Kan dat, want dat is natuurlijk een oplossing...
Geen idee, ik werk met aparte ketels en roer, geen automaat.
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Kan dat, want dat is natuurlijk een oplossing...
Geen idee, ik werk met aparte ketels en roer, geen automaat.
Als je gewoon koelt zonder roeren of rondpompen, kan het verschil op verschillende plaatsen in je brouwketel inderdaad serieus oplopen.
dagje afbeulen staat nog steeds in het boekje
Nog niks veranderd precies, masochist tot in de kist. ⚰️
... en zelfs Westvlaamse biertjes worden hier niet gespaard 😄
Vooral bedoel je.
Al doende leert men zeker. Ik twijfel echt om deze kook verder af te
Gewoon verder gaan, bier wordt het altijd.
Zelfs online bier bestellen doe ik niet meer, veel te vermoeiend. Mijn vrouw die niets van bier kent, doet dat in mijn plaats. Ze schenkt het zelfs voor me in.
Het enige wat ik nog doe is proeven, het in de pompbak gieten en afkraken op Untappd. 😒
Echt de luierik uithangen en online bestellen en laten leveren tot aan de deur
Beerwulf, Hopt, ... Waarom zou je je heel de dag afbeulen voor een paar bakken middelmatig bier? 🤡
Ja, dat wordt een gestokte vergisting. Afspraak binnen enkele weken?
Trouwens, de maataanduiding in de Brewmonk klopt ook voor geen meter.
volgens mij moet dat liter zijn
Ter info dit overzicht van The Swaen in bijlage.
Ik gebruik een middenweg, ik laat de temperatuur van rond de 20°C over 2 dagen zakken tot 5°C (vooral omdat mijn oude koelkast niet snel genoeg kan koelen en ook niet lager kan). Daarna laat ik dit minsten 5 dagen op 5°C en tot nu toe heb ik dan ook mooi helder bier.
Ik koel meestal ook maar tot 5°, gespreid over 1 tot 2 dagen. Vooral eigenlijk om te controleren wat mijn waterslot doet en of er geen lucht wordt aangezogen. Die 5° hou ik 3 tot 7 dagen aan, naargelang wanneer ik tijd heb om te bottelen.
Je maischt wel heel lang, als ik alles optel, kom ik aan 100 minuten. Je kan dit gerust wat inkorten tot pakweg 75 minuten. Langer maischen brengt niets op en kost alleen tijd en energie.
Maar ik stel mij de vraag is er een verschil tussen deze van Castel en de Weyermann geroosterde gerst van 1000-1300 EBC
Of de geroosterde gerst van Thomas Fawcett
Ik maak (volgens ik lees) een onderscheid tussen cold crash (tweetal dagen) & cold conditioning (een week).
http://howtobrew.com/book/sect…on/conditioning-processes. Maar zoals geschreven ik cold crash niet.
Onveilige website, ik kan hem niet openen.
aanbevolen wordt 24 uur
door wie en waarom?
Even ter info mijn ervaringen met mijn sterke blonde (met Wyeast 1388) die nu staat te vergisten:
26/1/23: brouwdag - begin sg 1067 (na toevoeging van 17% suiker), vergisting gestart op 18°.
30/1/23: 11 Brix = sg 1029 - vergisting stilgevallen - temp verhoogd naar 20° en gezwalpt met het gistvat.
1/2/23: vergisting weer stilgevallen, temp verhoogd naar 22° en gezwalpt met het gistvat.
3/2/23: 10 Brix = sg 1023
Nu gaat de vergisting rustig verder tegen 3 blubs per minuut. Wanneer ik ongeveer aan sg 1010 ben, ga ik overhevelen en dryhop (+ 1 koffielepel suiker) toevoegen. Na een dag of 4 de dryhop eruit en terug een koffielepel suiker erbij. Dan wordt het zeker 3 à 4 weken wachten, ik hoop op sg 1004 te landen (het is een diastaticus + mogelijk effect van hop creep) en 1 week coldcrashen voor ik kan bottelen.
Dat is mijn voorspelling, natuurlijk volgt die gist mijn agenda niet, ik moet afwachten, observeren en de gist volgen.
Welkom Tom 👍
Op laptop (Windows 11) werkt het terug normaal. Ik had al de cache regelmatig leeggemaakt, maar nu heb ik ook de cookies verwijderd. Dat heeft misschien geholpen?
Op smartphone (Android) is het nog altijd een gesukkel.
Ik heb op mijn smartphone een 2e browser geïnstalleerd (Brave) en het probleem is opgelost. Het lag dus duidelijk aan de Chrome app voor Android.
Nou… dat valt mee hoor. Voor het gemak geven ze vaak de term ATC mee (automatische temp correctie of zoiets
). Het druppeltje wort raakt z’n warmte direct kwijt aan het koude glas en aluminium
Wachten is zelfs nefast voor een correcte aflezing, want de alcohol op het glas verdampt heel snel.
Mijn brouwdag zit er op. Tijdens het maichen heb ik om de 10 min het SG gemeten en dit ging goed. Hierbij bereikte ik het SG dat ik moest bereiken. Enkel heb ik mijn eind SG niet gehaald. Dit kan misschien liggen omdat ik 22l in mijn gistvat heb gedaan in plaats van 20l?
Yep, iets te veel gespoeld. Alles goed noteren, zeker je verliezen, en volgende keer spoelen op volume.
Laat het deze keer zo, wat minder alcohol, maar het wordt vast een lekker bier. 👍
Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils.
Volgens mij hebben de brouwers van Cara pils de pH perfect onder controle hoor. Dat het afwaswater is ligt daar niet aan. 😒
Moest er nog suiker bij in de storting? Einde kook of begin vergisting?
Als het lange posts zijn met veel reacties, is het wel vervelend. Ik klik nu op 'antwoord' en dan zit ik automatisch onder de laatste reactie. Maar da's natuurlijk een lapmiddel.
Zelfs die 'antwoord'-knop werkt niet meer als ik bovenaan een post sta, toch niet via Android. Moet ik toch nog naar beneden scrollen.
had ook al een draadje gelezen dat iemand french saison had gebruikt.
heb ergens gelezen dat in perensap wel onvergistbare suikers zitten. iemand ervaring met poiré? dit is schijnbaar zoet na vergisting
Perensap is niet per se zoeter, veel hangt af van de de soort en rijpheid. Perensap bevat wel veel minder zuur dan appels. Als je perenwijn wil maken, moet je meestal bijzuren om aan de ideale zuurtegraad ( = niet hezelfde als pH!) van 7 te geraken of appels toevoegen.
Wanneer je wijn of cider volledig uitgist tot een sg van 1000 of vaak lager, heb je een droge wijn of cider. Is deze puur van appels, dan zal die zuurder smaken, dit geeft de indruk van minder zoet, maar eigenlijk klopt dat niet. Je moet geen appels en peren vergelijken.
Ik zal hem persoonlijk de boodschap overbrengen
Misschien ook wat helpen sleutelen aan de recepten, want zoals ik hierboven al schreef:
Die Achels zijn mooie bieren, heel toegankelijk, maar eigenlijk niet zó geweldig. De minste van de Belgische Trappisten.
de productie in het businessplan die zou ongeveer vertienvoudigen tegen 2030.
Als ik hoor dat ze de volumes maal tien willen doen, dan hoop ik dat het geen Leffe-verhaal wordt.
Afwachten of de kwaliteit van het product even belangrijk wordt als de kwantiteit. Er zijn genoeg brouwers die geen brouwers zijn maar bankiers.
Hallo, ik ga morgen een tripel brouwen en volgens BF moet ik de laatste 5 minuten van de kook nog Saaz-hopbloemen toevoegen. Ik twijfelde eerst of ik die hop er na 5 minuten mee koken weer moet uit halen of in laten tijdens het koelen, maar ik lees hier nu dat jullie die (aroma)hop er slechts bijdoen na het koken als het wort reeds afgekoeld is tot 80 à 85° ? Ik heb dat toch juist begrepen ?
Die late hopgift is een persoonlijke keuze:
1) 5 minuten voor einde koken
2) einde koken (vlamuit)
3) een half uur op 80°, na gedeeltelijk koelen dus (whirlpool)
4 na de hoofdgisting (dryhop/koudhop)
1 en 2 zorgen voor nog wat bitterheid, ook wat smaak en aroma.
3 zorgt voor bijna geen extra bitterheid, maar vooral smaak en aroma.
4 zorgt voor wat smaak en veel aroma.
Je kan deze combineren.
De hop blijft bij mij voor 1, 2 en 3 sowieso in de kookketel tot einde koelen.
En het grootste laweit van den avond zal wel het gesnurk en geronk zijn..
Daar hebben we geen last van want zijn homobile is geluidsdicht. 😂
mijn laatste 20 dieren gebotteld .
Vertel dat maar niet tegen Gaia.
die indruk heb ik wel dat sinds ik deze gebruik meer koolzuur gevormd wordt (zou dat kunnen ?)
Neen, vorming van koolzuur komt door vergisting van suiker in je bier, kroonkurken hebben daar geen invloed op.
Misschien heb je sinds het gebruik van deze kroonkurken nog iets anders veranderd in je brouw- of bottelproces? Ben je recent gaan coldcrashen of zo?
Heilig is met een West Vlaamse "G", een "H" dus, als leeraar zou je dat wel moeten weten...
![]()
![]()
Bedankt voor je gulp. 👍
Gast, zo heilig ben ik nu ook weer nie hé
Eerder geilig
Welkom Stefan 🍻
inmiddels graag jullie antwoord of dit een haalbaar dagplan zou zijn
Voor mij prima, voor het eten kunnen we wel ergens een frietje scoren of pizza's laten leveren.