Berichten van pajot

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

[quote='Brucero' pid='63987' dateline='1425622400'] Terug wat bijgeleerd. Gebruik geen hopbloemen om te koudhoppen. Gisteravond de bloemen nog toegevoegd, toen ik deze morgen ging kijken lagen ze mooi op het schuim te drijven. Veel nut zal het dus niet hebben. [/quote] Gebruik voor uw dry hopping een hopzakje , doe uw hop erin , pellets of bloemen maakt niet uit en doe er een borrelglaasje bij ( als gewicht ) ontsmet dit met een beetje alcohol van 96° en doe het in uw vat  , 5 dagen voor je bottelt , want dan heb je de beste aroma's en die wil je wel proeven hé !!
    Hey Mannen , vroeger koelde ik ook met een dompelkoeler maar ik ben daar toch vanaf gestapt , ik vind dat je er alles moet aan doen om iedere infectie te vermijden , ik gebruik nu een tegenstroomkoeler , twee buizen in elkaar , in de ene richting ( in een klein koper buisje ) het kokende wort en in de andere richting ( een grotere buis ) koud putwater , ok je hebt een pompje nodig om dit te realiseren maar het resultaat is schitterend ! op 20 a 25 min pomp je zo'n 60 tot 80 liter ( of zelfs meer ) over op de gewenste temperatuur ! geen kans op infectie ! geen geklungel meer , geen nodeloos wachten tot alles afgekoeld is , groeten Willy
    Hey de mannen een paar jaar geleden gebruikte ik ook een platenkoeler , eerst een kleine daarna had ik mij een grotere gekocht maar zonder goed resultaat , dan ben ik op het idee gekomen van een tegenstroomkoeler ; gewoon een koper buisje ( op rol ) van zo'n 10mm in een dikkere buis steken , enkele koppelingen aanmaken en klaar is kees ( gelukkig met de hulp van een buurman , die thuis is in verwarmingstoestanden ) nu kan ik op 20 a 25 min. zo'n 60 tot soms wel 80 liter overpompen , omdat ik op mijn pomp een temperatuurmeter heb gezet , kan ik tot op een graad na op de gevraagde temperatuur overpompen door mijn koudwaterkraan iets meer toe of open te draaien ,gewoonweg SUPER !!! en het maakt niet uit hoeveel liter ik wil overpompen , zelfs 100 liter of meer , steeds blijf ik op 25°. als iemand daarvan een foto wil stuur me dan een mailtje .
    [quote="Tom"]Heb van de week in de standaard boekenhandel een boek gekocht val Luc Pauwels in samenwerking met Sven Gatz. Luc doceert bierbrouwen in de Coovi in Anderlecht en heb daar nog les van gehad ......... interessant boek ! :Respect[/quote] Héél goe boek ; goed uitgelegd , zonder veel bla-bla de juiste informatie , geschreven door iemand met passie voor het brouwen , een plezier om bij hem les gevolgd te hebben en nog steeds te volgen !!! we leren immers nog iedere keer bij en delen ervaringen uit ( proeven inclusief !! )
    Koken wil zeggen '' koken '' , dus zeker de 100° bereiken ! als uw 'kokend' wort juist niet de 100° kan halen ( als uw brander niet sterk genoeg is voor uw ketel ) zal je dus inderdaad minder verkoken (verdampen ) dus zeker uw temperatuur in de gaten houden ! hoe langer je uw wort laat koken hoe meer je uit uw hop haalt en hoe bitterder het zal zijn , uw aromahoppen dus niet te lang laten meekoken , je wilt toch immers de goede aroma's uit de hop halen en niet alleen het bittere !!! Walter ik denk dat uw installatie iets te hard gaat , te hard kookt want je verstookt meer dan nodig !!!
    mensen nie zieveren , als ge met veel smaak uw flesje geledigd hebt , spoel het eens uit en laat het omgekeerd even uitdruppelen , zo blijft uw flesje gespaard van allerlei resten en bij het bottelen moet je alleen even spoelen met oxi en klaar is kees , zo spaar je uwe portemonee en vooral ook de natuur want al die reinigingsproducten zijn verschrikkelijk slecht voor onze natuur !