Berichten van Tommeke19

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Op hoeveel A staat uw brouw instalatie ? als je 20 A hebt kan je 4600 watt veilig op verbruiken

Juist eens nagekeken. Er zit een zekering van 20A. Ik heb vandaag mijn 'probleem' ook eens uitgelegd aan de technieker van het werk.

Hij gaat mij een iets meegeven waarmee ik exact kan zien wat ik precies verbruik als alles aan staat.

Maar zoals ik al eerder aangaf. Voor zeker te zijn trek ik gewoon de grondwaterpomp uit en dan zal het wel goed zijn.

Vandaag toch maar eens geprobeerd om te brouwen. Het was een goede brouwdag!

De pomp voor de regenwater put heb ik dus gewoon actief gelaten, maar heb voor de zekerheid wel de grondwaterpomp uitgetrokken. Dus er was enkel nog een ijskast (met diepvriesvak) en de (zelfgemaakte) gistkast aangesloten. Na verloop van tijd is daar ook nog een oplader bij gekomen en een ventilatortje die werkt via een gsm oplader.

Ik heb niks geen problemen ondervonden! Ik heb zelfs toen ik moest gaan koelen, de grondwaterpomp opgezet en de ketel ook want wilde weten wat de temperatuur was. Hij was dus niet aan het verwarmen dus echt veel stroom zal hij niet gebruikt hebben.

Denk dus niet dat ik teveel schrik moet hebben in de toekomst :)

Het probleem is groter als gedacht. Ben er achter gekomen dat de stroom voor in het tuinhuis is afgetapt van de stopcontacten in de kelder.

En in de kelder staat ook een pomp voor de regenwaterput. Dus dan zijn er ondertussen al 2 pompen die zijn aangesloten op die ene zekering.

Een extra kabel trekken is helaas geen optie.

Dus is het mogelijk om een zekeringskast te hangen en die aansluit op het gedeelte dat is afgetapt?

Dus als ik het goed begrijp Herman heb jij een extra kabel getrokken vanaf de huidige zekeringskast?

Als ik dit kon doen zonder al te veel graaf of opbreek werk had ik dit ook gedaan, maar ik moet er teveel klinker voor open breken en dergelijke. Dit is bijna onbegonnen werk.

Heb er wel aan gedacht om een zekeringskast te hangen in de brouw ruimte. Ik ga dit wel eens bekijken, als ik de tijd heb, om eens na te gaan hoeveel er al effectief op die kring zit.

Zo'n gedetailleerd antwoord had ik niet verwacht, maar is wel perfect! Zoals inderdaad aangegeven zal de pomp nooit gebruikt worden als ik brouw. Zou dus ook de pomp volledig uit het stopcontact (stekkerdoos) halen.

Wat betreft de stekkerdozen moet ik nog wel even nakijken of ze effectief 3000W aankunnen. Maar wat je bedoeld met 2,5mm² begrijp ik niet volledig.

Hallo,

Ik moet heel mijn hebben en houden verhuizen naar de effectieve brouwruimte van m'n vrouw (niet echt onbegrijpelijk).

Het is allemaal een beetje in de rapte gemaakt, maar het is om jullie een idee te geven. Ook de exacte grote is anders.

ZIE FOTO 1

Momenteel is er in de ruimte waar ik brouw (tuinhuis) maar 1 stop contact. Momenteel heb ik via dit stopcontact al een verlengkabel moeten steken, waarop zijn beur weer een stekkerdoos zit, om de grondwaterpomp en ijskast voor stroom te voorzien. De brouwinstallatie wordt dat ook weer dmv een verlengkabel aangesloten op de stekkerdoos.

ZIE FOTO 2

Het is de bedoeling dat ik start vanaf het stopcontact met een stekkerdoos. Vanaf de stekkerdoos wil ik dan doorgaan met een verlengkabel om de grondwaterpomp en ijskast van stroom te kunnen voorzien. In de toekomst moet de ijskast ook nog kunnen dienen als 2 vergistingskast.

Vanaf de eerste stekkerdoos moet nu ook mijn brouwketel worden aangesloten samen met mijn 'vaste' vergistingskast.

Nu hetgeen wat ik me het meest afvraag; kan dit allemaal op 1 stopcontact of is dit teveel?

Er is denk ik opvolging in de maak dus het forum zal ook na mij nog wel doorgaan. Ik blijf uiteraard wel lid :)

Ook al ben ik nog niet zo heel lang (actief) lid ben ik toch blij dit forum ontdekt te hebben. Spijtig dat je vertrekt!

Ik heb in het verleden wel ervaring gehad met het onderhoud van een forum (absoluut niet de grote van dit), maar wil gerust helpen bij de personen die het gaan overnemen als dit nodig zou zijn.

Waarin vergist je? Coldcrash je? Hevel je nog eerst over naar een bottelvat? Hoe voeg je bottelsuiker en bottelgist toe?

Ik vergist in een plastic vat. Maar na het vergisten hevel ik over naar het lagervat. Dit zet ik dan een week op 1°C.

Na deze week hevel ik niet meer over naar een bottelvat, maar doe ik de suikeroplossing en de gist in het vat waarmee ik ook geleverd heb.

Hallo,

Ik heb steeds de indruk dat mijn bieren smaken naar gist, hoe komt dit? Ze starten wel fruitig of kruidig naar gelang de gist die ik gebruikt heb, maar die smaken blijven niet lang aanwezig en gaan direct over naar een gistige smaak.

- Ik hevel over alvorens ik ga lageren om zo de gist niet mee te krijgen bij het bottelen

- Vanaf dag 7 meet ik de SG en op dag 10 ook om te kijken of deze veranderd is, zo niet wordt er overgeheveld

- Kan het zijn dat ik teveel bottelgist gebruik? Ik heb (nog) geen weegschaal die tot op 0.1 gr kan afwegen.

- Of gebruik ik mss te weinig suiker om de bottelgist juist om te laten zetten?

Alvast bedankt!

Voorlopig blijft dat nog bij een droom, de kindjes zijn nog wat klein om het toe te laten een extra opleiding te volgen i.c.m. mijn vaste job. Er is geen haast bij, ik ben voltijds benoemd in het basisonderwijs en dat zie ik niet meteen failliet gaan dus de werkzekerheid is er wel :D ...

Heb je het gevoel dat je 'klaar' bent om een microbrouwerij op te starten na het volgen van die opleiding? Mijn gevoel geeft de voorkeur aan de opleiding in Brussel.

Ik volg de opleiding in Hasselt, maar hoe dan ook de opleiding zal wel hetzelfde zijn veronderstel ik.

Tot een paar jaar geleden duurde de opleiding 2 jaar. Toen werd er in het 1ste jaar meer effectief gebrouwen en was de theorie ook uitgebreider. Dan zou er in het 2de jaar meer toegelicht worden ivm het effectief opstarten van de brouwerij, dieper op de chemie in, etc..
    Maar nu alles is herleid tot 1 jaar is alles uitgelegd op een veel kortere tijd dus misschien dat ze er wel wat snel over gaan soms.

Hoe dan ook, als je er volledig achter staat dan zou je op het einde van de opleiding ook een brouwerij kunnen starten.

Het is wel zo dat ze hier in Hasselt je een beetje laten afschrikken ivm de kosten, dat er veel bij komt kijken, etc.. maar daar trek ik me niks van aan. Dat laat ik langs me heen gaan.

Ik weet niet hoe oud jou kinderen zijn, maar mijn zoon is er bijna 4 en mijn dochter bijna 2 en heb ook een vaste job (nu lig ik er uit wegens rug problemen) Maar heb nooit spijt gehad dat ik deze opleiding erbij heb gedaan.

Ik weet niet of het nog altijd een droom is, maar ik volg dus ook dezelfde opleiding bij Syntra. Je gaat wel behoorlijk diep in op alles. Van het moutproces in de mouterij tot aan de chemie. Ook komt er een gedeelte aanbod om te over te gaan naar een effectief microbrouwerij (voedselagentschap, accijnzen, etc.)

Ik had voor deze opleiding enkel een workshop gevolgd ivm brouwen, maar heb door deze opleiding wel meer interesse gekregen om effectief te brouwen (wat ik dus ook al doe) en ben ik dus ook al beginnen dromen.

Moet ook wel toegeven dat ik al veel heb bijgeleerd van dit forum!

Via deze link zou je de extentie moeten kunnen installeren : https://chrome.google.com/webs…jbmojhogbafnobhbkaccambpn

Het is wel voor Google Chrome.

Om deze extensie gaat het Walter. Deze is natuurlijk ook al 5 jaar oud. Misschien dat hij niet meer goed wordt ondersteund.

Maar als ik mijn mailadres in geef bij de desbetreffende shops is het al voldoende denk ik, niet?

Ik kan inderdaad de link gebruiken, maar ik ga dat vergeten. Ik ken mezelf ondertussen al, daarom dacht ik met die extensie dat het wel een goed hulpmiddel zou zijn.

Zoals al eerder werd gezegd indien je gemeten hebt met een refractometer dan moet je van zodra er alcohol in je bier is gevormd dit nog omrekenen, daar de alcohol een invloed heeft op je meting met een refractometer. Brewking (Android app) is een goede tool hiervoor.

Je zit dan wel al in de buurt van je eind SG dus vergeet het opwarmen, walsen, schudden of beluchten, gewoon nog even met rust laten, met de M31 zou ik toch minstens 4 weken wachten zelf al is het waterslot stilgevallen tenzij je graag bommetjes maakt.

Die app heb staat al een tijdje geïnstalleerd. Dus als ik de begin SG en de SG die ik vandaag heb gemeten in geef moet ik geen rekening houden met een correctie?

Ik was van plan om hem 5-6 weken te laten vergisten. Dus ga er nu ook gewoon vanaf blijven en hem laten doen. Het enige wat ik wel over nadenk is het verhogen van de temperatuur.

Of de Brewking app

En inderdaad, als je begin SG 1.080 was en je meet nu 1.033 dan betekent dat in werkelijkheid dat je aan 1.004 zit.

De begin SG is ook gemeten met een refractometer en kwam toen uit op 1080. Heb geen idee hoe het zit met de correctie.

Wat warmer zetten mag gewoon, de vergisting piek is al voorbij en deze gist mag je tot 28 graden inzetten. Zet het maar 1 graadje warmer en een dag later weer een graad erbij.

Een keer walsen met het vat wil ook wel eens helpen, mag best stevig.

Ik ben misschien ook te warm begonnen. Heb de STC ingesteld op 22,5/23. Maar ik kan hem nu misschien toch nog een graadje verhogen.
    Heb hem gisteren al een keer goed mee gewalst. Tot nu toe is de vergisting nog niet terug in gang geschoten (als het dat al ging doen + vandaar ook de nieuwsgierigheid naar het SG momenteel).

Zou ik ook doen warmer zetten en beluchten.

Ook zo'n klassieker :grinning_face_with_sweat: Daarom hier steeds met hydrometer kunnen we terwijl proeven ook.
    En je gistvat goed dicht doen :see_no_evil_monkey: Anders blijf je ook wachten op je waterslot :grinning_face_with_sweat:

Beluchten? Bedoel je dan om gewoon even het vergistingsvat open te doen en direct terug dicht of hoe moet ik het zien?

Het gistingsvat is wel degelijk goed afgesloten, test ik vaak genoeg ^^

Aangezien ik op de hoogte ben dan het een diastaticus is was ook al van plan om minimum 5 weken te wachten (behalve nu aangezien er geen activiteit was in het waterslot ^^). Maar ik ga er nu sowieso vanaf blijven, tenzij er iets is waardoor ik het misschien toch terug opgang kan krijgen zonder m'n bier naar de vaantjes te helpen.

Het smaakt nu nog helemaal nergens naar, dat begint pas te komen als je rond het eind SG zit. Soms maar 1 zakje gebruikt? Het lijkt langzaam te gaan, maar de M31 heeft ook wel een aantal weken nodig. Niet te vaak meten en flink geduld hebben.

Ik heb 1 zakje gebruikt ja. Is dat te weinig dan? Ik dacht dat 1 zakje meestal voldoende was voor 20l

Ik heb op 1 Mei gebrouwen, had een begin SG van 1080. Nu kon ik het niet laten om eens te kijken hoe ver de gist al was uitgezakt (momenteel 1033). Ik heb nog een heel eind te gaan aangezien in voor de M31 ben gegaan. Maar nu had ik dus wat afgetapt en uiteraard geproefd. Maar ik vond dat er weinig smaak aan zat. Komen deze smaken van de gist nog later of ga ik echt puur alcohol blijven proeven?

Ik heb nog veel te leren dat is wel duidelijk! Maar ik heb al wat gekeken wat ik moet aanpassen en het is amper iets.

Met een 1,5ml Calciumchloride en 1,5gr Calciumsulfaat is al het rode weg gewerkt.

Of is dat allebei teveel dat ik er zou bijdoen?

Waar heb je die waardes gevonden? Misschien wel interessant voor in de toekomst.

Zelf heb ik bij mijn laatste brouwsel ook Iers mos toegevoegd. Ben benieuwd naar het resultaat!

Het valt mij op dat jouw water uit Lommel zeer weinig mineralen bevat, m.i. te weinig.

Ideaal voor een Pils of zo, maar voor het andere werk zou ik toch voor iets meer gaan

Inderdaad … Cl en SO4 gehalte is bijzonder laag, zelfs te laag voor een pils. En je calcium gehalte zit onder de 50 mg/l en dan krijg je toch wat last van bv het klaren van je bier. T-58 vergist niet ver door en dan is inderdaad wat meer IBU nodig voor de balans denk ik

Ik heb (nog) nooit een staal laten nemen van mijn water. Ik ben dus afgegaan op wat de laatste testen waren betreffende het water hier in Lommel.

Ook heb ik nog nooit geëxperimenteerd met het behandelen van het water.

Wat zijn dan de optimale waardes?

De helderheid voor het bier is iets wat mooi is voor het oog trouwens, maar voor hobbybrouwer minder belangrijk vind ik persoonlijk. Zolang de smaak maar goed zit.

Betreffende de gist, welke zou je dan aanraden om te gebruiken?

Koen Sels  mbroek

Gaande van jullie zeggen zal de IBU ook verhogen als ik meer hop ga gebruiken op het einde van de kook, maar deze hebben natuurlijk geen bitterheid meegeven aangezien ze gebruikt worden als aromahop. Ach, we zullen zien wat er van gaat komen uiteraard ;)

Misschien maar eerst kijken voor een betere waterbehandeling zoals eerder vermeld.

Voor een blond is de bitterheid wat laag, dat klopt wel. Ik weet niet hoeveel hop je nog hebt en welke, maar je mag gerust mikken op 30 tot 40 IBU in een blond bier.

Je kunt ook de tijd voor de Fuggle iets eerder doen, daardoor krijg je ook een hoger IBU.

Ik denk dat je maisch stappen niet goed staan, de 1e is eigenlijk altijd infusie en de overigen verwarmen. Ik zie dat de beslagdikte veranderd, en normaal kan dat niet. Hierdoor krijg je een afwijkende water berekening.

Ik dacht dat de IBU aan de hoge kant was eerlijke gezegd, maar dan zal het wel aan mij liggen. (het gaat ook niet om een strong blond) ;) De IBU wilt toch zeggen hoe zwaar de bitterheid er door komt? Dus als ik die verhoog wordt mijn bier dan niet bitterder, maw gaat mijn bier dan niet te bittersmaken?

De maischstappen heb ik een vooraf geïnstalleerde setting gebruikt. Ik heb het nu aangepast en zelf de stappen er in geplaatst.

De vorige brouwdag zit er pas op, maar ben al bezig met de volgende. Dit is iets wat ik zelf in elkaar heb gestoken met hetgeen wat ik hier thuis nog heb liggen.

Ik had er graag een blond bier van gemaakt. Hoe denken jullie er over? Is de IBU niet wat aan de hoge kant?

En als ik brouwhulp moet geloven komt het volgens de bitterheidsindex nu over als een zoet bier. Maar ik weet niet hoe ik deze 'bitterheidsindex' moet bekijken. Ik wil er geen zoet bier van maken. Eerder tussen het bittere en zoete in.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam receptBijeen raapsel

Brouwdatum03-05-2023

BierstijlBlond

Volume20,0 l

Begin SG1,063 SG

Berekende kleur (Morey)12 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU

Brouwzaalrendement75,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

20,14 lWater uit Lommel

9,67 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

36 mg/l4 mg/l6 mg/l9 mg/l10 mg/l2 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,60 kgPilsmoutCastle Malting3 EBC58,5 %

2,20 kgPale AleCastle Malting8 EBC35,8 %

0,35 kgTarwemoutCastle Malting4 EBC5,7 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.2,0 l/kg

Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.3,3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

10,0 gColumbuspellets16,1%60 min.18,8 IBU

10,0 gFugglepellets4,9%15 min.2,8 IBU

25,0 gSaazpellets2,9%10 min.3,1 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

11,5 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Tommeke19 je kan eenvoudigweg dit type pomp gebruiken. Ik heb dergelijk model in het zwart. Slang aansluiten aan de kraan en als invoer voor de pomp gebruiken. Ik zet de pomp af en kraantje dicht na de 72°C maisch stap.

Je moet met deze pomp op 1 ding letten nl nooit droog laten draaien anders vuilbak ... lessons learned :saint:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002342332077.html

Dan maak je van uw half-automaat een automaat :)

Ok, dit zou alles veel makkelijker maken! Bedankt!

En dan zeker voor die prijs mag ik niet klagen denk ik ;) Kan ik er beter al 3 bestellen mocht ik er toch 1 kapot doen, wat bij mij zeker het geval gaat zijn :D