Berichten van TWOBROTHERS

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hallo

Ik heb in het verleden enkele procedures uitgewerkt voor het reinigen en ontsmetten van opslagrecipiënten.

Daarnaast heb ik ook eentje voor onze micro inbliklijn die we dit weekend geïnstalleerd hebben.

Nu wordt duidelijk dat die niet consistent lijken en meningen hieromtrent nogal verdeeld zijn.

Voor opslagtanks/brites is de best-practice:

- voor gebruik: CIP + SIP

- na gebruik: CIP + SIP

Voor sodavatten:

- voor gebruik: SIP

Voor inbliklijn:

- voor gebruik: SIP

- na gebruik: CIP (SIP optioneel, maar volgens installateur eigenlijk nutteloos)

Voor brouwketel (voor koud gebrouwen drank):

- voor gebruik: CIP + SIP

Zou het generiek gezien niet volstaan te reinigen (CIP) na gebruik en te ontsmetten voor gebruik (SIP)?

Heeft er iemand zinvolle input? Alvast bedankt.

Groeten

Tom

Bedankt voor de tip Serge.

We nemen DM Cid Ultra van hen af.

Het staat gepland om in een volgende fase eens in gesprek te gaan met een aantal partijen (waaronder o.a. ook Ecolab), omdat ik weet dat de producten van Five Star eigenlijk in verhouding duurder zijn.

Het is echter wat we nu in huis hebben en zolang we nog niet echt op de markt zijn met ons producten (we zijn nog bezig met productontwikkeling) even gebruiken.

Dus vandaar dat ik even wil weten of de toepassing van de Five Star producten voor sodavatten ok is.

Hallo

We hebben enkele producten van Five Star in huis voor verschillende reinigings- en ontsmettingstoepassingen.

Daarnaast hebben we ook nog enkele producten van andere merken.

Het idee is even te proberen te rationaliseren bij de producten van Five Star om die maximaal in te zetten.

Ik wil even de geschiktheid van enkele producten voor sodavaten met jullie dubbelchecken.

Reinigen: hiervoor gebruiken we PBW. Ok?

Ontsmetting:

- connecties tijdens gebruik: we gebruiken nu Chemipro DES. Een idee is dit eventueel te vervangen door San Star. Ok?

- volledig na gebruik: we gebruiken nu Chemipro Oxi. Een idee is dit eventueel te vervangen door Saniclean. Ok? Of is San Star daar ook een optie?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Groeten

Tom

hallo

we hebben 2 brites aangeschaft met een carbonisatiesteen met 3/8" slangpilaaraansluiting.

die carbonisatiesteen moet na elke gebruik gereinigd worden.

ik vraag mij af of het courant gebeurt dat slangen die met een spanschroef op een slangpilaar zitten, losgemaakt en opnieuw vastgemaakt worden.

op het eerste zicht zou ik denken dat dit niet goed is voor de duurzaamheid van de slangen,

maar misschien ben ik mis.

inzichten zijn welkom.

alvast bedankt

Tom

Hallo

Weet er iemand of bij een sodavat de ingang voor gas en uitgang voor drank effectief 1-richtingsverkeer zijn?

Ik bedoel er zit daar een membraan in dat ervoor zorgt dat er via de gasingang niets naar buiten kan, mocht er druk gezet worden op de drankuitgang?

Zorgt er dat membraan er ook voor dat er geen gas door een drankuitgang kan en omgekeerd?

Ik bedoel zou het mogelijk zijn om via de gasingang drank in het vat te duwen en omgekeerd gas via de drankuitgang?

Alvast bedankt voor jullie inzicht.

Hier ben ik even draad kwijt, want uit het eerder vermelde stappenplan leidde ik af dat je bij

de preclean eerst alle onderdelen op de tank laat zitten, die samen met de tank reinigt en pas daarna demonteert en nog eens afzonderlijk reinigt.

Bij passivatie is het andersom; eerst afzonderlijk beitsen, vervolgens monteren en nog eens met tank beitsen.

Of maakt het geen verschil uit of het nu eigenlijk vooraf of achteraf gebeurt?

Op zich zie ik wel een efficiëntieverschil om 1 montage/demontage te vermijden als preclean en passivatie elkaar opvolgen.

Ik vermoed dan dat bij de reguliere CIP met PBW en reguliere SIP met Saniclean waarbij staalkraan en carbonisatiesteen ook nog eens afzonderlijk behandeld wordt, je dezelfde inwerktijd van 30 min zou inhouden? Klopt?

4 u is dan eigenlijk voor onderdelen die enkel zo gereinigd en ontsmet worden en niet nog eens extra in CIP/SIP procedure van een groter geheel zitten?

Serge

zou je voor preclean met TSP en passivatie met citroenzuur bij gebruik spray ball de inwerktijd in beide gevallen op 30 min zetten en spoeltijd met respectievelijk water of RO-water op 5 min?

Of is dit te kort voor dit type proces?

(de tijden stemmen overeen met die die ik voorschrijf voor CIP met PWB en SIP met Saniclean voor en na gebruik van de brites)

idem voor losse onderdelen in gootsteen?

in beide gevallen half uurtje laten weken, daarna nog wat afwassen en vervolgens afspoelen?

(heb die twijfel eigenlijk ook een beetje bij SIP losse onderdelen;

half uur weken zonder actie is eigenlijk te kort en dit zou 4 uur moeten zijn,

maar dan ik niet meespoelen met spray ball,

tenzij ik de brite die na half klaar is met CIP laat wachten voor ik z'n SIP start)

Je moet wel de tank niet vullen met deze oplossing hé , gewoon vochtig houden

bedankt voor je antwoord springerke

en sorry voor mijn verlate antwoord, maar het is hier nogal vrij druk bij de opstart van ons bedrijf ...

ja ik ben er nu achter gekomen dat passivering ook met spray ball kan (en had zelfs nog niet het antwoord van Serge en wimdm gelezen => ook bedankt gasten voor de bevestiging),

terwijl ik eerst dacht dat tank volledig moest gevuld worden en dit verandert de zaak natuurlijk grondig.

want voor 1 bbl zou ik dan een oplossing kunnen maken voor 20 ipv 150 liter water en voor 3,5 bbl 40 ipv meer dan 500 l

gezien bij CIP/SIP altijd 4 parameters op elkaar inspelen: temperatuur - tijd - actie - reinigingsproduct, is dit volgens mij wel nodig als je de tank gewoon laat "weken" (dan is er geen actie).

Bedankt Serge !

Sorry voor het verlate antwoord.

In een startup bedrijf is het soms alles tegelijkertijd :(

Ik ben een line up met nog een brouwtoestel en inbliklijn aan het voorbereiden.

Bedankt om je kennis over de pre-clean + passiveringsprocedure te delen

(hoewel mijn vraag enkel over de pre-clean ging)

Dit geeft inzicht dat het niet enkel belangrijk is de losse onderdelen afzonderlijk te pre-cleanen, maar dat er ook in verschil is wanneer je ze monteert.

In de ene voorsteloptie in mijn vraag zouden de onderdelen namelijk enkel afzonderlijk gepre-cleanend, maar niet gepassiveerd worden. Ik begrijp nu dat dit laatste ook belangrijk is.

Het spoelen met water na pre-cleanen (met TSP) lijkt me inderdaad ook cruciaal.

Vreemd genoeg had ik een suggestieprocedure laten nakijken door ss Brewtech en zij gaven aan dat dit een overbodige stap is.

(Maar anderzijds geven ook altijd aan dat instructies voor CIP/SIP-producten van de respectievelijke fabrikanten, altijd primeren op hun instructies, en op TSP brouwland staat wel degelijk spoelen ...)

Het begrip RO water gebruik ik niet, maar ik vermoed dat het hetzelfde is als gedemineraliseerd water?

ss Brewtech spreekt over "gezuiverd" water, maar konden niet verduidelijken wat ze er exact mee bedoelden.

Ze zouden ons zelf water die door deze filter gaat, laten gebruiken, maar ik had al sterke twijfels of dit iets zou uitmaken (behalve de filter sneller laten verslijten) :)

Begrijp ik goed dat je enkel spoelt met RO water, maar het passiveringsmiddel vooraf met gewoon leidingwater mengt? Of is mengen met RO water beter?

Kan je me ook verduidelijken waarom je 2 spoelbeurten doet: eentje met gewoon leidingwater en eentje met RO water?

Alle onderdelen - dus ook dichtingsringen en carbonisatiesteen - kunnen tegen de pre-clean en passiveringsmiddelen?

hallo

we zijn een startup en nieuw in de brouwwereld.

we gaan eigenlijk geen bier brouwen, maar wel een cold brew coffee.

maar de gebruikte hardware is wel gedeeltelijk gelijk.

we hebben 2 brite tanks aangeschaft van ss Brewtech: 1 bbl brew master edition + 3,5 bbl jacketed

ik zal die moeten pre cleanen, maar de best practice hiervan is mij niet duidelijk.

dus advies is welkom

- monteer je eerst alle onderdelen en pre clean je daarna de gemonteerde tank

of pre clean je eerst alle onderdelen en tank en ga je pas daarna monteren

- indien eerst montage; we hebben zullen een spray ball voor CIP/SIP aanschaffen

=> is het dan het best de CIP/SIP-setup ook voor de preclean te gebruiken?

- als we TSP gebruiken, mogen de carbonisatiesteen en de dichtingsringen ook met die product in contact komen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Hallo

Laat me even toe deze interessante topic te heropenen.

Wij hebben de 1 bbl brewmaster edition brite tank + 3,5 bbl jacketed brite tank aangeschaft van ss Brewtech.

Het was mij ook al opgevallen dat in de quick star guide sprake is van passiveren met Star San,

terwijl in de Passivation FAQ wordt afgeraden.

Ik heb hen verduidelijking rond die "tegenstrijdigheid" gevraagd, maar het vreemde antwoord is:

Citeer

Star San or Citric acid for passivation is recommended. Or, through the same supplier you would get your caustic solution from, you should be able to purchase a CIP acid that can also be used for passivation.

Ze blijven dus precies Star San ergens aanbevelen, omdat dit ook een aanbevolen product bij CIP is.

Serge kan je me je stelling dat citroenzuur goedkoper is, verduidelijken?

Ik had zelf berekend dat ik voor de 2 tanks zo'n 5,6 liter Star San zou nodig hebben.

Standaardprijs fles 3,78 l is € 55 bij Brouwland => € 110

Als ik citroenzuur zou gebruiken in een verhouding van 10 %, zou ik een 70-tal kg moeten aankopen.

Maar standaardprijs is daar al gauw € 15 / kg bij Brouwland.

Dus ik heb de indruk dat dit veel duurder is.

Maar misschien kijk ik naar het verkeerde product of zou het bij andere partijen veel goedkoper moeten zijn.

Alvast bedankt voor verduidelijking en groeten

Tom