Berichten van Filip64A

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Denk dat ik het kan terugzien , zijn er 5 afleveringen ?

Ik kan er toch 5 van zien

Ja Springerke 5 afleveringen, Je kan ze ook op VTM Go zien natuurlijk.
    Leuke vond ik de dat de creativiteit van de hobbybrouwers er wel doorkwam en het feit dat een hobbybrouwer ook wel leuke/lekkere biertjes kan maken

Vermoedelijk een gestokte vergisting, dan helpt 2 weken wachten niet veel. Altijd een moeilijke kwestie, je kan proberen regelmatig met het gistvat te zwalpen en wat gistvoeding toe te voegen, vaak helpt dat.

Bottelen met een SG dat 7 punten te hoog is betekent bijna altijd gushers. Dit komt overeen met 14 g bottelsuiker.

Is ook mijn gevoel, verstokte vergisting maar met geen stokken terug in gang te krijgen. :@
    Geprobeerd van zwalpen, een minimum aan gistvoeding, overhevelen maar was geen beweging in te krijgen, zelfs niet na de 3 weken extra. Nu proberen om het teveel aan CO2 eruit te krijgen tot het een aanvaardbaar niveau heeft.

Madam heeft graag bubbels in haar bier maar enkel bubbles is toch je dat niet

Brouwproces is normaal gezien in orde en biertjes zijn meestal redelijk .... ga een 2de ronde draaien, kleinere batch deze keer en zien of ik hetzelfde effect krijg :pieker:

ik ga ervan uit dat je geen infectie of dergelijk in uw bier hebt opgelopen.

- Is dit "gushen" bij alle flesjes het geval ?

- had uw bier +- de eindSG gehaald? Was uw bier uitgegist? (ik meet altijd eens voor ik ga bottelen om zeker te zijn. Is ook de enigste keer dat ik meet na vergisting)

- heb je uw bottelsuiker juist berekend? (dan zou je +- 138 gr moeten gebruikt hebben aan 6gr/L)

Hoofdvergisting op 22°C gebeurd -> 2 weken

Nagisting op 23°C -> 2 weken + 3 weken extra na stoppen activiteit

EindSG was 7 ptn hoger. 1021 ip 1014

Inderdaad - alle flesjes gushen

Bottelsuiker klopt inderdaad.
    Geen tekenen van mogelijke infectie gezien of geproefd.

Zal SG is meten bij een volgende flesje dat ik opendoe.

Bier op flessen gezet na extra 2,5 weken op vat te laten staan stop vergisting.

flesjes 2 weken op 20°C laten staan en daarna naar koude berging verhuisd.

Zit met gushers :(

Ondertussen al een keer CO2 van de flesjes gehaald (munt/flesopener truc) en nog steeds veel druk op de flesjes (max 6g/l suiker gebruikt)

Ga voor een 2de keer CO2 aflaten gaan.

Smaak, kleur en schuimvastheid zijn in orde, alleen een beetje veel te veel schuim

Volgende week een 2de poging brouwen en hopen dat de vergisting dan wel vlot loopt.

barbeque of liever naar een frietkot daar is ook plaats met tafels en stoelen , maar is dan wel +- 500m van bij mij.

Een fond leggen met een pak frieten is nog niet zo slecht ;)

Gezien de hoeveelheid "proevertjes" die verzet worden op een VHM.

Misschien kunnen we de poll op het einde van de maand afsluiten?

Geeft nog iedereen die wil komen +/- 10 dagen de kans om zijn vote te plaatsen.

Lijkt me redelijk.

En om het helemaal af te maken :

- een koelkast

- Inkbird

- verwarmingsbelt of ander warmte element.

Kwestie van te vergisten onder gecontroleerde temperatuur.

De meesten hier zullen beamen dat dat je bier zeker ten goede komen.

- Kroonkurken en kroonkurkapparaat-26-mm als de dag van bottelen zover is

Veel success met het lezen, is al een zeer goede eerste start, en het shoppen ;)

Laat zeker je hoofd niet direct zot maken voor gadgets.

Net gemeten : 1.024 en moet minstens aan 1.014 raken.

Long way to go!

Zou er eventueel een suikertje of 2 in kunnen gooien om de boel terug een beetje aan te wakkeren.

Kzal het eerst nog enkele dagen rustig aanzien.

Kleur is allezins goed en de smaak ook (proeft als een witte) alleen een beetje flets.

Dan staat uw verwarming te hard denk ik :grinning_squinting_face:

Verwarming staat op 22°C maar heb gemerkt dat die gist als een wilde tekeer ging en mijn Inkbird niet onder de 23°C kwam nochthans stond de koeling op "vollen bak". Nu dat alles een beetje gekalmeerd is daalt de temperatuur in de fermenter.

Welkom op het forum Steve :clinking_beer_mugs:

Eerste stappen zijn gezet naar een leuke hobby.

Lees zeker enkele goede boeken zoals "Verander water in bier" van Adrie Otte.

Helpt je zeker bij het proces beter te leren kennen en sommige termen die hier frequent gebruikt worden te begrijpen.

Voor de rest, brouwen en vragen stellen hier op het forum

Brouwdag zit erop.

Gift van vlokken opgeschroefd naar 300gr haver en 300gr tarwe, rijsthulzen kwamen goed van pas.

Mais schema aangepast naar voorstel van Serge

Pre-boil SG op 1.047 ipv 1.041 geeindigd en OG 1.057 ipv 1.051.

Mash en Brewhouse Efficiency 83%/81%. Het gaat de goede kant op ;)

Uiteindelijk net geen 25 liter in het gistvat gekletterd.

Ruikt allezins heel goed en kleur is licht geel wazig.

60 gr Triskel en 40gr Tettnang in de Hopstand gegaan op aanraden van Koen Sels .

En de gist is enkel M21 geworden, start al te bubbelen.

Merciekes iedereen voor mee te denken en vooral zoals steeds de nuttige tips.

Ben benieuwd hoe deze het er gaat vanaf brengen.

Commentaren waar ik zeker mee aan de slag kan. :pieker:
    Protease gaat eruit

68°C gaat eruit zal de tijd bij de 72°C stap voegen.

Vergisting op 14 dagen brengen en rekening houden met de diasticus dat die nog wel effe kan doorgaan.

Vraag hierbij: gebruik je altijd deze hoeveelheid koriander

Neen, das de eerste keer, in vorig recept 10gr op meer volume: is geplet. Is een test.

Waarom 2 verschillende gisten? Heb je dit nog al gedaan en wat is de meerwaarde?

Heb nog maar een pakje WB06 over en 500gr M21(kerstcadeau),

kan ook puur voor de M21 gaan natuurlijk.

Verder zie ik ook nog andere hop soorten, waardoor IBU nu 15 ipv 20 misschien wat te weinig?

Ga niet zozeer voor de bitterheid maar de aroma's, de storten zijn laat.

Vond dat die er de vorige keer niet helemaal uitkwamen ook al was het een goed biertje.

Hallo,

Zondag is brouwdag en deze keer staat de Wittekop anno 2022 op de lijst.

Hieronder het recept, opmerkingen zijn welkom :danku:

2022 Wittekop

Belgian-Style Witbier

5.5% / 12.2 °P

Recipe by

Filip Vanden Bosch

All Grain

Filip Brew Monk 30L

70.4% efficiency

Batch Volume: 23 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 22.1 L

Sparge Water: 11.9 L @ 80 °C

Total Water: 34 L

Boil Volume: 30 L

Pre-Boil Gravity: 1.041

Vitals

Original Gravity: 1.049

Final Gravity: 1.007

IBU (Tinseth): 15

BU/GU: 0.31

Color: 6.9 EBC

Mash

Strike Temp — 57.2 °C

Protease — 54 °C — 15 min

B-amylase — 62 °C — 30 min

A-amylase 1 — 68 °C — 15 min

A-amylase 2 — 72 °C — 20 min

Mash out — 78 °C — 15 min

Malts (5.2 kg)

2.5 kg (48.1%) — Viking Malt Pilsner — Grain — 3.6 EBC

2.5 kg (48.1%) — Viking Malt Wheat — Grain — 4.2 EBC

100 g (1.9%) — Oats, Flaked — Grain — 2 EBC

100 g (1.9%) — Wheat Flaked — Grain — 3.2 EBC

Other (50 g)

50 g — Briess Rice Hulls — Adjunct — 0 EBC

Hops (60 g)

40 g (13 IBU) — Tettnang 4.5% — Boil — 20 min

20 g (2 IBU) — Triskel 8.5% — Aroma — 15 min hopstand @ 78 °C

Hopstand at 78 °C

Miscs

13 ml — Lactic Acid 80% — Mash

3.46 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

10 g — Coriander Seed — Boil — 15 min

15 g — Orange Peel, Sweet — Boil — 15 min

Yeast

1 pkg — Fermentis WB-06 Safbrew Wheat 86%

1 pkg — Mangrove Jack's M21 Belgian Wit 75%

150 billion yeast cells

0.58 million cells / ml / °P

Fermentation

Hoofdvergisting — 18 °C — 3 days

Navergisting — 20 °C (1 day ramp) — 5 days

Cold Crash — 10 °C — 1 days

Bottle dag — 14 °C — 1 days

Fles rust — 20 °C — 7 days

Conditioning — 18 °C — 7 days

Carbonation: 6 g/L

Volgens de handleiding moet je minimum 40 liter brouwen in de G70 dus waarschijnlijk had je gewoon veel te weinig volume voor dit toestel om correct te werken.

Zoals aatjebanaantje aangeeft, minimum volume is 40 liter, maximum 60 liter.

Waarschijnlijk trekt je pomp te hard en verwarmt je element te hard voor je volume van 27l.
    Zoals aangegeven kan je je pomp knijpen zodat de flow aangepast is aan je volume om drooglopen te voorkomen maar dan zit je nog met je heating die niet in verhouding staat met je volume.

Volgende keer een batch van minstens 40L brouwen en zien of je nog dezelfde problemen tegenkomt.

Dat klopt, of in ieder geval niet heel veel..dat betekent toch de stop er even af. Gist aflaten, schepje suiker toevoegen ( maakt weer een CO2 dekentje) en weer afsluiten. Gist aflaten doe ik alleen na de hoofgisting, 1 a 2 keer, daarna niet meer.

Zo doe ik het ook om gist af te laten wel bijna op het einde van de vergisting (er moet nog een minimale activiteit zijn), stop er effe af en een suikerklontje na het aflaten.

Wordt het waterslot niet een beetje leeggetokken tijdens het afkoelen? En komen zo enkele druppels van het waterslot in je bier terecht?

Vanaf het moment dat ik begin te koelen gaat er een volle dop op of je kan zoals Kristof A doet een bout in het gat van je dop steken, je krijgt een beetje onderdruk maar tot nu toe nog geen probleem mee gehad.

waar koopt u die mout dan, bij de mouterij zelf of online?

Je kan de meeste winkels voor alles en nog wat waar we mee in aanraking komen hier vinden onder de links Brouwwinkels

En als aangehaald door de meer ervaren leden hier, start eenvoudig en lees eerst en vooral enkele boeken zoals "Verander water in bier"
    Dit gaat je zeker vooruit helpen in het maken van leuke biertjes en de processen te begrijpen.

En als je nog vragen hebt, aarzel niet ze stellen op het forum.
    We zijn hier allen tenslotte om mekaar te helpen en van gedachten te wisselen

Wordt wel een leuk bitter biertje met subtiele toetsen van je Citra en Verdant gist.

Persoonlijk zou ik de Caramunich II eruit laten, te caramel voor mij, en vervangen door de Cara of Pale Ale mout. En eventueel je 40min Magnum bij je 20min doen. Maar dan zit je al iets verder van je gewenste bitter af natuurlijk.

Maar een 'vergistingsschema' ontbreekt meestal

Vergisting schema is ongeveer hetzelfde als dat van Serge om te beginnen.

De temperatur hou ik op de onderste waarde van de range +1-2°C tijdens het vergisten.

Dit tot de vergisting volledig gestopt is + 4 dagen en dan nog eens 5 dagen met nog eens +2°C, maar altijd onder de boven range tot nu toe is dit zeer goed gegaan.

Meestal zit ik ook op net iets meer of minder dan 3 weken, afhankelijk van het bier dat je brouwt en de gist die je gebruikt kan het sneller of trager gaan.

vb: onder range is 18°C boven range is 26°C

Vergisting op 20°C, na volledige stop vergisting +4 dagen wachten -> 22 °C gedurende 5 dagen.

In het schema van Serge zou dat dus 3 weken op 22 °C zijn.

Denk dat iedereen zo zijn eigen schema heeft maar dat die ongeveer wel overeenkomen.

En zoals eerder aangehaald door Serge, maak het jezelf niet te moeilijk ;)

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue