Berichten van Corné

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Op vergisting is geen tijds duur te zetten. Het is van vele factoren afhankelijk zoals giststam en hoe vitaal de giststam is. Heb Heb een giststarter gemaakt etc. Bij te weinig begin of vitale gist kan de vergisting langer duren. Dus altijd het SG meten en als die is wat je verwacht of beter als deze enkele dagen constant is dan pas gaan lageren. De vergisting temperatuur mag best 25 graden zijn.

Even roeren voordat je hem erin steekt. Bij het whirlpolen met de richting van de spiraal mee?

Dat klinkt als een goede oplossing. Ik kook mijn hevel altijd 15 minuten mee en daarbovenop zit een dompel koeler. Dan wordt roeren een stuk moeilijker.

ik gooi de bellen altijd los in de ketel. Ik heb de indruk dat het rendement beter is. Let wel op de kooktijd want om ze er één voor één uit te vissen....

De bellen gaan op het hevel filter liggen en vormen een filter bed. Het nadeel is dat je met een hevel niet lekker kunt roeren voor een whirlpool.

Welkom, sommige geuzen kunnen alle suikers op eten. Goed om te horen dat de flessen nog steeds heel zijn. Hopelijk gaat dat ook zo blijven.

Kun je mij vertellen of je de koudhoppen nog terug proeft als de orval wat ouder is. Ik begreep altijd dat dit typisch een bier is wat met de tijd beter wordt
    Het was weer erg leuk om na zo'n lange tijd leuven weer terug te zien. ::love De biertocht was begonnen in de rozenkrans. Dit was nog steeds een oase van rust bij de abdij van vlierbeek. Het cafe van binnen was nauwelijks veranderd en na het nuttigen van een duvel tripelhop begonnen aan de beklimming van de Kesselberg om leuven van boven te bekijken. Een maaltijd bij de Domus brouwerij genomen met een proefbedje van 3 bieren met oa het befaamde con domus bier, nostra domus en ook een seizoens biertje erg lekker een donker biertje met een zuur randje. En dan is zo'n proefbedje snel leeg gedronken. De oude markt was op zaterdag avond ei vol omdat de rode duivels een voetbal wedstrijd speelde. Wel erg sfeervol maar een beetje druk om lekker rustig een biertje te happen. Dus de tip van de Werf ter harte genomen. Maar deze was gesloten. Weet niet of dit permanent is maar wel jammer omdat dit wel een erg leuk hoekje in leuven is. Bij de delhaize een limited beer collection Brett on Wood gekocht en man wat was dat een mooi biertje. :happy3 Nogmaals bedankt voor de tips. ::103
    Bedankt voor alle tips. De Rozenkrans en de kesselberg gaat zeker in het programma opgenomen worden. Het is twintig jaar geleden dat ik in Kessel lo woonde dus ben blij verrast dat het nog bestaat. De Werf lijkt me ook leuk om aan te doen. The capital even snel binnen om een bijzonder biertje te happen en dan snel naar de buren. Hoe kan ik leden van het Vlaams hobbybrouw Forum herkennen in leuven ::love
    Binnenkort ga ik naar de langste toog ter wereld. Graag hoor ik van jullie of er plaatsen zijn in leuven op bier gebied die ik zeker niet mag missen. Ik ken de domus brouwerij met het mooiste studenten bier dat er is het Con Domus ::2duimen Verder weet ik dat Stella Artois een klein optrekje heeft waar pils gebrouwen wordt. Onlangs hoorde ik iets over het grootste biercafe van de wereld. Is dit een aanrader of kun je daar beter met een boog rondom heen lopen. Maar ik hoop natuurlijk op die unieke plek die nog niemand kent en waar je rustig een lekker biertje kunt drinken zonder dat er toeristen in je nek hijgen. ::107 Alvast een grote merci :santé
    [quote="sven"]Ondertussen is hij gebotteld. Lang moeten wachten maar wat een geur, die uit het vergistingsvat kwam, fruitig, licht zurig en wijnig (of hoe je het ook mag uitdrukken). Nu is de vraag laat ik hem terug even op30 graden staan om de hergisting op fles op gang te brengen of heet hij met suikers veel minder probleem ?[/quote] Het mag ook op minder dan 30 graden. Zo tussen de 20 en 24 graden. Hoe hoger de temperatuur hoe sneller het gaat.
    [quote="Bram"]Kun je la chouffe opkweken uit het flesje? Dus gebruiken ze een andere bottelgist of niet?[/quote] Ik heb het zelf nooit gedaan maar wat ik begreep van internet kun je uit la chouffe de gist kweken en gebruiken ze geen bottelgist. Anders de wyeast 3522 belgian Ardennes gebruiken.
    [quote="sven"]aangezien we ons geplaatst hebben voor Brazil, en we hier wel met wat Belgen zijn zouden we een rode duvel willen brouwen om de sfeer er een beetje in te houden. zou dit mogelijk zijn door in de duvel klonen die hier op het forum staan, gewoon de pilsmout door pale ale (deels of volledig) te vervangen of wordt dat maar niets ? Welke gist kan ik er ook best voor gebruiken, ik dach aan golden ale van Wyeast, maar ben nog niet echt zeker.[/quote] Neem gewoon een Duvel kloon alleen zorgen dat je niet vlak voor het bottelen een flinke scheut oranje bitter toevoegd. :verdomme
    [quote="walter"]Daar zit em de stinker... te koud vergist voor de Belgian Ardennes. Die gist heeft het graag warm. 22 - 25° in de eerste paar dagen mag best.[/quote] ::9 Dank je Walter, nu weet ik wat ik volgende keer kan verbeteren. Gewoon lekker warmpjes vergisten die belgian Ardennes ::2duimen
    [quote="walter"]Heb je die meting met een refractometer of een hydrometer gedaan? [/quote] Meting uitgevoerd met een hydrometer dus ik heb ook niets omgerekend. Het hoge SG verbaasde me wel want het vat had toch behoorlijk staan bubbelen. [quote="walter"]Hoelang heeft het bier hergist op de fles?[/quote] Het bier heeft op de foto twee weken hergist op de fles. Ik heb in de eerste week de flessen iedere dag geschud en bij 22 graden laten nagisten. Op de bodem lag een flinke laag gist na een week schudden. De tweede week hebben de flessen rustig staan nagisten bij 22 graden. Wat is jullie ervaringen met deze wyeast 3522 is het een trage gister? De totale vergisting heeft een maand geduurd bij mij. Dat was mijn absolute record. Ik ben de vergisting trouwens begonnen met 19 graden en na twee dagen iedere dag de temperatuur een graad verhoogd tot maximaal 22,5 graden. Het is geen goed gelukte kloon maar het is wel een goed drinkbaar biertje geworden. :santé
    Ik proef koriander maar niet overheersend. Dus het late toevoegen is gelukt Ja alles gebotteld. Omdat de sg hoog was geeindigd heb ik 6 gram per liter bottel suiker gebruikt. Er zit dus nog wat rek in. Ik zal regelmatig een flesje open maken. Ik zal de bieren in mijn koude schuur zetten. Hopelijk gaat de gist dan slapen
    Biertje is klaar. Ik had de koriander na overhevelen nog toegevoegd. Iets te volle fles wat schuim door het waterslot gaf dus een blow off gemonteerd. Veel gist verloren en een lange na vergisting van drie enhalve week. Met een hoog sg (1024) geeindigd. [attachment=107] De kleur is iets donkerder, smaak iets zoeter dan het orgineel. Maar al met al een lekker biertje. Bedankt voor alle hulp.
    [quote="Django"]koriander, ... licht gemalen of gebroken zaden tot max 15g / hectoliter. komt neer op een 3 gr. voor 20liter.[/quote] Ik heb nog even in mijn oude recepten aan het kijken geweest en 10 gram is inderdaad wat veel. Ga 4 gram gekneusde koriander zaden gebruiken. Deze ga ik wat koken in water die ik dan door een kofiefilter gooi bij een 30 gram suiker. Deze suiker koriander oplossing ga ik na het hevelen toevoegen aan de nagisting. Hopelijk zit de koriander smaak aan het bier en wordt er weer snel een koolzuurdeken gevormd door de suiker toevoeging. Bedankt voor alle tips. ::41
    Goeie tip. Ik ga na de hoofd vergisting nog hevelen naar een ander vat voor de navergisting. Dan zal ik de koriander nog toevoegen. Kan deze onbehandeld toegevoegd worden zonder voorbehandeling zonder een infectie op te pikken?
    [quote="walter"]Neem vb 5% caramouten en 2% tarwevlokken. Deze mag je gerust van de suiker aftrekken. Met 90% pilsmout ga je zowiezo mooi doorgisten.[/quote] Zondag de La chouffe kloon simpel gebrouwen. Heb 2% caramouten en 2% tarwevlokken gebruikt. Helaas ben ik de koriander korrels vergeten :eek: toe te voegen tijdens het koken. Dus een hele goede kloon zal het niet worden maar hopelijk wel een smakelijke op een la chouffe lijkend biertje. Bedankt voor de input.
    Zelf gebruik ik ze ook om te hervullen. Erg mooi om met een leuk etiket je eigen bier aan iemand cadeau te doen. Nadeel is inderdaad dat je moeilijk kan zien of ze helemaal schoon zijn. Deze krijgen bij mij dan ook een extra poetsbeurt met water en zeep. ::2duimen
    Dit was voor mij de absolute topper Duchesse de Bourgogne. Fris zurig van smaak. Was van plan de 75 cl alleen te nuttigen maar heb hem laten proeven en heb hem toen gedeeld om er samen van te genieten :santé [img]http://ironhops.com/wp-content/uploads/2013/03/tumblr_m7s6qvnhqv1qes3igo1_400.jpg[/img]
    Onlangs heb ik een la chouffe kloon geproefd en daar hoorde het onderstaande recept bij. Het leek mij een vrij simpel recept en ik vroeg me dus ook af of ik een specifieke smaak ga missen als ik dit recept gebruik. Zoals Ronnie al aangaf bij het [url=http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?f=27&t=2066#p43356]voorstel topic[/url] is de smaak van de wyeast belgian ardennes 3522 belangrijk. Dus die ga ik zeker gebruiken. Verder zijn alle sugesties welkom. Basis------------------------------------------------------------------ Naam recept : Chouf chouf Kenmerk : La chouffe kloon Brouwdatum : 3-11-2013 Biertype : Tripel Aantal liters : 20 Gewenst begin SG : 1075 (8,2 Vol% alc.) Brouwzaalrendement : 76.0% Algemeen--------------------------------------------------------------- Totaal brouwwater : 30,61 liter Maischdikte : 3,50 l/kg Maischwater : 19,03 liter Spoelwater : 12,00 liter Kooktijd : 75 minuten Berekende kleur : 8 EBC(Brouwvisie) Berekende bitterheid : 27 EBU(Glenn Tinseth) Mout storting---------------------------------------------------------- Pilsmout 3 EBC 89,1 % 5438 gr 3 EBC Kristalsuiker 10,9 % 665 gr 0 EBC Massa hop-------------------------------------------------------------- East Kent Golding 5,5 % 15 gr 75 Min. 10 EBU Cascade 7,0 % 15 gr 75 Min. 13 EBU Saaz (CZ) 6,0 % 12 gr 15 Min. 4 EBU Opmerkingen : - Kruiden---------------------------------------------------------------- Koriander (gemalen korrels) 11 gr 15 Min. Opmerkingen : - Gist------------------------------------------------------------------- Gistsoort : 3522 Belgian Ardennes Opmerkingen : - Maisschema------------------------------------------------------------- Maisschema naam: Tripel Stap 1: 60°C 45 Min. 3,5 l/kg Stap 2: 70°C 30 Min. 3,5 l/kg Stap 3: 75°C 5 Min. 3,5 l/kg Stap 4: 78°C 5 Min. 3,5 l/kg Opmerkingen : -
    Bedankt voor het warme welkom allemaal. :oops: [quote="segtom"]welkom op het forum , waar in nederland woon je ergens?[/quote] Ik zie dat jij uit Weelde komt, zelf ben ik opgegroeid in Goirle maar woon tegenwoordig bij amsterdam in de buurt.[quote="ciesvandekwis"]Mijn chouffe houblon werd hier onlangs nog goed gesmaakt: [url=https://www.dropbox.com/s/cmjgok1qyu0bo3q/chouffe%20houblon%2029mrt13.docx]hier[/url] het receptje. En [url=http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?f=72&t=1304&p=32668&hilit=chouffe+houblon#p32668]discussie[/url] staat hier.[/quote] Heb al een poging gedaan voor een chouffe houblon maar die was zo bitter geworden dat het niet lekker meer was/is. Dus als ik die nog eens ga maken zal ik het met jou recept gaan proberen.[quote="walter"]Je zal vast wel een recept kunnen vinden dat je kan helpen. En anders kan je er altijd nog een draadje over opstarten in discussie over recepten en dan kijken we samen hoe je het best te werk kan gaan.[/quote] Ik heb een simpel recept voor de La Chouffe kloon deze zal ik binnenkort in de juiste rubriek plaatsen[quote="Ronnie"]Voor een Achouffe moet je de Wyeast Belgian Ardennes gebruiken, of de gist opkweken uit een fles Achouffe van 75 cl. Dat is HET bijzonderste.[/quote] Het zal de Wyeast Belgian Ardennes gaan worden want die staat al in de frigo.
    Beste brouwers Leuk om een groep enthousiaste brouwers op het net te ontmoeten. Ik woon in Nederland maar heb ook enkele jaren in Belgie gewoond. Hier heb ik natuurlijk kennis gemaakt met jullie bier cultuur. Jaren later kwam ik er achter dat je ook zelf dat mooie sap kan brouwen. Momenteel ben ik enkele jaren aan het brouwen en het volgende brouwsel wat ik wil gaan maken is een La Chouffe kloon. Ik hoop dat jullie nog wat nuttige tips voor mij hebben. Verder hoop ik nog veel te kunnen leren van jullie en ik hoop af en toe ook eens iets nuttigs te "roepen". :happy3 Houdoe ::103