Berichten van claesG

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Zegt dit iets ? 1. Water                         Vooropgestelde hoeveelheid:   33  liter Hoeveelheid maïschwater:     28  liter   Hoeveelheid spoelwater:       28  liter               ph maischwater: 5.6 ph spoelwater:  5.6 2. Gist                         Biergist WYEAST XL 1056  American Ale             3. Mout             Pilsmout (65.2%) 3 5.8 kg  Palemout (27%) 7 – 10 2.4 kg  Tarwemout licht (5.6%) 5 0.500 kg Cara 120 (2.2 %) 120 0.200 kg  Totaal gewicht: 8.9 kg  4. Maïschen                          62°C storten + rusttijd - 45 min 62°C =>72°C opwarmen 72°C rusttijd - 30 min 72°C =>78°C opwarmen - filteren 5. Koken                      Totale kooktijd:    75  min         Hop 1ste gift Hallertau 7.4 80 gr. na 15 min Hop 2de gift Cascade 7 50 gr. na 40 min Hop 3de gift Cascade 7 20 gr. na 60 min Kristalsuiker 800 gr na 60 min
    Ik heb een tabel gevonden waar er bij densiteit Densiteit 20°/4° (SG) staat. Heeft dat er misschien mee te maken? [hr] Voor alle duidelijkheid. Ik betwist jullie kennis niet he. Ik probeer het zelf ook juist aan te leren :-) [hr] Daar heeft het mee te maken. Foute tabel bij juiste berekeningen :-) Owel, bij 4 grCelsius een foutmarge van SG = -2 toepassen. Alleszins bedankt voor de verhelderende uitleg !!
    Wat ik toch nog niet helemaal begrijp is de link met de "tabel van Goldiner & Klemann". Als je (bijvoorbeeld) 1061 als densiteit neemt dan kom je volgens de formule: 14.97 uit. Uit de tabel kan je dan weer : 15.4 afleiden. Hoe zit dat juist ?
    Wanneer je op het einde van de vergisting een hoeveelheid suiker toevoegd (op dit forum heb ik hier ergens de voordelen van gelezen), dan zou je kunnen stellen dat je begindesiteit niet helemaal meer overeenkomt.  Hieronder een stukje theorie gevonden op't internet.  Kan iemand bevestigen dat dit klopt ? Het gaat om blikbrouwen maar denk wel dat je de theorie kunt doortrekken naar traditionaal brouwen. ***** [color=#333333][size=small][font=Arial, sans-serif]Late suiker toevoeging[/font][/size][/color] [color=#333333][font=Arial, sans-serif]Na verloop van tijd zul je merken dat het waterslot minder vaak werkt. De hoofdgisting loopt ten einde. Dit is het moment waarop je door de fabrikant voorgeschreven suiker kunt toevoegen voor zover je dat nog niet eerder gedaan had. Het beste doe je dat door de suiker eerst op te lossen in kokend water. De hoeveelheid water dient 2 keer het gewicht te zijn van de suiker. Kook zo'n 5 minuten en laat de oplossing met een deksel of een groot stuk aluminiumfolie op de pan 10 minuten afkoelen, bijv. door de pan in een laagje water in de gootsteen te zetten. Giet vervolgens de oplossing voorzichtig in je vergistingsvat. Deze suikers zullen snel omgezet worden in alcohol en koolzuur. Er ontstaat opnieuw een heftige vergisting en het absoluut noodzakelijk dat je een royaal gistvat hebt in verband met de grote schuimvorming. Wanneer je kiest voor een late suikergift voeg je naast suiker ook water toe. Om qua begin SG niet lager uit te komen dan bedoeld kun je het water dat je gebruikt voor het oplossen aftrekken van het water dat je gebruikt bij het oplossen van het extract. Als je dat niet doet heb je weliswaar een iets minder zwaar bier maar ook wat extra bier. [img=15x15]http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/images/smileys/icon_razz.gif[/img][/font][/color] [color=#333333][font=Arial, sans-serif]Gecorrigeerd begin SG uitrekenen[/font][/color] [color=#333333][font=Arial, sans-serif]Om het begin SG inclusief de suikergift uit te rekenen moeten we nu een wat lastige berekening uitvoeren. Allereerst moeten we het volume (Vv)en het begin SG weten voor de start van de vergisting (SGv). En verder moeten we de hoeveelheid suiker (S) en het volume van het water waarin we het suiker opgelost hebben (Vs) genoteerd hebben (tijdens het koken verdampt er natuurlijk water maar dat verwaarlozen we voor het gemak).[/font][/color] [color=#333333][font=Arial, sans-serif] ( ( ( ( ( ( SGv - 1000/4 ) * Vv * 10 ) + S ) * 40 / (Vv + Vs ) ) ) + 1000[/font][/color] [color=#333333][font=Arial, sans-serif] Een lastige berekening dus. Om het wat makkelijker te maken is er een [url=http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=beginnende_brouwer:rekenblad_blikcursus.xls][color=#2b73b7]Excel rekenblad[/color][/url] gemaakt, je hoeft daarbij alleen jouw waarden in te vullen op de plaatsen waar voorbeeldcijfers zijn ingevuld.[/font][/color] [color=#333333][font=Arial, sans-serif]*****[/font][/color]
    Heeft een te lange eiwitrust (52 graden) ook een nadelige invloed op het vasthouden van je koolzuur? Ik dacht ooit verstaan te hebben dat bij een te lange rust op deze temp de eiwitten te veel gaan ontbinden en daardoor het koolzuur niet voldoende meer vast gehouden wordt.  6 gram lijkt me ook wat weinig om te hergisten. Zelf gebruik ik 8 gram of zelfs 9 gram. (Ik geef de voorkeur aan veel koolzuur). 2 weken hergist op kamertemperatuur ? Chemipro, ook al staat er op de verpakking dat er niet moet nagespoeld worden, ik doe dit toch altijd snel 1 keertje. Een lek op de kroonkurk kan ook. Ik heb zelf ooit enkele brouwsels achter elkaar met te weinig koolzuur gehad. Na lang zoeken bleek de kroonkurk-helm (dat ding waar je de kroonkurk mee op de fles duwt) niet goed te zijn. Na een nieuwe gekocht te hebben, is dit probleem nooit meer terug gekomen. De vorige helm duwde de kroonkurk dus niet juist op de fles. Was versleten of was niet exact juist gemaakt ...
    Kan je hier iets mee doen? pilsmout (90,5 %) tarwemout licht (5,5 %) carapils 5 (4 %) maischwater 30 liter spoelwater 26 liter 62 graden - 45 minuten rust 72 graden - 30 minuten rust filteren op 78 graden Columbus 60 gram Saaz 35 gram kristalsuiker 1 kg einde koken gist Safale US05 Cascade dry hop 2gr/l
    Hallo, Wat denken jullie van het volgende. Een blond bier, fruitig en extra hoppig. Columbus als bitterhop Saaz als aromahop. Cascade dry hop. Kan dit goed komen? Alsvast bedankt. Claes.
    Hallo, Kan iemand mij uitleggen tijdens welke fasen je best de ph kan bijsturen? Alsook tot welke waarden, spoelwater,... Alvast bedankt, Geert
    Awel Bram, daar heb je helemaal gelijk in. Zonnet wat uitgeschonken in een limonade glas en daar zie de bellen talrijk omhoog gaan. We zijn er uit :-) Bedankt.
    Hallo, Wanneer ik een fles van mijn laatste bier open trek hoor ik een duidelijke sis. Als ik een glas in schenk komt er een mooie schuimkraag op. Ik proef wel degelijk koolzuur maar zie geen enkel belletje opstijgen, het lijkt volledig plat te zijn. De smaak is ok. Er is 9 gram suiker bij de nagisting gebruikt. Iemand dit al eens meegemaakt ? Alvast bedankt, Geert
    Heeft er iemand een idee waar je een hemocytometer kunt kopen? En bedoel ik liefst een winkel, apotheek,...  in Vlaanderen.  Alvast bedankt, Geert
    Hallo, Ik was eens aan't denken om met gist [font=Helvetica, Arial, sans-serif][size=large][color=#666666]Biergist WYEAST XL 3763 Roeselare Ale Blend [/color][size=medium][color=#333333]te brouwen.[/color][/size][/size][/font] [color=#333333][size=medium][font=Helvetica, Arial, sans-serif]Op het pak staat dat je best het bier nog een 18-tal maanden laat rijpen. Wat is dan het beste? 18 maanden in de lageringstank te laten rijpen of bottelen en 18 maanden in de fles. Of is dit van minder belang ?[/font][/size][/color] [color=#333333][size=medium][font=Helvetica, Arial, sans-serif]Alvast bedankt,  [/font][/size][/color]
    JanLeMercier, Ik vond het heel speciaal. Ongelooflijk zelfs dat dit bier na 33 jaar nog drinkbaar was. De kurk (wijnkurk, geen champagnekurk zoals het tegenwoordig gebotteld wordt) brokkelde helemaal uiteen bij het proberen open te krijgen. Was je speciaal naar dit op zoek? Om te verzamelen of zelf ook te proeven? Sowieso had ik de fles zelf open gedaan en geproefd, dat had ik mijn schenker beloofd. Groeten, Claes.
    Ik weet dat je gerst van 1 jaar oud (en goed bewaard) met eenzelfde hoeveelheid nieuwe gerst kan mengen en gebruiken. Maar gerst van 2 jaar oud en in mindere omstandigheden bewaard, zou ik toch ook aan mijn kippen geven.
    Vorige week een blond bier gemaakt met korrelgist S33. Begindesiteit 1065, einddensiteit 1018. Tijdens de vergisting 2 keer goed geschud met het gistvat en bij het begin gistvoedingszouten toegevoegd. Temperatuur rond de 20 graden, 11 dagen vergisting. Heeft er nog iemand ervaring met S33 gist ? En zoja, wat waren jullie einddensiteiten ? Bedankt, Geert
    Ondertussen is de fles gekraakt. De kurk verbrokkelde helemaal bij het openen maar alles rook nog goed. De smaak was eerder een witte porto smaak met een lichte geuze ondertoon. Ik was verrast dat dit bier op zich niet slecht was geworden (zuur, rot, slecht) maar echt fantastisch was het ook niet meer. Wel een beleving op een familiefeest :-)
    Het gaat om volgende fles. "Gueuze lambic, belle vue, 75 cl, oscar export 1981" Als ik ze krijg zal het ook zijn om te proeven, niks meer niks minder. Ik wilde maar zeker zijn dat de schenker er misschien niet beter aan doet ze elders te schenken/verkopen.
    Ik heb voorbije weekend ook gebrouwen met een korrelgist van vorig jaar die ook ongeveer die vervaldatum had (is misschien dezelfde gist ? S33 :-) ) In ieder geval, enkele uren later stond mijn bier stevig te vergisten, dus ja, mits gesloten verpakking en goed bewaard is daar niks mis mee.
    Mijn vrouw heeft op haar werk (rusthuis) van een bewoner een oude fles geuze van 1981 aangeboden gekregen om eens te proeven. We weten nu niet zo goed of we dit exemplaar wel kunnen aannemen omdat het misschien te veel waarde heeft of het "verzamel-gehalte" wat te belangrijk is. Weet iemand meer over gedateerde geuzen ? Claes.
    Ronnie, Ik zou het vooral wat sterieel willen hebben. Heb mezelf een hevel gemaakt die ik na het afkoelen wil gebruiken om alles in mijn gistvat te krijgen. Deze hevel bestaat gedeeltelijk uit koper. En aangezien dit een sterieele fase is...
    Hallo allemaal, Gisteren langs Brouwland geweest. Daar vertelden ze me dat die gasbekken zo hard in hun gedefinieerde vermogen kunnen afwijken dat die kraantjes altijd kunnen. Thuis gekomen en onmiddellijk gestest... aja ... had ik de perfecte blauw vlam. Allen bedankt voor de reacties !! Geert
    Bedankt voor de reacties ! Ik ga een der volgende dagen eens naar Brouwland (met een schuifmaat in de hand) en zal eens bekijken of de opening in de sproeikop (ongeveer) dezelfde is. Ik heb van mijn andere brander (gekocht in de hopper-scoutswinkel) het kraantje eens er op gedraaid, en de schroefdraad was ok. Dus de kans is (Ronnie) groot dat ik de nieuwe kraan zonder problemen er op kan draaien. Bedankt. Geert