Berichten van Breugel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hier ook ooit een hydrofoorgroep aangeschaft met het gedacht om regenwater te voorzien in de serre die +- 60m van de regenput staat. Druk in de serre na die 60m: 0,0. Het maximum om nog wat deftig debiet te krijgen is 25m met de pomp die ik heb, eentje van DAB, nochtans geen budgetmerk.

Ik ben er bijna zeker van dat dit aan de diameter vd toevoerslang ligt. Zorg ook voor zo weinig mogelijk bochten of opgerolde slang.

Toevallig staat er een Braumeister met toeters en bellen te koop (incl gistanks enz..) op tweedehands.
    En die heeft echt maar even in gebruik geweest. Ik en Herman zijn er ooit op bezoek geweest als die net iets mee dan een jaar geleden met brouwen is begonnen.

Ik weet niet wat de som der delen is, maar 5.900 is al wel een bedragje!
    Zo ingepikt zijn en dan na een jaartje al stoppen???

Echter maish en kook ik mijn bier op het fornuis waardoor ik niet volledig de controle heb over de verschillende temperaturen die ik wil aanhouden waardoor eenzelfde recept, steeds verschillende bieren opleverd.

Bijgevolg zat ik te denken aan iets professioneler zoals een braumeister. Uiteraard is de aankoopprijs een probleem, waardoor ik iemand zoek die bereid is z'n braumeister uit te lenen als dan niet tegen betaling.

Sorry, Bierhier, ik begrijp niet wat er fout is aan een fornuis om te maischen en te koken...

Gisteren opnieuw mijn IPA gebrouwen , maar recept iets veranderd

Heb nu een flesje staan met ballonnetje voor een labgisting, blaast deze nog verder op of moet je ontluchten ?

Labogisting moet warmte, beweging en lucht (moet niet speciaal belucht worden) hebben: dan ga je zien waar je uitkomt.
    Meten en vooral niet proeven!

Saisons en Brett-bieren halen 1000; voor andere bieren zou je inderdaad kunnen stellen dat een volledig droog bier niet echt een smakelijk bier is. Smaken kunnen verschillen...

Hier mijn gouden tip. Doe steeds een ‘labgisting’. Zodoende weet je waar je moet eindigen met je gisting. Eindig je een aantal punten hoger dan je labgisting? (1 puntje mag je negeren)Hou hier dan rekening mee en trek dit van je bottelsuiker af. 1 SG-punt is ongeveer 2,5gr suiker.

Hevel je over om te lageren? Bottel dan gelijktijdig een flesje. Na 14 dagen open trekken en zien wat dat geeft.

Zeer duidelijk en juist antwoord! Zet die woorden ergens bovenaan in een banner op het forum, zodat het eindelijk gesnapt wordt en uitgevoerd wordt. Scheelt een hoop gezever!

Nog over zoetstof: vandaag in de krant:

Binnen de 36 uur na het eten van twee brownies begon Ruby over te geven en kreeg de hond hevige diarree. De anders zo actieve jachthond werd ook plots lusteloos. Een dierenarts legde hem aan een infuus, maar het ging van kwaad naar erger. Leverfalen, was de conclusie in de dierenkliniek waar hij naartoe werd gebracht.

Het 7-jarige dier stierf uiteindelijk. Kate wil met haar getuigenis nu andere dierenliefhebbers waarschuwen voor de gevaren. “Want we geven allemaal onze hond wel eens een koekje om hem te belonen”, zegt ze.

Kate had de brownies zelf gemaakt. Niet met suiker, omdat dat slecht is, maar met Xylito, een suikervervanger. Zonder de gevaren te beseffen.

Dierenartsen waarschuwen dat xylitol een heel ander effect heeft op honden dan op mensen en dat de suikervervanger giftig is voor dieren. Voor menselijke consumptie is er niet echt een gevaar.

Hou ons op de hoogte, Bram!

Bedenking: ik heb met "continentale" USA hops nog geen goede ervaring gehad; ttz: het zijn goede hoppen, maar ze missen het specifieke van de "echte" USA hops. Mengen met de echte USA hops gaat je dan waarschijnlijk ook geen goed beeld geven vd kwaliteiten van de Duitse Amarillo.

Hier met calciumchloride in kristalvorm nog geen enkel probleem gehad (wel goed afsluiten, natuurlijk!)

Calciumchloride wordt blijkbaar ook in vloeibare vorm gebruikt door de strooidiensten op de weg... dit geheel terzijde.
    Oplosbaarheid van calciumchloride is een fluitje van een cent; het calciumsulfaat daarentegen... amai.

Via de brouwcursus heb ik geleerd om mijn water daags voordien voor te koken zodanig dat de kalk kan neerslaan en het risico op spuitend bier bij het openen van de flesjes vermeden wordt.

Hier stel ik mij heel grote vragen bij...

Zolang het eindproduct 100% hetzelfde smaakt als dat je met echt fruit zou werken, fine by me.

Geloof je dat echt? Al eens yoghurt met kersen/krieken gegeten? Puur artificieel aroma. Ik verwacht van dit niks anders.
    Maar niets belet je om het uit te proberen, hé!

Walter, je het natuurlijk manueel geplukt. Heb je dan selectief geplukt? Hiermee bedoel ik: heb je de kleine, niet volgroeide bloemen geweerd? Als dit het geval is, ga je een beter rendement in alfa's hebben dan de professionelen, die niet selectief hebben kunnen plukken en zo per gewicht minder alfa's hebben.
    Als je dan de cijfers van bv Hoppecruyt als leidraad neemt, dan klopt de berekening niet meer.

(Voor de duidelijkheid: dit jaar is er een tweede bloei geweest bij hop (het weer!), bloemen vd tweede generatie zijn niet afgerijpt en bevatten minder of geen alfa-zuren)

Ik kan me helemaal vinden in al de bedenkingen van de gepensioneerden; héél herkenbaar!

En, Herman, rendement zit hier ook op 65.

Persoonlijk zou ik overhevelen. Tijdens het verblijf in het vat gaat het bier tannines (looistoffen) van het hout gekregen hebben. Tannines gaan verbindingen aan met proteïnen in het bier. Je bier gaat hierdoor mogelijk klaren en dat gaat dan bezinksel geven in het vat. Ik zou dan ook voorzichtig zijn om het vat gaan te transporteren juist voor het bottelen.

Op een korte termijn is dit wel zo. Als je een maand huiskamer (met "constante" temperatuur) neemt en daarna nog een maand kelder, dan zal er weinig verschil zijn in het finale bier. Ik probeer ook wel te zorgen dat de flessen zo vlug mogelijk hun koude kwijt zijn (een uurtje boven de verwarming).

. Zelf doe ik dit nooit omdat ik niet goed weet wat de meerwaarde van dryhoppen is.

Wel wat overdreven, maar probeer er de humor van in te zien:

Goedele Liekens zei ooit: "als je niet goed weet of je een orgasme gehad hebt, dan heb je er geen gehad"

En de laatste zin van Serge hierboven is ook een wijsheid.

Maar wat moeten we dan denken van volgend artikel

Het betreft hier een nieuw kookprocedé uitgewerkt door de ingenieurs van AB Inbev.
    Er wordt enorm veel energie mee uitgespaard tijdens het kookproces. Waar voorheen altijd een rollende kook aanbevolen werd (en dat hou je als amateur ook best aan), gaat men nu "sudderen" (Simmer and Strip). Om oa alle volatiele componenten die men kwijt wil tijdens de kook ook kwijt te raken bij het sudderen, gaat men gassen inbrengen id kookketel. Het kan gaan om gerecupereerde CO2 of om ter plaatse gemaakte stikstof. Er zouden goede resultaten bekomen zijn en we zullen er binnenkort waarschijnlijk nog meer over horen.
    ABInbev heeft het patent, maar elke "kleine" brouwerij (< 1 miljoen hl/jaar) mag een gratis licentie aanvragen voor het gebruik vh procedé. Ook de retrofitting zou gemakkelijk uit te voeren zijn.