Hier een tabel met de zuurstofdoorlatendheid van de diverse soorten materialen, waarbij siliconen slecht scoort.
Berichten van EdBrouwt
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Overdreven, het duurt geen dagen voordat je wort overgeheveld is hé.
Nee, tijdens het overhevelen gebeurt dat. Ik ga even op zoek naar het artikel.
-
Een collega brouwer heeft onderzoek gedaan en is er achter gekomen dat siliconen slang veel meer zuurstof doorlaat. Dus wanneer je het bier vanuit het vergistingsvat naar een bottelvat met siliconen slang zou laten lopen, kan dus veel zuurstof inslag betekenen (Serge?)
-
hier zou je zelf ampullen kunnen bestellen en met een stel vrienden een leuke brouwfoutenavond in elkaar kunnen zetten:
-
Ik heb de pH110 en daar komt een RENEW melding op de display op als de elektrode moet worden vervangen
Ik heb het de handleiding op het internet gezocht: ook de ph100 zou met "renew" aangeven wanneer de electrode vervangen moet worden. Blijkbaar ben ik heel zuinig op mijn meter
-
Ligt er natuurlijk ook aan hoevaak je de pH meter gebruikt. Als je de meter alleen in maisch en spoelwater gebruikt (schone omgeving) dan kan de elektrode vrij lang mee. De achteruitgang merk je in eerste instantie door het trager worden voor de meting stabiel is. Dat is dan wel tricky want dan kan je denken op de juiste pH te zitten, terwijl de meter er nog “heen kruipt”.
ah, dat is inderdaad zo: de meter blijft lang verlopen. Het kost zeker meer dan een minuut voor de meting stabiel is.
Ik dacht dat dat met de temperatuur te maken had, omdat het wort nog verder afkoelt (ik koel mijn wort tot 30 graden en doe dan een pH meting).
Ik gebruik 'm dus niet alleen in water en ik brouw zo'n 12 x per jaar.
Nieuwe electrode kopen dus
-
.... deze gaat meestal ook maar 2 jaar mee zelfs indien ze goed onderhouden is.
Hoe weet ik of de electrode het niet meer goed doet? Ik heb de ph100 al een jaar of 4 en ik kan 'm nog steeds calibreren en (volgens mij) correcte metingen doen. Geeft de Extech dat misschien aan?
-
. Het enige dat ik Grainfather misschien nog als tip zou geven is om de brouwtool achter het Connect gedeelte wat te updaten. Momenteel is het wat te beperkt waardoor je er eigenlijk enkel gebruik van maakt voor het maischschema. Maar het zou leuk zijn moest dat worden uitgebreid naar een meer compleet programma met een degelijke waterbehandeling enzo.
ik doe alles met brewfather, exporteer naar xml, importeer in de connect app en brouwen maar. Dan heb je dus alle tools van brewfather en de connect app heeft netjes de hele brouwdag alle ingrediënten aan voor het juiste tijdstip.
Zou dat werken, of doe je het al zo Walter?
-
Schuim stabiliteit is een complex fenomeen. Maar wat zou kunnen is dat er iets teveel aan hogere alcoholen zijn gevormd. Die zijn slecht voor de schuimstabiliteit.
Is misschien je vergisting temperatuur iets te hoog geweest?
-
Dat is een fout die iedereen een keer maakt
daarna ga je iets slims bedenken om ervoor te zorgen dat het je niet nog een keer overkomt (bijvoorbeeld na het brouwen/schoonmaken direct het filter terug monteren)
-
De batterij opladen (meestal heb je er 2) is een stuk makkelijker en veiliger. En daar kan je zo maar 3 x 5 kg schroten
Helaas heb ik een prima werkende Makita met 4 overleden batterijen
en volgens mij heb ik nog wel een voeding liggen
-
Inmiddels is de setup compleet
De Accuboor is nu via een omgebouwde PC voeding (28A) aangesloten op permanente stroom. De koppeling is perfect.
En Een trechter houder laten printen: top oplossing
Schroten maar
Dit is precies wat ik wil!
Kun je iets vertellen over de pc voeding, hoeveel volt, hoe je de Makita hebt aangesloten aan de plek waar normaal de batterij in gaat?
En moet je de boormachine eerst laten draaien voordat je de mout er in gooit?
-
Ik wil dit even relativeren. Toen de Plaato net uit was, kocht ik die in voorverkoop in Noorwegen. Brouwland verkocht die toen nog niet. Dat toestel gaf op de kop perfecte waardes met na vergisting max 1 punt verschil. Top dus, maar na een half jaar gaf die ineens de geest. Na veel over en weer gemail heeft de producent me een gratis vervangexemplaar gestuurd. Deze werkt nu (na een jaar of 4?) nog altijd, maar de waardes kloppen niet meer, ook niet met de learning module die erin zit.
Ik moet wel zeggen dat ik bijna altijd werk met een terugslagklep onderaan de gummi stop. Ik vermoed dat daardoor de geregistreerde blubs veel kleiner zijn en er dus meer geregistreerd worden. Voor mijn laatste bier gaf de Plaato een eind sg aan van 988 en mijn hydrometer 1004.
Qua meting dus waardeloos, maar ik kan wel heel goed het verloop van de vergisting volgen en de dalende curve, zonder dat ik elke week moet meten.
Ik meet meestal 1 of 2 keer tijdens de vergisting met een druppel op de refractometer.
ja, misschien is mijn ervaring en de daaruit voortvloeiende reactie op de Plaato wat bot. Maar een apparaat dat meer dan 100 euro kost en het eigenlijk niet goed doet (ook al is de service van de maker prijzenswaardig) blijft mega zonde en daar kun je veel mooie andere spulletjes voor kopen.
Buiten dat ie geen goede metingen gaf, werd het binnenwerk door vocht (...) te groot waardoor de deksel er niet meer op paste (ik kreeg een nieuw binnenwerk opgestuurd). De Plaato van een vriend van mij had hetzelfde, en daar raakten ook nog connecties van de electronica los.
Ik kan 'm niet echt aanraden helaas.
-
En dan nog even mijn 2 centen: Ik gebruik (of eigenlijk gebruikte) een Plaato en ik heb een Tilt (wat vergelijkbaar is met een Brewbrain).
De Plaato ga ik nooit meer gebruiken omdat ik met verschillende vergistingsvaten vergist en er met dat ding nooit 1 zinnige waarde uit gekregen heb ( iemand geïnteresseerd?
)
De Tilt is een totaal probleemloos apparaat, is best heel duur, maar hobbies mogen geld kosten vind ik. Ik vind het fijn om zonder samples te nemen te weten of mijn bier uitvergist is en dat doet de Tilt prima. De gemeten waardes liggen maximaal 2 punten van de waardes van mijn refractometer en daar kan ik niet van wakker liggen
.
Ik heb ook een pH meter (een Extech) en dat is nog zo'n probleemloos apparaat. Ook duur, zeker zijn geld waard. Maar ik moet zeggen: Brewfather berekend best heel goed de pH en hoeveel melkzuur je toe moet voegen. Dus misschien kun je daar ook op vertrouwen.
Voor alles geldt: met een pan, een zak (biab) en een vergistingsvat kun je prima bier brouwen, maar extra spulletjes maken het wel leuker en soms ook beter.
-
Waarom niet? Bij mij geeft het geen problemen. Ik doe geen waterslot zoals jou erop, maar nog een extra slang in een andere fles. Dan bubbelt het heel snel in het begin, maar geeft geen problemen en moet ik ook nooit mijn waterslot loskoppelen enzo.
Omdat bij mij de slangen zo dun zijn dat die nooit de vergisting kunnen volgen en er overdruk ontstaat in het vat. Dat lijkt mij geen goed idee in mijn Fermonster
-
Ik heb juist het idee dat er enorme overshoot is wanneer je de sensor in de thermowell doet. Ik heb namelijk in mijn jongbier een Tilt hangen, die dus de temperatuur meet van het bier, en die is veel onrustiger wanneer ik regel via de thermowell in plaats van het sponsje.
-
Ideaal is natuurlijk een thermowell.Ik heb ooit een test gedaan (ik weet het: n=1
) in mijn cct met thermowell. Maar het aanbrengen van de sensor met een sponsje aan de buitenkant leverde een veel stabielere temperatuur op dan wanneer ik ging regelen met een sensor in de thermowell (met een inkbird). Waarschijnlijk moet je dan je regelaar echt anders instellen.
-
Je zou ook zijn dubbel waterslot kunnen proberen: hierbij wordt er co2 opgeslagen in de eerste fles en dan heb je een leuke buffer voor de coldcrash.
Het is niet handig om dit vanaf het begin aan te sluiten, daar zij de slangen te dun voor
-
1e keer SG1004, 2de keer SG1005.
Gebotteld met 5gr suiker/liter.
Tot op heden geen gushers of bommetjes.
Dan durf ik het wel aan met 1004 (over een maand)
-
Ja, John en Kim van brouwmaatje zijn echt de liefste mensen met service hoog in het vaandel. Voor mij gelukkig op 20 minuten rijden dus dat is tegenwoordig mijn vaste winkel
En Walter: van die Camlock ga je veel plezier hebben en fijn die fotoserie voor alle mensen die 'm nog gaan aanschaffen
-
wow das geduld hebben!
ik bottel hem na 4maanden met 5gr/l bottelsuiker.
Tot op heden nog geen bommetjes of gushers.
binnenkort eens fles open doen die al 1,5y oud is, zal dan laten weten wat dit oplevert.
Kwestie van in en donkere kast zetten en vergeten
Maar wat is jouw eind sg doorgaans? Want dat is de hoofdreden dat ik 'm nog niet gebotteld heb.
-
Mijn Orval-ish bier staat nu vanaf november op een bodempje Orval.
Toen was het SG 1012.
In april was het SG 1008.
Nu heb ik gemeten em kom ik op 1004.
De smaak is heerlijk, mooi licht brettje, fris, fruitig.
Hij staat dus al 10 maanden in een 5 liter vaatje.
Ik had natuurlijk elke maand moeten meten om te kijken of er nog verloop is ...
Zou ik nog moeten wachten?
Of bottelen met bottelgist, een beetje suiker (hoeveel?) en champagneflesjes gebruiken?
-
Ik gebruik brewfather voor mijn recepten en de grainfather app alleen op de brouwdag (export/import).
Het klopt dat wanneer je het grainfather profiel uit brewfather neemt, het mis gaat in de grainfather app. Ik heb mijn g30 profiel zo getweakt in brewfather dat het nu goed gaat.
Die Camlock heb ik er ook opgezet: dat zou toch eigenlijk standaard op de gf moeten zitten. Heel handig
-
Ik brouw al 4 jaar met een g30 en ben er een tevreden over. Enige aanpassing is een camlock en een theefiltertje bovenop de retour.
Ook heb ik de korte pijpset gekocht voor kleine brouwsels (10-15 liter).
Ook heb ik de losse filterbodem geprobeerd, maar dan moet je de doorstroom flink knijpen, anders gaat ie aanbakken op de bodem, die die gebruik ik niet meer. Ik heb weinig tot geen aangebrande aanslag op de bodem, behalve bij 30% of meer tarwe.
De tegenstroomkoeler vind ik echt heerlijk werken.
En de controller is natuurlijk de echte reden om geen brewmonk aan te schaffen, dat is echt het grote verschil. De controller houdt de maish perfect op temperatuur (al hebben sommigen op het NL forum daar een andere mening over
).
Wat betreft het gebruik van Brewfather en Grainfather: ik heb een Android phone. In BF exporteer je naar beerXML en sla je het bestand op je phone op. In de GF app maak je een nieuw recept en klik je op de 3 puntjes rechtsboven; daar kies je voor import - Brewfather.
Of dat op een iPhone ook zo werkt weet ik dus niet...
Ook zou je met een computer met de Chrome browser de GF direct vanuit BF kunnen aansturen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Anyway: ik vind het allemaal heerlijk werken en zie nog geen reden om over te gaan naar een g40, ook omdat ik ook nooit meer dan 20 liter brouw.
-
Plastic laat nog iets aan zuurstof door, Serge heeft daar eens een mooie tabel van laten zien. Prima voor een normale vergisting maar ik denk funest voor een langdurige brett. Bovendien denk ik dat je na afloop de brett niet meer weg krijgt uit de poriën van het plastic.
ik heb in dit geval foodgrade jerrycans gekocht, omdat dit mijn eerste Brett test is. Die kosten en paar euro per stuk geloof ik een gaan straks bij het vuil. Of ik gebruik ze alleen voor Brett.
Maar ik zal die tabel eens opzoeken van Serge, interessant!
-
. Neem in elk geval een goed vat, geen plastic, zodat het werkelijk maanden vergeten kan worden.
Normaal bottelen later, bottelgist zou ik zeker doen daar er anders niets meer over is voor de hergisting.
En waarom geen plastic? Die foodgrade speidels zouden toch prima moeten zijn?
Over de bottelgist had ik inderdaad ook nog een vraag: bij deze beantwoord
-
Ik gebruik overigens het depot uit 6 flesjes Orval op 15 liter.
Tja, bij mij dus 2 flesjes op 10 liter ... Zou dat de reden zijn dat het langzamer gaat?
-
Ik heb nu 4 x een Orval kloon gebrouwen. Je moet inderdaad minimaal 3 maanden wachten met bottelen. Brett gaat heel langzaam. Het eind SG van de 4 x was 1010, 1005 en de laatste 2 x 1000.
Ah, fijne informatie! Waarom kies je er de ene keer voor om te bottelen bij 1010 en de andere keer bij 1004? (Bij 1000 lijkt me logisch
)
-
Toch weer meer geduld hebben he, het blijft moeilijk
-
Ik heb 13 november een blond bier gebrouwen en in de vergisting gezet met be-256 en us-05.
4 december heb ik de helft gebotteld en dat is een prima blond geworden.
De andere helft heb ik in twee 5 liter flessen gedaan, elk met een depot uit een Orval flesje. Het sg was toen 1012. Nu zijn we dus 4,5 maand verder en nu meet ik 1008.
Een hele mooie lichte Orval smaak heeft het bier nu.
Mijn vraag is nu: gaat een Orval altijd zo traag en welk eind sg mag ik verwachten?
-
De grootste oxidatie spook angsthaas van Nederland brouwt ook in een BM op een ander forum.
Dus het zal wel meevallen
Ik heb het idee wie je bedoelt
, maar hij brouwt tegenwoordig met een grainfather g40...
-
Beslagdikte is toch belangrijk voor rendement en enzymen, zie dit (oude) topic:
Ik zie het zo: alles wat in de korf zit moet een beslagdikte hebben van bijvoorbeeld 3L/kg. Wat onder de korf zit (deadspace) telt niet mee; zie het alsof je rondpompt met een leiding waar 7,5 liter in zit. Dus in BF stel je deadspace in op 7,5. Dan is de beslagdikte in de korf 3L/kg.
-
dit is wat er in de uitleg staat:
Mash Efficiency: The efficiency of your mash procedure, up to pre-boil, including sparging. Important factor in calculating your Pre-Boil Gravity.
If you enable "calculate mash efficiency" by enabling the Calc mash efficiency checkbox, the mash efficiency will be back-calculated from the brewhouse efficiency based on the equipment profile numbers. If disabled, the brewhouse efficiency will be calculated based on the mash efficiency (recommended).
Dear is due week inclusief spoelen. Ik heb dat vinkje altijd uit staan (automatisch betekenen) en ik zit best goed in de buurt qua spoelwater.
-
Ik brouw bijna elk jaar een soort Mannenliefde van Oedipus. Da's een saison met citroengras (en szechuanpeper).
Ik doe daar 10 gram in voor een batch van 20 liter.
Ik snij het citroengras in stukken van 3-5 cm en plet dat met bijvoorbeeld een deegroller, zodat je het er makkelijk weer uit kunt halen.
Ik kook het dan de laatste 5 minuten mee.
-
Fijn! Dan hoef ik me geen zorgen te maken.
Het is een behoorlijk helder bier geworden, omdat de gist lekker onderin het vat is gaan zitten en overhevelen naar het bottelvat heel schoon verliep. Geen vlokken e.d. in de flesjes.
Het is een milkstout.
-
Normaal bottel en label ik in een slag en gaan de flesjes direct de krat in. Nu was het even druk en bleven de flesjes een dag op het aanrecht staan. En nu zie ik nu na 1 dag al gistdepot onderin de flesjes. Zit ook al stevig aan de bodem.
Mijn vraag is natuurlijk: is dit eigenlijk altijd zo?
Het bier stond 3 weken in het vat waarvan het sg de laatste weken stil. En de beoogde vergistingsgraad is netjes behaald. Gist is bry-97 (mooi vast gistdepot trouwens, ook in het vergistingsvat)
-
Idd, maar dan is het niet direct van de vergisting zoals men wel aan het denken is, die suiker moet daarvoor eerst opgelost zijn...
Dat leek me inderdaad ook niet, dat de gist zo snel aan de gang zou zijn. Even vergeten dat die suiker natuurlijk de CO2 in het bier laat vrijkomen. Als het maar werkt!
-
Kleine tip als je gist aflaat : doe er via het waterslot een klontje suiker in. Dat geeft een héél kleine vergisting maar vult de CO2 boven het bier weer aan. Doe ik al jaren zo en ik denk dat het werkt.
hoe lang zou je moeten wachten, want de gist gaat met die suiker gaat natuurlijk niet direct aan de gang. Of controleer je het waterslot dan regelmatig?
-
Of de cbc-1 bottelgist te gebruiken wanneer je gaat bottelen. Deze zorgt ervoor dat de s-33 zijn eventuele werk in de fles niet meer kan doen (killer gist genoemd).
-
Ik heb een tijd geleden contact gehad met Thomas, de maker van Brewfather over deze instelling. De "simpel" stand heeft hij niet echt uitgelegd, bij de "normaal" stand wordt van alle mouten het potentieel meegenomen in de sg berekening. Bij "advanced" wordt ook de kleur/EBC meegenomen in de berekening en dat is blijkbaar zo ingewikkeld (dat gaf hij zelf toe) dat die uitkomst meestal niet klopt.
Hij adviseerde toen de "normaal" stand.