Berichten van McChouffe

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Bij mijn eerste gebruik van de brewmonk was ik er inderdaad wat ingevlogen: een redelijk zware storting, en ingemaischt op 2000W. Je kan met een roerstok het mengsel tegen de bodem niet meer in beweging houden natuurlijk.
    Mijn schroot was zeker ongeschikt voor de brewmonk: met mijn oude schijvenmolen gemalen; veel te veel fijn gruis.

Aanpassingen direct doorgevoerd:
    --schijvenmolen vervangen door idd ook zo'n graingorilla rollen-schrootmolen.
    -- ervaring opbouwen met bieren met kleinere storting

--voorzichtig maischen op 800W.

Sindsdien nooit meer aangebrand, maar wel steeds lichte aanslag waar het verwarmingselement zich bevindt. Dat maakt dat ik nog niet geneigd ben om op meer dan die 800W in te maischen.

Ik weet niet of die aanslag ontstaat tijdens het maischen of daarna.

Maar de bieren die ik de afgelopen maanden met de bewmonk heb gebrouwen zijn zeer geslaagd. De volgende aanpassingen zullen dus met kleine stapjes gebeuren...

En mogelijks is het idd beter wat grover te schroten. Dat moet ik zeker eens proberen.
    Ik zie niet direct hoe rijsthulzen het aanzetten of aanbranden kunnen beïnvloeden.

Misschien is de ene brewmonk de andere niet. Het verwarmingselement is er redelijk ruw rechtstreeks tegen de bodem aangeplaatst. Die bodem is erg dun. Kleine variaties in montage kunnen erg grote lokale temperatuursverschillen geven. En als het aanzetten eenmaal is begonnen, groeit het gemakkelijk verder aan...

Brouw ze!

Ahoi collega brouwers,

Ik ben bijna 45j oud; ingenieur; amateur muzikant; Ik woon in de Antwerpse Kempen.
    Zo'n 20j geleden heb ik een tijd actief gebrouwen gebrouwen, maar daarna is het brouwen door werk, muziek en gezin een hele tijd op sluimerstand gegaan met omzeggens 1 brouwsel om de twee jaar.
    Maar de vreemde C-toestanden hebben best wel wat tijd vrijgemaakt... en het smeulende brouwvuur is vanzelf weer opgeflakkerd...

Met wat er ondertussen staat te gisten en rijpen kom ik de zomer wel door :-)

Ik brouw naar eigen smaak; mijn doel is nooit commerciële bieren na te brouwen. Mijn brouwvoorkeur gaat vaak uit naar niet te zware, droge bieren met een rijke moutsmaak; vaak N-Engelse stijlen.

Ik heb onlangs een brewmonk 30l aangeschaft, en dat apparaat bevalt me zeer goed; wat minder met een thermometer naast de ketel te moeten zitten is echt wel een fijne luxe...

Mijn favoriete commerciële bieren zijn, in no particular order, Orval, Kwak, Guinness, Newcastle Brown. Liever een Bolleke dan een pils, maar in goed gezelschap laat ik me elk lekker bier welgevallen...

groeten!

Ahoi,

ik heb sinds een paar maanden ook een brewmonk 30l. Bij mijn eerste gebruik ervan ben ik ook behoorlijk stevig tegen het aanbrand-probleem gelopen. Ik zet hem bij nu tijdens het maischen naar 800W, en dan speelt het probleem eigenlijk niet meer. Bij het koken kan die weer naar de 2000+W.
    Ik heb steeds een dun laagje aanslag, maar dat lost zichtzelf op door er een nachtje wat Chemipro Wash in te laten staan. Schrobben probeer ik wat te vermijden.

groeten!