Berichten van Koen Sels

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik gebruik in BrouwHulp de Recepten niet, maar werk enkel met het tabblad Brouwsels. Daar heb je veel meer opties.

Misschien moet je eens een recept kopiëren naar Brouwsels, dan kan je wel een checklist afdrukken.

In plaats van Fuggles kan je Styrian Goldings gebruiken als je die kan krijgen. Die lijkt er erg op.

Alles in 2 delen maar heel het zakje gist gebruiken.

Maischwater 12 liter, spoelen met 10 liter. Je granen absorberen water en door het koken verdamp je een paar liter. Wanneer je wort in het vat zit, eventueel nog wat water toevoegen tot 10 liter.

Wordt vast een lekker biertje.

Als je geen bottelpijpje gebruikt, heb je te veel contact met zuurstof, zelfs als je voorzichtig bent. Je moet je flesjes van onderuit vullen. Een bottelpijpje is spotgoedkoop en je bier gaat frisser smaken.

Demiwater kost 0,79 euro/5 liter. Koop wat brouwzouten en stel zelf je water samen met BrouwHulp of Brunwater. Veel goedkoper en echt niet zo moeilijk.

Ik zou me niet houden aan de watersamenstellingen van saison die je nu hebt. Een saisongist zorgt al voor een heel droog bier, je water moet naar verhouding meer CL dan SO4 bevatten, anders wordt de bitterheid te astringent.

Begin sg 1074, gist wyeast 3787. Recept bevat wel een groot percentage kristalsuiker.

Meting is gedaan in een grote commerciële brouwerij.

Dan hebben ze toch fout gemeten. Met deze gist haal je nooit geen 1000. Jouw 1008 klinkt heel normaal voor deze gist, zelfs met een hoge suikergift. En met een mooie schuimkraag en koolzuur, dit bevestigt nog eens dat je juist zat 👍

Ik bereken dat met BrouwHulp, daar zit een tooltje in voor toevoeging van water en/of suiker. Voor een sg van 1010 en 7 gram suiker/liter kom ik dan op 1013.

Gene fan van Pizza Hawai? Ik vind koriander wel kunnen, denk maar aan een Tripel Karmeliet. Maar met koriander moet je oppassen, gaat snel overheersen. Je merkt dat tegenwoordig ook wel in de keuken : ze kieperen dat overal bij en dan smaakt je eten naar zeep.

Ik ben zelf geen fan van Karmeliet: te zoet en te veel koriander. Maar smaken verschillen, als je het lekker vindt, gebruik het dan.

Ik ben wel een fan van koriander in de keuken, maar dan vooral het blad.

Koriander:

- 0,5 gram/lier voor een klassiek Belgisch witbier (vroegere Hoegaarden, Celis White)

- 0 gram/liter voor een tripel! :cop:

Sinaasappelschil gedroogd: (opgelet: 2 versies in gedroogde versie te krijgen, zoete en bittere, ik gebruikte meestal de zoete)

- witbier: 0,5 tot 1 gram/liter voor een fijne smaak

Citroenschil gedroogd: hier niet vernoemd, 0,25 gram/liter geeft ook een fijne citrustoets aan witbier

Komijnzaad: Pierre Celis deed nogal geheimzinnig over het extra kruid in zijn witbier (naast curacao en koriander), volgens Michael Jackson, de beerhunter, was dit komijn. Max. 0,25 gram/liter in een witbier, eerder minder

Zoethout: geen ervaring mee.

Al deze kruiden 10 minuten voor einde kook voor de smaak. Wil je meer aroma: korter koken, vlamuit of whirlpool.

Zoals Serge schrijft: hangt er allemaal van af van wat je wil bereiken, smaken verschillen.

Tja, ik heb nooit echt in waterbehandeling geloofd, maar als ik de waarden van mijn waterm'ij invoer zie ik dat ik quasi niets moet doen behalve aanzuren (waar ik wel in geloofde :-)).

(Alhoewel één van m'n IPA's precies wel wat gips kon gebruiken).

Beetje geluk gehad dus ...

Hangt natuurlijk af van het bier datje wil brouwen en je persoonlijke smaak. Als je ooit een heel cleane pils wil, dan zal je er met het meeste leidingwater niet komen wegens te veel mineralen. Dan wordt het verdunnen met of zelfs volledig demiwater, waarmee je dan kan opbouwen.

Pet is een goed en goedkoop alternatief voor RVS. Ik doe de vergisting en lagering in 1 fles, 3 tot 4 weken samen, dan hevel ik naar de bottelemmer en bottel.

Ik ben nu mijn Plaato voor de tweede keer aan het gebruiken. Dit brouwsel staat nog maar sinds gisteren te gisten, dus daar valt weinig uit te concluderen.

Over mijn vorige brouwsel kan ik wel wat vertellen:

- Ik brouwde een Vlaams bruin dat als mengbier moet dienen voor een te zure kriek. Begin sg (gemeten met hydrometer) was 1055.

- De eerste vergisting duurde 36 uren (meer dan 400 blubs/minuut) en eindigde op sg 1031

- Toen stond de vergisting opeens stil: 0 blubs gedurende enkele uren. Temperatuur verhoogd en wat gezwenkt met het gistingsvat en de vergisting sloeg weer aan, 94 blubs/minuut. Een dag later ging dit aantal weer sterk achteruit en weer gezwenkt. Enkele dagen later voegde ik eiken chips toe. De vergisting ging toen op een slakkengangetje verder tot 1014,3. Dit was de waarde die Plaato aangaf en de hydrometer gaf 1014. Heel nauwkeurig

Dit was 2 weken na brouwdatum.

- Ik heb het jongbier toen overgeheveld en nu staat het te lageren.

Conclusies: nauwkeurig, heel simpel in gebruik. Je brouwt er geen beter bier mee, het blijft een gadget, maar je kan via smartphone heel goed volgen wat er gebeurt zonder tussentijds te meten. Scheelt wat handelingen en minder kans op oxidatie omdat je het vat niet moet openen.

Je kan de gegevens exporteren, dan krijg je 3 CSV-files in je mailbox, deze kan je uploaden naar een website waar je dan een grafiek krijgt waar je eventueel een printscreen van kan maken om bij te houden. Dit zijn 2 grafieken van mijn Vlaams bruin:

https://beer.garvet.dk/c7add3a303

https://beer.garvet.dk/0a282fe729

Waarom 2 grafieken? Het nadeel is dat je slechts een grafiek krijgt van 10 dagen. Als je info wil over de hele periode van de vergisting, moet je tussentijds je gegevens exporteren zoals ik gedaan heb. Misschien is dit op te lossen, maar ik heb nog geen tijd gehad om dit op te zoeken.

Tip: ik gebruik een siliconen stop voor mijn waterslot met een gat van 9 mm. Het Plaato waterslot past hierin, maar het gaat vrij stroef. Ik was bang om het kapot te wringen wanneer ik het later wil verwijderen, dus heb ik wat vaseline gebruikt.

Gisteren was het saison-brouwdag, deze keer eentje zonder rampen en blunders. Fijne brouwdag. Gestart om 9 uur en om 15 uur was alles in het vat en de brouwkelder spic & span. Om 21 uur was mijn Plaato waterslot al volop aan het borrelen. De saison heeft nu al 0,9 ABV en 112 205 blubjes gehad. :thumbup:

Dat zal misschien nog meevallen. Mijn laatste brouwdag zette ik per ongeluk de temp. na het accident met mijn kraan op 79 ipv 69.Mijn bier is toch uitgegist tot het eind sg dat BrouwHulp voorspelde.

Meten met je refracto om te kijken of je als iets van suikers hebt omgezet. Hopelijk is er al wel een gedeeltelijke omzetting.

Dan na 10 en 20 minuten nog eens meten. Blijft de meting hetzelfde dan is de omzetting gestopt door de te hoge temperatuur.

ok dank je en nog een vraagje als je een giststarter maakt welke soort moutextract gebruik je dan het best ?

De kleur van het bier dat je wil brouwen als je de giststarter niet afgiet. Anders maakt het niet uit.

Ik drink net een Wilderen kriek, erg zoet, bijna zoeter dan Lindemans. Niet mijn ding, echt een biertje voor vrouwen, dat is seksistisch maar meestal wel waar.

Op het etiket staat Acesulfaam - K als zoetmiddel, 100 tot 200 maal zoeter dan suiker. Kent iemand dit product. De meningen ivm gezondheid zijn op internet wat verdeeld.

Met die 24 IBU gaat het geen stout worden of een heel zoete vrees ik. Om je hoog eind sg te counteren heb je veel meer hop nodig.

Hangt er natuurlijk van af welke smaak je wil creëren.