Berichten van Rob

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Nee, eerlijk, ik vind het wel tof om af en toe eens een kloon te maken. Is een pak moeilijker dan "gewoon" in het genre te blijven en je leert er een pak mee bij door heel specifiek naar die smaak op zoek te gaan.
    Ik brouw ook in mijn kelder en heb daar een inox horeca afzuigkap geplaatst op een kelderverluchtingsgat. Op de kop getikt bij een nachtwinkel in Antwerpen waar er daarvoor iets was dat ook eten serveerde (75 euro voor betaald). Buitenkant blonk mooi maar aan de binnenkant heb ik serieus wat werk gehad om dat proper te krijgen. Maar kom, is perfect nu.
    Zelfde hier, heb een RIMS systeem gebouwd met een rims tube https://www.brewhardware.com/product_p/rims.htm . Om de temperatuur te regelen heb ik wat software geschreven: https://github.com/robvanmieghem/brewzone Kookketel is opengeslepen biervat met een camco ultra low watt density element van 4500 W erin. Wel een kleine schakeling met een draaiknop om het vermogen te regelen. Waterketel is mijn WeckKetel die ik vroeger gebruikte om te brouwen. Dus een 50 L installatie maar kost geen 2500 zoals een speidel. Wel wat werk aan dan maar als je dat graag doet...
    is zogezegd herbruikbaar, probeer die knoop er maar eens terug uit te krijgen... Ook, dat blijft dan eerst drijven dus je moet dat onder zien te houden... achteraf zit daar twee liter water in, en met verschillende hopgiften heb je telkens een ander zakje... Bovendien blijven je eiwitten mooi bovenop je bloemen je als je met bloemen werkt. ::ikkenie nooit meer

Heb die inderdaad met een arduino geflashed. Wel niet met een uno maar met een stokoude Diecimila. Moest hiervoor wel alle binaries en fahrenheit code eruit slopen. Ook veel code met character literals eruit gehaald en de overblijvende heel klein gemaakt omdat de arduino compiler character literals niet in program memory maar dynamic memory stopt blijkbaar.

Het probleem met een pannenpot of andere zware stouts is dat die naar mijn mening toch wel een klein beetje rijpingstijd kunnen gebruiken. Direct je tweede bier een half jaar moeten laten staan voor het te drinken, neh, slecht plan. Een quadrupel zoals Chimay Bleu daarentegen lijkt me een betere optie. Nog beter zou zijn wat simpelere bieren te maken om meer de invloed van je ingrediënten te leren kennen maar dat moet niet natuurlijk, doe vooral wat je leuk vindt.
    [quote="Niels"][quote="Rob"]Tof speelgoed maar ik heb al mijn gerief[/quote] Ge kunt nooit genoeg gerief hebben ;) - Niels[/quote] Dat klopt maar mijn vrouw gaat er niet mee kunnen lachen als ik nog een cct koop. Daar hoort dan weer een extra ijskast bij en hupla we zijn weer vertrokken. Wil investeren in corny kegs om in te lageren, dat lijkt me echt wel handig en dan komt die cct sneller vrij.
    3, de rest is prutsen (of je moet biab of inox afgeleiden (zoals braumeister) gebruiken). Opvangen in een emmer zonder verwarming is echt niet handig. Hou er rekening mee dat het spoelen een uur duurt. Dan is dat gewoon volledig afgekoeld. Nog eens overhevelen zorgt weer voor extra zuurstofinslag... een hoop gepruts dus maar in theorie kan het. Wat wel kan is een filterkuip(kan ook in inox zijn natuurlijk) en na het maischen hierin overscheppen. Je heb dan tijd om je maisch/kookketel te kuisen terwijl het filterbed zich vormt maar uiteindelijk heb je dus ook 3 ketels. Het kraantje in de link die je laat zien is 1 met een veertje in, geraakt direct verstopt. Is geen probleem want je hebt geen kraantje nodig maar het is maar dat je het weet en hevels voorziet.
    En met enkel de T-58 als gist hoef je al geen schrik te hebben dat hij te droog gaat zijn. Ik zou het maischschema niet te zoet maken, met die caramouten die al onvergistbaar zijn en een gist die enkel vrij eenvoudige suikers aan kan.
    Inderdaad, een collega vroeg zo ooit eens: "So, how do you that, bottling beer?" Antwoord: "You take the beer and you put it in a bottle" Die twee dagen werk die er aan vooraf gaan, das inderdaad precies allemaal simpel maar een kroonkurk op een flesje zetten, hola!
    Die Melanoidin, heb je daar al mee gebrouwen? Had die al gezien en wou hier al eens vragen of er mensen ervaring mee hadden.
    NewLine wrote:

Mijn Hopus is ondertussen wel al veel van zijn hoppiggeid kwijt

Dju, das spijtig

Ik stel wel voor om tijdens de proeverij al een kloonbier te kiezen.

Dit jaar leek me vooral de late beslissing hiervan alles op te schuiven. Oktober is een normale datum zoals ik hier lees (is eerste keer dat ik mee doe).

Bij een blichmann is zo een 90 graden teflon buisje geleverd om een blowoff te gebruiken ipv een waterslot.
    Gewoon dit stukje in de plaats van het waterslot, aangesloten op pvc buisje naar drukregelaar van de CO2 fles.

Maar je kan even goed een stukje inox of zo nemen. De druk was ook maar maximum 0,18 bar, anders gaat de overdrukbeveiliging open.

Ronnie wrote:

Tja de mijne is al 15 dagen gebotteld.
    Blijft TE droog, geen volmondigheid.
    Mijn gist is ook met het sinaasaroma gaan lopen!
    zal geen hoge toppen scoren.

We gaan strijden voor de laatste plek denk ik

Ronnie wrote:

Belle Saison is goed voor volmout bieren tot 6,5%.

Kan wel kloppen, heb toen mijn saison ook volmout gebrouwen maar dan nog. Persoonlijk vond ik dat die in het begin niet in balans was, teveel tarwe smaak, wrange bitterheid door de droogheid achteraf. Nu is die wel mooi geworden hoewel de saaz punch wat afgezwakt is.
    Die Belle Saison is inderdaad wel een raar beestje.

Gisteren de helft gebotteld, de andere helft nog een week koudhoppen met Mosaic. Die Willamette geeft wel de kruidigheid maar ook wel veel citrus, wat niet de bedoeling was.
    Tja, het was een gok...

Hij is wel uitgegist tot 1003, wat me wel pal op de 8,3% abv brengt

Gisteren gebotteld vanuit de CCT met CO2 druk. Wat een plezier was dat! Gewoon bottelpijpje in je flessen steken en voila.
    Allemaal mooi op een tafel, niet "precies een koe zitten melken" zoals HermanH dat zo plastisch uitdrukte.

Tja, en de projecten op Kickstarter kennende zal er nog wel wat vertraging op zitten. "We are very excited about the progress we made but because of blablabla we do have some delay..."
    [quote="piet_v"]De dryhopping doe ik tegenwoordig op 't einde van de hoofdgisting.[/quote] Met welke reden? 'k Weet dat er nog brouwers zijn die dat doen maar ben benieuwd.
    [quote="piet_v"]Ook volle pond siroop gegeven ipv 250 gr.[/quote] Ok, ik vergeef het je maar die oude en imperial maten liggen me niet.
    Bwa, is voor mij eigenlijk brouwmateriaal. Was al een tijd van plan om in cornelius kegs te lageren en niet meer te bottelen. Dit is een perfecte manier om te schenken.