Berichten van filibost

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik denk dat we ook een deel van onze installatie kunnen recycleren. Onze brouwerij bestaat voor 80% uit materialen die anders in de vuilbak zouden belanden. Ik heb het dan over oude frigo's, een motor hergebruik, tafels stoelen, een dampkap van olievat,………

Mijn broer werkt in een labo, en als je dan ziet wat daar in de vuilbak beland.:pieker:X_XX_X

Wij hebben al ondervonden dat er telkens wel "iets" misloopt. Op onze laatste brouwdag 14 dagen geleden de hop pas na 45 min er in gedaan. Vandaag bij overhevelen was er een probleem met de pomp en kwam er te veel lucht in het bier, gevolg te veel schuim. Er zat blijkbaar koriander pelletjes in de pomp. Ik vraag mij af of dat geen kwaad kan?

Vergeet ook niet dat je deze nog moet transporteren. Gezien die van ons buiten de standaard maten valt mag je toch rekenen op een €500 extra:@

We hebben een tijdje moeten zoeken maar uiteindelijk hebben we een bureelcontainer in goede staat van 7.3m x 3m 2.7m hoog gevonden op tweedehands.be voor €950:thumbup:

We hebben natuurlijk wat schilderwerken gehad maar dan viel uiteindelijk nog mee.:vic:

Wij dachten eerst aan een zeecontainer maar deze zijn niet geïsoleerd zonder ramen of deuren. Deze zijn ook veel minder hoog.:|

Wij hebben altijd buiten gebrouwen. Maar aangezien we altijd veel tijd verloren met opzetten van de installatie en er problemen waren met de wind voor het aan de kook brengen waren we aan het uitkijken naar een betere oplossing. Het is uiteindelijk een brouwcontainer geworden.:P

De inrichting hebben we low-budget gehouden, maar we hebben wel voorzien in stromend water en afvoer.

De eerste brouw dag in de container staat gepland op 26/12/18

Gezien dat we nu nog wat problemen hebben om op een aanvaarbare tijd de ketel van 100L (50X50 cm) aan de kook te krijgen zijn we op zoek naar een gasvuur met een groter vermogen. Nu hebben wij een vuur van 7500w. Welk vermogen zouden we eigenlijk nodig hebben?=O8->

Welk vermogen zouden wij nodig hebben voor een kookketel van 100liter. Ik ben al een tijd op zoek naar een AC motor 60T/min Ik geraak er niet uit hoe ik dat (goedkoop) kan oplossen

Iemand een idee?

Hallo,

Voor een 100 liter brouwketel hebben wij een roersysteem gemaakt met een ruiten wisser motor. Werkt goed en is regelbaar maar deze krijgt echter na een uur zeer warm. Nu hebben wij een motor met reductie op 230V maar deze draait slechts 1 toer in 5 sec. is dit te traag of is dat voldoende om de wort niet aan te laten branden.

Het is inderdaad een roersysteem. Gemaakt door een vriend. We denken erover om voor de motor en iets zwaardere versie te nemen. Wij hebben een oogje laten vallen op een motor van een roomijs machine.

Een ketel van 100liter heeft inderdaad een zwaardere motor nodig.

Dit weekend hebben wij een 70 liter van ons heerlijke "Bostoentje" gebrouwen. Achteraf bleek ons gistvat net iets te klein. We zullen ons moeten beperken tot max 65 liter denk ik:@.

We hebben ondertussen al een 24-tal biertjes gebrouwen die goed tot zeer goed mee gevallen

zijn.

Ik heb een afvultoestel gemaakt die automatisch stop.

Ik vul een plastiek bak via een vlotter systeem voor toilet (gekocht bij Ali). Hierdoor is het niveau in deze bak altijd even hoog. Als je dit niveau afregelt met de hoogte van de vulhoogte van de flesjes zullen deze nooit overlopen. In deze bak het ik 4 afvulpijpjes van brouwland gemonteerd via slangen. De afvulpijpjes moeten eerst gevuld worden door aanzuiging. Hiermee hebben wij een zeer goed en goedkoop afvulsysteem.

Een paar foto's ter verduidelijking

Als het snikheet is in het tuinhuisje kunnen we de temperatuur niet voldoende naar beneden halen. We zullen de gistkast in de zomer dus in de garage moeten zetten.

Hallo, ik ben nieuw op het forum. Wij hebben onze gistkast gemaakt van PUR isolatieplaten (groene). Deze zijn stevig genoeg om op zichzelf een stevige bak te vormen. Deze heb ik in elkaar gezet met TEC-7 en wat duck-tape.
    Hierbij heb je natuurlijk de mogelijkheid om de afmeting volledig vrij te bepalen. Voor de verwarming gebruik ik een kast verwarming voor elektrische kasten. Deze zijn verkrijgbaar in de elektro groothandel en verkrijgbaar in verschillende vermogens al dan niet voorzien van een ventilator. Voor de koeling zijn we op het idee gekomen om een oud koelelement van de elektrische figobox in het deksel te bouwen. Dus een isolatie plaat met een groot gat erin, het koelelement er los opleggen en klaar is kees. Dit alles wordt gestuurd door een STC-1000. Werkt perfect.