Berichten van Koen Sels
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Vandaag, 5 weken na de brouwdag deze gebotteld, 51 flesjes van 33 cl.
Eind sg was 1007, wat is die Witkap toch een fijne en makkelijke gist. Nog wat tetrahop toegevoegd, zo kom ik op ongeveer 45 IBU, het zal een clean en bitter bier worden zoals bedoeld.
-
Voor het moment ben ik aan het conditioneren , maar doen jullie klaarmiddel in voor het lageren op b.v. 4°
Ik gebruik alleen biersol of iers mos 10 minuten voor einde koken. Na de coldcrash perfect heldere pils.
-
Kan perfect door het afwateringskanaal aan de achterkant van de koelkast zonder te boren. 😉
Ik steek die gewoon tussen de deur, het rubber geeft wel wat mee.
-
Allesinds, ik ben benieuwd waar deze nieuwe hobby heengaat!
Naar levenslange verslaving. 😁
Welkom. Post gerust al je vragen en je recepten, we zijn er om mekaar te helpen.
Kijk ook eens op de ledenkaart, misschien is er een andere hobbybrouwer in je buurt waar je eens kan gaan mee brouwen.
-
Een collega brouwer kookt 30 tot 45 minuten, en ik moet zeggen dat waren bieren die tijdens de gilde avonden positief zijn ontvangen. Dus geen afwijkingen waren geconstateerd door minimaal 10 personen.
Ik kook altijd standaard nog 90 minuten, zit nu toch echt te overwegen dit terug te brengen naar 60 minuten.
Ik kook standaard 60 minuten, bij lambiek 90 minuten.
-
Waarom doe je dat ?
Ik schep dat schuim (eiwitten) er ook af met een schuimspaan. Wat eruit is is eruit en het is een kleine moeite.
-
Ik denk dat jullie deze discussies beter op het NL forum voeren want wij als Belgen kunnen ons er beter niet mee bemoeien we hebben zo wel genoeg met onze eigen problemen. Dus laten we het hier maar beter over het bier brouwen hebben.
Ging het hier niet over de kooktijd die nodig is om een degelijk bier te brouwen?
-
We consumeren eigenlijk wel te veel melk hoor, tis ons ooit onterecht opgedrongen door de melkbrigade.
-
Maar ik vraag me af of dat kunnen verwarmen wel echt nodig is? Ik zou verwachten dat enkel koelen voldoende is aangezien het vergistingsproces warmte produceert en de gewenste temperaturen steeds minder dan kamertemperatuur zijn?
Of mis ik iets?
Alles hangt af van de omgevingstemperatuur en de gebruikte gist. Als je koelkast in je kelder staat en je wil brouwen met een saisongist of kveik, dan moet je bijverwarmen. Als je vergistingskast in een warme ruimte staat, moet je meestal vooral koelen.
Verwarmen is overigens erg simpel: met een gloeilamp lukt dit bv perfect.
-
Het is een mooie versie geworden, vrij droog en aangenaam bitter, een zomerse dorstlesser. Het definitieve recept vind je hier.
-
-
Het definitieve recept vind je hier.
Te proeven op de VHM 2022.
-
Kijk ook eens naar deze post. Ik citeer een stuk van Serge
Hoe lang koken hangt een beetje af van welk bier je gaat maken en je persoonlijke voorkeuren. Voor een blond bier hou ik 70 min aan voor de meeste bruine bieren 90 min. (uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel) Waarom en hoe lang koken dat is eigenlijk de vraag. Waarom:
- steriliseren van het wort
- het isomeren van alfazuren uit de hopharsen
- uitvlokken van grote opgeloste eiwitten
- verdampen van ongewenste smaakstoffen
- verdampen van overtollig water
- caramellisatie / maillard zorgt ook voor een deel voor de smaak en voor de kleur.
Hoe lang: Voor punt 1 tem 4 heb je genoeg aan 70 min. Punt 5 is dit recept afhankelijk, (maar als je 3 uur moet koken om het te veel aan water te verwijderen kan je beter het recept aan passen en minder water gebruiken tijdens het maischen / spoelen filter
) Punt 6 dit is de voornaamste reden om langer te koken dan 70 min
-
Ik gebruik een hydrometer geen refractometer
Gebruik je brouwsoftware? Die geeft je het verwachte eind SG. Als je daar boven zit, moet er een belletje 🔔 gaan rinkelen.
Je kan het ook gewoon berekenen en vergelijken met de vergistingsgraad (bv 70%) die de fabrikant opgeeft.
1037-1000=37- (37*70%) = 11,1, dus 1011 verwacht eind SG.
-
Hi Koen, dat uitgisten kan wel even duren, neem ik aan. Gaat dat niet ten koste van het hop aroma?
Je zal wel wat verlies hebben maar dat is minimaal. Het alternatief is gushers en weinig bier in je glas.
-
Zaterdag naar Hopville in Diest, dan zullen we nog een serieuse praat uit ons botten slagen
Helaas pindakaas, ik moet naar een BBQ en ga zondag naar Hopville. Je zal een ander slachtoffer moeten zoeken om tegen te zeveren.
-
En met uw luide stem waart ge duidelijk de voorzitter 😜…
Dat is nog het ergste niet, als ik dan nog iets zinvols te vertellen had.
-
Misschien zie ik het verkeerd, maar de meeste watersloten werken toch twee kanten uit. Die worden toch niet leeggezogen bij een cold crash. Bij mij tenmiste niet. Er gaat wel lucht naar mijn gistingsvat maar ik vertrouw vooralsnog op de CO2 die op het jongbier ligt.
Bij een coldcrash gaat de CO2 krimpen en wordt het waterslot meestal leeggezogen (hangt af van het type waterslot) en je zuigt altijd lucht aan, gratis oxidatie.
-
Ik heb een vraag over de NEIPA en het koud hoppen. Hebben jullie last van "hop creep"? Op de een of andere manier blijft mijn NEIPA maar door gaan met gisten in de mandfles. Klein waterslot blubt maar door en door (van elke 4 seconden naar elke 8 seconden) terwijl het eind SG al is behaald.
Ik wil mijn NEIPA juist zo snel als mogelijk bottelen voordat de aroma's vervliegen.
Hopcreep kan optreden bij elk bier als je koudhopt. Na koudhop conditioneer ik altijd 2 weken warm op 15 tot 18°, dan ga ik coldcrashen. Bij een neipa coldcrash ik niet, maar conditioneer ik tot die helemaal is uitgegist.
-
Ik heb ook al een aantal keer een warme aanbeveling gekregen om een nieuw gezicht te nemen.
Ik heb op de vorige VHM gemerkt dat de meeste collega's dat probleem hadden. Dacht eerst dat ik op de Dag van de Lelijke Mensen zat. 🧐
-
In mijn 2e vergistingskast experimenteer ik met een wijnzak.
Er zit geen waterslot op maar een terugslagklep bovenop. De conditionering is nu bezig, binnen 2 weken ga ik coldcrashen en zie ik of dit systeem ook werkt. Vraag is of alles luchtdicht is maar dat zal ik wel merken.
-
maar dan moet je toch eerst het waterslot wegnemen voor je die bout kan plaatsen en zo trek je ook lucht aan , dan kan je gewoon een silicone dop plaatsen zonder gat , of zie ik iets over het hoofd
Of een standaard stop met waterslot en terugslagklepje onder in de stop. Het waterslot kan je vervangen door een 10 mm staaf of boor. En natuurlijk zo weinig mogelijk vrije ruimte boven het bier.
Ik doe het zoals Tannhauser. Bij het overhevelen na de hoofdgisting steek ik meteen een terugslagklep onder in de stop. Zo kan de vergisting tijdens de conditionering verder doorgaan en kan ik daarna coldcrashen zonder het vat te moeten openen.
-
Met zilverpapier of keukenfolie ga je er niet komen. De onderdruk wordt te groot en je gaat lucht aanzuigen, fatale oxidatie dus.
Een volle stop of een terugslagklep is de meest efficiënte oplossing.
-
Tijd voor wat proefnotities. Mooi vast schuim, mee door de tetrahop. Ongefilterd en troebel, ik heb bewust geen coldcrash gedaan maar gelagerd op keldertemperatuur, 16°.
Het bier is wel bleker dan op onderstaande foto, in het echt meer de kleur van een pils.
Stevige, aangename bitterheid maar minder bitter dan de 60 IBU die ik voor ogen had, qua smaak zit ik eerder rond de 40 à 45 schat ik. Kruidig door de gist, zalig lange afdronk.
Een mooie blonde, maar volgende versie mag nog wat pittiger. We zijn op de goeie weg.
-
Welkom, jy sal baie hier kan leer en jy is in die moeilikheid, vra en jy sal gehelp word...
Te veel gedronken van zijn eigen bier. 😒
-
Zal waarschijnlijk zo een goedkope brouwketel zijn van een onbekend chinees merk ...
Blew Yol Oon 🇨🇳
-
De brouwcapaciteit komt overeen met zijn IQ. 😁
-
Kunnen we binnenkort op het werk nog uitgebreider zeveren en proeven !
Dan zever je hopelijk hier wat minder.
-
Het is de eerste keer dat ik een pils aan het vergisten ben , wat doet die gist (W-34/70) wat mag ik verwachten , is dat traag of is de vergisting ook vlug en geweldig , hier is hij traag
Ik vergist meestal een week tot 10 dagen op 12°, de vergisting loopt traag. Daarna een dag of 3 op 15°, dan is de hoofdgisting klaar en hevel ik over, ik conditioneer nog een tweetal weken op 15° en ga dan 2 weken lageren op 5°. Na ongeveer 6 weken in totaal bottel ik.
-
Welkom 🍻
We leren allemaal nog elke dag bij en zelfs ervaren brouwers maken nog wel eens middelmatige bieren. 😢
-
-
Mijn versie kan je proeven op volgende VHM. 10 dagen geleden gebotteld, nu al mooi op dronk.
-
Mooie prijs heb je daar voor betaald. De moeite waard?
Heel veel historische achtergrond over de bierstijl en de bieren in kwestie. Ik heb wel veel geleerd, bv. dat Ginder-Ale marktleider was en zijn tijd ver vooruit qua marketing. Was ook een heel mooi bier.
Brouwtechnisch leer je niets, maar je krijgt wel wat duiding over de bierstijl en hoe die ontstaan is.
Misschien heeft dat ook z'n reden... Ik moet de eerste Special Belge nog tegenkomen die mij kan bekoren
... Maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten
.
Net zoals moderne pils is de Speciale Belge slechts een schaduw van wat het vroeger was. Maar proef eens de versies van De Ranke of Brasserie de la Senne, dan ben je direct verkocht.
-
Niet toevallig vorige week dit boek gekocht voor net geen 16 euro bij bol, zie dat het nu 22,50 euro kost en bij Fnac nog veel meer. Ik heb echt geluk gehad, foutje van bol denk ik...
-
En ginder-ale, hors-ale, op-ale, vieux temps...
Veel bieren van dit type worden jammer genoeg niet meer gebrouwen, jammer want er zaten pareltjes tussen.
-
Ik ben geen professor in het benoemen van smaken, maar
na nog wat gelezen te hebben op het forum, ben ik erachter gekomen dat het smaakje aan mijn brouwsels wel eens gist zou kunnen zijn.
Dus ga ik 2 weken vergisten op 18°, dan overhevelen in een 5 liter fles, deze fles 2 weken in de koelkast op 3graden, dan 8gr/liter suiker toevoegen (oplossen in heet water, afkoelen en toevoegen), bottelen en wegzetten in de kelder bij ongeveer 20°. Of doe ik dan nog iets verkeerd?
Gist heeft geen agenda, pas dus je timing aan bij elk brouwsel. Observeer en volg de gist:
- 1 tot 2 weken hoofdgisting, wanneer je waterslot wat kalmeert kan je overhevelen (tenzij je een cct hebt)
- 1 tot 2 weken warm conditioneren, meestal iets lagere temperaturen dan tijdens de hoofdgisting, ergens tussen 15 en 20°
- 1 tot 2 weken koud lageren, 2 tot 5° als je een koelkast hebt
- dan bottelen met het aantal gram bottelsuiker/liter dat past bij je biertype
Deze tijden en temperaturen zijn indicatief, elke gist is anders, elk brouwsel en elke brouwinstallatie ook.
Het belangrijkste is dat je bier helemaal is uitgegist en dat de gist de tijd krijgt om afvalstoffen en ongewenste smaken op te ruimen.
-
Klopt, net een Speciale Belge gebrouwen van 30 EBC en die gaat zo dadelijk het gistvat in.
Mijn versie is 10 dagen geleden gebotteld, 21 ebc, nu al flink op dronk.
-
Minder eten
Nee, meer eten!
-
't Is eerder een Speciale Belge, dunkt me...
Speciale Belge is hoge gisting en +20 ebc.
Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.