Berichten van Wimgoris

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik weet dat het niet echt een spontane gisting is maar ik zou niet weten waar het anders te zetten.

Sinds kort heb ik waterkefir in huis. En ik bedacht me dat hier ook gisten in zitten na wat zoeken heb ik een aantal recepten gevonden maar ik vroeg me af of er hier ervaring mee is en eventueel ideeën en tips. Ik heb al wel ideeën gevonden van kefir met biergist te mengen hierdoor zou je ern sour kunnen maken tot 8%abv. Het zou vooral interessant zijn voor fruitbieren blijkbaar.

omdat ik de laatste dagen net iets te veel glazen flessen (dame jeane van 20 l) heb laten sneuvelen en zo de living op 2 weken tijd met gemakkelijk 40- 50 l bier en mede en kvass gedweild heb heb ik de opdracht gekregen iets te vinden waardoor mijn vrouwke haar living niet meer plakt. ik ben dus ook geintereseerd in iets inox. Aangezien ik een upgrade maak zou ik het liefste omschakelen naar iets met themperatuur controle en dan maar ineens een cct. momenteel heb ik nog geen gist kast en ook niet de plaats (lees: toelating deze te zetten) ik ben aan het twijfelen naar de garage te verhuizen met mijn materieel maar dan moet ik echt zeker zijn dat de temperatuur goed te regelen valt. ik heb een aantal dingen gezien maar ben vooral geïntereseerd in de SS brewtech 7 gal CCT met een FtsS systeem (wel water gekoeld). dus mijn vraag is dit een aanrader of niet? maar ik zie momenteel door het bos de bomen niet.

Steinie

Welke calculator gebruik jij die ziet er heel overzichtelijk en goed uit.

Het bier zal best smaken volgens mij.

In alles wat ik al gelezen heb over kveik (meestel gemengde culturen) raden weinig hop te gebruiken of je overheerst de smaak van de gist. Wat is weinig?

Heb je al eens de echte kveik geprobeerd ik zou die binnenkort willen gaan testen

Ik brouw telkens met een doel tussen de 20liter (bier) en 40liter(mede).

Vooral omdat mijn ketel bij te kleine volumes droog kan komen staan. En de test baches mede zelf maar per 4 liter maar die zijn op het fornuis in de keuken en kosten mits goede voorbereiding maar een halve dag.

Anderen zijn me voor geweest maar het komt telkens op het zelfde. Een geoefend brouwer kan misschien als er niets misloopt zijn brouwdag onder de 6 uur krijgen. Mij is dit met de beste planning nog niet gelukt. Als ik dan een hele dag aan iets werk moet er wel genoeg product van zijn

He iedereen een aantal weken geleden had ik kvass gemaakt (zie kvass tread onder andere dranken) en daar ben ik wel fan geworden van het gebruik van oud brood om het niet te moeten weggooien.

Iemand had me toen een idee en recept voor roggebrood bier te maken maar nu vraag ik me af of ik dit met alle broden zou kunnen of dat rogge dus echt een must is

(Mijn brood is altijd zuurdesem)

Dan zou ik eventueel een melkzuurstarter moeten maken van yoghurt om zo nog net iets autentieker te gaan. Ik heb in het labo microbiologie net iets te veel zien foutlopen om alles aan de natuur te laten

Het brood minder donker bakken dat geeft de eerste dagen een bittere gebrande smaak en een minder aangename kleur (koffie met wat melk). Verder ben ik positief verschoten van bakkersgist.

Die tweede is waar mijn zoon ook mee kwam. Wel grappig, "true Slav power" ^^ maar als je zijn uitleg volgt kom je nergens :)

Van die tweede krijg ik de kriebels. Maar ik heb zijn idee van de citroen gepikt dus ere wie ere toekomt.

Daarom ook dat ik een mengeling heb gemaakt van verschillende recepten. Om een bruikbaar recept te hebben dat ik eventueel zou lusten. Het zou zonde zijn iets te moeten maken waar je opvoorhand van weet dat het niet te drinken is.

Ondertussen is het dag drie en heb ik een licht bittere zacht bruisende drank. Een minieme alcohol toets. SGvan 1060 naar 1038.

Het gebrande is enkel nog licht in de nasmaak aanwezig. En de citroen is zeker welkom. Goed voor op het terras onder een parasol.

Walter Bedankt.

Wat er in een hele hoop verschillende recepten wel gezegd word is dat je best brood met lactose neemt. of zuurdesembrood.maar een zelfgebakken roggebrood zal ook niet slecht zijn.

hieronder een aantal van de bronnen waar ik voor mij de belangrijkste zaken heb uitgehaald.

https://natashaskitchen.com/an…s-easy-bread-kvas-recipe/

(hier krijg ik wel de zenuwen van)

https://www.homebrewersassocia…ow-to-brew-russian-kvass/

https://www.devoedzamekeuken.n…et-sinaasappel-en-gember/

https://www.food.com/recipe/limonny-kvas-lemon-kvass-292458

https://www.culturesforhealth.…kvass-lemon-ginger-honey/

Plus al het gefermenteerde voedsel zoals zuurkool, zuurdesembrood,...

Je bent nog wel eventjes zoet (of zuur) :P

Zuurkool ooit op de hogeschool gemaakt. Thuis kimchee. Zuurdesem (hier heb ik wat vals gespeeld ik heb een desem gestart uit mede. Kaas(ook een fermentatie) ook gedaan maar dat was slechts eetbaar en niet om te herhalen.

Komboecha niet vergeten!

Wanneer je deze bottelt (zonder bottelsuiker) heb je na 2 weken een sprankelende frisdrank, voor de liefhebbers van zuur. 😉

Komboecha staat ook nog op het lijstje van te doen.

Gingerale is al wel gelukt

Andere ideeën altijd welkom. Ik zal vanaf nu elke test posten

Bedankt ik bekijk het. Het is bij mij gewoon het doel om zo veel mogelijk gefermenteerde dranken te maken in mijn leven. Het liefst wil ik ze allemaal wel eens gemaakt hebben. Gewoon omdat het kan.

Binnen de bieren moet ik er nog heel wat doen. Voor de rest heb ik

Mede: cizer, meteglien, melomel met bramen. En Nog heel wat mede soorten te gaan.

Wijn: druiven check

(Mag dit wijn genoemd worden?: Frambozen/bramen/ rode bes)

Cider: appel peren mix check

Kvass: nu ook check

Hop heb ik nu nog niet gedaan. Dat is voor later.als dit me wat bevalt. Maak ik mischien wel meer en ga ik wat meer experimenteren. In ieder geval zal ik nooit genoeg maken om mijn mundchenk van 50l te kunnen gebruiken vrees ik.

Dit recept leek me iets toegankelijker dan de meest voorkomende recepten. Net door het zurige van de limoen en citroen.

Dit breekt ook wat de smaak van het gebrande van het getoast brood.

Al bij al valt het goed mee. Zoals ik zij ik heb al slechter gedronken.

Ik heb het ook pas gemaakt na heel wat op te zoeken over kvass en de verschillende varianten van de Oost-Europese landen.

Omdat het niet echt een bier is zet ik het hier maar even anders mogen de Moderatoren het gerust verwijderen of verzetten.

Aangezien ik al een paar jaar samen met een vriend een aantal biertjes brouw met wisselend succes weliswaar. Heb ik het als queeste gezien om alle gefermenteerde dranken die er bestaan te willen maken in mijn leven. Ondertussen heb ik zo een meteglien en een braambessen mede staan met bramen uit de tuin. Wijn heb ik ook al eens geprobeerd en nu ben ik met het volgende projectje bezig KVASS.

Dit omdat k dankzij de blijf in uw kot maatregelen weer wat tijd heb.

Ingredienten

16 sneden brood (hoe donkerder hoe liever)

9 l water

2 handsvollen rozijnen(goed wassen)

1 limoen (ik zat zonder citroenen)

2 x sap van citroen

1 kg suiker

bakkersgist

eventueel hop maar daar ga ik nog een beetje mee experimenteren.

Recept:

Rooster je brood tot donkerbruin zelfs zwart (boodrooster of oven)

doe het brood met de limoen/ citroen in schijven in een pot. voeg het water toe en kook.

als het kookt zet af en laat tot 8 uren staan zodat alle smaken van het brood in het water getrokken zijn.

Na 8 uren filtreer je en voeg je de suiker en het citroensap toe (nog even terug opkoken voor ontsmetting).

Gist toevoegen. en in vergistingsflessen of emmers.

Start SG was 1061

Na een aantal dagen zou dit reeds drinkbaar moeten zijn.

Ik heb het nu net getest na twee dagen vergisting en ik moet toegeven dat ik al slechter dingen gedronken heb hoewel ik een vermoeden heb dat mijn brood iets te veel geroosterd was waardoor er een brandsmaak is.