Berichten van WillemUy

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik moet toch die carabelg nog bestellen dus mss 1bier met de nottingham en het andere met de m07? Als hij op voorraad is bij brouwmarkt toch [emoji1]. Bedankt voor de reacties alvast. De m07 was niet op voorraad dus ga ik het met de nottingham doen denk ik

. Heb het receptje nog wat aangepast, nu met de CaraBelge ipv de crystal en de kleur ook wat lichter. De suiker is er ook volledig uit. Nu zou wel een mod deze topic moeten verplaatsen naar Licht blonde bieren aub. danku

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6_03_HH) - Datum Export: 27/10/2014 Naam van het bier : Special hannes 2 Type van het bier : Special Belge Brouwvolume : 30 liter Extractie-efficiëntie : 74% Voorspelling begindensiteit : 1059,4 SG /14,6 °P /15,1 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1013,0 SG /3,4 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,1% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 29 IBU / 29 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 2,000 25,0 % Biscuit mout 50 58 0,500 06,3 % CaraBelge 35 (Brouwland) 35 0,500 06,3 % Munich mout 15 15 5,000 62,5 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 28,6 liter aan 58 °C 54,0°C gedurende 5 min (1e fase, Eiwitrust) 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 21,0 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1014 SG (Of 3,7 °P of 3,8 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 70 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Magnum (Hallertau M.) (B) BLM 14,0% 16 0' 16,6 Fuggles (A) BLM 5,5% 35 50' 7,2 Fuggles (A) BLM 5,5% 35 60' 3,8 Fuggles (A) BLM 5,5% 30 65' 1,7 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Danstar Nottingham Ale korrel Gisteigenschappen : Zuivere Gist, lager à medium eindSG, Rochefortachtig Volume giststarter: 1,6 liter maak met : 250 gram moutextract en 5 gram gistvoeding in 1,7 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 21 gram

Hmm zou ik anders wel kunnen doen ja piet maar ik dacht het is en blijft een pale ale wel een belgische maar dan zou ik toch best een ale gist gebruiken? Niet? En ik ben trouwens ook niet zo'n fan van de t-58 eigelijk [emoji1].

Dat is een eiwitrust. Met de mout van tegenwoordig is dat niet meer nodig normaal maar ik heb het zo geleerd en die 10min kan geen kwaad. Bijna elk brouwproces al gedaan en nog nooit iets negatief gemerkt dus blijf ik het maar doen ook [emoji1].

De Farmhouse Ipa is nog niet helemaal uitgegist ( nog op 1010) maar het volgend bier is al in aantocht. Volgende week zondag Brouwen we dus weer en we hadden iet special Belge gewild. Zit ik met deze moutstort goed on zo'n bier te maken? Ben nog aant twijfelen om Fuggels te gaan gebruiken ipv de EKG iemand een voorstel? het andere bier dat we gaan brouwen is ongeveer dezelfde moutstort maar iets meer gehopt.

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6_03_HH) - Datum Export: 24/10/2014 Naam van het bier : Special hannes 2 Type van het bier : Special Belge Brouwvolume : 30 liter Extractie-efficiëntie : 75% Voorspelling begindensiteit : 1059,7 SG /14,7 °P /15,1 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1009,3 SG /2,5 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,6% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 27 IBU / 34 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 2,000 26,7 % Biscuit mout 50 58 0,500 06,7 % Thomas Fawcett Crystal malt 150 0,400 05,3 % Munich mout 15 15 4,000 53,3 % Kristalsuiker 0 0,600 08,0 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 24,6 liter aan 58 °C 54,0°C gedurende 5 min (1e fase, Eiwitrust) 63,0°C gedurende 43 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 24,0 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 70 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Magnum (Hallertau M.) (B) BLM 14,0% 15 0' 16,6 Magnum (Hallertau M.) (B) BLM 14,0% 10 50' 5,6 EastKent Golding (A) BLM 5,4% 44 60' 5,1 EastKent Golding (A) BLM 5,4% 30 70' 0,0 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Fermentis US-05 korrel Gisteigenschappen : Universeel, krachtig, bier verbleekt. Volume giststarter: 1,6 liter maak met : 260 gram moutextract en 5 gram gistvoeding in 1,7 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 21 gram

Citaat van Gajero

Ik heb dus 12 liter van het goudgele nar dus dan zou 96 gr. Suiker mee moeten vallen,toch?( heb het wel meteen toegevoegd na die 10 dagen, dus gelijk gebotteld) Heb trouwens nu de Diabolo en de Bulldog easter choco stout in de bestelling dus het volgend avontuur zit eraan te komen! Gr.Garry

Dat is 8gr/l daar zal je wel geen problemen met hebben. Nu leer je de trukken van het bottelen enzo kennen, de volgende stap is volmout brouwen !?

Heb het gewoon ingegeven in brouwplanner van Ronnie. Ik was de brouwdag toen geëindigd met 32liter met een sg van 1071. Maar deze morgen toch nog een brubbel gezien in het waterslot [emoji1] 1 om de 40sec ofzo. [emoji1]

Hmm weinig activiteit nog te zien in het waterslot dus heb ik hem eens gemeten. Omgerekend komt dit op 1019SG of 4,8plato. Is dit niet nog wat hoog voor een saison gist? Hij staat nu toch al wel twee en een halve week? 1week op 20 graden en dan rustig hoger tot nu 24 graden. Nog wat laten staan?

Ik zou het nog even laten staan ja 1028 is nog wat hoog. Brubbelt het waterslot nog? Meestal als er nog veel schuim op staat is de vergisting nog bezig, alle dat is toch bij mij zo

. Dus nog geen reden tot meten dan

. Normaal gezien zal die bitterheid nog wel een beetje wegtrekken ja.

Citaat van Ronnie

zeker als je de temperatuur z'n goesting niet laat doen in het begin van de vergisting, dan wordt er een heel klein beetje glycerol aangemaakt,

Welke temperatuur had u in gedachten ronnie ? Ik dacht men temperatuur meter op de andere ipa met de BRY gist te hangen en die rond de 20 graden te laten vergisten en dan de saison gist zijn ding te laten doen. Tegen dat de Bry gist klaar is deze uit de warme kamer halen en dan de temperatuur wat te verhogen zodat de saison gist nog wat op zijn gemak door kan doen. Goed plan of niet ?

Doet me deugd dit te lezen over men witbier, het recept staat hier ook op het forum. Hetgeen ik geproefd heb: De nobel: de karamelsmaak erin beviel me zeer goed. Lekker bier zeker envast. Veel succes met de verkoop. zeker de moeite om te kopen. Het bier van stefan dat van de rugby: vond ik ook zeer lekker en smaakvol. Mijn smaak ervaring is nog wel van lekker of niet lekker en heb die namiddag niet veel gedronken dat niet lekker was allesinds

Citaat van homoeccentricus

- - Ik zou citra niet als bitterhop gebruiken, tenzij bij een single hop IPA zoals Zombie Dust. Citra heeft als bitterhop heeft niet zo'n goede naam, en eigenlijk is het verspilling van het aroma.

De Citra wordt pas na 60 & 70min kook toegevoegd dus is toch niet als bitterhop dan ? [emoji1] Oke dank u Ronnie

Dezelfde dag als mijn centennial IPA ga ik ook nog een 'farmhouse' Ipa maken. Gewoon omdat ik nog 2 zakjes saison gist heb liggen die op moeten

Wat denken jullie ervan? Ik denk dat na ik deze 2 biertjes gebrouwen heb ik de centennial hop wel een beetje ga kennen

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6_03_HH) - Datum Export: 27/09/2014 Naam van het bier : IPA Type van het bier : Farmhouse IPA Brouwvolume : 32 liter Extractie-efficiëntie : 75% Voorspelling begindensiteit : 1064,4 SG /15,8 °P /16,3 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1011,8 SG /3,1 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,9% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 63 IBU / 12 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 7,800 86,2 % Munich mout 15 15 0,700 07,7 % Roggemout* 6 0,250 02,8 % Kristalsuiker 0 0,300 03,3 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog Maischwater : 31,2 liter aan 58 °C 54,0°C gedurende 5 min (1e fase, Eiwitrust) 62,0°C gedurende 43 min (ß amylase (maltose)) 66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase ) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 23,0 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1015 SG (Of 3,8 °P of 4,0 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 70 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Centennial (U) BLM 9,5% 50 FWH 26,0 Centennial (U) BLM 9,5% 50 40' 22,4 Citra (U) BLM 13,3% 60 60' 14,7 Citra (U) BLM 13,3% 40 70' 0,0 Centennial (U) BLM 9,5% 40 70' 0,0 Centennial (U) BLM 9,5% 60 KOUD 0,0 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Danstar BelleSaisonYeast korrel Gisteigenschappen : Belgische Saisongist Volume giststarter: 1,9 liter maak met : 290 gram moutextract en 7 gram gistvoeding in 2,0 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 24 gram

Voor mij begint volgende week het brouwseizoen weer. Bedoeling is een goede stevige Ipa te maken. Wat denken jullie? komt dit goed? Er gaat 77 gr hop bij tijdens het maischen gewoon om eens te zien wat dat geeft

.

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6_03_HH) - Datum Export: 27/09/2014 Naam van het bier : 77ipa Type van het bier : IPA Brouwvolume : 32 liter Extractie-efficiëntie : 75% Voorspelling begindensiteit : 1066,8 SG /16,3 °P /16,8 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1008,8 SG /2,4 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,7% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 77 IBU / 20 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 7,800 85,0 % Thomas Fawcett Crystal malt 150 0,500 05,4 % Centennial hop 0 0,077 00,8 % Kristalsuiker 0 0,800 08,7 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch Maischwater : 29,9 liter aan 71 °C 66,0°C gedurende 70 min (éénstaps maisch ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 24,3 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1013 SG (Of 3,4 °P of 3,5 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 70 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Centennial (U) BLM 9,5% 68 0' 46,0 Centennial (U) BLM 9,5% 50 45' 20,3 Centennial (U) BLM 9,5% 63 60' 11,4 Centennial (U) BLM 9,5% 61 70' 0,0 Chinook BLM 16,0% 30 Koud 0,0 Centennial (U) BLM 9,5% 52 Koud 0,0 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Danstar BRY-97 Am. West Coast Gisteigenschappen : Voor o.a. IPA's, vrijwel neutraal en geeft geen onaangename geuren. Volume giststarter: 1,9 liter maak met : 300 gram moutextract en 7 gram gistvoeding in 2,0 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 25 gram

Misschien een domme vraag maar ik vroeg me dat eens af.

Mij hebben ze geleerd dat als je tijdens het maischen ( infusie ) naar de volgende stap moet gaan je best opwarmt met 1°/ minuut.
    Maar als je nu aan decotie maischen doet dan stijgt die temperatuur toch onmiddellijk? dat gaat dan toch niet met 1°/min omhoog?
    Dus de vraag is waarom is die graad per minuut zo belangrijk? mag je niet gewoon rapper opwarmen?
    Wat zijn de nadelen van rapper verwarmen en de voordelen van trager te verwarmen?
    Of maakt het gewoon niet uit hoe rap je je beslag opwarmt ?

Bedankt

Waarom is het nodig zoveel verschillende stappen te doen tijdens het maischen? Kan je niet gewoon sommige stappen samen voegen? 60 & 63 samen doen en dien 72&75 ook samen? Of is hier een reden voor?

Citaat van UncleBrazzie

Right-o. Iemand een suggestie wat bottelsuiker/gist betreft? Zonder deze draad te willen kapen: ik heb een soortgelijke RIS klaarstaan om te bottelen. SG was 1125, FG gestabiliseerd op 1021 wat een geschat ABV oplevert tussen 13 en 15%. Beetje bottelgist zal dus wel geen kwaad kunnen, en een tikkie suiker ook, maar aangezien de carbonatie eerder mild is in dit genre lijkt mij een suikergift van 4g/l meer dan billijk. Toch?

Ik zoek mijn stout ook te gaan bottelen een van deze maar ik vraag me ook af hoeveel bottelsuiker ik ga moeten toevoegen. Mijn stout heb ik wel niet lager gekregen dan SG1028 spijtig genoeg. Hoeveel heb jij gebruikt Uncle?

Zij voegen het net voor het storten toe.
    En inderdaad ja dus als je normaal 30ibu's toevoegd begin kook heb je met hetzelfde aantal gram hop maar 3ibu's als je ze tijdens het maischen toevoegd. Dus volgens mij heeeel kostelijk. Maar denk wel dat ik het eens ga proberen.

Had pertang eerst de suiker 200gr suiker opgekookd in 400ml water dus was lopend genoeg denk ik. Dan dat eerst in het bottelvat, daarna het bier er over geheveld dan 3gr gehydrateerde gist erbij. Dus kzou wel denken dat het goed rondgezet is. Of heb ik toch iets misdaan?

na 1 week gisten en 1week 'lageren' heb ik deze gebotteld. Eind sg was 1012. Nu kijk ik vandaag in mijn gistkamer en er waren 2 fleskes kapot gesprongen. Dan had ik een fleske dat half vol was opengedaan en die kroonkurk vloog er ook af met een grote knal. Daarna een vol flesje opengedaan en dat had een gewone mooie sis. Aan wat kan dat liegen? Wat nu? Heb gebotteld met 6.5gr/L suiker

Ik wist dat de struisse brouwers ook hop toevoegen tijdens het maischen en had er eens achter gehoord wat hun ervaring daarover is. Dit kreeg ik als antwoord.
    'Beste Willem,

Wij maishhoppen vaak bij hoogbittere bieren om de kookketel niet te overbelasten met hopbloemen. Deze wijze brengt naast smaak van hop +- 10% bitterheid van een normale hopgift. Voor ons primeert smaak en kwaliteit, de kost zal ons een worst wezen.

Hoeveelheid +- 1,5kg/10hl

Cheers, Struise '

Heb hem vorige zaterdag gebrouwen met de US-05, na 13uur activiteit in het waterslot. Heb dan 3dagen later de mega suikerbom toegevoegd. en het waterslot stond anderhalf dagje niet stil.Nu brubbelt hij nog maar zeer weinig. Vandaag gemeten en zit al aan sg1027. Hopelijk gaat de gist nog wat verder door. Een vraagje voor het toevoegen van de houten chips. Ik heb deze gekocht in brouwland. Maar heb geen zwavelwieken gekocht. Hoe bewerk ik ze dan best voor? Is een uurtje in de oven op 120° ook goed genoeg?