Berichten van D_Reamzzz

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

brouwerwaldonk wrote:

De bottelsuiker zal nog verder vergisten, en volgens mij is 198g op 23L nogal veel. 165g is eigenlijk genoeg.

Je schrijft dat het nu nog mierezoet is, dat zal evolueren naar minder dan mierezoet maar het zal altijd zoet bier blijven.

Ik ging uit van 26 liter, maar moet mijn installatie blijkbaar een keer goed ijken. Ik kom altijd op minder uit dan brouwhulp aangeeft...

Nunc est Bibendum

Dit weekend (zondag) mijn eindelijk sterke blonde gebotteld. Had 2 maand koud gestaan op 3 graden. Op aanraden van jullie hier 1 gram US05 gebruikt als bottelgist en 198 gram suiker (via brouwhulp) voor 23 liter bier.
    Vandaag (woensdag) kon ik me niet meer inhouden om te testen of er druk op de flesjes zat. Jawel, een licht pshhhht was waar te nemen. Bier op zich smaakte echter mierezoet.
    Ik weet dat 3 dagen waarschijnlijk veel te weinig is, maar trekt dat zoete smaakje nog wel weg? Bier staat nu in de berging waar het ongeveer constant 22 graden is.
    Is de eerste keer dat ik zo lang gelagerd heb en bottelgist heb gebruikt.

Alvast bedankt...

Nunc est Bibendum

BTW, dit is het recept

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

Naam recept

Ne Ruud

Brouwdatum

10-06-2019

Bierstijl

Sterke Blonde

Volume

26,0

Begin SG

1,064 SG

Berekende kleur (Morey)

7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

30 IBU

Brouwzaalrendement

68,9 %

Kooktijd

70 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

19,60 l

Water uit Oostmalle

7,00 ml

Melkzuur

16,74 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

6 mg/l

10 mg/l

213 mg/l

17 mg/l

10 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

5,00 kg

Swaen Pilsner

De Swaen

3 EBC

71,4 %

0,30 kg

Tarwevlokken

Supermarkt

2 EBC

4,3 %

0,30 kg

Havervlokken

Supermarkt

2 EBC

4,3 %

1,00 kg

Kristalsuiker

Supermarkt

0 EBC

14,3 %

0,40 kg

Rietsuiker licht

Supermarkt

2 EBC

5,7 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

62,0 °C

1 min.

30 min.

3,5 l/kg

Stap 2

67,0 °C

1 min.

15 min.

3,5 l/kg

72,0 °C

1 min.

30 min.

3,5 l/kg

78,0 °C

1 min.

5 min.

3,5 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

75,0 g

Saaz

pellets

3,4%

50 min.

26,8 IBU

45,0 g

Styrian Goldings

pellets

3,4%

10 min.

6,1 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

11,5 g

Safale American (US-05)

bovengist

11,5 g

SafBrew Ale (S-33)

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

22,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

23,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

22,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,011 SG

Schijnbare vergistingsgraad

75,6%

Start nagisting

28-06-2019

Temp. nagisting

0,0 °C

Start lagering

28-06-2019

Temp. lagering

3,0 °C

Zeker bottelgist gebruiken, na 5 weken koud lageren is je gist op sterven na dood.

thanks. dan zal het bottelen niet voor vandaag zijn vrees ik. Enkel nog een zakje us-05 liggen. Kan dat dienen? en zo ja. Hoeveel moet ik daar van gebruiken.

Alvast wederom bedankt

Ff snel een vraagje. Ik wil vandaag eindelijk gaan bottelen. Wegens tijdgebrek er nog niet toe gekomen. Mijn bier staat nu ongeveer een vijftal weken op 3 graden. Is de gist nog vitaal genoeg om enkel bottersuiker toe te voegen? Ik voeg het altijd als suikerwater toe.

Alvast bedankt.

Er zijn steeds mensen die alle bling bling met alle toeters en bellen aankopen en dan tot de vaststelling komen dat het toch mogelijk hun ding niet is dat zelf bier brouwen? of het ondertussen nog groter zien?
    Waarom doen mensen dat ? Om dat ze dat kunnen? Om dat ze het willen? omdat .....
    Wie zal het zeggen?:-/

Vooral omdat ze denken dat het beste materiaal zowiezo het beste bier oplevert. Mits kennis van zaken kan dit zeker waar zijn. Ik heb zelf een Easybrew, vooral voor mijn eigen gemak, maar ken iemand die brouwt in wat je amper een brouwset kan noemen, en daar komen betere biertjes uit dan uit mijn bling bling. Enige verschil is dat die persoon al meer dan 20 jaar ervaring heeft, en ik nog maar een jaartje brouw.

Maar moutextracten hadden ze nog niet, dus die vergelijking met de middeleeuwen gaat niet op ;)

Wat ik me afvraag is hoe ze de maischtemperaturen regelden in een tijd dat er nog geen deftige thermometers waren?

Ik zou dat wel eens ne keer willen proeven. ECHT middeleeuws bier. Niet enkel gebrouwen op de manier van toen, maar ook echt met dezelfde ingrediënten van toen. Volgens mij was dat naar onze huidige normen gewoonweg NIET te zuipen... Maar zolang ge er redelijk bezopen van werd was in die tijd waarschijnlijk alles goed.

Alé, we gaan dit jaar dan eens tabaksbladeren drogen ook😉

En die dan ff laten trekken in uw jongbier... Een echt cafébiertje dan. Ge wordt er zat van en 's anderendaags hebt ge nog een stinkbakkes van den toebak! ^^^^^^

Hier mijn gouden tip. Doe steeds een ‘labgisting’. Zodoende weet je waar je moet eindigen met je gisting. Eindig je een aantal punten hoger dan je labgisting? (1 puntje mag je negeren)Hou hier dan rekening mee en trek dit van je bottelsuiker af. 1 SG-punt is ongeveer 2,5gr suiker.

Hevel je over om te lageren? Bottel dan gelijktijdig een flesje. Na 14 dagen open trekken en zien wat dat geeft.

labgisting.... zo ver ben ik nog niet denk ik in mijn brouwkennis...

De derde keer dat ik hetzelfde biertje brouw op identiek dezelfde wijze. Enige verschil is dat het bier nu 2 weken en 4 dagen op de gist heeft gestaan, de vorige keer 2 weken. De eerste 2 keer kwam ik netjes op het beoogde SG (1006). Nu blijkt bij overhevelen voor het lageren het SG te schommelen tussen 1010 en 1012.

Iemand de oplossing, gouden tip of wat ik nu best doe? In mijn korte brouwervaring heb ik dit nog niet meegemaakt.

Vergisten gebeurt in een gistkast met Inkbird. Mogelijk was de temperatuur wat hoog ingesteld? Mss de vorige keer op 20° ingesteld, maar ben niet helemaal zeker. PC was gecrasht en kon mijn vorige brouwsels niet meer raadplegen

Alvast bedankt.

Ik heb hier nog een zakje US-05 liggen, dus dat kan ik eventueel nog wel toevoegen.

Hieronder de uitdraai van het recept.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

Naam recept

Ne Ruud

Brouwdatum

10-06-2019

Bierstijl

Sterke Blonde

Volume

26,0

Begin SG

1,064 SG

Berekende kleur (Morey)

7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

30 IBU

Brouwzaalrendement

68,9 %

Kooktijd

70 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

19,60 l

Water uit Oostmalle

7,00 ml

Melkzuur

16,74 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

6 mg/l

10 mg/l

213 mg/l

17 mg/l

10 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

5,00 kg

Swaen Pilsner

De Swaen

3 EBC

71,4 %

0,30 kg

Tarwevlokken

Supermarkt

2 EBC

4,3 %

0,30 kg

Havervlokken

Supermarkt

2 EBC

4,3 %

1,00 kg

Kristalsuiker

Supermarkt

0 EBC

14,3 %

0,40 kg

Rietsuiker licht

Supermarkt

2 EBC

5,7 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

62,0 °C

1 min.

30 min.

3,5 l/kg

Stap 2

67,0 °C

1 min.

15 min.

3,5 l/kg

72,0 °C

1 min.

30 min.

3,5 l/kg

78,0 °C

1 min.

5 min.

3,5 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

75,0 g

Saaz

pellets

3,4%

50 min.

26,8 IBU

45,0 g

Styrian Goldings

pellets

3,4%

10 min.

6,1 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

23,0 g

Safale American (US-05)

bovengist

11,5 g

SafBrew Ale (S-33)

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

22,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

23,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

22,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,011 SG

Schijnbare vergistingsgraad

75,6%

Start nagisting

28-06-2019

Temp. nagisting

0,0 °C

Start lagering

28-06-2019

Temp. lagering

1,0 °C

Heb al op meerdere plaatsen gelezen dat Morellen het goed doen in Kriekenbier. Van Schaarbeekse krieken heb ik nog nooit gehoord. Ik zou zelfs niet weten waar ik die moet vinden.

Dit is het recept dat ik online gevonden heb en waarop ik me wil baseren. Zoals gezegd absoluut GEEN ervaring met fruitbier, dus alle hulp is welkom. :)

Ik moet het recept nog wel ff omwerken naar 20L.

De krieken, bevroren of lichtjes ontdooid, gaan samen met het nog warme wort (50.. 60°c) op vat. Eens alles op 20°C is komt de gist erbij. Dus wort maar deels koelen!

Alles in 1 vat, toe met waterslot. 3 tot 6 maanden laten lageren. Met alles erin!

Het kriekenbier van dat jaar (de beste dus) is gebrouwen op een basis bier type Pils, Pale en 10% tarwemout. Ook weer redelijk gehopt met Hallertau Mittelfrühe, 25-30 ebu. Het merendeel was Morellenkrieken met Gorsemse kriek.

Een recept ziet er dus als volgt uit:

Voor 100L wort:

17 kg Pilsmout; 3,25 kg Palemout; 2,25 kg Tarwemout

Maisch: maisch curve 52°C 10', 62°C 35', 72°C 30' naar 78°C en spoelen.

Hop: Hallertau Mittelfrühe (van 4 à 5 alfazuur%) 225 g na 5' koken toevoegen en 50 g 10' vóór einde. Kooktijd 70'.

Start SG 1051. Gist: opkweek Witkap Stimolo (Slagmuylders). Een K97 korrelgist of een witbier korrelgist zou ook moeten lukken. Volgens mij kan dat gerust met andere gist:een witbier vloeibare gist of opkweek van flesje Hoegaarden, of voor de korrelgist bricoleurs een Brewferm Blanche.

Wat ze andere jaren deden is bier van 60 % tarwemout en 40 % pilsmout. Zoveel % tarwemout kan filterproblemen geven bij het spoelen van de draf. Niet doen dus, trouwens bovenstaand recept geeft beter bier.

Een beslag met een SG van ± 1051, korte maischtijden.

Hun vaten staan in een veranda, dus temperatuurscontrole is er niet. Meestal brouwen ze hun kriek in november/december en bottelen ze tegen april.

Tijdens het bottelen wat aanzoeten . bijvoorbeeld. Sorbitol 1kg/30L Afhankelijk van de kriek (eerst proeven). Sorbitol is sorbietsuiker en is dus niet vergistbaar. Persoonlijk verkies ik Maltodextrine, dat zijn lange suikerketens van mout, in extractvorm. Bij Brouwland gekend als Brewbody: No. 055.051.7 € 5,55/kg.

Altijd eerst proeven en op een kleine hoeveelheid de dosis uitproberen, want te zoet is niet lekker.

Storting kriek tot 50%, ofwel 50 kg kriek op 100 L.

Soms doen ze schuimstabilisator bij. Maar met hun bier was dit niet toegevoegd, ik ga dat ook niet doen.

Daar de lange lagering klaart alles mooi uit. Langer dan 3 maanden geeft meer kleur en pit smaak, maar is ook iets minder schuimvast.

Één week voor het bottelen hevelen we over, en laten dit een weekje staan, we voegen 7,5 g/L bottelsuiker en maltodextrine of sorbietsuiker toe naar smaak.

Nog even dit:

Wat je vooral niet mag doen:

- De krieken koken: geeft gelatinevorming en aromaverlies

- De krieken tot moes malen of stampen: geeft een pulpbrei dat je quasi niet kan scheiden van het bier.

- Ontpitten.

Je zal zien dat naarmate de gisting vordert, de pitten zich wat scheiden van de krieken. Het is geen drama als dat nog niet gebeurd is.

Voor besmetting moet men geen schrik hebben met deze methode, door het invriezen en nadien ontdooien in het hete wort krijgen wilde gisten bijna geen kans. De krieken heb ik in water gespoeld vóór het invriezen.

Moeder de vrouw blijft maar zagen (euh... vragen) achter een kriekenbier. Een recept heb ik al ongeveer uitgewerkt, maar dan de belangrijkste vraag, de krieken... Welke krieken zijn het best en hoe verwerk ik deze het best in mijn bier. De opdracht is een 'niet al te zure' kriek (yep, ze stelt haar eisen). Daarom, wat kan ik eventueel toevoegen om het 'zoeter' te maken?

Alvast bedankt

Mijn aanrader is "Bieren zelf brouwen" Van Jac. Lambrechts. Ik heb er nog enkele die je gratis mag afhalen in Ekeren.

Het is een paperback met 200 blz en heel het brouwproces wordt heel begrijpelijk uitgelegd van A tot Z

Ben wel geïnteresseerd. Ruilen tegen een paar biertjes?

Een stevig brood je aap!!!, Dat je nu de suiker bij de kook of tijdens de hoofdgisting toevoegt maakt amper iets uit.
    Je wint er hooguit 1 of 2 SG puntjes mee in het beste geval en dan alleen nog als je heel veel suiker in je stort zitten hebt (>15%)
    Het probleem dat Waldonk aanhaalt heb je alleen als je te weinig of onvoldoende actieve gist gebruikt.
    Bij het gebruik van voldoende vitale gist en gistvoeding ga je hier nooit tegen aan lopen.

En als beginneling moet je het simpel houden, dus voeg maar toe bij de kook. (doe ik trouwens ook in 99% van de gevallen)

voila, alweer wat bijgeleerd... fielen dank!

Als beginneling zou ik de suiker mee koken de laatste 10 minuten

bekom je dan niet het probleem dat brouwerwaldonk aangaf. Dat de gist eerst de makkelijke suikers verwerkt, en dan moeite heeft met de moeilijkere suiker uit het mout?
    Stel dat je vergisting stokt, je daarna suiker toevoegt voor hergisting op fles en je onbedoeld handgranaten maakt. Ben zelf ook nog volop in het leerproces, dus dit kan misschien een erg domme vraag zijn.

Ik zou eerst doen wat brouwerwaldonk zegt, zonder eventueel toevoeging van suiker tijdens het gisten. Eerst goed het brouwproces onder de knie krijgen. Met weinig middelen maak je zeker al een lekker biertje.

Aanraders qua lectuur: verander water in Bier van Adrie Otte of Brouwen van James Morton. Beide even goed wat mij betreft, alleen is de eerste wat technischer, waar de tweede je een leeservaring geeft alsof de schrijver zelf met je aan het brouwen is en je al doende het proces uitlegt.

Alvast veel brouwplezier.

Kijk zeker ook eens in de bibliotheek op dit forum. Daar staan alvast een paar recepten van leden.

:whistling:

Maar serieus, ik ga die gastjes die nog niets straffer als een pint hebben gedronken echt geen bier van 8% meegeven. Da's just goed voor miserie achteraf. De streken waar wij vroeger mee weg geraakten lukken nu niet meer zelle.

da's waar, maar op mijn 18de kende ik toch het verschil al tussen een pintje en nen Duvel.

Het eerste diende om zat te worden, het tweede om RAP zat te worden. ^^^^^^

(bijna) Dagelijks aanwezig hier, al was het al maar om even te kijken of er wat interessants voorbijkomt. Lezen doe ik veel, zelf posten veel minder. Deels door mijn beperkte kennis, en deels door het idee dat ik me niet in elk gesprek wil moeien.

Zit ook op een paar FB groepen, maar de echte kennis is toch hier op dit forum te vinden. FB is veel vluchtiger en korter van antwoorden, waar op VHF toch veel dieper op bepaalde dingen wordt ingegaan. En daar kan ik dus alleen maar van leren.

Ik beschouw VHF dan ook zo een beetje als constant groeiend naslagwerk.

Van de week een bestelling geplaatst bij BL, deze is vandaag toegekomen. Bij het openen van het pakket bleek dat 1 zak hoppellets Fuggles niet (meer) vaccuum is. Waarschijnlijk tijdens het transport gebeurd, want je kan aan de verpakking nog goed zien dat hij wel vacuum geweest is. Kan ik deze nog gewoon gebruiken? of toch maar een mailtje sturen richting BL?

De rest van het pakket is trouwens volledig in orde, en ook met de nodige zorg ingepakt, dus daar geen klachten over.

Alvast bedankt.

alweer een tijdje geleden, en met het voorjaar in zicht mss tijd om dit artikel nog eens een keertje van onder het stof te halen. Momenteel zit ik met een aantal vragen.

1. Mij vrouw heeft op haar werk enkele kriekenbomen staan, dus aan verse krieken geraken zal geen probleem zijn. Hoe maak ik daar het best sap van?

2. Het meten van het suikergehalte van sap, kan dat gewoon met een refractometer? En hoe reken je dat dan evt. om.

3. Zou het kunnen dat er als basis voor dit bier een gewone delirium tremens als basis gebruikt wordt, mits een (kleine) aanpassing van het recept?

Alvast bedankt