Berichten van WillemUy

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Als het bier maar zuur smaakt na een aantal maanden is’t voor mij allemaal goed 😁.

Tis teen of tander he 😄. Daar gade ni komen als ge enkel botteld me Brett natuurlijk.

Wa misschien een optie is is om te bottelen met de Philly sour gist van lallemand. Dat is een ander verhaal. Dat is een lactic acid yeast.

Dan ga je ook geen paar maand moeten wachten op zuur.

Weet wel niet juist hoe zuur die dan wordt maar de bieren die ik er al met geproefd heb zijn wel jummie 😄.

Brett maakt niet zuur 😉 bacteriën maken zuur 😄.

Maar hergisten met Brett is zeker een optie. Brett samen met sachro gaat veel kans uitvergisten tot 1000. Dus als je daar rekening met houd kan je berekenen hoeveel bottelsuiker je nog moet toevoegen.

Als je echt zeker wil zijn tot hoeveel hij uitgist kan je een deel van het brouwsel al apart vergisten met de Brett. Dan ben je 100% zeker.

Ik zou gewoon een pure stam kopen, Serge heeft er wel goeie, dan ben je zeker wat je toevoegt.

Als je echt voor het zuurtje gaat en niet de Brett smaak is misschien bottelen met champagne gist een optie. Die durft ook wel een klein zuurtje te geven, dacht ik. Weet niet hoe dat komt 😅. Heb het enkel nog maar gelezen.

Of gwn de easy methode en voor het bottelen aanzuren met melkzuur naar de gewenste PH.

Ik heb men gistvaten voor mix ferm bieren zelf gemaakt van een biervat. Iets kegmenter achtig. Als je in zoiets geïnteresseerd bent moet je den berg maar eens oversteken en eens komen zien. Wil er altijd nog wel maken.

Heb de aansluiting eraf geslepen en vervangen door een ferrule van 5” . Daarop Zet ik een blindplaat waar een ferrule van 1,5”, gas en bier ball lock aansluiting. Zo kan ik ook onder druk overhevel of bottelen.

Ook ideaal om bier op fruit te laten rusten.

5” is ideaal om met de hand in te gaan om te kuisen maar heb ook iets gemaakt zodat ik het ondersteboven op men cip bal kan zetten.

Als je er ook 1 wilt laat je maar iets weten. Kan op of onder het vat ook nog op lassen wat je maar wil om een kraan ofzo te monteren. Of 2 biervaten op elkaar voor meer volume. Moest je interesse hebben stuur je maar iets.

Dan moet ge tegen de Fille zeggen dat hij nen betere moet maken 😄.

Rijsthulzen kunnen misschien ook wel helpen.

Ik zet meestal gewoon men pomp erop als he niet lukt en de uitloop dan in men hopfilter. Werkt meestal bij mij met zo’n dik beslag.

<p>Ali heb ik inderdaad al afgezocht 😄. Maar misschien heb ik gewoon naar het verkeerde gezocht. Daarom de vraag hier. <br>Maar denk dat ik inderdaad gewoon op de corny gas aansluiting een spunding valve ga plaatsen.</p><p><br></p><p>Btw moesten er nog mensen interesse hebben in zo’n gistvat. Als je mij de keg aanlevert wil ik dat wel lassen. De aansluitingen op de blindplaat kan over gepraat worden 😄.</p>

Ik ben wat aan het knutselen geweest en heb voor mezelf 3 vaten verbouwd naar gistvaten.

Eigelijk dus gewoon de kop eraf geslepen, gat groter gemaakt en een 5” triclamp ferrule erop gelast. Dan een 5” blindplaat een gat ingeboord en een ferrule van 1,5” erop gelast.

Nu had ik graag op die blindplaat nog een corny gas en bier aansluiting en een overdrukventiel op gemonteerd.
    De aansluitingen voor bier en gas vind ik gemakkelijk terug op het internet maar die voor het overdrukventiel niet.
    De ventielen wel maar niet waar ze ingedraaid zitten.

Weet iemand waar ik deze kan kopen?

Alvast bedankt.

Als ge eens in de geburen van Heist-op-den-Berg bent altijd welkom ;-) ... Dan geef ik u er een paar mee :D Maar niet te lang mee wachten dan want als ik content ben van een brouwsel overleeft dat gewoonlijk niet lang :D

Ik ga precies eens het hoogste punt van de provincie Antwerpen moeten oversteken ( Beerzel berg) om ene te moete komen drinken. Ik woon in Putte 😄.

Nu denk ik er aan het wordt tijd dat ik mijn braambessen lambiek kortelings ook eens ga moeten bottelen.
    Ik was bijna vergeten dat die ondertussen al 3 jaar in de kelder in een hoekje staat te vergisten.
    Een van de dagen zal ik eens moeten gaan proeven en meten, De fles heeft immers in die 3 jaar niet meer open geweest.
    Bij mijn vorig brouwsel, daar was het door (te) dikwijls openen van de fles om te proeven er op korte tijd te veel O2 toegevoegd en te veel azijnzuur gevormd waardoor die niet echt in de smaak viel.
    Wish me Luck this time X_X:drool:

Laat maar weten wanneer ik moet komen proeven 😄.

Ik koop ze daar met de 5kg ? maar daar ben jij ni veel mee natuurlijk.
    Ik heb nog wel ongeveer een 2kg equinox cryo’s van vorig jaar die voor een prijsje weg mogen.

Anders als er genoeg interesse is kan er een samenaankoop gedaan worden? Om de verzend kosten te drukken?

Heb de Voss commercieel gebruikt in een Session IPA van 3,2%( Ragnar HOPbrok), enkel gehopt met 3kg hop( voor 1000L) tijdens flameout gedurende een 15min en gedryhopt met een 10kg bloemen en 12kg leftover mengeling Cryo’s. Toch zit er een sterk appelsienschil bittertje in het bier dat volgens mij door de Voss komt.
    Ben eens benieuwd of jij datzelfde gaat voorhebben.
    Let me know pls ?

Dat is inderdaad zo aatje.

Zowizo bottelen met bottelgist en zo weinig mogelijk extra zuurstof ?.
    Bij teveel zuurstof hebde kans op azijnzuur en/of ethyl acetate vorming. Moest de hergisting te lang duren voor ze begint is de kopruimte ook al teveel ?.
    Extra bottelgist omdat de sachro zeker al zo dood is als een pier en de brett gaat er te lang over doen.
    Op die tijd hebde kans dat homofermentative LAB al wat suikers opsnoept die de brett dan weer niet kan omzetten.
    Ook zorgt verse bottelgist ervoor dat je minder kans hebt op THP off flavour.

Aah veel beter :-) .

Wat ik zelf ook leuk vind ik verschillende soorten chocolade of zwarte mout gebruiken om een tikkeltje meer complexiteit te krijgen. Waaronder zeker de Pale choco van TF. Vind ik echt super mout.

Stijn, waarom niet een 10-15% haver om nog wat meer body te creëren?
    Persoonlijk vindt ik dat wel lekker in een stout. En ik denk dat het zeker wel mag in zo’n laag alc biertje ?.
    Als je echt eens iets cool wilt doen kunde de haver en het melk gedeelte eens combineren en havermelk toevoegen :-) wordt soms ook wel in een NEipa gedaan. Dus waarom niet in een MELKstout :-)

<p>&lt;p&gt;Ik heb al 2x met vanille gewerkt, stokjes waren vacuüm verpakt maar zorgde toch dat heel men auto en ijskast naar vanille rook ?.</p>
    <br><p>Stokjes in 2 gesneden, uitgespraapt en dan stokjes + schraapsel 2 weken mee laten lageren. &lt;br&gt;1 keer 250 gram op 400L stout van 13% niks van te proeven &lt;br&gt;En 1 keer 250gram op 500L sour berliner weisse van 4,5% ook niks van te proeven. &lt;br&gt;Was 2 keer nen dure tegenvaller ??&lt;/p&gt;</p>

<p>&lt;p&gt;&amp;lt;woltlab-quote data-author="HermanH" data-link="https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/10910-nederlanders-lopen-helemaal-zot-voor-het-gents-bierfestival-op-18-augustus/&amp;amp;amp;postID=195653#post195653"&amp;gt;&amp;lt;p&amp;gt?Quote from ciesvandekwis)&amp;lt;/p&amp;gt;&lt;/p&gt;</p>
    <br><p>&lt;br&gt;&lt;p&gt;&amp;lt;p&amp;gt;&amp;lt;br&amp;gt;&amp;lt;/p&amp;gt;&lt;/p&gt;</p>
    <br><p>&lt;br&gt;&lt;p&gt;&amp;lt;p&amp;gt;Misschien een forum wedstrijdje aan verbinden...? &amp;lt;br&amp;gt;Kennen jullie het spelletje "waar is Wally" nog (of al)?&amp;lt;/p&amp;gt;&lt;/p&gt;</p>
    <br><p>&lt;br&gt;&lt;p&gt;&amp;lt;p&amp;gt;&amp;lt;br&amp;gt;&amp;lt;/p&amp;gt;&lt;/p&gt;</p>
    <br><p>&lt;br&gt;&lt;p&gt;&amp;lt;p&amp;gt;Dus wie ons, dus een van beiden (Cies, Serge en ikzelf) kan vinden op onderstaande foto krijgt een 0,75 liter van mijn nieuwste Karmelietkloon. 3 flessen worden ter beschikking gesteld. Sommigen hebben ons wel gezien, dus wie er was heeft eigenlijk een groot voordeel. Moet wel nog gebotteld worden binnenkort, dus nog even tijd om te zoeken... Natuurlijk zijn wij 3 niet aan de orde om mee te doen, die 2 gasten krijgen toch dit bier ooit als ruilbiertje...&amp;lt;/p&amp;gt;&amp;lt;/woltlab-quote&amp;gt;&amp;lt;p&amp;gt;&amp;lt;br&amp;gt;&amp;lt;/p&amp;gt;&lt;/p&gt;</p>
    <br><p>&lt;br&gt;&lt;p&gt;&amp;lt;p&amp;gt;Recht int midden onder den boom een beetje langs de rechse kant. ?den Herman wilt net gaan zitte&amp;lt;/p&amp;gt;&lt;/p&gt;</p>

Ik ben vandaag het boer “Godisvremde” aan het brouwen voor brouwerij Vissenberg en bier met vlierbloesem.
    Geïnteresseerde mogen steeds komen zien en kan je ineens zien waarom je nooit polsinelli moet kopen ?. Pak wel een biertje mee want ik ben er vergeten ?.

Moeste mensen het gehoord hebben op stu bru deze morgen. Dat was voor mij dat ons Roos Van Den Akker een liedje speelde ??.