Hallo,
Iemand die weet of brouwland ecocheques aanvaard? Of als er een andere brouw winkel is die het aanvaarden mag ook.
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Hallo,
Iemand die weet of brouwland ecocheques aanvaard? Of als er een andere brouw winkel is die het aanvaarden mag ook.
Probeer toch ook eens met melk (bodempje melk in een bord) 😉🍻
Heb ik ook al eens gedaan, maar dit vind ik niet zo een geknoei eerlijk gezegd.. en mij kennende wordt er nogal wat geknoeid hahaha
Ik maak de etiketten zelf via canva, zeer gemakkelijk in gebruik. Daarna print ik ze hier af met een gewone printer en plak ik ze op de flesjes met een prittstick.
Tot nu toe geen problemen.
Maar uiteraard als is de kwaliteit van zo'n bedrijf wel beter neem ik aan, maar voor de moment ben ik zeer content
Feedback is altijd welkom! Laat jullie meningen maar komen
Op zich niks mis mee, vervang de Special B gewoon door Cara 120. Eventueel dan ook wat donkere kandijsiroop om het nog wat verder aan te kleuren.
De Cara 120 is van Dingemans als ik het correct heb. Deze verkopen ze niet bij Brouwland, welke zoude jullie eventueel dan aanbevelen. Momenteel heb ik altijd met Castle Malting gewerkt dus dacht aan de Cara Gold van Castle Malting natuurlijk, maar helaas zijn deze niet op voorraad.
Hoeveel siroop zou ik dan moeten gebruiken? Ik heb daar nog nooit mee gewerkt.
Ok, ik ga er morgen verder mee aan de slag zodra ik terug thuis ben van brewfest.
Bedankt alvast voor de feedback!
Wat betreft de hop; ook dit is weer een persoonlijke keuze denk ik dan? Of zijn er hopsoorten die meer neigen naar een donker/dubbel bier?
Ik had het ook niet over de discussie hoor, maar over het 'recept' dat ik nu gemaakt had .
Eigenlijk het recept dat ik nu heb is niet zo goed? Of begrijp ik het fout?
Gelieve mij niet af te kraken! Zoals gezegd ben ik nog steeds een leek en moet ik nog veel leren. Alsook ben ik pas bezig met brewfather dus ik weet niet hoe ik het exacte recept hier kan plaatsen. Vandaar dat ik gewoon een printscreen heb gemaakt.
Alvast bedankt
EDIT: heb wat aangepast aan de mouten
Het lijkt me natuurlijk onvermijdelijk om de koffie smaak er uit te halen, maar zou deze wel graag zo min mogelijk proeven.
Ik ben nog vrij nieuw in het brouwen van donkere bieren. Dat gaat nog een leuke uitdaging worden om een donker bier te brouwen wat naar mijne tand is
Hallo,
Ik ben pas begonnen met het drinken van donkere bieren, maar van zodra er wat koffie smaak aan te pas komt is het al meestal een tegenvaller voor mij. Dus hoe kan ik zelf een bier maken (lees; mouten kiezen) waarbij de koffie/mokka smaak niet zo zwaar doorkomt, maar eerder de caramel of chocolade?
Alvast bedankt
Tommeke19 is je Brewzilla voorzien (compatibel) voor gebruik in app brewfather?
Ik heb de app van brewfather, maar heb er enkel mijn recepten ingezet. Voor de rest heb ik er geen ervaring mee. Alsook heb ik nog de gratis versie.
Als je me kan zeggen waar ik precies moet zoeken wil ik het zeker nakijken.
De installatie staat er wel tussen alleszins.
ben benieuwd naar je ervaringen ermee
Hier mijn ervaring:
De Brewzilla Gen4 is mijn eerste echte AIO, de ketel die ik voordien gebruikte ontbraken wat onderdelen waardoor deze eigenlijk geen echte AIO was, maar dat even terzijde.
De Brewzilla is na 1ste gebruik vrij gemakkelijk om mee te brouwen. Ik moet wel zeggen dat ik hier en daar wel wat extra opzoek werk heb gedaan en testen om een mooi constante temperatuur te houden (hier kom ik nog op terug).
Deze morgen met veel goesting begonnen en alles ging ook vrij goed van het moment dat ik de mout toevoegde en de pomp had opgezet. Het beslag bleef maar stijgen en bleef dus niet op het normale 'hoogte' om het zo even te zeggen. Ook de temperatuur was toch meer aan het schommelen als verwacht.
Bij mij test (enkel water) bleef de temperatuur goed 'stabiel' had ingesteld op 68°C met een schommeling van 0.3°C. Hierbij zakte hij tijdens de test dus tot 67,7 af en toe 67,6 en steeg dan tot 68,4 wat zeker nog mooi binnen de waarde valt van gecontroleerde temperatuur.
Maar omdat ik nu aan het brouwen was en dus ook met mout bezig was en problemen had met de pomp waren de schommelingen een pak hoger stijgen tot 1,3°C boven de ingestelde waardes.
Uiteraard kan je na 1 brouwdag veel leren en heb ik her en der ook weer wat opgestoken.
- De moutpijp mag ik dus nooit volledig open zetten omdat deze anders leeg trekt en zo dus aan die stijgingen komt die ik eerder aanhield.
- De temperatuur moet ik minimaal instellen op 0.5°C ipv 0.3°C dit om problemen te voorkomen met het verwarmingselement.
- De filter op de bodem is vrij dun en houd alles vrij goed tegen en kan ik dus in de toekomst overhevelen met behulp van de moutpijp. Normaal zou er geen vuiligheid mogen meekomen.
- Via de app/website kan je ook een een gericht brouwschema maken. Onbeperkt lijkt me.
Mochten er nog vragen zijn of dergelijke ik wil ze graag beantwoorden ik hoe verre dat het mogelijk is.
Hallo,
Vandaag bij brouwland de Brewzilla Gen4 gekocht. Stond serieus afgeprijsd (250€) bij de outlet aangezien deze 1x was gebruikt tijdens eens een workshop daar.
Maar zijn er nog hier die deze AIO gebruiken en er goede settings voor hebben? Wil er het beste uithalen dus hopelijk dat iemand me hier verder kan helpen.
Het gaat om de 35L versie.
Hallo,
Vandaag was het de bedoeling om te gaan brouwen, dus ik had me gisteren al voor genomen om savonds te schroten.
Helaas is mijn dochter (net 2j) ziek geworden en kan haar dus niet naar de opvang doen (lees: niet brouwen).
Nu zit ik hier dus wel met 6kg geschroten mout. Het zit wel in een afgesloten emmer. Zou ik deze nog kunnen gebruiken bv zaterdag?
Was de bewoner van het huisje ook aanwezig?
Gelukkig niet, als dat het geval is was het rechtstreeks retour! Of toch alleszins een melding van gemaakt.
Slakken heb ik nog niet gevonden in Castel Malt maar wel al steentjes en takjes wat zeker niet gezond is voor de moutmolen
gelukkig ze net opgemerkt tijdens het wegen. Naast die vreemde voorwerpen vind ik de moutkorrels ook te veel verschillend van grote daarom dat ik nu geen Castle mout meer koop. De laaste keer heb ik Viking Malt geprobeerd en dat ziet er al veel beter uit nu nog afwachten op het resultaat maar voorlopig staat het brouwen hier eventjes op een laag pitje.
Steentjes heb ik (nog) niet gehad, maar wel takjes! In zie ze gelukkig wel op tijd, maar het zou niet mogen. Dit is misschien dan ook de reden waarom ze goedkoper zijn tov de rest.
Misschien toch ook wel eens overwegen om viking malt te nemen de volgende keer.
Hallo,
Vorige week donderdag/vrijdag naar brouwland geweest voor wat mout en dergelijke. Vandaag heb ik alvast geschroot om morgen te kunnen brouwen, maar nu had ik een slakkenhuis opgemerkt in de mout. Is dit iets normaal ik denk het niet, wel? Of iemand al iets dergelijks gezien? Het gaat ook maar om een mini slakkenhuis, maar toch
Het gaat om mout van Castle Malting en de verpakking was nog dicht en heeft ook hier nog in een goed afgesloten doos gezeten.
Groetjes
Wat een smaken geeft deze hop! Als je van hoppige bieren houden met een een groot smakenpallet dan zit je met deze op het juiste adres!
Welkom!
En dat er nog vele biertjes mogen volgen! 🍻
Dit recept is ondertussen al gebotteld en geproefd.
En wat ik van vrienden en kennissen hoor vinden ze het allemaal heel lekker! Dus iets wat ik zeker wel verder wil uitwerken!
Toch een zalig gevoel als ze komen vragen om nog een biertje omdat ze het zo lekker vinden! Hier doen we het uiteraard voor!
Ook hier weer problemen met de schuimkraag. De ene heeft wel een mooie schuimkraag en de andere weer niet, heel vaag.
Mijn 'Koersels Goud' met de fameuze M31-gist heeft dus iets meer dan 1 maand staan vergisten (langzaam van 18°C naar 23°C in de navergisting), daarna nog 8 dagen coldcrash aan 5°C, en dan gebotteld met F2-gist en suiker. Dan nog 12 dagen laten conditioneren op 23°C in mijn klimaatkast, en daarna naar de kelder op ongeveer 18°C. Dit weekend een flesje open gedaan om te proeven en er was weinig koolzuur en het schuim was direct weg. Smaak en kleur zijn ok.
Ik ga nu nog wachten en wekelijks een flesje openen om te kijken of dit verbetert.
Denken jullie dat dit nog zal beteren ?
Op 8 juni heb ik ze gebotteld en gisteren heb ik er nog een open getrokken, maar ook hier nog steeds niets.
Dus ofwel nog langer wachten ofwel is er iets fout gegaan bij mij.
Welkom Dany!
Altijd fijn iemand te ontmoeten die ook uit het vriendelijke Limburg komt!
Schol! 🍻
Ik hoop dat ik er kan bij zijn bij VHM, maar vrees ervoor.
Hallo,
Momenteel heb ik al mijn mouten van Castle Malting in huis gehaald. Maar omdat ik vind dat de schuimkraag niet echt stabiel is ben ik aan het overwegen om een andere mouterij te kiezen. Voorkeur gaat eventueel naar Dingemans (wil graag een Belgische mouterij).
Of gaat er geen groot verschil zitten tussen de 2 mouterijen?
Net hier weer gebotteld, ik zie de manometer toch snel oplopen.
Wat doet zo'n manometer precies? Laat het zien hoe de hergisting op fles verloopt?
Kan je die "knop" niet vastzetten met duct tape ofzo zodat, wanneer de stroom terug aan gaat, de knop altijd goed zit om terug te starten? Weet niet of het veilig is, daarvoor zou ik moeten weten of die knop gewoon een schakelaar dan wel een beveiliging is?
Volgens mij gaat dit niet werken, want met de knop kan je ook de ijskast gewoon uitschakelen. Heb het nog niet geprobeerd, maar kan het wel eens proberen.
Ok, net overgeheveld naar mijn lageringsvat. Wat een geuren komen hier vanaf! Heerlijk! Als de smaken zijn zoals de geur wordt dit, althans voor mij, een veel belovend bier.
Toch heerlijk wat je allemaal kan bereiken met het brouwen!
Ik probeer m'n bieren, na het bottelen, om de week te proeven. Dit om te kijken wanneer ze effectief klaar zijn.
Mijn vorige bieren waren altijd eerder klaar en hadden dus ook al schuim.
En Kristof, ik heb inderdaad de F2 gebruikt. Had geen benul dat ook in bottelgisten een verschil kon zitten ivm de alcohol tolerantie.
Ik heb bottelgist gebruikt. Ongeveer 0,5gr. Hoelang heeft een zwaarder bier nodig om te hergisten op fles?
Ze staan gewoon thuis binnen en we hebben geen airco. Volgens de thermostaat is het hierbinnen ongeveer 22 graden. Dit zou toch goed moeten zijn?
Net 1 open gedaan om te kijken hoe de smaak zat. En ik heb wat twijfels. De alcohol komt er wel goed door, komt ook omdat hij zo hoog in alcohol zit natuurlijk. Maar de andere smaken blijven wat weg. Ook is er geen schuimkraag en amper co2 in het bier. Precies alsof het bier al is ingeschonken en daarna terug in de ijskast is gezet.
Iemand ideeën?
bij keramisch vuur is dit zo, ik dacht bij inductie niet
Inderdaad, met inductie is de temperatuur vrij makkelijk te controleren (werk zelf met een Hendi 3,5 kW).
Oeps sorry, weer wat bijgeleerd 😉
Display Moreik ben stilletjes aan het rondkijken om een nieuwe brouw setups aan te schaffen.
voornaamste reden is toch wel de beperking van een all in one ,de beperkte hoeveelheid haver in een stort.
ik zou gaan voor een gravitair 3 pans systeem, waar ik mijn brewmonk als spoelwatertank wil gebruiken.
1 rvs pan van 50L voor te maishen en 1 rvs pan van 70L voor te koken. dus voor maximaal 35/40L wort.
mocht ik kiezen voor inductie, haal ik het met een vuur van 3500W?
zoja hoeveel W heb ik dan nodig voor de 50L pan?
Ik gebruik ook een all in one, maar als ik zou moeten overstappen zou ik gaan voor gas. Bij inductie is het namelijk moeilijker om een constante temperatuur te houden. Als je een inductieplaat afzet blijft die nog wel een hele tijd warm, iets wat je bij gas niet hebt.
Als ik op de site zie is het percies al vanaf 33€ voor 500, hangt percies wat af van hoe snel je ze wilt.
Is excl btw en excl verzending
Mooie kroonkurken, kan je die dan ergens met eigen design laten maken?
Van hier komen ze. Kosten iets rond de 70€ dacht voor 500
Zo ze zijn gebotteld. Ben benieuwd naar het resultaat!
Voor vaderdag alvast gepersonaliseerde kroonkurken gekregen! 😅
Een goede pils brouwen is niet zo makkelijk en verder zou ik vooral naar het soort gist kijken dat je wilt gebruiken, wellicht best een neutrale gist
🍻
het is niet mijn bedoeling om een pils te brouwen, misschien dat ik het fout verwoord heb 😉. Het gaat mij eerder om de smaken van de hop te achterhalen. En ga gebruik maken van de US05
Een heel groot verschil gaat het gebruik van de ene mout niet geven tov de andere. Pale is iets moutiger, wat meer mondgevoel. Als je gaat voor 40 IBU zou ik persoonlijk opteren voor de pale om de hoge bitterheid wat te counteren. Maar zoals ik al schreef maakt het eigenlijk niet zo veel uit. De gebruikte gist en het eind sg spelen hier een veel grotere rol.
Dan ga ik toch voor de Pale ale mout gaan aangezien de Columbus al een vrij grote alfa zuur heeft.
Naar aanleiding van JonasDL zijn recept. Heb ik ook besloten om een SMaSH te maken, maar dan met enkel de Columbus om te kijken wat de smaken zijn. Is het dan het beste om te gaan voor pils of pale ale als mout?
Kan je niet beter op zoek gaan naar een koelkast die je ombouwt naar een gistkast ? dan kan je met iedere gist aan de slag
Dat staat ook op de planning, maar zolang ik deze kast heb wil ik hem ook blijven gebruiken.
Of anders je vrouw in het tuinhuis is misschien ook een optie?
Breng me niet op ideeën
Net m'n vrouw nog eens lief aangekeken en de gistingskast mag terug naar binnen! 🥳
Dan kan ik de Belle Saison aanraden. Die kan gerust 30 graden verdragen (zelfs aangewezen) en daar het een diastaticus is heeft die veel langer nodig.
Ok, dan ga ik deze ook samen met de kveik in huis halen!
Als er nog gisten zijn; let me know!