Berichten van EdBrouwt

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Plastic laat nog iets aan zuurstof door, Serge heeft daar eens een mooie tabel van laten zien. Prima voor een normale vergisting maar ik denk funest voor een langdurige brett. Bovendien denk ik dat je na afloop de brett niet meer weg krijgt uit de poriën van het plastic.

ik heb in dit geval foodgrade jerrycans gekocht, omdat dit mijn eerste Brett test is. Die kosten en paar euro per stuk geloof ik een gaan straks bij het vuil. Of ik gebruik ze alleen voor Brett.

Maar ik zal die tabel eens opzoeken van Serge, interessant!

. Neem in elk geval een goed vat, geen plastic, zodat het werkelijk maanden vergeten kan worden.

Normaal bottelen later, bottelgist zou ik zeker doen daar er anders niets meer over is voor de hergisting.

En waarom geen plastic? Die foodgrade speidels zouden toch prima moeten zijn?

Over de bottelgist had ik inderdaad ook nog een vraag: bij deze beantwoord :thumbup: :)

Ik heb 13 november een blond bier gebrouwen en in de vergisting gezet met be-256 en us-05.

4 december heb ik de helft gebotteld en dat is een prima blond geworden.

De andere helft heb ik in twee 5 liter flessen gedaan, elk met een depot uit een Orval flesje. Het sg was toen 1012. Nu zijn we dus 4,5 maand verder en nu meet ik 1008.

Een hele mooie lichte Orval smaak heeft het bier nu.

Mijn vraag is nu: gaat een Orval altijd zo traag en welk eind sg mag ik verwachten?

dit is wat er in de uitleg staat:

Mash Efficiency: The efficiency of your mash procedure, up to pre-boil, including sparging. Important factor in calculating your Pre-Boil Gravity.

If you enable "calculate mash efficiency" by enabling the Calc mash efficiency checkbox, the mash efficiency will be back-calculated from the brewhouse efficiency based on the equipment profile numbers. If disabled, the brewhouse efficiency will be calculated based on the mash efficiency (recommended).

Dear is due week inclusief spoelen. Ik heb dat vinkje altijd uit staan (automatisch betekenen) en ik zit best goed in de buurt qua spoelwater.

Ik brouw bijna elk jaar een soort Mannenliefde van Oedipus. Da's een saison met citroengras (en szechuanpeper).

Ik doe daar 10 gram in voor een batch van 20 liter.

Ik snij het citroengras in stukken van 3-5 cm en plet dat met bijvoorbeeld een deegroller, zodat je het er makkelijk weer uit kunt halen.

Ik kook het dan de laatste 5 minuten mee.

Normaal bottel en label ik in een slag en gaan de flesjes direct de krat in. Nu was het even druk en bleven de flesjes een dag op het aanrecht staan. En nu zie ik nu na 1 dag al gistdepot onderin de flesjes. Zit ook al stevig aan de bodem.

Mijn vraag is natuurlijk: is dit eigenlijk altijd zo?

Het bier stond 3 weken in het vat waarvan het sg de laatste weken stil. En de beoogde vergistingsgraad is netjes behaald. Gist is bry-97 (mooi vast gistdepot trouwens, ook in het vergistingsvat)

Idd, maar dan is het niet direct van de vergisting zoals men wel aan het denken is, die suiker moet daarvoor eerst opgelost zijn...

Dat leek me inderdaad ook niet, dat de gist zo snel aan de gang zou zijn. Even vergeten dat die suiker natuurlijk de CO2 in het bier laat vrijkomen. Als het maar werkt! :thumbup:

Kleine tip als je gist aflaat : doe er via het waterslot een klontje suiker in. Dat geeft een héél kleine vergisting maar vult de CO2 boven het bier weer aan. Doe ik al jaren zo en ik denk dat het werkt.

hoe lang zou je moeten wachten, want de gist gaat met die suiker gaat natuurlijk niet direct aan de gang. Of controleer je het waterslot dan regelmatig?

Ik heb een tijd geleden contact gehad met Thomas, de maker van Brewfather over deze instelling. De "simpel" stand heeft hij niet echt uitgelegd, bij de "normaal" stand wordt van alle mouten het potentieel meegenomen in de sg berekening. Bij "advanced" wordt ook de kleur/EBC meegenomen in de berekening en dat is blijkbaar zo ingewikkeld (dat gaf hij zelf toe) dat die uitkomst meestal niet klopt.

Hij adviseerde toen de "normaal" stand.

De header zou nu goed moeten zijn.

Dat TYPE veld wordt voor zover ik kan zien in Brewfather niet gebruikt en is in de BKG gids ook niet opgenomen ...

Dank je Serge, wederom een fijn uitgebreid antwoord (had ik al een beetje op gehoopt :) ).

Die Amerikanen keggen volgens mij veel meer dan wij (lees ik in ieder geval in de US bladen en fora), dus dan snap ik die lange tijd en lage temperatuur beter.

En bij een rauchbier wil je natuurlijk maximale doordrinkbaarheid.

Ik bottel altijd dus ga me dan zeker aan de 5°C en minder dan 9 weken houden.

Dan pas ik die snel aan, dank! Brewfather heeft bij importeren geen last van de huidige header, maar ik vind het wel belangrijk dat het klopt :)

Even in mijn archieven gekeken: heb er 1 van 1065 naar 1010 (84%) gehad en zelfs 1 van 1047 naar 1006 (86%). Voor de rest allemaal rond de 74%. Allemaal zonder suikergift.

Kan blijkbaar alle kanten op met deze gist :)

Hier staat nog een interessante behandeling over doorgistende Britse gisten zoals de s-04:

De slag om Engeland

Ik heb het (papieren) abonnement op Brew Your Own en in het laatste nummer staat een artikel en recept over rauchbieren. Nu heb ik er nog maar weinig geproefd, maar het is een stijl die ik zeker kan waarderen.

In het recept waarbij gebruikt wordt van een lagergist (34/70), wordt er een week vergist op 11 graden, daarna een week op 14. Zover klinkt het logisch, maar daarna moet er blijkbaar 9 weken op -1°C gelagerd worden.

Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo lang zou moeten, behalve dat je waarschijnlijk een knetterhelder bier krijgt? Wat gebeurt er nog meer na een week of 4 a 5?

En zou je een ander resultaat krijgen wanneer je bijvoorbeeld 5 weken op 5 graden lagert?

Ik heb zowat elke brouwsoftware getest die er beschikbaar is en eerlijk gezegd kom ik steeds terug naar Brewfather. Het is heel makkelijk in gebruik, heeft een indrukwekkend aantal features en een heel actieve ondersteuning. Het kost heel weinig (20$ per jaar) en je kan overal aan je recepten via smartphone, tablet of pc. Je kan een heleboel van die vergistingsopvolgdinges aansluiten (Plaato, Ispindel, ...) om ook die gegevens bij je batch bij te houden. Ondertussen is het ook in het Nederlands beschikbaar.

Brouwhulp vind ik nog altijd een heel knappe prestatie van Adrie Otte mààr is hopeloos verouderd, werkt enkel op windows (op hedendaagse linux loopt het niet deftig) en mist een aantal van de voordelen die ik net opsomde voor Brewfather. Er is ook geen enkele ondersteuning meer voor en de programmeertaal ervan is net na het schrift uitgevonden ;) . Maar het is gratis, de berekeningen zijn juist en het is in het Nederlands.

Je hebt ook nog Brouwvisie van Oscar Moerman, kost ook geld en wordt actief ondersteund maar eerlijk gezegd ligt het programma mij niet zo. Ik vind het niet echt intuïtief werken maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.

En tenslotte is er nog Beersmith, wordt wereldwijd heel veel gebruikt maar heeft een beetje dezelfde ziekte als brouwhulp : heel erg verouderd design dat heel druk aandoet, er is nu ook een online versie maar alles heeft zijn prijs en die is voor Beersmith nogal pittig, zeker als je bekijkt wat je ervoor in de plaats krijgt. Ik heb het recentelijk nog getest en was absoluut niet onder de indruk ervan.

Ik dacht ik schrijf ook nog wat, maar Walter heeft het goed samengevat.

Brewfather is trouwens ook in het Nederlands (vertaald door ondergetekende :) ).

Je zou ook nog de online tool brewersfriend kunnen testen. Prima, maar niet zo fijn als Brewfather (vind ik).

Helaas, vorig weekend een eerste flesje opengetrokken na 2 weken op de fles. Het bier wilde wel heel graag de fles uit...

We kunnen er dus van uit gaan dat ik toch te vroeg gebotteld heb en wederom een Britse gist na een paar weken stilstand weer tot leven komt.

(dit was de Mangrove Jack's M36 Liberty Bell wat blijkbaar de Britse Burton Union M79 was).

Ik ga nu elke dag maar even alle flesjes voorzichtig ontluchten en hopen dat ik daarmee uiteindelijk een goed schenkbaar bier krijg. De smaak was namelijk erg fijn!

(en af en toe een flesje open trekken en sg meten, 's kijken hoe ver het nog door gist ...)

Handig! En dan even door rekenend:

Bij een maischdikte van (bijvoorbeeld) 3,5 liter per kilo mout heb je dus 12,25 liter maischwater en 7,75 liter spoelwater.

Gewoon starten op 18° denk ik en geleidelijk naar de 22° gaan bij afnemen activiteit, of misschien beter iets kouder, misschien wel op 15 à 16° beginnen en zien wat hij doet, zal tenslotte niet echt een "echte" hoge gistingsgist zijn, doch op hun site staat dat het een hoge gistingsbier is, dus misschien iets sneller naar 18° en dan hoger...?

Als het dezelfde gist is als de Isis d'Or, kan die wel eens lekker bananig worden als je te hoog vergist (≥21°C). Ik ken de PUUR (nog) niet, heeft die banaantjes?

Heb je zelf al eigenlijk eens geprobeerd een Saison uit de oude doos fles te brouwen? Helemaal zoals die vroeger was? Ik vraag me vooral af wat we daar nu van zouden vinden. Smaken van biersnobs bierliefhebbers van nu zijn denk ik anders dan die van simpele landarbeiders van 100 jaar geleden. 🧐

nou, als het zoiets wordt

heel droog, wat melkzuur en Brett maar niet zoals in een Lambiek.

dan loopt hij mij het water mee al in de mond. :)

Maar ik ben het helemaal met je eens dat ik me moeilijk kan voorstellen dat wij de historische bieren zoals toen gebrouwen nog kunnen waarderen.

Een stilgevallen gisting maak ik terug actief door te beluchten, met ook een klein beetje gistvoeding. Door de zuurstof komen er jonge cellen bij die het zaakje opstarten

Voor mij zijn beluchten en (nagenoeg) uitvergist bier zaken die niet bij elkaar passen, maar ik ben bepaald ook niet zo ervaren als jij, Brouwer Waldonk :) . Daarnaast heb ik geen beluchtingsspullen, dus dit is helaas geen optie.

Dank vd informatie.. Als ik de brewfather grafiek zo bekijk dan is het al een vlakke lijn vanaf 23-aug ongeveer 10:00 met wat hikjes , een aparte handmatige meting na meerdere dagen moet helpen om te kijken of dit echt zo is zoals mbroek al zegt.

En je SG zit al op het geschatte SG.

Ik heb gemeten met de refractometer en daar kwam 1017 uit (de Tilt zit er doorgaans een paar punten naast) en dan kom je uit op 69,7%.

Vandaar mijn twijfel :/ :)

Morgen meten en waarschijnlijk bottelen!

Wat hoger in temperatuur maischen kan als het niet extreem lang geduurd heeft een minder vergistbaar wort opleveren. Het is een mooie manier om ook sessie bieren te maken.

Ik zou het bottelen wel aandurven. Meestal zit ik zelf voor deze stijl, wel met lagere maisch temperaturen, op 76 tot 78% vergisting graad. Ook Red Ale's toevallig.

Als je bier al een week op dit sg zit, gewoon gaan bottelen.

De temperatuur zou 69 graden moeten zijn tijdens maischen, maar met biab zijn de temperaturen in de pan toch behoorlijk instabiel (ergens tussen 76 en 73).

Ik heb 3 dagen terug voor de zekerheid en meting gedaan met de refractometer (1017), ik zal dat over een dag of 2 nog 's doen.

Op welke temperatuur heb je vergist in die tijd?

Wat is het verwachte eind SG volgens de schatting in je brouw programma?

Laat je recept eens zien aub?

ik heb vergist op 20 graden en sinds een paar dagen verhoogd naar 20,5 - 21 (deTilt laat dan altijd een iets lagere waarde zien)

Brewfather verwacht een vergistingsgraad van 72,3%, maar dat hangt van de instelling af (staat bij mij op normaal, op geavanceerd zou dat 70,5 en op simpel 75.

Ik zit zelf meestal een procent of 2 hoger dan Brewfather aangeeft, vandaar ook mijn twijfel.

Hier staat het recept, kunnen jullie dat zo bekijken?

Brewfather
    Powerful and easy to use tool for your brewing needs
    share.brewfather.app

Ik heb een paar weken terug een red ale gebrouwen en daar de M36 van Mangrove Jack voor gebruikt. Al eerder een stout mee gebrouwen en een mooie vergistingsgraad van 82% mee gehaald.

Deze batch heb ik met de BIAB methode gedaan, waardoor alles wat rommeliger wordt: de temperatuur op het gas gaat nog wel 's op en neer en er is wat meer trub in de vergistingsfles gekomen.

Nu blijft de gist hangen (of niet?) op 72% en dat lijkt me net iets te weinig en ik durf ook nog niet te bottelen.

Een zakje M36 op 10 liter wort met een startSG van 1058 zou moeten kunnen toch?

Ik zit nu op1016.

Ik heb wel hoog gemaischd: 69 graden, 75 minuten. (en nog 5 minuten op 76)

Kan ik bottelen, ligt het aan de trub en zou er nog meer in deze gist zitten, kan ik nog iets doen? Wie heeft raad? :)

volgens fermentis is er geen verschil tussen direct pitchen of hydrateren. Interessante video daar over vind je hier:

External Content youtu.be
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

Naar yt

Voor de ongeduldigen: Rond 40:00 komen de conclusies

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue