Beitsen en passivering al veel over geschreven.
De te doorlopen stappen:
- CIP met een (sterk) alkalisch detergent om wals, polier vetten, ijzerdeeltjes enz... te verwijderen (controleer door met een wit doekje. Dit door even over het oppervlak te wrijven na het reinigen, dit doekje moet wit blijven en geen zwarte schijn vertonen zo nodig herhaal de CIP stap.
- Spoel ten gronde na met gewoon kraanwater
- Demonteer alles
- Reinig de oppervlakken waar je met het CIPen niet bent kunnen komen met een alkalisch detergent.
- Spoel alles ten gronde na met gewoon kraanwater
- Beits alle kleine stukken in een badje door onder dompelen in de beitsoplossing (kan citroenzuur, fosforzuur, Starsan, .. oplossing zijn )
- Spoel de kleine stukken af met RO water
- Monteer alles terug
- Voer een CIP cyclus uit met je beits middel
- Spoel na met kraanwater en als laatste nog eens met RO water
- Laat drogen en passiveren aan de lucht.
Maak het echt niet moeilijker !!
Display More
Bedankt Serge !
Sorry voor het verlate antwoord.
In een startup bedrijf is het soms alles tegelijkertijd 
Ik ben een line up met nog een brouwtoestel en inbliklijn aan het voorbereiden.
Bedankt om je kennis over de pre-clean + passiveringsprocedure te delen
(hoewel mijn vraag enkel over de pre-clean ging)
Dit geeft inzicht dat het niet enkel belangrijk is de losse onderdelen afzonderlijk te pre-cleanen, maar dat er ook in verschil is wanneer je ze monteert.
In de ene voorsteloptie in mijn vraag zouden de onderdelen namelijk enkel afzonderlijk gepre-cleanend, maar niet gepassiveerd worden. Ik begrijp nu dat dit laatste ook belangrijk is.
Het spoelen met water na pre-cleanen (met TSP) lijkt me inderdaad ook cruciaal.
Vreemd genoeg had ik een suggestieprocedure laten nakijken door ss Brewtech en zij gaven aan dat dit een overbodige stap is.
(Maar anderzijds geven ook altijd aan dat instructies voor CIP/SIP-producten van de respectievelijke fabrikanten, altijd primeren op hun instructies, en op TSP brouwland staat wel degelijk spoelen ...)
Het begrip RO water gebruik ik niet, maar ik vermoed dat het hetzelfde is als gedemineraliseerd water?
ss Brewtech spreekt over "gezuiverd" water, maar konden niet verduidelijken wat ze er exact mee bedoelden.
Ze zouden ons zelf water die door deze filter gaat, laten gebruiken, maar ik had al sterke twijfels of dit iets zou uitmaken (behalve de filter sneller laten verslijten) 
Begrijp ik goed dat je enkel spoelt met RO water, maar het passiveringsmiddel vooraf met gewoon leidingwater mengt? Of is mengen met RO water beter?
Kan je me ook verduidelijken waarom je 2 spoelbeurten doet: eentje met gewoon leidingwater en eentje met RO water?
Alle onderdelen - dus ook dichtingsringen en carbonisatiesteen - kunnen tegen de pre-clean en passiveringsmiddelen?