Berichten van Leo

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Dat is wel erg lang! Ik luk erin (na een aantal jaren en door routine) om dit op 6 uur klaar te spelen, soms ietsje langer als er iets misgaat. Ik brouw met 3 elektrische ketels.

6 uur, inclusief poetsen, dat vind ik dan weer heel rap :D

Ik wil uiteindelijk wel sneller klaar zijn maar ik werk met twee pannen dus ik heb tussendoor wat poetswerk. En ik koel meestal tot ongeveer 30 graden met een koelspiraal. Daarna laat ik het wort verder afkoelen in het gistvat in de gistkast. Daar gaat ook wat tijd overheen. Bij 22 graden gaat de gist er pas bij.

8 x per jaar

Ik ben nu anderhalf jaar bezig en heb in die tijd 11 brouwsels gemaakt.

Ik heb plek voor zes kratten en per keer bottel ik meestal een tot drie grote (0,75) flessen. Van elk brouwsel heb ik nu nog minstens 1 fles staan.

Bij mij hangt het brouwen af van de voorraad lege flessen. Zodra weer ongeveer voor twee kratten flessen leeg zijn brouw ik ongeveer 20 liter. Tegen de tijd dat er gebotteld kan worden heb ik genoeg lege flessen. Hoe snel dat gaat hangt af van de smaak (uiteraard 8o ) en van het bezoek!

Een dag brouwen duurt bij mij ook wel 12 uur of langer. Ben nog steeds bezig met leren en ontwikkelen: van BIAB naar hevelfilter. Schroten doe ik soms de avond van te voren maar sinds kort durf ik het ook aan om op de dag zelf de accuboor op de Gorilla te zetten. Dat scheelt veel tijd.

Heeft ooit iemand geprobeerd om het zelf te maken zoals beschreven staat in "verander water in bier" van Adrie Otte? Of hebben we het hier over een heel ander product?

Ik heb zelf een vrij lichte siroop gemaakt voor een Tripel en de smaak van de siroop was echt bijzonder lekker. De Tripel was trouwens ook lekker.

Beste allemaal, ik zal deze editie helaas niet aanwezig kunnen zijn. Het had mij ontzettend leuk geleken jullie te leren kennen en de verschillende bieren te proeven.

Hopelijk volgend jaar beter.

En voor iedereen die wel gaat heel veel plezier gewenst.

Succes met de organisatie.

Ik denk eerlijk gezegd dat bij 100°C de beestjes wel dood zullen zijn die mogelijk een gevaar vormen.

Bij 100°C gaat zeker veel dood. Maar steriel is een ander verhaal.

In de tijd dat ik in het labo stond deden wij het als volgt. Vloeistoffen steriliseer je in een snelkookpan waarin de temperatuur oploopt tot 121 °C. In een vochtig milieu dus.

Droog steriliseren doe je bij 180°C. Met schoon en droog glaswerk afgesloten met een siliconenstop of met aluminiumfolie. Glaswerk koud in de oven, oven verwarmen naar 180°C, dan tenminste 20 minuten verhitten en weer alles in de oven laten afkoelen. Dan is het zeker steriel.

Maar ik heb geen snelkookpan dus mijn mijn wort voor een giststarter verhit ik in flessen in mijn kookpan met de dop open. 15 minuten koken, vlam uit, doppen dicht. Eigenlijk ouderwets wecken. Ging tot nu altijd goed.

Mooie vis hoor. Is voor mij alweer veel te lang geleden dat ik een mooie karper heb gevangen. De combi karperen en eigen bier erbij drinken klinkt mij wel goed in de oren.

Denk prima :) Ik heb een paar bieren uit de bucket overgeheveld en laten staan…

Geduld wordt beloond, helder en minder trub in de fles.

Smaak is lastig te beoordelen omdat je 1 bier niet kunt vergelijken als je niet de batch splitst…

Ik kan natuurlijk een deel eerder bottelen; zodra de eind-SG is bereikt. Dan kan ik helderheid, schuim en smaak vergelijken. Och, het houdt me van de straat :grinning_squinting_face:

Brouwhulp heeft naast fosforzuur en melkzuur ook zwavelzuur en zoutzuur als opties om de pH te verlagen. Klinkt niet aantrekkelijk.

Als je maar weet wat je doet. Melkzuur is het minst agressief van alle genoemde zuren. Voor de andere drie geldt dat ze ook de pH verlagen maar ook resp. fosfor, zwavel en chloride toevoegen. Zo uit de fles in een hoge concentratie is het best link: voor je het weet heb je een wond of iets beschadigd. Ik kijk zelf alleen naar de pH en werk met melkzuur omdat zoals gezegd minder agressief is en z'n werk doet.

Mandarijntjes in blik worden ook met zoutzuur bewerkt.

En dit klopt ook!

Waar ik werk gebruiken ze demiwater om te injecteren in stoomketels. De leidingen en ook de pompen zijn van speciaal materiaal gemaakt ivm corrosie. Ultra puur wordt op laboratoriumschaal gebruikt. Al bij al, demi water an sich is niet drinkbaar. Misschien beter reversed osmose water maken?

Moeilijk onderwerp, vooral door het gebruik van verschillende namen en verschillende toepassingen. In het lab gebruiken ze water waar zoveel mogelijk mineralen uit zijn verwijderd. Hoe puurder het water hoe beter het is aan te passen tot de oplossing die men voor ogen heeft. Een lab-systeem voor zuiver water is voor de hobbybrouwer niet te doen: te duur en te bewerkelijk qua onderhoud.

Demi staat voor gedemineraliseerd water en heeft vooral als doel er streeploos mee de ramen te kunnen zemen of strijken zonder kalkvlekken. Vaak is dit water via reversed osmose bereid. In Nederland kan je het op sommige plaatsen kopen per 100 liter. Dat is voor glazenwassers bedoeld. Voor mij iets te groot volume :winking_face:.

Dat er op de flessen staat "niet geschikt voor consumptie" is vooral van belang voor de fabrikant. Zou je het wel mogen drinken dan spelen er heel andere eisen aan verpakking en behandeling. Dan heb je het plotseling over voedingsmiddelen. Op zich kan je demi gewoon drinken: eenmaal in je maag is het geen demi meer. De vraag is hoe (on-)gezond de verpakking is (geeft die geen stoffen af) als je veel demi drinkt.

Als je zelf osmose water maakt heb je het proces in eigen hand. Sommige aquarianen doen dit voor vissen die niet tegen kalkhoudend water kunnen. Voorlopig houd ik het bij mijn Gouds water. Mijn lief ziet me aankomen... De koelkast met Inkbird moet nog eerst worden verwerkt :grinning_face_with_smiling_eyes:

Zat nog ff terug te kijken en op de foto’s zie ik 2 fastfermenters toch? Maar het gist bolletje onderaan ziet er heel anders uit dan van de fastfermenter die ik nog heb staan. Heb je dat veranderd?

Ik zag weer heel andere dingen op de foto's. Een foto zegt dan ook meer dan 1.000 woorden.

Jij brouwt BIAB? Heb je dan niet veel last van heel troebel wort? Ik start de kook altijd met een wort dan wolkt van "ik weet 't niet", eiwit misschien...? En ik heb altijd (heel) veel neerslag na het koken onder in de ketel waardoor ik veel niet over kan hevelen. De laatste keer de tip van BrouwerWaldonk kunnen toepassen met losse hopbloemen en dan daaronder de hevel steken. De opbrengst is dan veel hoger! :smiling_face_with_smiling_eyes:

En ik zag een mooie klassieke racefiets met de commandeurs op de buis :thumbs_up::flexed_biceps:

:thinking_face: als bierbrouwen saai wordt dan moet je misschien naar een andere hobby uitkijken?

Hiermee wil ik niet zeggen dat het bij mij altijd perfect loopt maar naarmate dat je meer gaat brouwen leer je vanzelf hoe je alle processen kan optimaliseren waardoor je brouwdag heel vlot verloopt, maar saai is het bij mij zeker niet.

Bij mij is het ook nog lang niet saai maar ik wilde vooral zeggen dat ik open sta voor verbeteringen in mijn processen. En na 10 keer brouwen ben ik nog echt een beginner. Maar ik heb er een hoop lol aan en het bier smaakt uitstekend.

Hier gaat brouwsel 100 de ketel in volgende week, en ik pas nog steeds dingen aan om te verbeteren en leren. Het stopt denk ik ook nooit.

Het is de "schuld" van dit forum al die verbeteringen. :grinning_face:

Precies zo wil ik deze hobby beleven. Kijken naar wat ging goed en wat kan beter. En dan zijn er ook nog eindeloos veel recepten... Nog zoveel hop en gistsoorten om te ontdekken. Neuh, saai is het nog lang niet.

Dag allemaal,

Als het enigzins uitkomt kom ik ook graag de 28ste. Er staat zelfs al een Blond bier :beer_mug: met zelfgeplukte hop te wachten om te worden gebotteld. En de smaak, geproefd bij het sampelen voor de eind SG, is veelbelovend. Tenminste dat vind ik maar ik verwacht van jullie toch wel het een en ander te leren :winking_face: over het proeven van bier.

Kortom, als het lukt en als er nog plek ik kom ik graag naar de VHM 2021.

Als je nooit fouten maakt of fouten ziet dan verbeter je nooit ;)

Tot nu toe heb ik alles kunnen drinken wat ik maakte maar niet alles was perfect…

🍻 proost

Een waarheid als een koe :cow_face: ! Ik heb intussen ongeveer 10 brouwsels gemaakt en als beginner ook veel aangepast in de loop van de tijd. Iedere keer leer ik weer wat bij en iedere keer is ook al het bier opgegaan. En wat perfectie betreft: als het iedere keer perfect is wordt het ook saai.

Dus :clinking_beer_mugs: proost en door naar de volgende batch.

Ik ben er uit! En dat betekent dat ik nog even blijf rondkijken. Ik kan mijn geld immers maar 1x uitgeven. Op het forum zijn brouwers die spreken over een schamele 575 euro. Op dat level zit ik nog lang niet. Maar ik gun iedereen zijn hobby / passie!

Ik lees veel over RVS en over een conische bodem en welke daar echt toe horen en welke maar een beetje. Ik zelf vind 200 euro best wel wat geld voor een hobby er bij :grinning_face: dus ik ga gewoon nog even rondkijken.

Eigenlijk is mijn bier uit mijn kunststof beginnersvat best (mijn laatste tripel zelfs erg) lekker. En de tip om een vat met vlakke bodem schuin neer te zetten is best briljant. Dat in combinatie met een glazen bolfles om evt. te klaren: het moet een beetje leuk blijven.

Ik was net aan het rondkijken op hun site voor wat specs, en zag een aankondiging van een prijsupdate (link)

Brouwland en co zal wel gauw volgen vermoed ik :grinning_face_with_sweat: een gewaarschuwd man ...

Even terug naar het begin: als ik voor een RVS gistvat wil gaan (in mijn geval een Brewbucket 7 gallon voor 199 euro) is dat dan een van de betere en handigere vaten?

Voor nu wil ik echt nog niet naar een echte CCT a la Chronical o.i.d.

Ik zie goedkopere vaten met twee kranen maar lees vaker dat de onderste kraan voor de gistaflaat meer poetswerk oplevert dan gemak. Ook omdat deze vaten niet heel erg conisch zijn.

Vraag is dus: nu een Brewbucket kopen aan 199 euro?

Als (oud) bioloog vraag ik mij wel eens af in hoeverre 1 of 2 graden (rondom de optimale temperatuur) zoveel uitmaakt. Gist is immers een organisme dat om moet kunnen gaan met dag en nachtritme maar ook met weersinvloeden. Twee tot wellicht vier graden fluctuatie binnen de door de leverancier opgegeven optimale temperatuurrange: zou dat heel veel uitmaken?

Maar ik ben hier om te leren.

Ondertussen staat thuis 1 liter giststarter te gisten. Morgen staat er een Blond met hop van de Gulpener Hopoogst op het programma.

Mag ik hier een korte vraag aan toevoegen of kaap ik dan het topic? Wat is een gebruikelijke marge voor de temperatuur?

Ik heb mijn koelkast, Inkbird en verwarming (van Kippenhuis.nl met dank aan dit forum) net binnen en ben wat aan het experimenteren met een lege koelkast.

Kortom, wat is boven en ondergrens als ik bijv. op 18 graden wil vergisten met de Inkbird.

En dan voeg je enkel het buisje toe, toch? Want ik denk dat een blend opkweken fout loopt.

Ik ben bang dat je dan toch echt te weinig gist hebt. 1 verpakking voor 20 liter bier is oké. Daar een deel van invriezen om dat ook weer te gebruiken voor een batch van 20 liter werkt niet. Door het invriezen gaan gegarandeerd gistcellen dood. Dus naar mijn idee start je met te weinig gist.

En opkweken werkt met een blend vast ook niet omdat sommige soorten in de blend sneller delen dan de anderen. Bij Wyeast gaan ze vast uit van zuivere stammen die ze voor verpakking mengen.

Je kan de CaCl2 gewoon drogen door een kleine hoeveelheid (+- 50g) een paar minuten in de microgolf te zetten bij een laag wattage. Als het droog is dan warmt de CaCl2 niet meer op.

Wel opletten dat je dit niet langer doet dan enkele minuten want je microgolf kan kapot gaan als er niets meer is dat de straling opneemt (water dus).

Dankjewel voor deze tip.

Ooit toen ik nog in het laboratorium stond droogden we bijvoorbeeld zelf de silicagel (die we vervolgens gebruikten om microscopie preparaten onder een stolp droog te houden) in een oven. Met silicagel heb je het voordeel dat het verkleurt van blauw (= droog) naar roze (= vochtig). Tenminste als ik het goed herinner.

Dus: CaCl2 kort in de magnetron bij laag wattage

Afwegen en oplossen volgens de formule 33 gram CaCl2 en 76 gram water (althans in deze verhouding).

Kijk, dat zijn nog eens antwoorden!

Ik ben alleen bang als ik bij de Braumarkt vraag of het om mono, di, of tel-maar-door in het grieks, CaCl2 gaat ze mij héél glazig gaan aankijken :woozy_face:

op de site staat trouwens 94-97% zuiver

slaat dat op de aanwezigheid van opgenomen water?

hopelijk wel want 6 tot 3 % onbekende stof is best veel :pieker:

Ik gebruik vaak vloeibare CalciumChloride van 33% voor de behandeling van mijn water en vandaag merk ik op dat deze bijna is vervallen. (14/06/2021)

Ik heb deze destijds bij Braumarkt gekocht voor €2,95 dus zo duur is dat ook weer niet alléén zal ik ze deze keer best ergens anders bestellen denk ik.

Ik ga vrijdag naar de Braumarkt maar zie op de website dat de vloeibare CaCl niet op voorraad is. Heeft een van jullie ervaring met het zelf oplossen van CaCl, Want die is er nog zat bij de Braumarkt.

Eerlijk gezegd, ik hou wel van het handwerk met ketels en voor nu nog even met de BIAB-brouwzak. Een brouwautomaat is zeker een mooi apparaat en ik weet bijna zeker dat het vaker goed gaat dan niet alhoewel je hier vooral berichten ziet als het niet goed gaat. Maar zo gaat het met fora: goed nieuws is (bijna) geen nieuws :face_with_raised_eyebrow:

Ik vind de automaten alleen nogal aan de prijs en qua schoonmaken denk ik dat het vergelijkbaar zal zijn. Je moet toch alles goed onderhanden nemen na de brouwsessie. Wie weet, als ik later nog eens groot ben...

Maar Brichard, met alleen de brouwketel en je er nog niet. Een gistvat is ook van belang. En daarna de flessen en een kroonkurkapparaat. Maar goed, alles is te koop van goedkoop tot duurkoop. Succes met je beslissingen. Overigens zijn Unibrew en Brouwstore niet zo heel ver rijden. Bij Unibrew kan je binnen e.e.a. zien, bij Brouwstore ben ik nog nooit geweest. Vrijdag ben ik toch in Almere; dan loop ik even bij de Braumarkt naar binnen. Eens kijken naar hun rvs gistvaten.

Ik twijfel nog tussen bijv. een SS Brewbucket en een Brew Monk. Niet alleen om het prijsverschil maar ook vanwege de kraan onderin bij de Brew Monk.

Maar een belangrijk probleem, we zitten nog steeds 99% zeker met een diastaticus-infectie. Aangezien de Philly Sour op zichzelf rond de 1010-1011 eindigt geeft dat gegarandeerd bommetjes binnen de kortste keren. (We zitten nu jammer genoeg al met een tripel die onder spanning komt te staan :( ).

Dus om bommetjes te vermijden zouden we later nog een diastaticus gist kunnen toevoegen om de laatste SG puntjes ook weg te werken. Iemand hier ervaring mee?

Hoi Kristof, hoe weet je zo zeker dat het een diastaticus besmetting is? En dat er geen sprake is van een andere besmetting? Evengoed balen dat je niet helemaal in controle met de vergisting.

Is het gebruik van diastaticus gisten hoe dan ook een tricky business? Ik lees wel eens dat hobbybrouwers beter twee sets gistvaten aanhouden, zeker als je ook gebruik wil maken van wilde gisten of bacteriën.

Ik wil dit best graag weten omdat ik nog een Saison in de planning heb maar liever niet met een lastig uit te roeien gistvariant :grimacing_face: blijf zitten.

Afstellen? Ik schrootte een paar handjes vol. Even checken en eventueel bijstellen.

Precies, je moet altijd even kijken. Ik heb het idee dat de afstelling wel eens verloopt. En of de maten op de zijkant wel zo precies zijn betwijfel ik. Ik heb er eens voelermaatje opgezet (zo eentje om bougies mee af te stellen) en dat was toch verschillend met wat op de zijkant van de Gorilla stond.

Ik heb zelf een paar keer geschrote mout gebruikt van Bio-brouwmaat (https://bio-brouwmaat.nl/) die inmiddels is gestopt. Hij verstuurde de mout vacuum verpakt met een houdbaarheid van 3 maanden op de verpakking. Ik was daar erg tevreden over!

Maar ik heb uitgerekend dat zelf schroten zich snel terugverdient, zeker als je pilsmout of pale ale per 25 kilo koopt. Tegenwoordig schroot ik klam en klam geschrote mout zou ik niet langer 1 of 2 dagen bewaren.