the manufacturer today, and we are planning on getting the rest out by next week.

Tarje and Michael arrived at the manufacturer on Monday and has been close on the final assembly of the units.

We identified a couple of challenges during assembly, but was able to fix those on the assembly line. The machine that is used to seal up the sensor part has to be tuned very precisely, otherwise one of the sensors gets burned by the ultrasonic energy. With some tweaking Tarje, Michael and the engineers found a solution, so production could continue.

Units will be shipped the moment they are ready, so we hope to ship units every day from coming Tuesday and ahead.

If you want to change your address, you have another 48h to do that. Please remember that we need your phone number to assure that the shipment arrives.

Here is some pictures from the assembly line, where most of the work is done on the sensor part. Every unit is tested in various tests, and then sealed up as the last step.

Tarje is working on sensor mountingTarje is working on sensor mounting Michael is here quality assuring the ultrasonic welding.Michael is here quality assuring the ultrasonic welding. A complete PLAATO AirlockA complete PLAATO Airlock Units ready for wrapping before shipping.Units ready for wrapping before shipping. PLAATO assembled and ready for shipping.PLAATO assembled and ready for shipping.

We will send individual notifications when the packages are sent, together with tracking number.

Apps for both iOS and Android is now finally published and ready for your PLAATO Airlock.

We are looking forward to everyone's feedback on the software, airlock, documentation and the complete product, and will implement improvements on a frequent basis. So please don't hesitate to send a mail to community@plaato.io, or calling us directly on +47 98008324 if you need help or have any kind of feedback.

Again, thanks for your patience. We wouldn't be here today with PLAATO on our side without you, guys.

Best, The PLAATO team Tarje, Michael, Tobias, Jiaming and Pål

Echt ... afgelopen week heb ik hun nog eens een mailtje gestuurd dat ik nog altijd niets heb ontvangen.

Hun antwoord : Geachte heer wij hebben notitie genomen van uw email.

En daar moet ik het dan voorlopig nog mee doen ...

Ondertussen heb ik natuurlijk reeds "oeptinternet" wel al verkoop van de PLAATO gezien en zelfs foto's van leveringen van hele vrachtwagens en containers ...

Als ik dit allemaal zag dan wist ik dat mijn 2 stuks ook "niet de prioriteit hebben" en dat ik nog wel wat geduld zal moeten hebben.

...

...

...

Al ligt er NU bij het postkantoor IETS op mij te wachten ... en ik weet niet precies wat maar dat is in het beste geval voor zaterdagvoormiddag.

Dan is het postkantoor in Hulshout open denk/hoop ik.

...

...

...

to be continued 8->

Wel ik denk ook zoiets in de trend van dat het verhoogde vochtgehalte van de laatste 125gr gist in het pak (pak is dus al 3 keer open geweest)

en terug diepvriezer in en misschien kapot gevroren en daardoor de gist vitaliteit ferm geraakt ...

Ik zou zeggen volg het advies van brouwerwaldonk.

Er moet toch iemand in Uw buurt zijn met een microscoop met telkamer en ook een beetje kennis.

Anders BROUWLAND ... dat kunnen die dat daar ook ... (ik heb daar zelf een "te snelle"cursus ivm gist gevolgd)

Ik hoop voor U dat het goed komt, maar vooral dat ge een oorzaak en een oplossing te weten komt.

Nog nooit van gehoord ... maar ik zal het maar bij roeren of afscheppen houden, dat is voor mij het simpelste.

Ik brouw sowieso geen kraakheldere bieren, bij mij zwemt er steeds van alles in rond ... is dan ook steeds een gespreksonderwerp ... :whistling::drinken:

En daarbij nog ... daar is voor betaald ... wegkappen is slecht voor uw maximum portemonnee-rendement ... er terug inroeren en opdrinken !!!!!

Ik begin mij precies terug wat beter te voelen ... na al die vrouwen kussen van oud op nieuw zit ik al van woensdag thuis met de griep ... <X

Om de temperatuur te monitoren heb ik deze gekocht.
    Via Ebay voor een appel en een ei en simpele installatie.
    Enige minpunt is je kan de data maar inlezen einde van je vergisting...

£12 is wel een pak minder dan de €200 voor de door mij voorgestelde temperatuurmonitoringsysteem (wat een woord !!!)

"mijn" systeem kan je inderdaad 'live' uw de temperatuur monitoren en het is een Belgische firma, en dat kan tellen bij eventuele mankementen of onduidelijkheden om eens contact te maken en tot een oplossing te komen.

Ik denk dat ik toch eens ne keer met de lotto ga meespelen ... zo ne vette pot zou deze beslissingen toch véél gemakkelijker maken ... :pray:

Wel, eigenlijk was/ben ik van om een soort van walk-in/roll-in vergistingsruimte te maken.

Zodat ik niet met 20-25-30 liter vergistingsvaten moet liggen sleuren.

Bv mijn fastfermenter met wieltjes eronder.

Ik heb ooit, zo'n 25-30 jaar geleden, bij een wijnmaker "amateur" zo een eenvoudig en verplaatsbare units gezien.

Deze konden zowel koelen als verwarmen dmv elektriciteit.

Units in de grootte van wat wij nu kennen van de verplaatsbare airco die ze in de DHZ-zaken verkopen.

En dat leek mij handig.

Plug and Play : enkel stopcontact met 220V en het apparaat zorgde ervoor dat de ingestelde temperatuur gehandhaafd werd.

Dan was het enkel aan mij om een kleine kamer (bv 2x2m) met deur in te richten als vergistingskamer dmv industriële isolatiepanelen of iets dergelijks.

Maar ik heb ook al liggen denken aan een serieuze ijskast waarvan de deur verwijdert is en vervangen door een geïsoleerde "uitbreiding" waarin ik mijn vergistingsvat kan rollen ... alleen een ijskast kan alleen verkoelen en niet verwarmen :grouchy:

En verwarmen zal ik soms moeten doen want bij bovenvergisting is de vergistingstemperatuur normaal boven de 18°C dus als deze vergistingskamer dan in een onverwarmde ruimte staat, zoals nu de garage, moet deze kunnen bijwarmen.

En in de zomer misschien weer koelen ...

Ach, ik vind er wel een oplossing voor ... hoop ik ... het zou toch gemakkelijk zijn zo een geconditioneerde ruimte ter beschikking te hebben ... :pieker:

Al mijn biertjes zijn tot hiertoe allemaal zonder morren opgedronken en gesmaakt, en die zijn allemaal vergist in een ruimte waar, gedurende de tijdsduur van de vergisting, de temperatuur opliep tot 22°C overdag en zakt tot 17°C 's nachts ...

Als ik er zo over nadenk ... moet ik dit wel hebben ???

Misschien als "logisch" vervolg wel ... ik bedoel upgraden naar een volgens de boekjes normale bierbrouwprocedure ...

just is just ... zeggen ze hier in de Kempen ... ;)

Zonet, per toeval, iets interessants tegengekomen om de temperatuur van de vergisting en/of vergistingskamer te monitoren.

Is oorspronkelijk voor wijn bedoelt maar dat zal voor bier ook wel marcheren.

https://www.picla.be/nl/temperatuurcontrole-sensorist

Ik was oorspronkelijk op zoek naar een losse unit voor temperatuurregeling van de vergistingskamer.

Zoiets van die aard zoals je in de DHZ-zaken tegenwoordig een mobiele airco kunt kopen voor een zachte prijs.

Deze hebben zoiets maar de prijs valt mij wel eerlijk gezegd een beetje tegen voor hun opbouw-systeem : 2700 euro ...X_X

https://www.picla.be/nl/product/winemaster-in25-opbouw

@ loser ... probeert is ne keer ... misschien is het wel nen hit ...

Ik zie een van de dagen mijn geliefde tante die wereldberoemd is in de familie om haar zelfgemaakte advocaat en ga haar dat receptje eens proberen los te peuteren.

En dan post ik het hier wel.

Volgens de overleving is dat nog een recept van moemoe zaliger.

DOEN WALTER !!!!!!!

Dan is deze workshop van Jef Goetelen bij brouwland een absolute aanrader.

Zeker voor u nu dat ge aan uwe kelder zijt begonnen ...(hintje)

zie http://www.thofbrouwerijke.be/

Ge gaat ECHTE INFO krijgen vanuit de EERSTE HAND, die Jef allemaal persoonlijk heeft meegemaakt

Kortom PRAKTIJKERVARING en een plezante spreker ... uwen dag kan echt niet stuk.

Hij is trouwens dacht ik een Brouwland medewerker maar weet niet zijn exacte functie.

Ben de cursus zelf nog niet gaan volgen(dit is de 2de maal) omdat ik niet in deze richting denk maar toch twijfel ik nog ... en ik zou het dan vooral doen vanwege de persoon Jef Goetelen, maar dan neem ik misschien de plaats in van een echte geïnteresseerde in deze materie en dat zou ik dan ook weer spijtig vinden. Dus voorlopig niet, maar ik heb dan ook mijn andere 3 cursusjes ...

Wat dieje allemaal niet mag van zijn madamme... maar hij kan het dan ook goed uitleggen ... nen echten toffe pee :thumbup:

Brouwen is zijn leven, zo lopen er maar echt heel weinig rond in België...

Ik heb zonet voor mijn eigen kerstgeschenk mij laten inschrijven in volgende workshops van Brouwland.

1) Je eigen hopveld : donderdag 08/03/2018 van 19h-22h

2) Theorie gevorderden bierbrouwen : zaterdag 24/03/2018 van 09h15 - 15h30

3) Creeër je eigen bierrecept : zaterdag 09/06/2018 van 13h-16h

Als er nog leden zich geroepen voelen ... :) :bier:

Zo een broyeur lijkt mij inderdaad ideaal.

Temperatuur tot 90°C

Netspanning

Makkelijk aan te sluiten

...

Je kan misschien zelfs er een compleet toilet naast zetten ... dan kunde op uw gemak een kakske doen en de gazet lezen terwijl dat ge bier aan't brouwen zijt want in uwen Buldog moet ge toch niet roeren,... maarja dan moet uw afzuiging wel in orde zijn hé ... :rofl:

(sorry mannen, ik kon weeral niet laten. ik zag het in mijne fantasie weeral gebeuren ... :o )

Toch blijft dat geen slecht idee, diejen broyeur.

+ BTW

+ Verzending

Wordt 92 euro voor een bus, Walter

Maar dat doet er niet eigenlijk niet toe.

In Nederland aan te kopen ZONDER registratie

In België MET registratie

Kan ik maar 1 ding op antwoorden ... NIET DOEN, niet in Nederland stiekem gaan aankopen ... daar komen vroeg of laat vodden van.

Verdiep U maar eens op een of ander bijen-forum, wat deze mensen nu allemaal meemaken met de varroamijt en VOORAL met het bestrijden ervan.

Daar zijn afgelopen jaren ook zulke dingen gebeurd, bestrijdingsproducten niet te krijgen in Nederland of België dan rijden we maar naar Duitsland en is het ook daar niet te krijgen sprongen ze in de wagen en reden ze tot in Italië als het moest om een bepaald product te kopen.

Hebben ze begin verleden jaar allemaal, over HEEL EUROPA, de gevolgen van gedragen.

Wax waarmee de bijenkasten werden uitgerust in het voorseizoen bleek CHEMISCH besmet ... gevolg "het fameuze hagelschot broed patroon" = niet aaneengesloten broed patroon en zelfs verlaten bijenkasten. Bij enkele imkers was er zelfs sprake van meer dan 30% verlaten kasten.

Zonder de schade door de beruchte varroamijt meegerekend.

HEEL die sector zit in EUROPA bijna volledig op zijn gat !!!!!!!

Met dan weer het gevolg dat de honingproductie nog minder toereikend was en daardoor men nog meer honing ging importeren waarvan NU blijkt dat er hier ook mee gesjoemeld is ... :puke:.

Kunnen we best missen hier in de Belgische bierwereld, heel ons imago wereldwijd naar de vaantjes(OK, dit is wel een bijzondere donker gedachte, maar toch)

Enkele maanden geleden was er nog de Fipronil-crisis in de kippen-wereld ... remember ...

Ik denk dat je dan beter kunt handelen zoals Ronnie zijne maat ... als het ooit zover komt, professionals erbij halen.

Deze mensen kennen de risico's, hebben de vergunningen en weten hoe ze deze producten moeten manipuleren.

Misschien kan Ronnie hier wat meer over te weten komen als de storm wat is gaan liggen bij zijne maat ... :)

Misschien is dat nog eens goede topic:

Welke besmetting heb ik opgelopen?

Hoe kom ik aan deze besmetting?

Wat te doen bij besmetting?

En hoe raak ik daar vanaf?

Wie kun je contacteren voor hulp ... WANT DAT IS HET VOORAL WAT JE DAN NODIG HEBT ... HULP !!!!

Misschien moeten we een "Vlaams hobbybrouw forum rescue team" opleiden die dan ter hulp kan komen?

Welke officiële instanties moeten verwittigd worden en/of kunnen ons daarbij helpen?

Zonder hier tussen nieuwelingen en leken enerzijds en semi- tot professionals anderzijds "stiekem" producten te gaan verdelen.

Wat overigens wel met goede bedoelingen gebeurd, dat besef ik wel, maar we mogen het gevaar ervan ook niet over het hoofd zien.

Misschien moeten we eens gaan brainstormen met de mensen van "brouwland-academy" om daar een lessenreeks over te organiseren ... :)

Zaag deze afvoerbuis door, plaats daar een Y-stuk in welke de buis terug zijn functie geeft en op de extra aansluiting plaats je een schroefdeksel welke je kan afschroeven en de darm erin hangen tijdens wegpompen.

Of nog handiger is in het deksel een aansluiting te voorzien " a la gardena" waarop je je darm van de pomp kunt op aansluiten.

Zo heb ik in mijn kelders waar een afvoerbuis doorloopt een aansluiting voorzien mocht er ooit water in de kelder komen te staan ik daar de dompelpomp kan op aansluiten.

Ook handig zo een stop op een afvoerbuis is om eens met een Karcher deze inwendig schoon te spuiten ...

Potverdekke Walter, dat is een goed idee.

Ik zit ook met het probleem van dat grotere 'dingen' moet kunnen reinigen dan dat er in een standaard afwasbak kunnen.

En ik ben eens gaan rondkijken voor een inox/RVS wasbak zoals die in horeca wordt gebruikt ... bleek nogal duur ...

Maar plastieken bakken zijn er natuurlijk in alle grootte te verkrijgen tegen een kleinere prijs ... dat ik daar niet eerder aan dacht.

Nu nog ene vinden de sterk genoeg is en tegen toch redelijk warm water kan (+60°C)

Merci Walter

Werkwijze: (zie afbeelding)

Voeg simpelweg het aroma van fruit of kruiden toe en proef meteen het verschil. Volg onderstaande stappen voor een perfect resultaat.

1. Brouw (met een bierkit, moutpakket of eigen recept)
    2. Fermenteer
    3. Proef
    4. Voeg de gewenste Sensation toe

* Herhaal stappen 3 en 4 tot gewenste resultaat
    5. Bottel
    6. Geniet

Ik ben voor de STAP met het * !!!!!!!

Ik zie dat de Serge zich hier al heeft ingeschreven/aangemeld voor een Kriekse, hij maakt mij het wel gemakkelijk, ik zal daar eens ne keer gaan proeven dan hoef ik zelf niet mijne ketel af te wassen ... :rofl::schol:

Ach, kelders (ik heb er 3 grote en 4 kleine) ... ik zou er niet een hele dag willen in brouwen, zo tegen muren zitten zien ... niks voor mij.

Maar dat is persoonlijk.

Daarom gaat mijn brouwkot boven op een slaapkamer komen met raam.

Maar liefst vanal zou ik naar de garage achterin de tuin verhuizen met uitzicht op de tuin ... ik denk dat ik dan bijna elke week zou gaan brouwen.

Maar dan moet ik daar nieuwe beton en vloer inleggen en dat is mij nu net iets teveel moeite ... alhoewel ... :-/

Condens, kon ervan meespreken toen ik eens binnen in de keuken brouwde met mijn Braumeister.

Deze kon niet onder de dampkap wegens te hoog als je die korf eruit moet nemen.

Miljaarde ... het water droop van het plafond en langs de muren naar beneden ... ik kon nadien de muren en het plafond gaan afwassen.

Ik heb nadien steeds in mijn veranda gebrouwd, deze is langs 1 kant volledig open en met een houten dak, verluchting genoeg zonder het vervelende lawaai van de dampkap.

Het zal boven in de brouwkamer weer anders zijn ... hoe ik het ga oplossen weet ik nog niet goed.

Ik hoop dat ik tegen dat het zover is een afzuiging via de zolder kan op de kop tikken, zodat het motorlawaai toch enigszins beperkt blijft.