Berichten van WillemUy

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik ben er gisteren eens langs geweest (met jan831) en er was iemand bezig met de starsan, ph5.2, PBW, ... in een rek te zetten.
    Hij wist me te vertellen dat alles al heel lang in stock is maar dat al de etiketten erop Amerikaanse zijn ( logisch) en dat er andere voor gemaakt moeten worden.
    Plus ze moesten ook nog de goedkeuring krijgen om het te mogen verkopen. Heel hun stock staat er vol van maar ze mogen het gewoon nog niet verkopen.
    Hij hoopte ook dat alles zo rap mogelijk inorde ging zijn voor verkoop maar hij wist ook niet wanneer. Ze waren er "druk" met bezig.

Hij wist ook te vertellen dat de PH 5,2 niet werkt met Belgisch water, alle niet werkt je kan het toevoegen maar u PH verlaagd niet naar 5,2 zoals in Amerika.
    Wat je wel hebt is dat als je daarna zuur gaat toevoegen dat je niet onder de 5,2 kunt gaan, daar zorgt het product dan weer wel voor. Wat natuurlijk ook niet slecht is

Het is er eindelijk van gekomen donderdag ga ik voor de eerste maal zelf brouwen. Als alles vlot verloopt zoek ik dit te gaan brouwen.

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 25/11/2013 Naam van het bier : Type van het bier : trippel Brouwvolume : 30 liter Extractie-efficiëntie : 72% Voorspelling begindensiteit : 1068,0 SG /16,6 °P /16,9 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1011,0 SG /2,8 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,6% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 43 IBU / 12 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 6,500 73,9 % Tarwemout 3 1,200 13,6 % Munich mout 15 15 0,300 03,4 % CaraPils (Cara 20) 22 0,300 03,4 % Kristalsuiker 0 0,500 05,7 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 29,6 liter aan 58 °C 54,0°C gedurende 10 min (1e fase, Eiwitrust) 63,0°C gedurende 40 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 21,6 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1015 SG (Of 3,9 °P of 4,0 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 80 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Cascade BLM VDKOOY (A) BLM 8,0% 20 FWH 10,4 Centennial (U) BLM 9,5% 20 FWH 12,4 Cascade BLM VDKOOY (A) BLM 8,0% 15 60' 4,8 Centennial (U) BLM 9,5% 15 60' 5,7 Cascade BLM VDKOOY (A) BLM 8,0% 25 70' 4,3 Centennial (U) BLM 9,5% 25 70' 5,1 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Fermentis US-05 korrel Gisteigenschappen : Universeel, krachtig, bier verbleekt. Volume giststarter: 1,8 liter maak met : 290 gram moutextract en 7 gram gistvoeding in 1,9 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 24 gram

Als alles goed gaat wordt dit iets drinkbaar dan?

Ik heb het net even getest. Ziet er goed programma uit. Maar als je op recept leegmaken duwt dan gaat bij de hoppen alles in het rooster weg dus ook de tekst die in de blauwe kaders staan, bij het maischen gaan de namen weg maar de opbrengst ,type,... niet. Bij het maischschema gaat dan alles in het groen weg behalve de bovenste rij en bij de additieven gaat er helemaal niets weg. Bij de vergisting gaat ook alles in de blauwe kaders weg. Is het in het maichschema misschien niet beter op daar al de namen van de stappen te laten staan maar dat ge alleen maar de tijd kunt aanpassen ? grtz willem

Ben echt benieuwd naar die smaak dus zou graag eens komen proeven. Ik zal zeker iets laten weten als ik kan.

Oei precies serieus de mist ingegaan met het maken van dat receptje :P. Bedankt om de reactie walter. Lino ik zou graag eens komen proeven maar heb het nogal druk tegenwoordig met de voorbereidingen van het chiro kamp. heb het een beetje aangepast.

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 28/06/2013 Naam van het bier : GoeHaarden Grand Cru Type van het bier : Tarwetripel Brouwvolume : 35 liter Extractie-efficiëntie : 75% Voorspelling begindensiteit : 1072,9 SG /17,7 °P /18,1 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1017,7 SG /4,5 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,4% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 19 IBU / 10 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 5,000 48,1 % Tarwemout 3 4,000 38,5 % Havervlokken / havermout 4 1,000 09,6 % Kristalsuiker 0 0,400 03,8 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 31,5 liter aan 69 °C 63,0°C gedurende 30 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 45 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 23,9 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1018 SG (Of 4,8 °P of 4,9 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 70 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Citra (U) BLM 15,0% 10 0' 9,7 Citra (U) BLM 15,0% 10 35' 7,4 Citra (U) BLM 15,0% 15 65' 2,0 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' Koriander 4,0 g 65' gedroogde citroenschil 3,0 g 65' VERGISTING Gistnaam : Brewferm Blanche korrel Gisteigenschappen : Witbier, banaan/kruidnagelAromas, Hoger eindSG Volume giststarter: 2,3 liter maak met : 360 gram moutextract en 10 gram gistvoeding in 2,4 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 30 gram

Men installatie moet nog gemaakt worden maar toch ben ik al bezig met receptjes maken zodat ik in de winter er stevig kan aan beginnen. Maar doe ik dit wel goed? Heb altijd gelezen van kijk naar recepten van andere en verander er wat van. Ik dacht om er wat een meer citra toets in te steken dat lijkt me wel lekker. Dan had ik ook nog gelezen dat witbieren en kruidnagel nogal goed overeen komen en aangezien dit zowat een witbier grand cru zou moeten worden had ik voor eens het gedacht om toch te beginnen maischen op 42° om de kruidnagel er toch een beetje in te brengen zonder het toe te voegen. Nog enkele vraagjes. Gaat kruidnagel en citra goed samen gaan? Is men hopgift van de Citra oke? Of beter flame out hoppen? of misschien toch beter dry-hoppen? Past de fuggles hop er goed bij? of gebruik ik best een andere? bedoeling is van dat de gewone hop smaak niet overheerst maar gewoon dat het bier een klein beetje Citra nasmaak heeft. Is 31IBU misschien wat veel voor bitterheid? Schat ik men brouwzaal rendement te hoog als beginnend brouwer? Zou dit recept een deftig biertje worden? BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 21/06/2013 Naam van het bier : GoeHaarden Grand Cru Type van het bier : Tarwetripel Brouwvolume : 35 liter Extractie-efficiëntie : 75% Voorspelling begindensiteit : 1071,6 SG /17,4 °P /17,8 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1017,4 SG /4,4 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,2% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 31 IBU / 9 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 5,000 48,1 % Tarwemout 3 4,000 38,5 % Havervlokken / havermout 4 1,000 09,6 % Kristalsuiker 0 0,400 03,8 % MAISCHEN EN SPOELEN Maischwater : 31,5 liter 42.0°C Begin Haver en Tarwe toevoegen Verder opwarmen tot 51°C Pilsmout toevoegen Verder opwarmen tot 63°C 63,0°C gedurende 35 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 35 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 78°C Totaal spoelwater : 24,6 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1018 SG (Of 4,6 °P of 4,8 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 70 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Fuggles (A) BLM 4,0% 50 5' 12,9 Fuggles (A) BLM 4,0% 40 20' 9,5 Fuggles (A) BLM 4,0% 30 65' 1,1 Citra (U) BLM 15,0% 50 65' 7,4 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' Koriander 6,0 g 65' Curaçaoschil/bitter 5,5 g 65' gedroogde citroenschil 3,0 g 65' VERGISTING Gistnaam : Brewferm Blanche korrel Gisteigenschappen : Witbier, banaan/kruidnagelAromas, Hoger eindSG Volume giststarter: 2,3 liter maak met : 360 gram moutextract en 9 gram gistvoeding in 2,4 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 29 gram

Bedankt voor de reacties. Dus als ik he zo bouw gaat het lukken als ik het gewoon eens aan da darmke zuig:-P? Het gaat om brouwsels van 35l. Ik wouw eerst ook voor een dompelkoeler gaan maar het is bijne men vejaardag en ik zag op schrootmolen.nl dat de platenkoeler + schrootmolen net binnen men verjaardagscadeau budget van men moeder viel dus ik dacht hmm ideaal

. De eerste keer zal het waarschijnlijk gewoon met een klemmetje zijn.

ik heb ook een klein vraagje i.v.m. een platenkoeler. Heb even wat getekend hoe men brouwinstallatie er gaat uitzien. Als ik men installatie zo maak kan ik dan gewoon de platenkoeler gebruiken zonder een pomp nodig te hebben?

Hallo Ik heb nu alreeds 3 keer gaan helpen met brouwen en telkens bij 3 verschillende mensen. Maar telkens doen ze het toch altijd een beetje anders. Nu vrijdag bij mijn 3de brouwdag deed de brouwer iets totaal anders. Nu heb ik enkele vraagjes want ieder vond zijn manier natuurlijk debeste, omdat ze het zo gewoon waren van goed bier te brouwen. Het schroten, maischen, filteren, koken was telkens hetzelfde maar dan deden ze bijde iets anders. De ene koelde gewoon door een koelspiraal in zijn kookpot te steken en wanneer het 20 graden was het kraantje onder de tank goed open te zetten, op te vangen in een emmer en dan doormiddel van een trechter in de DJ te gieten. Dus alles vrij brut zodat alles zeker goed belucht wordt zodat hij het later niet moet beluchten. Den andere had al koelspiralen in zijn gistigsvat geinstaleerd en na het koken opende hij het kraantje onder zijn kookpot met dus nog bijna kookend wort en dat gaat dan rechtstreeks in het gistigsvat waar het dan gekoeld wordt nadat het gekoeld is gist erbij en de gistkamer in zonder maar iets beluchting. Bij het 2de had ik dan het gedacht dat er teweinig zuurstof ging zijn voor de gist. Maar zijn bieren waren zeer zeer lekker. Die persoon maakt ook soms testbrouwsels voor microbrouwere den triest, dus hij weet zeker wel hoe te brouwen. Deze persoon wist mij dan ook te vertellen dat bij het koelen in open vat de kans op oxidatie van het bier zeer groter is. Dus nu mijn vraag hoe koel je het best? En hoe komt het dat bij de 2de persoon zoweinig beluchting nodig is dan bijde andere? Grtz willem [size=50]Niet op spelling letten aub tis al laat

en ik heb niet veel opgelet in de nederlandse les. [/size]

Citaat van Django

ik ga mij ook nog 1tje meebrengen denk ik, met 1 kom ik altijd net niet toe. en voor 30€ maar ....

30€ ? ze staan in promotie is maar 25€ en dan heb je dat flessen kuis ding er nog bij.

Citaat van brouwerwaldonk

Ik zou maar 70 min koken in het totaal zeker als je een blond bier wil bekomen. In het maischschema begrijp ik de staptijden niet, en een eiwitrust op 50°C zou ik zeker vermijden. Met 40 liter water zou het kunnen dat je na de vergisting niet aan 25 liter zal geraken. Met die hoeveelheid water en mout zou het kunnen dat je veel meer dan 1079 gaat uitkomen. Als ik die hoeveelheden zou gebruiken, bekom ik iets rond de 1090.

Oei dat is verkeerd. doeme e rap even veranderen. :) Het SG dat heb ik zelf niet gekozen dat heeft BrouwHulp voor me gedaan. ( heb recept gewoon ge edit )

Oke ik heb het een beetje aangepast en nu heb ik dit er van gemaakt. Heb ook het volume aangepast moest je het niet gezien hebben. Enkele vragen nog. Moet ik het nu toch blonder willen wat moet ik dan aanpassen? Toevoeging suiker? is dat 5min voor het einde van het koken of op een andere moment? Naam recept Bitter Kopkussen V2 Volume 28,00 l Begin SG 1,072 SG Berekende kleur (Morey) 19 EBC Berekende bitterheid (Tinseth) 40 IBU Brouwzaalrendement 68,0 % Kooktijd 90 min. Water en brouwzouten Hoeveelheid Ingrediënt 26,13 l Water uit Water 17,60 l Spoelwater Vergistbare ingrediënten Hoeveelheid Naam Mouterij Kleur % 6,50 kg Pale mout Weyermann 6 EBC 70,7 % 1,00 kg Cara 8 Dingemans 8 EBC 10,9 % 0,70 kg Cara-red Weyermann 50 EBC 7,6 % 1,00 kg Kristalsuiker Supermarkt 0 EBC 10,9 % Maischschema Omschrijving Temperatuur Stap tijd Rust tijd Beslagdikte Beta-amylaserust 62,0 °C 1 min. 30 min. 3,2 l/kg Alfa-amylaserust 72,0 °C 15 min. 40 min. 3,2 l/kg Uitmaischen 78,0 °C 10 min. 5 min. 3,2 l/kg Hop Hoeveelheid Naam % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU 24,8 g Brewers Gold 8,0 % 90 min. 20,9 IBU 12,6 g Northern Brewer 8,5 % 90 min. 11,3 IBU 11,5 g Northern Brewer 8,5 % 25 min. 4,6 IBU 9,3 g Brewers Gold 8,0 % 25 min. 3,5 IBU Overige ingrediënten Hoeveelheid Naam Type Gebruik 3,0 g Sinaasappelschil, bitter specerij 30min mee koken Gist Naam Type Safale American (US-05) bovengist walter die cara 8 staat pertang ook op de lijst van moutsoorten van Reynaert Wijn & Bier Gilde v.z.w .Ik zag die staan en die leek me wel interessant :P.

Citaat van brouwerwaldonk

Dag Willem, Onze VAW gilde organiseert dit jaar een brouwcursus voor beginners. Deze gaat in door november in "De Lindeboom" te St Job in't Goor. De cursussen worden sinds 2007 door mij gegeven. Het aantal cursisten is beperkt tot 30 personen. Vooraf inschrijven is aangeraden. Voor meer bijzonderheden stuur maar een PB. Groetjes, Walter

Hey Walter ik zal er zeker eens over nadenken om deel te nemen lijkt me wel leuk! Als ik nog een companion vindt om mee te gaan schrijf ik me zeker in.

Hallo Ookal ben ik maar van plan pas in oktober te beginnen met brouwen was ik zo eens wat aan het kl#ten met Brouwhulp. Dit is wat ik er van gemaakt heb. Nu is mijn vraag ben ik goed bezig of is mijn aanpak totaal verkeerd? Zo ja wat doe ik verkeerd? Bedoeling was een vrij tot zeer bitter blond biertje met toch nog een beetje % Alcohol erin. Mag ik het nog wat bitterder maken ? Zou ik misschien wat tarwe toevoegen of andere shizzle? Graag jullie mening :1: Naam recept Bitter Kopkussen Volume 25,00 l Begin SG 1,079 SG Berekende kleur (Morey) 19 EBC Berekende bitterheid (Tinseth) 35 IBU Brouwzaalrendement 75,0 % Kooktijd 90 min. Water en brouwzouten Hoeveelheid Ingrediënt 30,00 l Water uit Water 10,15 l Spoelwater Vergistbare ingrediënten Hoeveelheid Naam Mouterij Kleur % 6,60 kg Pilsmout Dingemans 3 EBC 0,0 % 1,80 kg Cara 8 Dingemans 8 EBC 0,0 % 0,80 kg Aroma 50 Dingemans 50 EBC 0,0 % Maischschema Omschrijving Temperatuur Stap tijd Rust tijd Beslagdikte Eiwitrust 50,0 °C 2 min. 30 min. 3,3 l/kg Amylaserust 67,0 °C 15 min. 45 min. 3,3 l/kg Uitmaischen 78,0 °C 10 min. 10 min. 3,3 l/kg Hop Hoeveelheid Naam % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU 27,1 g Brewers Gold 8,0 % 85 min. 16,9 IBU 14,8 g Northern Brewer 8,5 % 85 min. 10,8 IBU 12,0 g Northern Brewer 8,5 % 15 min. 4,1 IBU 10,0 g Brewers Gold 8,0 % 15 min. 3,2 IBU Overige ingrediënten Hoeveelheid Naam Type Gebruik 1,0 g Sinaasappelschil, bitter specerij koken

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en ik dacht ik zal me eens even voorstellen. Mijn naam is Willem, 22 jaar en ben afkomstig van Putte ( bij Mechelen ). Mijn interesse in hobbybrouwen is er al wel even. Ik heb mezelf daarom ook al 2 boeken aangeschaft en uitgelezen, Bier brouwen voor starters van Luc Pauwels en verander water in bier van Adrie Otte en heb nog steeds geen spijt van de aankoop

. Ik heb er ook al 2 brouwdagen opzitten bij andere hobbybrouwers. Voor dat ik zelf wil beginnen brouwen zou ik graag eerst een cursus volgen. Voor de cursus van vaw-Geel was is spijtig genoeg net te laat. Weet iemand van jullie misschien een cursus in de geburen van Mechelen die een dezer maanden van start gaat? Ook zou ik er niets met inzitten om wat te helpen brouwen om nog wat bij te leren. Dus als je eens gaat brouwen en je woont in de geburen van Putte/Mechelen mag je het me gerust laten weten. grtz willem