Berichten van WillemUy

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

ik doe geen gooi naar een receptje maar ik geef maar een voorbeeldje.

Dit is een receptje dat uit het Wild brews boek komt van Jeff sparrow.

Sg: 1.048-1.057
    Ibu: 10-12

Vienna 50%
    carahell 9%
    CaraVienna 9%
    Aromatic 9%
    Special B 3%
    MaischVlokken 20%.

Maischen: 20Min op 50°, 40Min 63°, 30Min 72° en dan 78° 10min aanhouden voor te stoppen met filteren.
    Koken: 2uur

Dit is eentje uit het boek American sour beers van Michael Tonsmiere.

SG: 1060

Pilsmout 26%
    Munich 27%
    Vienna 27%
    Tarwe mout 8%
    Crystal Mout120 8%
    Special B 4%

Maischen: 60min op 70°.
    Koken: 90min.

Vrij verschillende receptjes wel blijkbaar :lol: .

Headspace moet er niet zijn ik het vat.
    Ik denk dat het beste is dat iedereen thuis de eerste vergisting doet met den us-05 ofzo en dat we de roeselare blend pas gaan toevoegen eens we het vat gevuld hebben? + mss nog wat kletskes van onze fleskes vlaams oud bruin die we gaan proeven tijdens het vullen van het vat? :))

Ik blijf dit gedacht nog steeds interessant vinden. En wil echt wel helpen met brouwen en alles wat te plannen enzo :D .

Dus aan een vat graken gaat niet zo duur zijn.

Citaat van ciesvandekwis

Ik ben wel gewonnen voor het idee: 8 à 10 man die dit jaar elk 20-25 liter Vlaams rood maakt.
    Een 225 liter vat : 80€ http://ademainwijn.be/Products…kt-vat-bordeaux-225-liter. 8 tal € de man.
    2018: feestje

En wat is de temperatuur daar in de winter? Anders tussen de 13 en de 22 graden het hele jaar door lijkt me nog wel ideaal eigelijk.

Citaat van Brucero

Ik heb ne grote kelder, maar zijn temperatuur varieert tussen de 13 a 22° in de zomer

Of is er nog iemand anders die een betere kelder heeft waar anderhalf jaar 1 vat ( misschien meerdere?) mag in staan?

Grtz

Citaat van Jomme

Ja maar voldoe je aan de eerste voorwaarde?
    ''die er van kan blijven en goed kan stockeren''

Hmmmmm dit klinkt zo interessant, ik doe allesinds direkt mee!

Dus we hebben onze kelder ... Nu nog het houte vat... Rode wijn? Witte wijn? Cherry? Whiskey? Wie kan er zo snel mogelijk aan een zo goedkoop mogelijk vat aan raken? Of van elks 1 vat?

Grtz

hmm anders 50l cheapo wijn gaan kopen in den aldi ofzo en da vat vullen :P .

Nee ik denk dat ik het toch ga proberen in een nieuw eiken vat. tannines zullen er na de jaren hopelijk wel uitgaan.
    En de lambiek in de 2 kastanje vaten.

Misschien een idee om op het vhm tedoen.
    Samen een groot wijnvat van 200+ L aankopen en op het vhm iedereen een vol gistvat mee laten nemen met vlaams rood in die alreeds de eerste vergisting gedaan heeft. daar dan het wijnvat vullen en bij iemand wegzetten die er van kan blijven en goed kan stockeren. en 2vhm's later bottelen . Lijkt me nog wel tof om te doen . Of een Vhm eden quadruppel vat ?
    Ik zou zowizo meedoen

grt

Het zijn 2 kastanje vaten en 2 eiken vaten. Alle 4 nieuw.

Moet vlaams rood echt op een gebruikt vat ?
    Ik dacht dat een eiken vat genoeg was

De Eden kunnen en wil ik wel eens doen. Maar heb niet al te direkt tijd om dat te brouwen. De andere 3 vaten krijgen voorrang.

Citaat van segtom

amai ge gaat er nogal voor, ik heb vandaag mijn kurken en 29mm doppen besteld voor te bottelen een van de dagen. en dan vatje terug vullen se

Ik heb er hier 4 staan en ze leeg laten zou zonde zijn.
    Ik ga ze wel niet allemaal vullen met lambiek.
    2 met Lambiek, 1 met Vlaams oud bruin en 1 weet ik nog niet
    Wa denkte, samen 1 batch eden quadruppel brouwen en op vat laten rijpen?
    Anders misschien een IPA like back in the days.

grtz

20februari wordt deze gebrouwen. Enkel is het de juiste plek zoeken om het vat weg te zetten.
    Ik was aan het denken om het thuis in de wijnkelder te zetten. Daar is het nu 12gr en wordt er volgens mij niet kouder als 10graden en in de zomer niet warmer als 22graden. Vrij goed nog wel vind ik?
    Maaaar het is daar wel super vochtig. Als ik men bier er stockeer dan merk ik de vochtigheid aan de etiketten, er komt een vettig iets om en ze gaan kapot na verloop van tijd.
    Kan dat veel kwaad voor het stockeren van men vaten?
    Anders wordt het een ander plekje zoeken.

Grtz

Deze ook net geproefd na 2 weken hergisting. Toen ik hem aan het inschenken was moest ik precies denken aan een verdunde siroop, ja het goot niet uit als een normaal bier precies...

. Kan natuurlijk aan mij gelogen hebben ook. Smaak zat hij ook nog niet helemaal wat het moet zijn. Te jong nog gewoon denk ik. De fruitigheid van de gist was al wel goed te proeven maar deze heeft gewoon ook nog wat tijd nodig

. grtz

Heb er net eentje ( het eerste ) van gedronken na 2 weken hergisting in fles(ke). Van de kruiden was totaal niet veel te merken

. Niet in de geur en niet in de smaak. Met nog wat geduld wordt het nog wel een lekker biertje maar een speculaas bier is het toch niet geworden. Volgende keer eens wat meer kruiden gebruiken dan zeker ...

. grtz

na ik heb het aangepast.
    Het is dus geen probleem om de wilde gist te vangen als ik het wort al flink afkoel door er 13L water bij te kappen en dan pas een dag laat buitenstaan?
    Het is dus niet dat het bij nog vrij warme temperatuur buitengezet moet worden?

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6_03_HH) - Datum Export: 29/01/2015

Naam van het bier : Putsen Lambiek
    Type van het bier : lambic
    Brouwvolume : 45 liter
    Extractie-efficiëntie : 75%
    Voorspelling begindensiteit : 1047,8 SG /11,9 °P /12,3 Brix
    Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1005,6 SG /1,6 °P
    Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,5%
    Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 25 IBU / 10 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
    Grondstof EBC kg % Gewicht
    Pilsmout 3 3 5,800 61,1 %
    Tarwemout 3 2,100 22,1 %
    Tarwevlokken 4 1,600 16,8 %

MAISCHEN EN SPOELEN
    Gekozen Profiel: (Z) Zacht
    Maischwater : 33,9 liter aan 72 °C
    66,5°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))
    72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )
    Filterspoelen: ga naar 75..78°C
    Totaal spoelwater : 43,6 liter aan Max.80°C
    Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
    Totale kooktijd : 120 minuten
    Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
    Hallertau Hersbrücker (A) BLM 1,6% 270 0' 24,8

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
    Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

VERGISTING
    Gistnaam : Put lucht
    Gisteigenschappen : 0

Volume giststarter: 2,0 liter maak met : 310 gram moutextract
    en 5 gram gistvoeding in 2,1 liter water koken + pH aanpassen

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 25 gram

Is het mogelijk om lambiek high gravity te brouwen? Maar dan rustig water toevoegen tijdens het koken zodat het na het koken zonder te koelen in emmers kan en buiten kan koelen en gist uit de lucht opvangen?
    Ik zou het dan willen vermeerderen naar 45L/ brouwsel dan heb ik genoeg na 2keer brouwen om men vatjes vol te krijgen.
    Iemand die hier enig idee van heeft? Of een beter idee heeft?

Ik dacht eerst gewoon een brouwchema te maken voor 45L en dan na het maischen tijdens het filteren hetgeen dat niet meer in de kookketel raakt gewoon in een emmer opzij te zetten en dat rustig tijdens het koken toe te voegen... hmm
    Maar dan gaat men eind sg waarschijnlijk niet kloppen?
    Iemand enig idee? Bedankt alreeds.

Eerst volgende vrije zaterdag zoek ik men 2 kastanje vaten te vullen met "lambiek" met lucht uit Putte ( Putlucht ).
    Ik zoek deze lambiek gewoon simpel te brouwen 60% pils, 40% tarwe & 6g/l hop. Ik heb met de samen aankoop wat veel tarwemout gekocht dus het wordt een mengeling van tarwevlokken en tarwemout.

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6_03_HH) - Datum Export: 24/01/2015

Naam van het bier : Putsen Lambiek
    Type van het bier : lambic
    Brouwvolume : 32 liter
    Extractie-efficiëntie : 75%
    Voorspelling begindensiteit : 1046,3 SG /11,5 °P /11,9 Brix
    Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1000,6 SG /0,3 °P
    Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,0%
    Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 26 IBU / 10 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
    Grondstof EBC kg % Gewicht
    Pilsmout 3 3 4,000 59,7 %
    Tarwemout 3 1,100 16,4 %
    Tarwevlokken 4 1,600 23,9 %

MAISCHEN EN SPOELEN
    Gekozen Profiel: (M) Medium
    Maischwater : 23,9 liter aan 58 °C
    54,0°C gedurende 5 min (1e fase, Eiwitrust)
    63,0°C gedurende 43 min (ß amylase (maltose))
    72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )
    Filterspoelen: ga naar 75..78°C
    Totaal spoelwater : 30,3 liter aan Max.80°C
    Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
    Totale kooktijd : 100 minuten
    Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
    Hallertau Hersbrücker (A) BLM 1,6% 200 0' 26,0

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
    Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

VERGISTING
    Gistnaam : Put lucht
    Gisteigenschappen : 0

Volume giststarter: 1,4 liter maak met : 210 gram moutextract
    en 3 gram gistvoeding in 1,4 liter water koken + pH aanpassen

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 18 gram

Bedankt voor de reactie's Tom en Ronnie. Heb het een beetje aangepast iets minder rogge & kardemom en de hoppen iets meer. Heb er nog cascade bij gesmeten, omdat ik dit ook wel een zeer lekkere hop vind. Goed plan? of deze vervangen door chinook? deze heb ik ook nog liggen

& is ook zeer lekkere hop

. De bedoeling is gewoon de laatste week van het lageren al de koudhop erin smijten. Kan het niet op jouw manier doen Tom omdat ik geen hopzakjes heb. Maar ga het bij een volgend bier zeker eens proberen

. Als dit biertje goed meevalt zou ik heb eens willen brouwen met roggevlokken, zou dit een groot verschil van smaak geven?

BROUWPLANNER RAPPORT - () - Datum Export: 14/01/2015 Naam van het bier : Bbcb Type van het bier : Rogge IPA Brouwvolume : 32 liter Extractie-efficiëntie : 75% Voorspelling begindensiteit : 1067,2 SG /16,4 °P /17,0 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1010,7 SG /2,9 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,5% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 55 IBU / 20 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Palemout 7 8 7,600 78,8 % Weyermann Roggemout 6 1,750 18,1 % Thomas Fawcett Crystal malt 150 0,100 01,0 % Kristalsuiker 0 0,200 02,1 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 33,6 liter aan 58 °C 54,0°C gedurende 5 min (1e fase, Eiwitrust) 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 22,3 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1016 SG (Of 4,3 °P of 4,5 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 70 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Centennial (U) BLM 9,5% 25 FWH 12,5 Cascade BLM VDKOOY (A) BLM 7,2% 25 FWH 10,8 Nelson Mosaic BLM 12,0% 50 55' 15,7 Nelson Mosaic BLM 12,0% 50 60' 10,8 Nelson Mosaic BLM 12,0% 50 65' 5,4 Nelson Mosaic BLM 12,0% 50 70' 0,0 Simcou (U) BLM 13,5% 50 70' 0,0 Cascade BLM VDKOOY (A) BLM 7,2% 40 70 0 Nelson Mosaic BLM 12,0% 45 KOUD 0 Simcou (U) BLM 13,5% 45 KOUD 0 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' Cardemom 0,5 pit 65' VERGISTING Gistnaam : Danstar BRY-97 Am. West Coast Gisteigenschappen : Voor o.a. IPA's, vrijwel neutraal en geeft geen onaangename geuren. Volume giststarter: 1,9 liter maak met : 310 gram moutextract en 7 gram gistvoeding in 2,0 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 25 gram

Deze ga ik brouwen voor de brouwland biercompetitie als hij te drinken gaat zijn toch

Wat denken jullie ? Iemand hier veel ervaring met Rogge? is die 20% wat te of juist genoeg? De crystal malt zit erin om wat extra bij te kleuren

. Hop keuze oke ? De Nelson Mosaic is een mensel van 50% Nelson Sauvin en 50% Mosaic. Centennial als FWH is omdatk die hop wat teveel heb

. En de Nelson en Mosaic is bijde net 125gram ( 1 pakje hop bij Van der kooy

) De kardemon zit erin voor eens speciaal te doen, dat zit ook in een Steynemolen samen met de Nelson en ik vind dat wel te pruimen

. Bedankt alreeds

.

BROUWPLANNER RAPPORT - () - Datum Export: 13/01/2015 Naam van het bier : Bbcb Type van het bier : Rogge IPA Brouwvolume : 32 liter Extractie-efficiëntie : 75% Voorspelling begindensiteit : 1067,3 SG /16,4 °P /17,0 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1010,8 SG /2,9 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,5% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 0 IBU / 20 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Palemout 7 8 7,200 75,8 % Weyermann Roggemout 6 2,000 21,1 % Thomas Fawcett Crystal malt 150 0,100 01,1 % Kristalsuiker 0 0,200 02,1 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 33,2 liter aan 58 °C 54,0°C gedurende 5 min (1e fase, Eiwitrust) 63,0°C gedurende 43 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 22,1 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1017 SG (Of 4,3 °P of 4,5 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 70 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Centennial (U) BLM 9,5% 37 FWH 18,4 Nelson Mosaic BLM 12,0% 50 55' 15,6 Nelson Mosaic BLM 12,0% 50 60' 10,7 Nelson Mosaic BLM 12,0% 50 65' 5,4 Nelson Mosaic BLM 12,0% 50 70' 0,0 Simcou (U) BLM 12,0% 50 70' 0,0 Nelson Mosaic BLM 12,0% 50 Koud 0,0 Simcou (U) BLM 12,0% 35 Koud 0,0 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' Cardemom 1,0 pit 65' VERGISTING Gistnaam : Danstar BRY-97 Am. West Coast Gisteigenschappen : Voor o.a. IPA's, vrijwel neutraal en geeft geen onaangename geuren. Volume giststarter: 1,9 liter maak met : 310 gram moutextract en 8 gram gistvoeding in 2,0 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 25 gram

[size=40]Waarom de eiwitrust? Heb ik elke keer al gedaan ben het ook zo aangeleerd en nog nooit slecht schuim gehad daarmee doe ik het nog steeds

[/size]

Gaje op anderhalf jaar a 2jaar die 95L lambiek dat je hebt leegdrinken?
    Zoals jij een gevulde kast in je living hebt staan? met al die prachtbieren die daar in staan? Ik zou er toch nog wel wat van kunnen overhouden om tegoei te laten rijpen en waarschijnlijk te verbeteren.

Citaat van Ronnie

ik begrijp toch niet waarom zovelen zo fel zijn op kastanje vaten? die zijn allemaal geparaffineerd vanbinnen, dus kan je evengoed glas gebruiken.

Ronnie de kastanje vaten van houtentonnen.be zijn niet geparaffineerd ze. Ik heb er zo'n 2 staan. Maar dat is wel een nieuw nieuw vat en geen dat reeds gebruikt is misschien daarmee.

Ik zou de bitterheid wat minderen en zeker een andere bitterhop kiezen met iets of wat meer alfazuren. Het hopschema en hoppen zou ik zeker ook veranderen. Beetje meer van de Amarillo en deze ook meer op het einde van de kook en zeker ook een dryhop toevoegen. Dan ga je al meer in de richting van een deftige ipa komen.

Citaat van PALLIETER

Enkele jaren geleden hebben we dat is uitgeprobeerd en het maken was geen probleem,maar beiden hadden we een bier met zeer slechte schuim achteraf ,toeval ??

Oke dan zal ik wel gewoon voor de kristalsuiker gaan [emoji1]

Heb eergisteren van Pallieter een bokaal met rocheforte slurry gekregen dus die gaan we dan vrijdag gebruiken om te brouwen. Ik heb dan maar gekozen voor een roggetripel omdat we zoiets nog niet gemaakt hebben. Of is dit zonde zoiets maken met deze gist ?

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6_03_HH) - Datum Export: 23/12/2014 Naam van het bier : roggentripel Type van het bier : tripel Brouwvolume : 32 liter Extractie-efficiëntie : 75% Voorspelling begindensiteit : 1080,9 SG /19,5 °P /20,1 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1013,6 SG /3,6 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 9,0% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 28 IBU / 17 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 5,000 47,6 % Munich mout 15 15 2,000 19,0 % Tarwemout 3 1,000 09,5 % Roggemout* 6 1,500 14,3 % Kristalsuiker 0 1,000 09,5 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (Z) Zacht Maischwater : 33,9 liter aan 58 °C 54,0°C gedurende 5 min (1e fase, Eiwitrust) 63,0°C gedurende 23 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 30 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 20,5 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1018 SG (Of 4,8 °P of 4,9 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 80 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Centennial (U) BLM 9,5% 30 0' 18,6 First Gold (U) BLM 7,5% 30 60' 7,3 Styrian Golding (A) BLM 3,2% 25 70' 1,4 Styrian Golding (A) BLM 3,2% 25 75' 0,7 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Opkweek Rochefort10 (FL) Gisteigenschappen : Zacht en aangenaam Volume giststarter: 2,3 liter maak met : 370 gram moutextract en 11 gram gistvoeding in 2,4 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 30 gram

Amateur brouwers kunnen wel 10000 liters brouwen maar dan zit je er zelf mee

. Zolang je installatie en brouwkot niet goedgekeurd is door de voedselveiligheid gedoe dingen en je bier gecontroleerd en betaald aan de accijnzen zal je niets van je hobbybrouw kunnen verkopen. Ikzelf verkoop nooit niets. Accijnzen niet betalen nemen ze serieuzer als belastingen niet betalen hebben ze me altijd wijsgemaakt dus pas er zeker met op.