Berichten van Peter Moorslede

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

[quote="Jootn"]Volgens mij is kraantjeswater veiliger dan bronwater, op voorwaarde dat je de pH aanpast.[/quote] Bedankt voor de reacties, Probeer de volgende keer ook met kraantjeswater. Heb wel geen ervaring met het aanpassen van de pH? Of is dat niet belangrijk? Passen jullie allemaal de pH aan? Mvg, Peter
    Tot nu toe heb ik met bronwater (2 liter flessen) gebrouwen. Is er een probleem als er met kraantjeswater wordt gebrouwen? Welk water gebruiken jullie? Mvg, Peter
    [quote="ciesvandekwis"] Gist heeft op dat moment al zodanig de overhand dat het eventuele beestje dat nog zou overleven in die honing als snel het loodje gaat leggen.[/quote] Ik denk dat het hierbij belangrijk is of de honing van een imker (koud geslingerde honing) dan wel uit de winkelrekken komt. De honing van de warenhuizen is altijd al opgewarmd om alles "beestjes" te doden. Groeten, Peter
    [quote="Ronnie"] De T-58 is superieur aan andere gisten inzake op gang komen in alcoholrijk midden (rekening houdend met kostprijs die veel minder is dan bijv. een CBC-1) T-58 heeft een nadeel: (is ook een voordeel): ie kan geen lange suikerketens vergisten. Met bottelsuiker = kristalsuiker of andere simpele suikers als dextrose = glucose = no problemski. [/quote] Ronnie, of iemand anders, kun je een voorbeeld geven van waar we die lange suikerketens wel in vinden? Groetjes, Peter
    [quote="walter"] Ik volg wel uw redenering over kwaliteitshoning maar ik vraag me af waar (in een winkel) ik goede honing kan kopen. Hier bij mij in de buurt zitten geen imkers dat ik weet ::106 [/quote] Dag Walter, ik wil op het imkerforum wel eens navraag doen of er een imker in jouw buurt woont. Tervuren niet? Groeten, Peter
    [quote="walter"]Hey Peter, Leuk dat je mijn recept eens (deels) gaat proberen ::2duimen [/quote] Dag Walter, bedankt voor het recept, het is een lekker biertje geworden. Voor herhaling vatbaar. Ik zal het eens met verschillende soorten honing (voorjaars en zomer honing) uitproberen. Nu ja, het weer zal wel beter moeten worden of de honingoogst zal mager uitvallen. Groeten, Peter
    [quote="walter"]Hey Peter, Leuk dat je mijn recept eens (deels) gaat proberen ::2duimen Dag Walter, bedankt voor het recept, het is een lekker biertje geworden. Voor herhaling vatbaar. Ik zal het eens met verschillende soorten honing (voorjaars en zomer honing) uitproberen. Nu ja, het weer zal wel beter moeten worden of de honingoogst zal mager uitvallen. Groeten, Peter
    [quote="peter"]Heb je de gist gerehydrateerd?? Wil zeggen toegevoegd aan lauw water zodat deze langzaam ontwaakt. :) En je hebt gelijk... beter een te hevige gisting dan geen. :wink:[/quote] Ik heb de gist eerst wat opgestart in water(gekookt) en wat glucose toegevoegd. De gist was dus al goed op gang toen ik hem aan de wort heb toegevoegd.
    [quote="peter"] Het kan ook zijn dat je zeer veel gist hebt toegevoegd zodat deze ook zeer hevig tekeer gaat. ::denk[/quote] Ben gestart met 16 gram US-05. De vergisting was een drietal dagen aan de gang toen ik de honing toevoegde. Nu ja, liever te veel dan geen vergisting.
    [quote="peter"]Aan hoeveel graden vergist je??[/quote] Dag Peter, Vanwaar je vraag naar de temperatuur. Zou je een andere temperatuur voorstellen? Of moet ik eerst wat kouder vergisten en daarna de temperatuur opdrijven om te voorkomen dat de vergisting te snel gaat? Groeten, Peter
    Het vergisten gaat zeer goed, eigenlijk een beetje te goed, want langs het waterslot (wat hierdoor verstopt) komt de slurry ::denk naar boven. Ik gebruik een vergistingsvat van 30 liter en heb zo'n 18 liter vloeistof. Als ik zoek naar een groter gistingsvat kom ik direct bij 60 liter uit. Dit lijkt mij dan nogal groot voor slechts 18 liter bier. Bestaat er ergens iets van rond de 40, 45 liter om in te vergisten?? Misschien was mijn 800 gram honing te veel? Groeten, Peter
    Ik heb zopas de honing toegevoegd (nadat ik hem 10 min op 80° verwarmd heb). Ik heb die er voorzichtig doorgemengd en het gisten is weer volop aan de gang. Ik vroeg mij af hoe voorzichtig dat dooreen roeren moet gebeuren, of kan hiermee niets fout gaan? Groeten, Peter
    [quote="walter"]Peter, ik was nog vergeten zeggen dat die honing bij het bottelen ook nog zorgt voor een deel van het honingaroma. Dus je mag die niet gewoon koken, maar rustig naar 80° brengen au bain marie en dan in het bottelvat doen. Door te koken zouden er teveel aroma's vervliegen :!:[/quote] Dag Walter, als imker is voor mij zeker belangrijk dat het honingaroma aanwezig is(was de bedoeling van mijn honingbier). Bedankt voor de tip. Groeten, Peter
    Vandaag mijn honingbier gebrouwen, de donkere tarwemout (niet leverbaar bij Igodt Vlamertinge) werd vervangen door gewone tarwemout, heb dan mijn cara 50 opgetrokken tot 0,5 kg (8,3%). Begin SG zit op 1060, dat is nu zonder de honing, die voeg ik in de loop van de week toe. Kan die honing ook gebruikt worden als bottelsuiker? ::denk Zoja, hoeveel per liter voeg ik dan toe? Groeten, Peter
    Goeiemorgen, in het maischschema staat er geen stap op 52°. Kan ik die weglaten? Of voeg ik toch nog die stap toe? Hoe lang eventueel? (Met de speidel is dat gemakkelijk instelbaar) Wat is de functie eigenlijk van die eerste stap? Groeten, Peter
    Hallo, zou graag eens volgende bier brouwen (naar een recept van Walter). Ik zie dat er nogal wat mensen niet te vinden zijn om honing te gebruiken, maar ik ben ook imker, vandaar. Wanneer voeg ik best de honing toe? Op het einde van het koken of misschien als de hoofdgisting al een tijdje bezig is. Opmerkingen, toevoegingen of verbeteringen? Schiet er maar op los. Groeten, Peter [anchor= goto=][pre]BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.test8) - Datum Export: 5/03/2013 Naam van het bier : Honingbier Type van het bier : Brouwvolume : 18 liter Extractie-efficiëntie : 78% Voorspelling begindensiteit : 1078,3 SG /18,9 °P /19,5 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1012,8 SG /3,4 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 8,7% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 23 IBU / 36 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Palemout 7 8 3,500 60,3 % Tarwemout donker 31 0,600 10,3 % Havervlokken / havermout 4 0,600 10,3 % CaraVienne (Cara 50) 66 0,300 05,2 % Honing dik 2 0,800 13,8 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 17,9 liter aan 67 °C 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 13,7 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1016 SG (Of 4,2 °P of 4,4 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 80 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Tettnanger (A) BLM 4,0% 30 20' 13,7 Tettnanger (A) BLM 4,0% 10 50' 3,3 Styrian Golding (A) BLM 3,8% 10 50' 3,1 Tettnanger (A) PELL 4,0% 10 70' 1,4 Styrian Golding (A) PELL 3,8% 10 70' 1,3 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Fermentis US-05 korrel Gisteigenschappen : Universeel, krachtig, bier verbleekt. Volume giststarter: 1,3 liter maak met : 200 gram moutextract en 5 gram gistvoeding in 1,3 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 16 gram[/pre][/anchor]
    [quote="peter"]'K voeg voor de zekerheid altijd bottelgist toe, 'k heb al eens en keertje problemen gehad met de hergisting en nu wil 'k zeker zijn. Daarom voeg 'k altijd een klein giststarterke van 5ml toe alsvorens te bottelen. Bij mij is bottelgist = hoofdgist. :)[/quote] Peter, die 5ml op welke hoeveelheid bier is dat?
    Ben nog steeds een beginner en stel mij vragen ivm de bottelgist. Kan iemand uitleggen wanneer of waarom je eventueel bottelgist moet gebruiken? Wat zijn de voor en of nadelen? Krijg je hierdoor een beter bier? Het lukt toch ook zonder bottelgist? Alvast bedankt, Peter
    [quote="NewLine"]Ik vind je verhouding maischwater/spoelwater wel raar voor een Speidel; Ik gebruik zo ongeveer 20 liter om te maischen en dan 3 liter om te spoelen. Ik zie dat jij 18liter en 13liter denkt te gebruiken? Misschien kan het wel maar het is niet wat een typische speidelaar doet.[/quote] Beste, heb gewoon het programma van Ronny gebruikt. Bestaat er een aangepast programma voor speidelbrouwers? Jij zou dus met 20 liter starten en spoelen met 3 liter. Hou ik dan na het koken ongeveer 18 liter over? Is nog maar mijn derde brouwsel en moet nog ervaring opdoen. Alvast bedankt
    Bedankt Peter, heb de hoeveelheid suiker verhoogd. Zou je dan direct na de 45 minuten aan 63° naar 20 minuten aan 78° gaan ? [pre]BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.test8) - Datum Export: 10/02/2013 Naam van het bier : Bruin Type van het bier : Dubbel Brouwvolume : 18 liter Extractie-efficiëntie : 75% Voorspelling begindensiteit : 1080,2 SG /19,4 °P /19,9 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1017,7 SG /4,6 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 8,3% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 24 IBU / 94 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Palemout 7 8 4,000 67,8 % CaraMunich (Cara 120) 120 0,550 09,3 % CaraVienne (Cara 50) 66 0,550 09,3 % Bruine kandijsuiker 10 0,800 13,6 % Clarimalt of Caramelkleur in gram! 9000 20 gram Later toevoegen MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 18,2 liter aan 67 °C 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 13,5 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1015 SG (Of 4,1 °P of 4,2 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 80 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Tettnanger (A) BLM 4,0% 40 0' 19,5 Tettnanger (A) BLM 4,0% 25 65' 4,7 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' gedroogde sinaasschil 15,0 g 65' VERGISTING Gistnaam : Fermentis S-33 korrel Gisteigenschappen : Zeer esterig, Zoet. Volume giststarter: 1,3 liter maak met : 200 gram moutextract en 6 gram gistvoeding in 1,4 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 17 gram[/pre]
    Hallo, zal morgen met onderstaande recept mijn bruin biertje brouwen. Ik heb echter nog volgende vraag. In de brouwplanner staan er slechts twee stappen in het maischschema. Bij mijn vorige twee brouwsels (pakket van Breferm) staan daar telkens 4 stappen in. 52° 63° 72° en ten slotte 78°. Wat is het belang van die vier stappen. Voeg ik ook beter die twee stappen extra nog toe ? Zo ja, hoeveel minuten? (Met de speidel is het slechts een kwestie van programeren) Alvast bedankt. [pre]BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.test8) - Datum Export: 9/02/2013 Naam van het bier : Bruin Type van het bier : Dubbel Brouwvolume : 18 liter Extractie-efficiëntie : 75% Voorspelling begindensiteit : 1073,6 SG /17,9 °P /18,4 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1018,1 SG /4,7 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,4% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 24 IBU / 78 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Palemout 7 8 4,000 71,4 % CaraMunich (Cara 120) 120 0,550 09,8 % CaraVienne (Cara 50) 66 0,550 09,8 % Bruine kandijsuiker 10 0,500 08,9 % Clarimalt of Caramelkleur in gram! 9000 20 gram Later toevoegen MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 18,2 liter aan 67 °C 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 13,4 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1015 SG (Of 4,1 °P of 4,2 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 80 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Tettnanger (A) BLM 4,0% 40 0' 19,5 Tettnanger (A) BLM 4,0% 25 65' 4,7 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Fermentis S-33 korrel Gisteigenschappen : Zeer esterig, Zoet. Volume giststarter: 1,2 liter maak met : 190 gram moutextract en 5 gram gistvoeding in 1,3 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 15 gram[/pre]
    [quote="trikke"] Het reinigingsmiddel "Chemipro OXI" hoeveel moet ik daarvan gebruiken want dat vind ik nergens terug. [/quote] Hallo, als je het etiket van het flesje losmaakt staat op de achterzijde de gebruiksaanwijzing. Groeten
    Bedankt voor jullie reacties. Heb op jullie advies het recept wat aangepast, zie hieronder. Indien nog verbeteringen mogelijk(misschien 2 soorten hop), graag antwoord. Groeten, [pre]BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.test8) - Datum Export: 31/01/2013 Naam van het bier : Bruin Type van het bier : Dubbel Brouwvolume : 20 liter Extractie-efficiëntie : 78% Voorspelling begindensiteit : 1072,0 SG /17,5 °P /18,1 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1017,4 SG /4,6 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,2% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 16 IBU / 85 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Palemout 7 8 3,800 65,5 % Aromamout (Amber 150) 150 1,000 17,2 % CaraBelge 35 (Brouwland) 35 0,500 08,6 % Bruine kandijsuiker 10 0,500 08,6 % Clarimalt of Caramelkleur in gram! 9000 30 gram Later toevoegen MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 18,9 liter aan 67 °C 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 15,5 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1015 SG (Of 4,0 °P of 4,1 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 80 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Tettnanger (A) BLM 4,0% 30 0' 13,3 Tettnanger (A) BLM 4,0% 15 65' 2,6 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Fermentis S-33 korrel Gisteigenschappen : Zeer esterig, Zoet. Volume giststarter: 1,3 liter maak met : 200 gram moutextract en 5 gram gistvoeding in 1,4 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 17 gram[/pre]
    Hallo, hierbij een poging om zonder brouwpakket aan de slag te gaan. Ik werk met een speidel 2O Liter. Heb dus voor de eerste keer de brouwplanner gebruikt. Ronny, bedankt voor de handleiding. Graag reacties en correcties van de ervaren brouwers. Vriendelijke groet, Peter [color=#0000BF][font=Lucida Console][pre]BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.test8) - Datum Export: 29/01/2013 Naam van het bier : Bruin Type van het bier : Dubbel Brouwvolume : 20 liter Extractie-efficiëntie : 78% Voorspelling begindensiteit : 1073,3 SG /17,8 °P /18,3 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1018,0 SG /4,7 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,3% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 11 IBU / 137 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Palemout 7 8 3,200 54,2 % Aromamout (Amber 150) 150 1,200 20,3 % CaraBelge 35 (Brouwland) 35 1,000 16,9 % Bruine kandijsuiker 10 0,500 08,5 % Clarimalt of Caramelkleur in gram! 9000 130 gram Later toevoegen MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 19,3 liter aan 67 °C 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 15,2 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1016 SG (Of 4,1 °P of 4,3 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 80 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Tettnanger (A) BLM 4,0% 30 40' 10,6 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Fermentis S-33 korrel Gisteigenschappen : Zeer esterig, Zoet. Volume giststarter: 1,3 liter maak met : 210 gram moutextract en 5 gram gistvoeding in 1,4 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 17 gram[/pre][/font][/color]
    [quote="peter"]Hey Peter, heb je gebotteld door middel van een bottelemmer?? Als de bottelsuiker zowel in de grote als de kleine flesjes hetzelfde is zal het wel in orde komen. :wink: Is er bij de grote fles ook een sis te horen bij het openen??[/quote] Dag Peter, inderdaad met een bottelemmer gewerkt, dus overal evenveel bottelsuiker. Laat ik het bier best nog wat op kamertemperatuur staan of komt het zo ook in orde? Groeten, Peter
    Of een eigenbrouw met laag IBU en hoog restzoetgehalte (veel caramouten).[/quote] Dag Walter of iemand anders, zoals je weet ben ik nog maar mijn eerste stappen aan het zetten met het brouwen. Met de Speidel (20l) heb ik eerst een Golden Beverius gebrouwen, daarna een Prearis Quadrupel. Daarvoor heb ik telkens een kant en klaar brouwpakket van Brewferm gebruikt(En ook hun instructies gevolgd). Ik zou nu graag een stapje verder gaan en eens geen kant en klaar pakket gebruiken. Is er ergens een recept voor handen om een "Bruine Leffe"-achtig bier te brouwen met de Speidel? Alvast bedankt Groeten, Peter
    [quote="walter"]Hallo Peter, Het bier moet inderdaad op kamertemperatuur blijven staan. Ik zet ze zelf gewoon naast de radiator (niet vlak ertegen uiteraard). Na een week of 3 kan je dan eens een biertje testen of er al druk opstaat.[/quote] Dag Walter, ik heb zowel in kleine als in grote flessen gebotteld. Ik heb nu van beide flessen er eentje geopend en stel vast dat in de kleine fles reeds voldoende druk en mooie schuimvorming heb, in de grote fles is dat echter nog veel kleiner. Zal dat nog verbeteren? Groeten, Peter
    Ik heb vandaag mijn golden beverius gebotteld. Hoe lang moeten de flessen nu op kamertemperatuur staan vooraleer ik ze naar de kelder overbreng? Het ruikt en proeft ok. Hoelang moet ik dan zeker nog wachten om er eens eentje te proeven? Groeten, Peter
    Hallo, begindichtheid heb ik niet gemeten :bang. De dichtheid nu is 1,020. De gebruikte gist was meegeleverd in het pakket, weet dus ook niet welke dat was, heb ik nergens genoteerd. Weet nu al dat ik bij mijn volgende brouwsels wat meer moet noteren en meten. Ben er de eerste keer een beetje te enthousiast ingevlogen. Walter en Ronny en alle anderen Alvast bedankt voor de reacties, ik heb al heel wat bijgeleerd.
    Hallo, ik heb mijn brouwsel overgebracht naar een DJ en nu pas daagt het mij dat ik slechts 15 liter bier heb, waar op het pakket staat dat het geschikt is om 20 L te brouwen. Ik was gestart met 20L water en heb achteraf met 4 L water gespoeld. Tijdens het koken (had mijn deksel er niet afgehaald) is er ook nog wat verloren gegaan. Kan iemand mij zeggen welke invloed dat op het bier kan hebben? Kan ik nu nog water toevoegen? eventueel na het lageren? Groeten, Peter
    Hallo, de eerste gisting loopt stilaan ten einde. Kan ik nog wat aanvangen met het bezinksel dat na het overhevelen in het gistingsvat zal overblijven? Ben van plan om over te hevelen in een DJ en zo een tweetal weken te lageren. Als ik het goed voor heb eerst een paar dagen warm(met waterslot) laten staan en dan mag het kouder. Hoe koud mag dat eigenlijk? Is de kelder een goed idee of kan ik het met de koude buitentemperaturen ook buiten plaatsen? Is het een voordeel dat het kouder staat of juist niet? mvg, Peter