Berichten van Neetje

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik gebruik geen enkel filter na het koken en koelen. Gewoon een flinke whirlpool en de deksel op de pan.

Dan het gistvat er onder en de kraan open en er komt helder wort in het gistvat
    Mocht er toch nog wat meekomen, dat slaat wel neer tijdens de vergisting.

Hier ook zonder filter. Restant eiwitten (hop met hopzakje al verwijderd) is ongeveer 0,5 liter. Deze zet ik in de koeling voor opkweek gist. Na geruime tijd (enkele weken in koeling) afgieten en afgietsel naar Sg 1.040 brengen.

Heb inmiddels meerdere liters in potjes staan. Mss binnenkort allemaal samen voegen en wat gist-slurry erbij gooien. Zal best een lekker biertje worden.

Is een leuk extraatje. Alles gratis. Klein vaatje apart mee laten vergisten bij een 20 liter brouw.

Hier nog enkele meer.

Twee grotere voor vergisting (passen in elk twee gistvaten), hergisting en lageren.

Een voor de hoppen, gisten, slurry's, opkweekwort enz.

En natuurlijk een voor degustatie.

Als je een bier zo'n week 4 à 5 laat gisten/lageren en daarna hergisten kun je maar 1x per 6 weken brouwen.

Tussen mijn 20 tot 30 liter brouwsels doe ik graag nog 1 of 2 proefbrouwsels van 10 liter. Dit ter lering en vermaak. :bier:

Klaren kan ook op normale vergistingstemperatuur. Zodra het bier is uitvergist (en geen koolzuurbelletjes opstijgen) zakt het gist langzaam naar beneden. Dit gaat sneller met lagere temperatuur en/of klaringsmiddelen.

Klaren op 17 graden gaat prima hoor. Na twee à drie weken is het meeste gist wel uitgezakt. (afhankelijk van gist type).

Pils laten ze wel wat langer op koudere temperatuur klaren. Tot soms enkele maanden op lage temperatuur. (0 tot 4 graden)

Heb pas 1x met gelatine gewerkt maar was geen succes. Mijn fout. Niet goed opgelost.

Zal eens een proefje doen een volgend keer. Heb nog wat in mijn voorraadkast liggen. Dit moet dan een split-batch worden met dezelfde gist, enz.

Wat denk je?

Best met slecht flocculerende gist doen? Heb nog wat La Chouffe gist. Die plakt ook slecht aan de bodem.

Het is een lekker biertje geworden.

Ook als het bier niet koud wordt gedronken, smaakt deze prima. Dat het een ondergister is, is nog net te proeven.

Maar volgende keer ga ik niet voor troebel. Niet betreffende de smaak maar ik had niet voorzien dat de Munchener/Special B de vertroebeling een vies kleurtje geeft.

Volgende batch ga ik deze wat beter klaren / langer lageren.

Kijk eens rond bij medebrouwers.

Vele goedkope en eenvoudige oplossingen voor je ondervonden problemen.

Om Bv iets vast te zetten, zoals je thermometer gebruik je in het begin een stukje elektriciteit draad. Makkelijk te vormen.

In aanloop naar het koken kan je het gas gerust vol open zetten. Zolang het kookpunt niet is bereikt is er geen probleem. Wel langzaam roeren tijdens verwarmen.

zo door het vat te zien (wit plastic) staat er wel een fijn laagje schuim op. Ik heb er ook geen idee van of het waterslot constant moet pruttelen of af en toe maar eens.

Nunc est Bibendum

Schuim is een teken dat je gist actief is. Zijn koolzuur belletjes als gevolg van omzetting suikers in alcohol

Zoals is een beetje zoals W@lter het zegt,

De meeste beginners willen meteen een bijzonder en lekker bier brouwen. Lukt soms maar is beginners geluk.

Alleen bewezen recepten brouwen kan laten zien dat je goed met je apparatuur om kan gaan.

Kennis bouw je op door zelf recepten samen te stellen met soms minder geslaagde bieren.

Daarom mijn advies : voor grotere batches een bewezen recept (van forum of ervaren medebrouwer) kiezen en tussendoor kleinere hoeveelheden met eigen ideeën/recepten brouwen.

Het zou wel kunnen zijn dat je bier wat minder in balans is door op een lager sg uit te komen. Je hebt waarschijnlijk een hoeveelheid hop toegevoegd zoals in het recept vermeld werd en dit kan nu wat veel zijn voor een bier met een sg die een stuk lager ligt.

Voor een eerste biertje zou ik me hier niets van aantrekken. Mogelijk merk je er zelfs niets van. Dit is wel een goed aandachtspunt/leermoment tijdens proeven/beoordelen van je eerste biertje.

In automaten stoppen, die lezen alleen de nopjes onderaan de fles. Maar geen longnecks, die nemen de automaten ook niet aan.

Leve de automatische flessenslikker.

Klopt,

De flessen met label geen statiegeld worden in de supermarkt gewoon door de automaat ingenomen. Het gaat wel om een juist type

Maar hier is het duidelijk de 6-Row gerstemout van Castle Maltings die via V.D. Kooy geleverd is die de schuldige is. De pilsmout (Dingemans) is kakelvers.

Maar het lag niet aan de korrelgrootte van die 6-Row, Hoogstwaarschijnlijk aan z'n ouderdom, ben blijkbaar niet de enige die het tegengekomen is.

'k ga het hun dan toch es laten weten en ook op het NL forum uitbazuinen, wel zodanig bewoorden dat ze me vanwege VD Kooy geen loer kunnen draaien, ik sta recht in m'n schoenen. Trouwens, waarom stond er op het etiket geen productiedatum, eventueel een BBF END datum??? Dat is toch verplicht voor voeding?

Eerst vd Kooy rechtstreeks benaderen. Is wel zo netjes.

Het zijn erg vriendelijke mensen en ik vermoed dat jij tevreden zult worden gesteld.

... Mijn nieuwe refractometer is in °Plato (mijn densimeter ook) maar wijkt naar mijn gevoel nogal af en is heel gevoelig voor troebel wort, het aflezen is dan heel wazig.

Ook als je het wort ff filtert met een watje of een filterpapiertje?

Toevoegingen die ik niet mee kook (kruiden, suikers, oplossingen enz.) doe ik meestal tijdens de navergisting.

Wat niet is opgelost blijft achter in het gistvat tijdens overhevelen naar bottelvat.

Als je te lang dry hopt, wordt het soms een beetje grassig. Dus beter in een hopzakje oid zodat je deze weer kunt verwijderen na enige dagen.

Ben geen voorstander van dryhop, dus doe dat niet vaak meer. Beste toe te voegen in de navergisting zodat de zuurstof (tussen de hopdelen) door de nog te ontstane CO2 wordt verdrongen.

Heb laatst pils gemaakt met 40% tarwemout. Was na korte tijd al helder, ondanks ik expres slecht had gefilterd. Nog enkele weken laten staan voor ik een definitief oordeel kan geven.

Met een cct kan ik me dat wel voorstellen. Voorlopig heb ik de nog niet. ;(

Maar zodra ik een cct heb die met druk kan werken, dan wil ik ook afvullen onder druk.

Ik heb wel zitten denken aan overpompen vanuit het gistvat naar een keg dmv druk/CO2. Dit voor nagisting en/of lagering Een 10 liter keg heb ik al maar de rest ontbreekt nog. (eerst nog wat andere brouw-veranderingen/verbeteringen uittesten)

Het kan allemaal veel makkelijker, er voor zorgen dat je geen terugslag hebt.
    Gewoon het terugslagklepje onder je waterslot.
    Bij het koelen vormt er zich dan een lichte onderdruk welke uitzichzelf hersteld wordt door de CO2 die in je bier is opgelost.
    Geen vaten of filtertjes en andere nodig en 100% dummy proof.
    Zie dit filmpje

Zodra je overhevelt naar de bottel-emmer op 4 graden, gaat het jongbier langzaam opwarmen en komt er CO2 vrij. Dus continu een minimale afscherming voor de zuurstof.

Met het terugslagklepje verwacht ik na openen toch wat opname van zuurstof.

In de grafiek zie ik dat bij 4 graden 2x zoveel CO2 wordt opgenomen tov 21 graden.

Maar hoeveel 2x zoveel is, dat zou ik moeten berekenen. (moet ik eerst weer eens in de old skool boeken duiken)

Beetje tijdig rondkijken.

Heb hier in het verleden 2 grote koelkasten, gebruikt, gekocht van 160 en 140 liter waarvan er inmiddels eentje van is overleden.

Nadien al meermaals een gratis koelkast gekregen/kunnen krijgen en heb er nu 4 goede op een rij staan. 2 hoge en 2 tafel modellen. (waarvan 3 dus gratis).

Mensen die een nieuwe inbouwkeuken kopen nemen meestal ook een nieuwe en de oude werkt vrijwel altijd prima. Ook bij overlijden is er vaak witgoed over dat je voor een prikkie over kan nemen.

Vergistingsvat is 26 liter, gevuld met 19 liter.

Ik heb een 15 liter vat als CO2 opslag gepakt omdat ik "denk" dat de krimp vloeistof niet veel invloed heeft maar de CO2 opname wel. Er zijn wel ergens reken-tools voor te vinden denk ik.

Als je bv een lekkend gistvat hebt, dan kun je een flink geoxideerd bier krijgen. Dit, ondanks een CO2 deken dat ook op het jongbier zou moeten liggen.

Door de kinetische energie van de gassen krijg je volgens mij altijd diffusie en zal er dus ook zuurstof in het oppervlak verdwijnen.

In het CO2 opslagvat heb ik een rvs buis door de stop geduwd die ongeveer 5 mm boven de bodem hangt. Ik hoop dus merendeel CO2 aan te zuigen.

gebruik

Bij mij enkel wilde hop in de tuin, telt dat ook mee? 8o

Nog niet aangedurfd om het te gebruiken, ook al heeft het elk jaar opnieuw een sterke "hopgeur". Geen idee welke soort onze inheemse hopplanten zijn.

Gebruik hier regelmatig wilde hop. Vooral als bitterhop. Instellen als 1.5 IBU. Late hop smaakt ook prima. Beetje kruidig/peperig.

Thread op het vervolg lekkage gistemmer/Patrick,

In het verleden deed ik altijd een cold crasch maar wil geen retour lucht in mijn waterslot.

Binnenkort wil ik nog een proef doen met een leeg gistvat die het koolzuur opvangt tijdens hoofdvergisting. Zodra de eind sg is gehaald, gistkast koelen naar lage temperatuur en de krimp wordt dan aangevuld door het koolzuur uit het tweede vat.

Anderhalf weekje op lage temperatuur (2 tot 4 graden) staat garant voor helder bier en voldoende gist voor hergisting.

Nee. Is al langere tijd in gebruik. Ben tenslotte een elektro brouwer. :)

Misschien is nu het juiste moment om een 3500watt te kopen.

Had gelukkig maar een 22 liter brouw in het verzier maar kook altijd in een 40 liter pan.

Past dus mooi in de Weck. (Heb er wel een frequentie regelaar tussen gezet.)

Potver,

Start koken wil niet komen. Is mijn kookplaat defect. =O=O

Nu overgeheveld naar mijn Weck spoelketel. Krijgt tie ookus een bierdoop.

Neem gewoon de Fermentis SafAle™ HA-18, als gist, die zet ook alles om en is een mengeling van gist en glucoamylase. Pas op de markt gebracht dit jaar door fermentis, ik ween wel nog niet of die al verkrijgbaar is in kleien verpakkingen (wel de dosering volgen die voorgeschreven is en niet de standaard dosering voor korrelgist)

Lijkt of de hoge vergistingstemperatuur nog belangrijker is?

Mijn ervaring is als het niet bij HBS niet in stock is het ook niet in Almere (BM) in stock was.
    Bij BL ook al meerder keren voorgehad dat het volgens de website op stock was, Vermits het voor mij niet ver is rij je naar daar en blijkt het toch niet op stock te zijn.
    Van der Kooy Jubbega, BMS eigenlijk allen in het zelfde bedje een beetje ziek
    (dat is blijkbaar voor al de brouwwinkels een probleem de werkelijke stock up-to-date te houden met de website)

Ben er nog niet geweest maar voor de noorder-Belg is de nieuwe winkel van Unibrew (vd Kooy) in Beek en Donk (Brabant) niet meer zover rijden.

Als er nog LPG in zit krijg je er geen water bij in, althans niet vanuit je waterkraan.

Bij LPG, kraan open draaien. vloeibaar LPG aflaten in vrije natuur (opletten want dit bevriest de omgeving) en daarna kraan verwijderen eventueel vullen met water.