Berichten van Bart

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Tja, ik heb nooit echt in waterbehandeling geloofd, maar als ik de waarden van mijn waterm'ij invoer zie ik dat ik quasi niets moet doen behalve aanzuren (waar ik wel in geloofde :-)).


    (Alhoewel één van m'n IPA's precies wel wat gips kon gebruiken).


    Beetje geluk gehad dus ...

    Ben van plan om ook eens te letten op het waterprofiel van mijn brouwsels. Vroeger keek ik enkel naar de pH.

    Nu dus begonnen om het Gentse leidingwaterprofiel in te geven in brouwhulp. Dat profiel kon ik terugvinden op de website van Farys/TMVW. Je geeft er je locatie in en je krijgt dan een gedetailleerde lijst met gemiddelde waarden van chemische bestanddelen in je leidingwater.


    Nu is mijn vraag: brouwhulp definieert 'alkaliteit' als CaCO3 en op de lijst die ik heb staat naast alkaliteit HCO3. Dus calciumcarbonaat versus waterstofcarbonaat.
    Kan ik die HCO3 waarde (= 184mg/l) invoeren en gebruiken? Wat denken jullie?

    Goeie vraag!

    Ook ik vraag me af hoeveel (meer) we verbruiken/vervuilen door bier te brouwen.


    Ik denk dat je twee zaken moet onderscheiden:

    1. Door te leven vervuilen we, zeker in onze westerse samenleving. Je zou kunnen zeggen dat geboortebeperking een goeie manier is om het milieu te sparen. Nu, we zijn reeds allemaal in leven dus als we euthanasie (nogal drastisch) buiten beschouwing laten dan geldt dit punt voor ons niet meer. Wat je wel kan doen is je voetafdruk in de gaten houden. Wat kan je anders/beter doen?

    Ik denk dat bier brouwen als hobby maar een klein deel van je leven uitmaakt en ook een klein percentage van je vervuilingsbijdrage inneemt. Daarom lijkt het me nuttiger om stil te staan bij de zaken die veel impact hebben zoals je mobiliteit (vliegtuig>auto>trein>fiets), de politieke partij waarop je stemt, etc...


    2. Deze houding kan je dan doortrekken in je hobby's zoals bier brouwen.

    Bv. hoeveel liter water verbruik je tijdens een brouwsessie?

    Vanwaar komen je ingrediënten (lokaal en bio vs import)?

    Maar hetzelfde geldt voor jouw huishouden (gebruik regenwater; eten van lokale producten, niet te veel vlees, etc.)


    Zelf probeer ik het ontsmettingswater voor mandfles en bottelen (en het kuiswater dat niet erg vuil is) te hergebruiken. Koelen doe ik met regenwater.

    25 euro voor een kookpan is niet gestolen, doen zou ik zo zeggen. :thumbup: Let wel dat het een volledig inox vat is en geen vat met een galvanisé omhulsel.

    Moet dat vat dan van binnen en van buiten inox zijn? Ik dacht dat het enkel van binnen belangrijk was?

    Ik wens mijn brouwvolume weer wat op te krikken en zou graag een extra 50 liter kookpot hebben. Nu ben ik in de gelegenheid om een inox 50l biervat op de kop te tikken voor 25€. Met wat aanpassingen zou ik hier een ketel van maken.


    Wat denken jullie, is dit een degelijke prijs? Of kan ik er goedkoper aan raken bij het oud ijzer?

    Waar moet ik op letten als ik een oud vat koop?


    Bedankt!

    Mooie procedure!


    Maar bij deze stap "-Minstens een half uur in warm water met bijtende soda, javel en glas spoelmiddel." zou ik kiezen voor ofwel javel, ofwel bijtende soda en niet gecombineerd. Ook dat glasspoelmiddel zou ik er niet bij doen.


    Het is sowieso goed gebruik om reinigingsmiddelen niet te mengen (tenzij je weet waar je mee bezig bent).


    Alcodes of Perazijnzuur ken ik niet, maar het lijkt me te sterk om als laatste stap te gebruiken. Iets als starsan/saniclean of chempro oxi lijken me ideaal bij de laatste stap.

    Hoe kouder dat je gaat koudhoppen (dryhoppen, is hetzelfde) hoe trager de smaak/aroma-extractie verloopt.


    Gewoonlijk zegt men 3 a 6 dagen om te koudhoppen. Drie dagen zou voldoende zijn @21°C. Indien je koud lagert zou ik eerder naar de 6 a 7 dagen gaan.
    Nu, ik heb daar zelf geen tests op gedaan, is wat ik er over las.


    Wat ik je wel uit eigen ervaring kan zeggen: onlangs met E.K. Golding gekoudhopt aan 4g hop/ liter bier. Dit gaf een eerder subtiele smaak (eerder fruitig, kruidig, niet hoppig). 10g / l is meer gangbaar voor expressieve hopsmaak in je bier.


    En Serge deed een interessante post over oxidatie bij koudhoppen, als antwoord in mijn topic 'Kveik':


    "Persoonlijk dryhop ik nooit met bellen, deze brengen te veel lucht in je bier, bij jou is dit nu niet erg want je ben nog in vergistings stadium, bij het lageren zou ik het aan niemand aanraden dryhoppen met bellen.

    En waarom hopzakjes zo beperk je nog meer de afgifte van de smaak door de bellen, Je kan die toch gewoon los in het vat doen en achteraf met een hevel gewoon afhevelen (eventueel je hevel afschermen met een stukje dampkapfilter of dergelijke)

    Bellen geven sowiso een minder intense dryhop aroma dan pellets.

    Bij mij gaan de pellets gewoon los in het gistvat, en de pellets zakken netjes uit zodat je het bier na het dryhoppen gewoon kan afhevelen.

    Hopzakjes heb je eigenlijk nooit nodig."


    Succes!

    Ook wat op de site van 't Hoppecruyt zitten neuzen: scherpe prijzen! Nu wat experimenteren met cryohop, maar daarna bestel ik daar. Lokaal kopen is toch belangrijk.

    Heb net antwoord gekregen van Yakima chief:


    "Dear Bart,


    Unfortunately, we sell our Cryo Pellets in 20 kg boxes (4 x 5 kg foils) by variety. Selected Brewing Ingredients in The Netherlands (http://www.sbi4beer.com) might be a good option for you but for 5 kg minimum. For smaller quantities, we don’t really have any option for the moment. That’s one of our mid-term project…


    Best regards,


    Philippe"


    Heb al eens gekeken op sbi4beer, maar lukt me niet om de prijzen te zien. Ik veronderstel dat je eerst een account moet aanmaken. Dat lukt echter niet zonder btw-nr en ik ben een armzalige ambtenaar :-s


    Als jullie nog iets willen weten van yakima chief geef het dan door en ik zet het in m'n antwoord naar Philippe!

    Ik heb met kerst ook zo'n spuit gekregen en ik wil die gaan gebruiken bij het bottelen. Alleen weet ik niet goed hoe ik daarmee moet beginnen. Hoe maken jullie de suikerstroop aan en in welke verhoudingen? Hoeveel ml suikerstroop geeft me een bepaalde hoeveelheid suiker per liter?

    Ja, dit interesseert me ook. Heb me via de chinese amazonvariant maatlepels gekocht en tracht daarmee de suiker in de flesjes te doen zonder telkens af te wegen. Maar wanneer ik de proef op de som neem en zo'n maatlepeltje met suiker naweeg zie ik toch redelijk verschil per schep.


    Na het geklooi bij het bottelen gister wil ik ook de "spuitechniek" proberen :)

    Biersteen kan je idd enkel met loog verwijderen. Maar biersteen zal je nog niet hebben na je eerste brouwsessie.


    Ik zeg niet dat mijn methode de beste is. De andere beschreven methodes zijn zeer goed & degelijk. Ik probeer gewoon aan te tonen dat het zonder veel middelen kan, indien de topicstarter een eenvoudige en goedkope manier wenst. :)

    Je spoelt gewoon met water, je reinigt en desinfecteert dus niet? X_X


    Net als jij spoel ik een flesje na leegdrinken uit (2 keer) met water. Daarna zet ik het in de bak (niet omgekeerd).

    Op de botteldag zet ik de flesjes eerst 15 minuten in een oplossing van heet water met soda kristallen, dan in een oplossing met puro-oxi en dan spoel ik na met starsan in de avinattore. De flessen gaan op de flessenboom die ik ook kort in de puro-oxi heb gezet.

    Misschien allemaal wat fanatiek, maar nog nooit 1 flesje gehad met een infectie.

    Hehe, ik wist dat ik hier reactie op ging krijgen ;)


    't Is te zeggen: soms spoel ik enkel met water, maar niet altijd.

    Normaal volg ik deze procedure voor het bottelen:

    mijn reeds gespoelde flesjes worden gevuld met warm water en chempro oxi. Even laten inwerken en dan leeggieten en bottelen. Dit om de kans op infectie weer te verkleinen.


    Maar ja, als ik recent een bak flesjes verzameld heb die mooi omgekeerd uitgelekt zijn na de boven geschreven spoelmethode ga ik die niet nog eens ontsmetten.


    Reinigen/ontsmetten in drie stappen met drie verschillende middelen lijkt me van het goede teveel...

    Het idee achter mijn advies was om een beginner zonder veel materiaal op weg te helpen.


    Schiet me nu maar af! :)

    Mooie en beproefde methodes van brouwerwaldonk en walter!


    Maar als je een minimum aan materiaal hebt kan het ook zo:

    - Na het uitdrinken flesje snel spoelen met warm water (dus geen nacht laten staan). Het spoelen beëindig je best door het flesje voor 1/5de met warm water te vullen, duim op de opening, goed schudden en leeggieten. Controleer eventueel door door de opening te kijken terwijl je de bodem naar een lamp richt.

    - Dan flesje omgekeerd laten uitdruppen. Dit kan makkelijk in een (met afwasmiddel afgewassen) propere bierbak. Zorg dat de flessenopening wel niet tegen de grond komt (plastiek van de bak mag).

    - Net voor het bottelen zet je de flesjes recht. Bottelsuiker er in, vullen met bier en sluiten.


    Daarna herhaal je de procedure. Geen speciale middelen voor nodig. Eenvoudig, maar je zal zien dat het werkt.

    D

    Heb de Voss commercieel gebruikt in een Session IPA van 3,2%( Ragnar HOPbrok), enkel gehopt met 3kg hop( voor 1000L) tijdens flameout gedurende een 15min en gedryhopt met een 10kg bloemen en 12kg leftover mengeling Cryo’s. Toch zit er een sterk appelsienschil bittertje in het bier dat volgens mij door de Voss komt.
    Ben eens benieuwd of jij datzelfde gaat voorhebben.
    Let me know pls ?

    De kveik gisteravond gebotteld, dit zijn de eerste bevindingen:

    - Niet ver doorgegist, slechts tot 1019 (van 1056). Er zat wel 13% caramout id stort.

    - Zeer sterk flocculerende gist: enkel een harde koek op de bodem vd mandfles, quasi geen verstoring door verplaatsing vd fles. (ik hoop dat de hergisting pakt)

    - Proeven: lekker, maar niets dat in het oog sprong, ben benieuwd na de hergisting. Heb dit deel bewust niet gedryhopt om de gistsmaken te kunnen proeven.


    Doordat ik voldoende gist vd Kveik heb toegevoegd zal deze zich waarschijnlijk als een doorsnee biergist gedragen hebben en zullen de speciale smaken misschien wat onderdrukt zijn?

    In dat geval volgende keer beter, want ik heb de gistslurry gehouden. Hier alvast een klein deel dat ik droog om traditioneel in poeder/brokkelvorm te bewaren: :)


    OK, bedankt voor de reacties!

    Willem ik heb je een PB gestuurd.
    Heb ook Yakima chief gemaild ivm met aankoop van cryohops in België. Ik hou jullie op de hoogte.


    Een groepsaankoop in Italië is ook een mogelijkheid. Maar aangezien we relatief ver uit elkaar wonen komen daar dan een tweede maal verzendkosten bij. Of we dienen eens samen te komen (bv. het Gentse bierfestival id zomer? :-))

    Goeie info, thx!


    Ik had niet stilgestaan bij het verschil met pellets/bellen inzake oxidatie.

    (verzwaarde) hopzakjes gebruikte ik om het bovendrijven van de bellen te voorkomen, maar ja dat is mislukt ;)

    Off topic: het deel met de Mangrove M47 gist heeft 6g/l Citra als dryhop gekregen :



    (Dit is nog steeds de hoofdgistingsfles)


    Hopelijk zinken de zakjes straks nog (had er nochtans een steen ingedaan...).
    Benieuwd naar het resultaat!


    En ik hou jullie uiteraard op de hoogte over hoe de kveik-versie uitdraait :)

    juist en hoe weet je weer hoeveel 40,5 miljard cellen zijn in ml slurry van de gist.. mijn grijze cellen ( ook met een aantal miljoen toch) kunnen deze laatste link niet leggen, en zijn te lui om het ergens anders te gaan opzoeken..

    Goed punt idd. Omdat ik de kveik niet van een bekend merk gekocht had stond het aantal cellen ook niet op de verpakking.

    Ik heb dan maar dan ganse verpakking gebruikt (ongeveer 50ml). Twee uur voor het pitchen in 14 liter wort had ik deze 50ml vermengd met 0,5l wort. Na een uur was er al activiteit in deze pseudostarter. Overpitched dus...

    Ook de 14l wort toont nu al activiteit.

    Achteraf bezien had ik maar de helft van de starter moeten gebruiken, maar goed.


    De gewassen slurry vd M47 voor het andere deel wort doet daarentegen nog niets ...

    Ik heb mijn laatste geënt tegen 0,1 milj Cells / ml / °P maar dat was te weinig, met 0.3 milj Cells / ml / °P kom je er makkelijk.
    meer moet het echt niet zijn 8o

    Ok, maar zet me eens in gang om dit voor mijn brouwsessie te berekenen ... :)

    Morgen brouwdag, ik plan een american red ale met start SG van 1055. Van de 25l zou ik 10l afsplitsen en laten vergisten met kveik.


    Ik heb 2 soorten kveik: 'Sigmund Voss' en 'Hornindal'. Aangezien de Voss verpakking op springen staat zal ik die maar gebruiken. Ik schat het op zo'n 40 a 50ml. Ik heb geen starter gemaakt, maar underpitchen is hier schijnbaar de gewoonte. Nu, een eerste keer is altijd spannend :) dus geef gerust jullie advies!



    Tja, in feite heb je geen directe aanwijzing dat het besmet is. Mss gaat het schuimlaagje weer weg?


    Ik zou een doek leggen over die bak en na nog 2 dagen (dus vier dagen gisten) een flesje openen om te controleren op overdruk. Dit kan je enkele dagen later herhalen + SG meting. (je SG zal wel iets dalen door de hergisting op fles)

    Als ik het goed begrijp past zo'n ispindel (of in ieder geval de standaard petling) niet door de opening van een standaard glazen mandfles?


    Indien dat klopt wordt de inzetbaarheid natuurlijk een pak kleiner...

    Mja, na 14 dagen is een bier met start SG 1072 toch wel uitgegist denk ik. Het bier stond steeds aan 21°C, en er is voldoende gist toegevoegd, wat de snelle start ook aantoonde.


    Ik was vooral in de war door de fijne schuimlaag die (terug?)kwam (zoals te zien op de foto). Normaal verdwijnt het krausen quasi volledig na het einde van de gisting. Misschien is dit een eigenschap vd US05?


    Gisteren heb ik het bier dan toch gebotteld, eind SG is zoals verwacht. Maar dit is inderdaad aan de hoge kant. Heb ik wel vaker, geen idee waarom eigenlijk.


    Ik hou jullie op de hoogte ivm hergisting op fles ... Als jullie in HLN lezen 'hobbybrouwer uit Gent geveld door glasscherf' weten jullie hoe laat het is ;)

    Dit zijn mn nota's van tijdens de brouwsessie:


    "MAISCH: infusiewater verwarmd tot 67° na menging met mout gaf dit 65°C

    => + 1l koud water geeft 62°C, start maisch (Maischwater nu 18,5l; verhouding v 3,7l water/kg mout)


    na 1u verwarmd gekregen tot 70-71°

    zeer traag verwarmd om gedeelte vd pap bij de bodem niet te laten oververhitten=> temp is gelijkmatig verdeeld v onder naar boven in ketel!"


    Dus waarschijnlijk 50min @ 62°C (na inmaischen op 65°C) via infusie van warm water

    Om daarna met directe verwarming traag naar 71°C te gaan; vermoedelijk heb ik de maisch 20min @ 71°C laten staan.

    Daarna naar 75°C en spoelen/filteren ....


    Mijn eind sg is altijd wat hoger dan voorspeld, blijkbaar doe ik iets anders dan de doorsnee brouwer?

    Dag brouwers, ik wou net een blond bier beginnen bottelen en zie nu dat er twee weken na start gisting een schuimlaagje op staat:




    Ik heb het bier twee dagen eerder van de tweede verdieping (warme ruimte) naar de kelder gedragen waardoor het wel goed klutste. Omdoet er een doek op lag zag ik niet hoe het ervoor uitzag.


    Zou het geïnfecteerd zijn? Ik heb het bier al eerder gebrouwen en toen eindigde het sg op 1022, nu op 1019. Maar ik heb deze keer wel droger gemaischt. Gebruikte gist was US05, zeker voldoende toegevoegd met snelle opstart vd gisting.

    De smaak vandaag is normaal, zeker niet zuur.


    Wat doe ik, durf ik te bottelen ? :)