Berichten van paul florimond

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hallo, hier met Paul ,Ik heb terug nieuws over de laatste nieuwe bieren...in je supermarkt. Delhaize laat de bierliefhebber kennismaken met 3 nieuwe bieren "Brett on Wood" in beperkte oplage Na het succes van de Single Hop, de Xtreme Hop en de Special Yeast, die na amper een maand uitverkocht waren, geeft Delhaize bierliefhebbers deze keer de kans om kennis te maken met de ongelofelijke invloed die eikenhouten vaten hebben op de biersmaak. De bieren van "Brett on Wood" zijn volgens hetzelfde recept gebrouwen, maar hebben allen gerijpt in verschillende eikenhouten vaten, namelijk: Franse, Amerikaanse of Hongaarse eik. Zo kunnen liefhebbers beter ervaren wat de unieke bijdrage is van de eikenhouten vaten in elk van de bieren. De drie bieren zijn uitsluitend gebrouwen op basis van "Brett-gist" (brettanomyces) die bieren voortbrengt die zeer droog en arm aan suiker zijn, met verschillende houtaroma's. · Brett on Wood French oak · Brett on Wood American oak · Brett on Wood Hungarian oak De bieren "Brett on Wood", aangeboden in flessen van 75 cl, zijn te koop vanaf 24 april aan de zeer aantrekkelijke prijs van € 3,79 per fles. Ze zijn nu al te koop, wij hebben ze al in huis. Met vriendelijke groeten, Paul & Domien
    Hallo ik heb rode druivensap gekocht in de delhaize, de 12l. zit al in het gistingsvat samen met de wijngist en 320gr. gesmolten suiker, mijn 30l. witbier (recept Adrie Otte) is in het lagervat, na het lageren ga ik 10l. witbier bottelen, de overblijvende 20l. gaan we dan mengen met het uitgegist rode druivensap. GRTZ.
    Waar kan ik druivensap kopen in de gewone warenhuizen is het niet meer te vinden,(carrefour,lidl,colruyt) het is dringend want ik moet op het einde van deze week lageren, het recept is van mijn zoon en het is ongeveer zo: 20l. witbier na 10 dagen gisten overhevelen en mengen met 10l. rode druivensap daarbij één zakje wijngist boiferm champ toevoegen.
    Beste Tom, de opleiding waar jij naar vraagt valt onder de opleiding chemie en deze kan je enkel maar beginnen in september, ( mijn zoon volgt momenteel deze opleiding en ook nog een paar andere in Merelbeke, hij volgt ook de opleiding zytholoog bij sintra te Sint-denijs westrem). Let op voor veel van deze cursussen is er heel veel interesse van hobbyisten ( zeker bij de praktijk lessen) daardoor zijn er wachtlijsten!! Voor de cursus biochemie-bieren is er volgens mijn zoon geen wachtlijst. Vriendelijke groeten, Paul
    Beste cursist en ex-cursist, Ben je gepassioneerd door jenever en likeuren? Wil je graag meer kennis vergaren over jenever en likeuren? Dan is de opleiding TECHNICUS IN DE FERMENTATIEPROCESSEN: DESTILLATEN EN LIKEUREN zeker iets voor jou! We richten ons met deze opleiding naar een breed publiek, aangezien het een heel functionele en praktische opleiding betreft voor zowel liefhebbers, professionelen als ook voor wie een job in een stokerij of sterkedrankenhandel ambieert. De opleiding omvat twee opeenvolgende modules die heel sterk gericht zijn op de praktijk. Tijdens de eerste module (labo fermentatie destillaten) leer je in verschillende stappen alcohol produceren, afkomstig van suiker- en/of zetmeelhoudende landbouwgewassen. Grondstofkeuze is dus heel belangrijk. Verder leer je de geproduceerde alcoholen gebruiken in bestaande en nieuwe dranken. Ook smaakvorming , -harmonie en smaakonderscheiding zijn dus van belang. In de tweede module (labo fermentatie likeuren) leer je likeur produceren en o.a. ook advocaat maken. Daarnaast weet je de smaken en aroma’s uit vruchten, kruiden en noten over te brengen in likeuren. Op het einde van de opleiding ontvang je het certificaat van Technicus in de fermentatieprocessen: destillaten en likeuren. Praktisch Start: 6 februari 2014 in onze campus in Merelbeke (Potaardeberg) Wekelijks op donderdagavond (18.00h tot 21.30h) http://www.avondschool.be/opleidingen/t ... keuren.htm Groetjes Paul Florimond
    Vandaag is het 24 december, en ik ben samen met met mijn zoon DomienS 30 liter I.P.A. aan het brouwen,,,,, ::6 Merry Christmas may you all enjoy! And recieve and give the greatest gift of all Love Love Love ::2duimen
    EEN VERRASSEND BIER OP BASIS VAN GERSTEMOUT EN DRUIVEN Naar aanleiding van het 30-jarig bestaan van Brouwerij Achouffe werd kabouter Marcel in 2012 verwend met een reisje naar het idyllische “riviertje Pineau”, in de Bordeaux. Net als bij de bron in de bossen van Cédrogne, is het water van de “Ruisseau de Pineau” geneeskrachtig voor kabouters. Op zijn bestemming aangekomen, ontmoette Marcel er kabouters die in deze regio wijn verbouwen. Er ontspon zich al snel een gesprek en hij ontdekte dat de “Pineaukabouters” hun druiven telen op een domein van 66 hectare in de omgeving van het riviertje. Met de most van deze druiven produceren ze een uitstekende dessertwijn, de Sauternes. Voor hij terugkeerde naar het land van Achouffe bestelde Marcel bij zijn vrienden de most van 2 hectare wijndruiven. Deze most werd later afgeleverd bij brouwerij Achouffe en toegevoegd aan het LA CHOUFFE® bier dat vervolgens een unieke en perfecte gisting genoot. Deze heerlijke drank met 9% alc./vol. is een lekker bier om te drinken onder vrienden bij het aperitief of het dessert. Bier beschikbaar is een genummerde en beperkte oplage van 12.000 flessen van 75 cl.
    Vroeger dronken diabeten Orval ( in Orval zit een speciale soort gist die al de aanwezige suikers opeet) maar waar kan je het nog kopen? het is zelfs niet meer verkrijgbaar in de Gentse hopduvel. CAULIER trippel 9°is een Belgisch suikervrij bier van hoge gisting en wordt sinds 2009 in De Proefbrouwerij te Hijfte gebrouwen. Dus vrienden met DIABETES drink er gerust eentje!!!
    Bierfanaten aller landen, Ik kreeg hier een invitatie van de oudstudentenbond brouwerijstudenten FERMENTATIO http://www.fermentatio.be/ waar ik ook lid van ben. Mocht het jullie interesseren, jullie zijn welkom (na inschrijving uiteraard). De sprekers zijn meer dan de moeite. De créme van de belgische brouwers loopt daar rond. Misschien jullie ook? Cheers,
    Oh wat leuk, wat grappig hé , ja gezellig hé winkelen bij den delhaize, Je moet zoeken op internet naar een delhaize supermarkt, in zo een kleine shop ga je het niet vinden , in omgeving van Gent ga je naar: Botestraat 14 9032 Wondelgem, super veel keuze, groetjes Paul
    Samen met mijn zoon DomienS hebben wij 4 bakken Russian imperial stout met whisky smaak gebotteld, maar wij hebben nog 15 Kg. PALE MOUT over, welk soort bier kunnen wij daar nog mee maken? graag een paar ideetjes, bedankt, Paul.
    We kennen al een paar jaar het Delhaize bier "single hop" hetzelfde bier maar telkens gebrouwen met één andere soort hop. Dit jaar heeft men iets anders gebrouwen namelijk: " SPECIAL YEAST", hetzelfde bier maar telkens gebrouwen met één andere soort gist, dit doet men om de impact van de gist op het bieraroma te leren kennen. Er zijn 8000 flessen en 4 soorten, brett, monk, englishman en german. Dus vier maal proeven, groetjes Paul Florimond
    Hallo, op 2 september heb ik mijn zelf gekweekte hop geplukt, Hallertau bitter & Hallertau aroma. Ik heb de hop gedroogd in een kruidendroger (Stockli) en ook buiten in de schaduw, maar nu is dit mijn vraag. Er zit nogal veel geel stuifmeel in , kan ik deze hop wel gebruiken om zelf te brouwen? Bedankt voor een spoedig antwoordje. Groetjes Paul.
    Gisteren zondag 1 september was er bij ons thuis een grote familie BBQ. Ik citeer nonkel Guido """ Paul ik kan niet geloven dat je zo een lekker bier thuis zelf kan brouwen """ Ja petrerg , je saison brouwrecept is TOP, als mijn zoon Domien terug is uit Zweden en als ik terug ben van de druivenpluk op domaine lous grezes gaan we de saison du trafficant opnieuw brouwen, want wij hebben slechts 10 flesjes meer.....
    Ons éérste bier is op, onze 2de°~~een Saison~~ is echt superlekker maar hoe lang zal die meegaan? want het werd zomer, onze cider is ook heel lekker en onze 3de° een Scotch ale zit pas in flessen. Het gistingsvat was leeg dus zijn wij een nieuwe brouw van 30 liter begonnen op Zondag 14 juli, natuurlijk naar een recept van onze lesgever Ronnie, een Hoegaarden Grand Cru recept : Reynaert gazette, nr 94 : Loogaerden Grand Cru, ook te vinden op http://www.reynaertwijnenbiergilde.be. In de zomer zijn de huisbrouwers niet zo actief, een van de redenen heb ik zondag zelf mogen ontdekken, alles verliep vlot maar het koelen wou niet zo goed lukken, mijn kraantjeswater was te warm!!!(24°) dus was mijn vers gekoelde wort was ook veel te warm (36°) te warm om om de levende gist toe te voegen, mijn zoon stelde voor om het bier nog eens door de platenkoeler te laten stromen, nu was het al veel beter(24°). Terwijl ik aan dit verslagje bezig ben is ons bier gezellig aan het broebelen en pruttelen. Heel veel ZOMERgroeten van Paul en Domien
    Gisteren tijdens het brouwen van ons tweede bier een Saison, vroeg mijn zoon Domien pa gaan we ons eerste bier eens proeven, en het was heel erg.... lekker het was beter dan het flesje mouten kop die ik op de opendeurdag bij brouwland heb mogen proeven, ons bier was mooi geklaard en smaakt naar trippel karmeliet wij willen iedereen op het forum bedanken voor de goede raad. Ondertussen hebben wij ook al 22 liter cider gemaakt, mout en gist voor ons derde bier liggen klaar, een donkere Scotch ale, dus gistingvaten doe maar goed je best veel broebelen en burrelen zodat wij de vaten vlug kunnen leeg maken. Groetjes P&D
    Gisteren zaterdag 25 mei onze saison gebrouwen, ons tweede biertje ( als wij onze 22 liter cider niet meetellen die we woensdag hebben gemaakt) alles is zeer goed verlopen, ik was veel meer ontspannen dan de eerste keer en alles verliep heel vlot. Tijdens het brouwen vroeg mijn zoon of we ons éérste brouwbiertje van 14 apil niet eens zouden proeven en het was heel erg... lekker. Terwijl ik dit schrijf is onze 3711 french saison gist lekker aan het burrelen, Peter no eens bedankt voor de hulp en het recept. Groetjes Paul & Domien
    Ronnie, ik heb dat recept van Saison EXTRA ook gelezen in de Reynaert gazette, nr. 100 maar ik weet niet waar ik gist van Danstar kan kopen??? p.s. ik ben op 7 Mei gaan helpen op de seiorendag en en ik heb veel leuke nieuwe mensen leren kennen.
    Hallo segtom en walter, brouwplanner? brouwsoftware? ik ben niet alleen een beginner maar ook 3x20 en zoveel ken ik daar niet van, maar vandaag heb ik toevallig een recept gevonden met spelt van peterg: Saison du trafficant. Ik ben alles al gaan kopen en ga vrijdag het recept van peterg 100% volgen, of toch proberen, het is nog maar den tweeden keer, en ga van korrelgist naar vloeibare gist en dat ziet er wel wat moeilijk uit, maar we gaan ons best doen!!! groetjes paul
    Ik was op zoek naar een bierrecept met spelt, en ik heb het hier vandaag gevonden, bedankt peterg. Ik ben vlug alles gaan kopen op de opendeurdag bij brouwland, mijn zoon en ik gaan vrijdag het recept 100% volgen, dit is onze 2de brouw en wij gaan van korrelgist naar vloiebare gist ik hoop dat het lukt. p.s. die giststarter maken ziet er wel wat moeilijk uit voor een leek. Groetjes van paul & domien
    Gisteren op 9 mei mijn eerste bier gebotteld, ik vind dat het er wat te donker uitziet, zie forum bericht ---de eerste keer,toen werd het zomer--- bij algemene vragen en opmerkingen. Waarschijnlijk heeft het bier te veel zuurstof gezien op mijn eerste (prutsbrouwdag). Wegens de opendeurdag bij brouwland zijn er deze week geen leveringen in de Gentse hopduvel, dus zoek ik een recept om zelf samen te stellen, tegenwoordig kun je bij iedere bakker, op elke hoek van de straat speltbrood kopen, ik denk dus aan een SPELT biertje voor bij een zomerse BBQ , in de brouwland catalogus heb ik het volgende gevonden: SPELT storting tot 30% , ik zoek een recept voor 30L. of voor 35L. of voor 40L. op een paar liters bier meer of minder zal het niet komen. Maar hoe begin ik eraan ? ik heb geen enkel idee, maar iemand van de [b]forumleden[/b] met veel ervaring kan mij waarschijnlijk wel op weg helpen. Alvast bedankt. Paul Florimond
    Hallo walter, bedankt voor de info, van oxidatie op lange termijn zal mijn bier geen last hebben, we gaan het vlug opdrinken en denken reeds aan ons tweede brouwsel. Weet jij soms of men de hopzakjes opnieuw kan gebruiken of moet ik ze weggooien en de volgende keer nieuwe gebruiken? Het bier in mijn gistingsvat is al mooi klaar geworden en het borrelen is nog niet gedaan, het zal dus wel allemaal goedkomen. GRTZ Hallo BrouwerWaldonk, Bedankt voor je belangstelling ik heb mijn ph gemeten en melkzuur gebruikt om het te verbeteren, maar niet van mijn spoelwater dat heb ik vergeten. Ik zie op het forum dat bijna iedereen een hevel gebruikt om het bier naar het lagervat over te brengen, ik heb dan maar een jumbo besteld in de hopduvel en mag er vrijdag omgaan. GRTZ Dag Ronnie, alvast bedankt voor je reaktie, mijn zoon moet zaterdag naar de les maar wie weet kom ik alleen eens kijken, ik neem alvast een kijkje op de website van de gilde voor de nodige informatie, G r o e t j e s van p a u l
    Beste brouwers, Op zondag 14 April 2013 heb ik voor de allereerste keer bier proberen brouwen, met een moutpakket GABRIEL, het schroten was gemakkelijk het maischen was direct al een stuk minder, al heel vlug wou mijn brouwketel niet meer warmen, na een paar vergeefse pogingen om hem terug aan de praat te krijgen heb ik alles niet in de vuilbak gegoten maar een gistingsvat van 30 liter, ik zag al vlug dat mijn verwarmingsketel van de meester heel sterk in het midden verwarmt, het mout begon daar aan te kleven en en al wat te verbranden, waardoor de thermostaat verkeerde info kreeg, mijn zoon en ik hebben alles vlug gekuist en zijn opnieuw begonnen, daarna (door flink in het midden te roeren) is alles vlot gegaan,,,tot aan de jodiumtest, ik had ergens gelezen dat je op het einde van het maischen de jodiumtest moet doen, dus zo gezegd zo gedaan, test niet O.K. 10 minuten wachten , nog geen verandering, in mijn boek beginnen zoeken (verander water in bier) en wat heb ik gevonden? op het einde van de stap van 72° C doe je de jodiumtest daarna verwarm je het beslag tot 78° C, wat bij ons dus al gedaan was, wat het gevolg daarvan is heb ik niet zo direct kunnen vinden, het filteren en spoelen verliep heel vlot , met een kunststof filterkuip van brouwland was het wort vlug helder, het wort koken en hoppen duurde mij wat lang maar gelukkig was er de AMSTEL gold race op T.V. het koelen met onze nieuwe platenkoeler was superdeluxe (-- e-bay pwt-depot hamburg 30 platen voor 54,90- en 5 euro verzending--) Beste brouwers, ons gistvat is al een paar dagen gezellig aan het prottelen in ons bureel dat nu ook verboden is voor honden (sorry jona) o ja, s.g. voor gisting: dichtheid 1069 plato 17. Veel brouwergroetjes van paul florimond, en toen werd het zomer de allereerste keeeer, toen was het zomer(rob de nijs)
    Hallo , Deze week mijn éérste aankoop gedaan , op aan raden van peterg op het forum (bedankt voor de tip), heb ik bij de meester in Belsele een verwarmingsketel gekocht, ik heb meteen de grootste genomen : waterkoker RVU PU-400, eentje van 40 liter voor sechts 150 euro netto, mijn vrouw wou een Bamix (dure mixer) kopen van 200 euro maar ik heb haar aangeraden om daar een paar maand voor te sparen, ik heb ook een digitale thermometer met soer gezien voor 20 euro bij brouwland kost dat 50 euro, dus zal ik nog eens moeten teruggaan, en nu gaan ik uitkijken om al het nodige brouwmateriaal te kopen en te verzamelen, tegen eind april, begin mei ? moet kunnen. GRTZ paul