Ik heb zowat elke brouwsoftware getest die er beschikbaar is en eerlijk gezegd kom ik steeds terug naar Brewfather. Het is heel makkelijk in gebruik, heeft een indrukwekkend aantal features en een heel actieve ondersteuning. Het kost heel weinig (20$ per jaar) en je kan overal aan je recepten via smartphone, tablet of pc. Je kan een heleboel van die vergistingsopvolgdinges aansluiten (Plaato, Ispindel, ...) om ook die gegevens bij je batch bij te houden. Ondertussen is het ook in het Nederlands beschikbaar.
Brouwhulp vind ik nog altijd een heel knappe prestatie van Adrie Otte mààr is hopeloos verouderd, werkt enkel op windows (op hedendaagse linux loopt het niet deftig) en mist een aantal van de voordelen die ik net opsomde voor Brewfather. Er is ook geen enkele ondersteuning meer voor en de programmeertaal ervan is net na het schrift uitgevonden
. Maar het is gratis, de berekeningen zijn juist en het is in het Nederlands.
Je hebt ook nog Brouwvisie van Oscar Moerman, kost ook geld en wordt actief ondersteund maar eerlijk gezegd ligt het programma mij niet zo. Ik vind het niet echt intuïtief werken maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.
En tenslotte is er nog Beersmith, wordt wereldwijd heel veel gebruikt maar heeft een beetje dezelfde ziekte als brouwhulp : heel erg verouderd design dat heel druk aandoet, er is nu ook een online versie maar alles heeft zijn prijs en die is voor Beersmith nogal pittig, zeker als je bekijkt wat je ervoor in de plaats krijgt. Ik heb het recentelijk nog getest en was absoluut niet onder de indruk ervan.