Berichten van Koen Sels

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Oh jawel hoor. De meningen zijn verdeeld. Ik gebruik gewoon het liefst een blow off, maar op de tweede plaats een 3-delig waterslot. Die andere vind ik gewoon brol.

    Ik bedoelde natuurlijk het originele topic over de temperatuur:


    Tijdens overhevelen na het koelen per ongeluk verwarming terug aangezet. Wort was terug 65°C. Voor ik het doorhad.

    Kveik Gist zat er al in met een aantal liters wort van 32°C

    We gaan zien wat het geeft 😁

    Pils kan je alleen brouwen met een lager gist en op lage temperatuur, anders is het gewoon een blond bier van hoge gisting.

    Gebruik bv. de W34/70.


    Zet ook in op verschillende hopgiften: 60', 10' en eventueel hopstand en/of whirlpool.


    Een cleane pils brouwen is niet echt wat ik een beginner zou aanraden, ik weet natuurlijk niet hoe dikwijls je al gebrouwen hebt...

    Ik giet eerst 10L in het gistvat .

    Daarna kieper ik dat in een grote emmer en gaan alle koppelingen darmen en het deksel van gistvat er in.

    Kom dan niet toe met 1 liter om alles onder te zetten😁.

    En zo snel bederft dat niet dus kan het tussendoor ook nog gebruiken bij transfer naar lager en bottelvat.

    Ik zet nooit starsan in mijn gistvat, wel goedkope soda in warm water, half uurtje, daarna uitspoelen met water, klein beetje starsan oplossing erin sprayen, 10 minuten laten inwerken. Met 1 liter starsan oplossing kom ik makkelijk een maand toe, eigenlijk van brouw- t.e.m botteldag.

    Wat deze gist ook wel heeft is dat het bier na 2 weken super helder wordt.

    Elk bier wordt na verloop van tijd helder, ook een witbier. De originele Hoegaarden van Pierre Celis was niet troebel, hoogstens wat tweeschijn. Als je de fles op het einde van het ingieten even zwenkte en het depot toevoegde, had je wel een troebele witte.

    Wil je toch een troebel witbier? Voeg dan 50g havervlokken toe op 10 minuten einde kook, best in een hopzakje want het wordt een slijmprop. Zo heb je blijvende eiwittroebel. Truken van de foor noemen ze dat. :winking_face:

    Een kleine zijsprong, iemand al eens Brewferm Blanche naast Mangrove Jack M21 vergeleken? En waarom je dus voor de een of ander zou kiezen?

    De M21 heb ik 1 keer gebruikt voor een witbier, die ging nog verder door dan de Blanche, tot sg 1008 waar BrouwHulp 1012 voorspelde. Ik haalde een SVG van 83% en dus een iets te droog bier.

    Ambibenderix Je kan het altijd beleefd vragen of dit onder garantie valt ? als uw ketel echter niet meer onder garantie hersteld/vervangen wordt kun je nog altijd de temperatuurregelaar er gewoon uithalen en steeds "op volle kracht" gaan verwarmen. Voor te spoelen heb je water nodig > 80°C en is het Ok zolang het water maar warm genoeg is.

    Dit heb ik ook bij mijn warmwaterketel zo aangepast.

    Ik heb de stekker van de ketel wel vervangen met eentje met een schakelaar op waarmee ik de ketel kan aan/uit zetten.

    Dit werkt althans voor mij perfect.

    Heb ik 25 jaar geleden ook zo gedaan: thermostaat kapot, die eruit gehaald en stekker met schakelaar geïnstalleerd. Die ketel gebruik ik nog altijd als warmwaterketel.

    Over die IBU's maak ik me niet zo'n zorgen. Die komen vooral uit de whirlpool toevoegingen en daar ben ik niet zeker dat het echt zoveel IBU oplevert.

    Die zullen inderdaad niet zo veel IBU's opleveren, ze zorgen ook voor een zachtere bitterheid.

    Waarom hopstand op 90° i.p.v. 80°?

    Als men wil experimenteren met het toevoegen van fruit dan moet men zeker eens zoeken achter diksap.

    Dit is verkrijgbaar in Kruidvat, Jumbo, ... en is in feite bedoeld om de fruitpap van kleine rambo's te prepareren.

    Dit is geconcentreerd fruit/vruchtensap zonder toevoeging van additieven waar men gewoonweg het water heeft uitgehaald.

    En als je dat dan combineert met dit diksap, dan heb je bijna geen werk meer. 😜

    Ik ben het recept eens gaan opzoeken, lijkt me nogal gecompliceerd qua gist. Die zou ik sowieso veranderen naar iets à la M31 ofzo.

    M31 is een diastaticus. Bij mijn laatste sterke blonde heeft die er in totaal 7 weken over gedaan.

    Als beginneling gebruik je beter een simpele gist, een M41 of Nottingham.

    De bitterheid komt natuurlijk van de hop en bij gebrande mouten ook van de mout. Je moet brouwzouten en mineralen bekijken als peper en zout om bepaalde smaken te versterken. Een heel lage Cl/SO4 ratio zal de aanwezige bitterheid astringenter maken, een hoge verhouding zal de bitterheid verzachten en meer de moutigheid accentueren, maar daar speelt de svg een nog grotere grote rol.

    Gist volgt geen agenda, dus algemene regels zijn zinloos. Kijk naar de vergisting en stem je temperatuur daarop af.

    Wanneer de hoofdvergisting bijna klaar is (het waterslot valt bijna stil) kan je eventueel overhevelen, tenzij je een CCT hebt. Zo verwijder je trub en gaat je bier later ook beter klaren. Omdat er nog wat vergisting is, zal de oxidatie beperkt blijven. De gist verbruikt nog wat zuurstof, eventueel kan je wat suiker toevoegen.

    De gist is echter nog niet klaar, eerst gaat die nog wat opruimen. Je conditioneert dus best nog 1 tot 2 weken warm, bij een diastaticus of na koudhoppen soms veel langer. Ook hier kijk je naar je waterslot.

    Zodra er helemaal geen activiteit meer is en je sg is zoals verwacht, kan je eventueel koud lageren. Bij een witbier doe ik dat niet, bij de meeste andere bieren wel.

    Welke temperatuur? Hoe kouder je lagert, hoe sneller je bier zal uitklaren en hoe minder snel het veroudert. Veel hobbybrouwers doen dit tussen 2° en 5°. Bij 10° zoals bij Westmalle zullen bepaalde chemische processen wat sneller gaan. Zij kunnen hun bier zo sneller op de markt brengen.

    Hoe lang lageren? Tot je bier helder genoeg is (weer kijken dus) en wanneer je tijd hebt om te bottelen. Bij mij varieert dit tussen 1 en 2 weken.

    Vergeet dat richtgetal dat BrouwHulp voorstelt, dat is enkel gebaseerd op de bitterheidsindex en dus vrij eenzijdig. Jouw benadering is correct: kies een doelwater en pas jouw brouwwater daaraan aan.

    Blijft de vraag welke smaak en soort bitterheid je nastreeft. Met 0,5 zal je bitterheid iets scherper zijn dan met 0,9.

    Mik voor het maischwater op een pH van 5,4 zoals BrouwHulp voorschrijft.

    Met een elektrische ketel moet je eigenlijk stoppen met verwarmen wanneer je 1 of 2° lager zit dan je doeltemperatuur. En natuurlijk continu roeren bij het opwarmen.


    Tussen onder en boven kan er makkelijk een verschil van 4° zijn. Meet gewoon van boven en roer regelmatig.


    De maischtemperatuur wordt vaak overschat, zo groot is de invloed niet. Gewoon zorgen voor een constante temperatuur zonder pieken. Als je rendement Voor jou ok is en je bier smaakt, hou je dan voor een volgend bier aan die werkwijze. We doen het allemaal anders, veel wegen leiden naar bier. 😉

    :thinking_face: als bierbrouwen saai wordt dan moet je misschien naar een andere hobby uitkijken?

    Hiermee wil ik niet zeggen dat het bij mij altijd perfect loopt maar naarmate dat je meer gaat brouwen leer je vanzelf hoe je alle processen kan optimaliseren waardoor je brouwdag heel vlot verloopt, maar saai is het bij mij zeker niet.

    Zelfs als je brouwdag perfect verloopt (wat bij mij meer en meer lukt), kan het nog zijn dat je bier later toch niet is wat je verwachtte. Ik zit net als mbroek aan ongeveer 100 brouwsels (schat ik) en toch brouw ik af en toe bieren die ik zelf middelmatig vindt. Het recept speelt natuurlijk een grote rol, maar ook wat er na je brouwdag allemaal gebeurt. Het is zelfs voor een ervaren hobbybrouwer niet altijd zo simpel. Saai wordt het dus nooit.

    zelfs niet geroerd tijdens het maischen (elektrische ketel)

    Dit moet je absoluut wél doen, anders gaat je ketel aanbranden of krijg je minstens wat aanslag op de bodem ( zen dus maillardproducten) waardoor de kleur donkerder wordt en de smaak ook verandert.

    Ik maisch ook elektrisch en roer bij het opwarmen constant. Tegenwoordig roer ik zelfs tijdens heel het maischproces met een elektrisch roersysteem.


    Vermoedelijk is er wel meer aan de hand want er was verschil in kleur tussen beide gistvaten. Na koken en koelen er zeker voor zorgen dat je zo weinig mogelijk trub meeneemt.


    Verder denk ik ook vooral aan oxidatie. Je moet je gistvat zo weinig mogelijk openen. Bij mij gebeurt dat maar 2 keer: wanneer ik na de hoofdvergisting overhevel naar het lagervat (met lepeltje suiker en/of wat ascorbinezuur om oxidatie te beperken) en wanneer ik na de koude lagering hevel naar het botelvat.

    Niet meer overhevelen, dat vergroot alleen maar de kans op oxidatie, na coldcrash naar de bottelemmer. 👍

    Wat doe je voor de verdere koeling, ik veronderstel niet dat je vergisting start aan 25 ?

    Normaal koel ik verder in de vergistingskast. Deze heb ik nog een uurtje laten staan alvorens te hevelen naar het gistvat. Vergisting gestart op 24°, dat is de normale temperatuur voor de gebruikte gist. Na 3 uurtjes was het vat al fijn aan het borrelen en ik ook. 🍻