Berichten van D_Reamzzz

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ssbrewtech CCT for the win!

Yes! I'm a snob...

Gist aftappen, sampling, gemakkelijk kuisen, alles in 1 vat, druk vergisten, bottelen (al dan niet onder druk)

Ik werk steeds met blow-off en bij te hevige vergisting doe ik preventief anti-foam erin. Maw ik vergist tot 23liter in mijn 7gallon.

Welke CCT heb je dan? Ik neem aan dat het niet de brewbucket is?

Ik heb mijn RIS die nu staat te lageren overgeheveld na de eerst vergisting en 50 g suiker toegevoegd. Direct weer vergisting en koolzuurdeken.

Zo hebben ze het mij destijds ook aangeraden en dan maakt de headspace naar het schijnt veel minder uit. Waar wil toch blijven evolueren in het brouwen en mijn materiaal gaandeweg upgraden.

Nu werk ik met de FerMonster. Die is in pet en heeft een brede opening dus makkelijk te reinigen. Transparant dus je kan de gisting visueel volgen. En vooral: zeer goedkoop! Wel niet conisch, maar met het kraantje en een siliconen slang kan ik makkelijk overhevelen naar het bottelvat.

Hoeveel liter brouw je dan Koen?

Ik probeer telkens een 24 liter te brouwen, dan is de Fermonster 27 wsl nog te klein voor de hoofdvergisting. Ik kan evt wel wat minder brouwen (22 liter) om zo de Fermonster 23 te gebruiken voor de navergisting. Ik bottel altijd met de autosiphon en dat werkt voor mij zeer goed.

Het einde van het jaar komt stilaan in zicht. De uitgelezen tijd om familieleden en vrienden wat geld uit hun zakken te slaan om te investeren in de hobby. 8o8o

Op gebied van brouwaparatuur kan ik stellen dat ik vrij compleet uitgerust ben (basic, maar compleet). Alleen vergist ik momenteel in 2 vaten van 35 liter. Het zijn van die grote witte emmer met een deksel en waterslot. Voor de hoofdvergisting zal dit geen probleem zijn maar de navergisting kan natuurlijk veel beter.

Daarom heb ik mijn oog laten vallen op de Fermentasaurus. Maar wat zijn hiervan de voordelen, en ook vooral de nadelen van?
    Bijkomende reden is dat ik dit vat onder druk kan zetten en zo het beer kan carboniseren onder druk, of ziek ik dat verkeerd?

Graag jullie ongezouten mening.

Alvast bedankt

Die namaak werkt perfect in mijn ogen. Wel nooit met de dure gewerkt dus kan niet zeggen wat het verschil is... De merknaam zeker?

9 van de 10 de importeur die er invoerbelasting voor moet betalen, het dan nog in een mooie verpakking stoppen, het naar de verschillende handelaars moet distribuëren en er reclame voor maken. Al die doorgerekende kosten spaar je uit als je het rechtstreeks in China haalt(daar haalt de importeur het trouwens ook hoor).
    Al meerdere dingen gekocht daar die buiten de merknaam exact hetzelfde waren en deden als de duurdere versies die hier in de winkels liggen.

Nee ik bekijk het online op gsm/tablet, je kan het volgens mij ook thuis laten toekomen maar was duurder en aangezien alles digitaal is tegenwoordig...

Ik heb wel al veel recepten van in die boekjes nagemaakt, vooral veel speciale bieren staan er in.

Even gezocht op dat magazine van je. Blijkt dat er best veel artikels GRATIS te bekijken en te downloaden zij via hun website....

FREE DOWNLOADS

Hoera!!!!!!! leesvoer!
    Hartelijk bedankt.

Topinitiatief....

Maak me al direct de bedenking dat de nieuwe software mss rekening kan houden indien men 2 (of meer) verschillende gisten gaat gebruiken. Eroica houd nl enkel rekening met 1 gist.
    Voor de rest vind ik het topprogramma.

Krijg je trouwens gratis bij je bestelling van HBS / Braumarkt. Enfin, bij mij zat het er toch bij....
    Ik vind er zelf heel weinig aan. Een paar artikels die weinig om het lijf hebben, zoals een verslag over het ONK (eerder een uitslag, zonder al te veel uitleg of bvb het winnende recept), een artikel over brouwerij Jopen (best interessant om een keer te lezen, maar alle info vind je ook op hun website), enz... Voor de rest de helft gevuld met reclame. Heb het snel doorbladerd en momenteel ligt het ergens op het containerpark klaar om opnieuw gerecycleerd te worden.
    Volgens mij absoluut geen abonnement waard.

Ik moet daar helemaal niets speciaal voor doen. Het gebeurd gewoon vanzelf, na het koelen is mijn wort helder, soms nog een beetje mistig. Alle trub en eiwitten zijn neergeslagen en liggen gewoon op de laag hopbellen. Ik steek mijn hevelbuis met droesemkapje onder die laag en ik begin te hevelen naar het lager gelegen gistvat. Het hevelen neemt ongeveer een half uur in beslag om 43L over te halen. Einde verhaal, niks kunst en vliegwerk.

Dus als ik het goed begrijp:
    - eerst koelen

- dan whirlpool
    - ff wachten tot alles neegeslagen is (hoe lang?)

- dan hevelbuis (ik heb een autosyphon, maar lijkt me hetzelfde) onder die laag steken? (helemaal tot op de bodem?)

- rustig hevelen en klaar is kees

Ik neem aan dat het gebruik van bloemen aan te raden is ipv pellets? Momenteel werk ik met pellets.
    Gebruik je ook nog andere'hulpmiddelen' zoals bvb iers mos of dergelijke?

Zoals gezegd is kraakhelder bier geen must,maar zou wel graag weten hoe het te bekomen. Een kennis van mij zweert bij het gezegde "troebelheid is smaak", maar dat is voer voor wsl een compleet andere discussie

Fascinerend!

Welke bouwhandleiding gebruikte je en hoeveel koste dit project?

en ook belangrijk, kan je dat kant en klaar kopen, want van solderen (en electronica) heb ik geen kaas gegeten... Een handleiding netjes volgen lukt wel (Ikea-kast staat toch nog altijd), maar daar stopt het ongeveer.

Volgens mij heb ik bij mijn tweede brouwsel ergens een foutje gemaakt en niet lang genoeg gewacht om over te hevelen naar het filtervat hoe lang wacht je best?), waardoor er heel wat trub mee het filtervat is ingegaan. Vergisting is intussen bijna afgelopen. Kan ik het bier alsnog ergens mee filteren, of hoe pak ik dit probleempje het best aan?
    En als filteren mogelijk is, blijft er dan nog genoeg gist over voor de navergisting (op fles)?

Alvast bedankt.

Bier is even lag houdbaar in een keg als in een flesje.
    Een keg moet niet vol zijn, enkel moet je bij het vullen zorgen dat je keg voor gespoeld is met CO2 en als je deze gevuld hebt je geen zuurstof meer hebt zitten in de kopruimte De kopruimte naspoelen met CO2 als de keg gevuld is is dus een must, maar dat geld evenzeer voor een volle keg
    Als je gecarboniseerd maakt het ook geen verschil de carbonisatie druk blijft het zelfde.
    Enkel moet je na het tappen van uit een halve keg (net als eigenlijk net als bij een volle keg die je al half leeg getapt hebt) na het tappen via het overdruk ventiel terug brengen naar de carbonisatie druk.

Heb zo het idee dat ik, als het zover is, best een cursus keggen kom volgen. Westerlo is nu ook weer niet de grote afstand vanuit Malle.... 8o8o8o
    #prettyplies

ik heb geen idee van hoe lang bier houdbaar is in een keg, vandaar liever de kleine kegs. Maar ik neem aan dat ik in een 19L keg ook gewoon 10 liter kan afvullen, of vergis ik mij.
    Ga me in ieder geval wel verder verdiepen in de materie. Iemand die een goed boek of website kan aanraden? Ik neem aan dat er op internet best veel te vinden zal zijn, maar waarschijnlijk ga ik dan ook redelijk wat bagger tegenkomen.

Alvast bedankt.

Puur uit interesse naar de toekomst toe. Op verschillende sites zijn er wel soda kegs te vinden, maar eigenlijk vind ik enkel bij HBS tweedehands vaatjes. Zijn deze nog ergens anders te vinden, en dan liefst die van 9.45L? Heb me er al suf achter gezocht maar heb het vermoeden dat ik verkeerd aan het zoeken ben(ofwel is het een goed bewaard geheim ^^).
    Deze vaatjes moeten toch te vinden zijn.

Daarbij volgende vraag. Welke bieren kan je daar allemaal mee tappen? Een sterke blonde bvb, lukt dat?

alvast bedankt.

Raf

Hoe heb je de gisten nu toegevoegd? Eerst de S33 of allebei tegelijkertijd?

Allebei gelijktijdig. Het waterslot broebelt al 8o

Pellets heb ik nog nooit in een zakje gedaan, gewoon los in de ketel.

Is wel makkelijk om ze er terug uit te halen, en los in de ketel gaat er volgens mij voor zorgen dat de pomp van de Easybrew in no-time verstropt zit als ik de whirlpool arm wil gebruiken.

Moet je de suiker nog toevoegen in het gistvat, of heb je ze bij het koken toegevoegd?

Ik heb deze zo toegevoegd in het gistvat. Was aan het twijfelen of ik het niet beter tijdens het koken had gedaan, dan was hij zeker volledig opgelost. Maar ik neem aan dat de gistbeestjes daar hun weg wel mee weten.

Zo, brouwdag 2 zit er al weer op. Ging vlotter en sneller dan vorige keer, dus da's al positief. Daar het vorige keer een moutpakket van Arsegan betrof nu zelf een recept samengesteld (lees, van het forum gehaald en er een ietwat eigen draai aan gegeven). Iets fijner geschroot dan de eerste keer, aangezien ik toen helemaal niet aan het beoogde SG kwam (te koud gespoeld wegens tijdsgebrek zal er ook wel mee te maken hebben). Dit keer kwam ik exact uit wat Brouwhulp voorspeld had. Op zich misschien iets te fijn geschroot aangezien ik tijdens het maischen de pomp van de Easybrew danig moest intomen en het filteren vrij moeizaam verliep. Het filterbed sloeg niet dicht, maar toch een zeer trage filtering (of is dit normaal?). De hop (pellets) netjes afgewogen en in kookzakjes gedaan (amai da zwelt nogal), en koken maar... Het koelen verliep ook vlot en snel en zodoende ook de whirlpoolarm gebruikt die ik via dit forum gewonnen had (nogmaals bedankt daarvoor). Het effect van het whirlpoolen was minimaal (maar dat kan natuurlijk ook komen doordat ik foutief of net lang genoeg whirlpool). Het troebele wort overgeheveld naar het gistvat en 2 zakjes gist toegevoegd. Nu maar wachten op de eerste blubjes uit het waterslot.

- Waarschijnlijk doe ik na het koelen iets verkeerd, waardoor ik (zeer) troebel wort krijg.

- Moet je een bepaalde tijd wachten alvoren over te hevelen? Misschien doe ik dat wel te snel.

- Ik heb een autosyphon met droesemkap, mag die helemaal tot op de bodem in de ketel?
    - Is het best een eerste deel van het hevelen apart op te vangen?

Al bij al een vrij geslaagde dag. Het troebel zat nog wel wat wegtrekken bij het lageren, maar zolang we al iets drinkbaars bekomen hebben we het toch niet helemaal om zeep geholpen. ^^

Hierbij ook het uiteindelijke recept.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam receptNe Ruud

Brouwdatum22-09-2018

BierstijlSterke Blonde

Volume26,0

Begin SG1,068 SG

Berekende kleur (Morey)7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU

Brouwzaalrendement75,0 %

Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

19,60 lWater uit Oostmalle

7,00 mlMelkzuur

15,09 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5,00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC71,7 %

0,30 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC4,3 %

0,30 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4,3 %

1,17 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC16,7 %

0,21 kgRietsuiker lichtSupermarkt2 EBC3,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

62,0 °C1 min.30 min.3,5 l/kg

Stap 267,0 °C1 min.15 min.3,5 l/kg

72,0 °C1 min.30 min.3,5 l/kg

78,0 °C1 min.5 min.3,5 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

75,0 gSaazpellets3,4%50 min.26,1 IBU

45,0 gStyrian Goldingspellets3,4%10 min.6,0 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

11,5 gSafale American (US-05)bovengist

11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Als je vooraf wil weten of je voldoende gist in je gisting gebruikt dan stel ik voor om eens een telling te doen met de methode Gistcellen tellen zonder microscoop het kan !

Lijkt me zeer handig en nuttig naar de toekomst toe, maar aangezien ik nog maar aan mijn tweede brouwsel ooit bezig ben is het vooral de handelswijzen en de apparatuur onder de knie krijgen. Een drinkbaar resultaat is dan al de beloning op zich.
    Later zullen we dan alles wel verbeteren waar kan en mogelijk is.

Trouwens, die uitnodiging om eens een keer bij jou in de potten te komen kijken, geld die nog? 8o8o

Ik kom net tot de ontdekking dat hoewel ik 2 gisten in Brouwhulp heb ingegeven, het programma enkel rekening houd met slechts 1 gist. Ik heb de voorraad op ruim voldoende gezet, maar nog wordt de 2de gist niet meegenomen tijdens de bereking van het aantal cellen. Als ik daar handmatig de hoeveelheid gist verhoogt, krijg ik in het recept tablad te zien dat de eerste gist vermeerderd werd. Is dit een bug in het programma, of doe ik wat fout?

Alvast bedankt

Lukt wel hoor, maar twee is uiteraard beter. Ik zou echter niet met twee gisten tegelijkertijd werken maar beginnen met twee zakjes S-33, deze laten gaan en dan overstappen op de US-05 voor het verdere uitvergisten.

Probleem is dat ik maar 1 zakje S-33 en 2 US-05 op stock heb.
    Wat dan weer de vraag doet rijzen: hoe lang is korrelgist houdbaar en hoe bewaar je dat best?

De hamvraag is: welke vergisting wil je bereiken? S-33 wordt aangegeven als 70%. Ik gebruik die om bieren te maken waarvan ik juist wil dat ze nog een vrij hoge FG hebben., zoals barley wine of scotch ale.

Als je een hogere vergisting wil, waarom zou je dan starten met de S-33 en er daarna nog een andere gist bij doen die dieper doorgist? Waarom niet direct met de andere gist?

Blijkbaar geeft de S-33 toch een iets ander smaakprofiel, hoewel hij omschreven wordt als neutraal. Maar ik wil wel een doorgegist bier, vandaar als 2de de US-05. En volgens brouwhulp kom ik met een bier met begin SG 1069 niet toe met 1 pakje gist voor 25 liter bier.

Voor mijn volgende brouwsel denk ik er aan om gebruik te maken van 2 gisten. Bedoeling was om met 1 gist te werken, nl de Fermentis S-33, maar ik heb op verschillende pagina's gelezen dat deze gist niet altijd volledig doorgist, daarom dat ik opteer om als 2de gist de Fermentis US-05 te gebruiken. Maar hoe pak ik dit het best aan?

Ik had gedacht de hoofdvergisting te starten met de S-33 en dan na een paar dagen de US-05 toe te voegen.

Zoals altijd in het leerproces, alle (goede) raad is welkom.

Thanks

mijn maisschema is als volgt. 50 min op 62 graden, 15 op 72 en 5 op 78. Bedoeling is een sterke blonde te verkrijgen. Kan het hiermee of raden jullie een ander schema aan?

Je moet inderdaad alle water toevoegen. Wel opletten met het vooraf koken van de vlokken, als je een verstijfseling niet correct uitvoert kan je net het tegenovergestelde bekomen als je wou bereiken. Serge heeft hier goede informatie voor aangeleverd in dit artikel : Verstijfselen

Je zal zien dat zowel tarwe- als havervlokken verstijfselen binnen de maischtemperaturen. Je moet ze dus niet vooraf verstijfselen maar kan ze gewoon zo toevoegen aan het beslag. Hou er gewoon rekening mee dat je wat langer zal moeten maischen. Het meerstaps schema van Stijn is een goed startpunt.

Nunc est Bibendum

Voor mijn volgende brouwsel ga ik gebruik maken van tarwe- en havervlokken. Op de website van HBS staat dat deze niet gemout zijn en ik ze dus eerst een half uurtje dien te koken en te laten afkoelen.

1. Ik neem aan dat ik het volledige kooksel moet toevoegen, en dus niet de vlokken na koken moet afgieten?

2. Kan ik dit bvb al de avond voordien doen?

Alvast fielen dank

Zoals de titel van het bericht al zegt ben ik als beginner op zoek naar een PH-meter om mijn brouwmateriaal mee uit te breiden. Op de verschillende online brouwshops zijn er wel te vinden, MAAR waarschijnlijk zijn er andere, misschien betere en eventueel ook goedkopere meters te vinden.

misschien ff een heeeeeeeel domme vraag, maar wanneer en hoe gebruik je die whirlpool arm het best? In de handleiding van mijn easybrew staat volgens mij dat er geen kokende vloeistof door de pomp mag, dus dat is dan al uitgesloten. Tijdens het koelen zit de koelspiraal volgens mij in de weg, en na het koelen is alles al bezonken, waardoor de pomp wsl binnen de kortste keren vastloop.

Mijn idee is om eerst te koelen met de spiraal tot een graad of 60, en daarna de whirlpool arm te gebruiken. Waarschijnlijk zal dit ook de snelheid van het koelen bevorderen. Enige probleem dat ik zie is dat de pomp mogelijk kan vastlopen. Kan het een idee zijn om op de bodem van de easybrew een soort (metalen) filtergaas te leggen, zelfs voor het maischen? Bedoeling is dat dit gaas er voor zorgt dat de opening naar de pomp beschermd is door een filter, waardoor de pomp niet (of minder snel) zou kunnen vastlopen.

Alle tips zijn welkom.

de mijne moet ook afgehaald, ook al ben ik standaard voorzien van 'een veilige locatie' zal dus toch nog een tripje worden naar het afhaalpunt :-( volgende brouwdag is normaalgezien 23 september

Bij DPD kan je online bevestigen dat ze het ergens mogen wegleggen. Zonder deze bevestiging doen ze dat nl. niet meer. Er werd naar het schijnt (en ergens kan ik dat wel geloven) te veel mee gefraudeerd.

Ik heb zo het idee dat ik daar volgend jaar OOK wil bijzijn.
    Ik zal nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel moeten leren tegen dan. ^^^^^^