Berichten van Jef Verbeelen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik denk dat Brewfather wel ok is. Dat is eigenlijk online, dus altijd de laatste versie. Het doorsturen van het recept is wel een Beta test versie. Daar kunnen eventueel nog wel problemen inzitten.

Ik ga ook eens kijken of mij grainfather de laatste firmware versie heeft. Of anders gewoon een handmatig 1 keer maishen en zien of er zich dan nog problemen voordoen. Voorlopig moet dat even wachten. Ik heb 2 bieren die aan het gisten zijn. Een tripel en de machouffel van Serge.

Die Belgian Ardennes gist geeft goed van katoen moet ik zeggen. Heb een blow off geïnstalleerd just in case.

Bedankt om mee te denken Dude

Nee, control box bleef echt hangen op laat ons zeggen 62 graden, Maar ondertussen was het ding gewoon verder aan het verwarmen. ik heb het nagemeten met een andere thermometer. Dus ik had wel wat overshoot met mijn temperatuur. Gelukkig niet te veel. Ik heb 2 keer de stroom uitgetrokken. laatste keer gaf hij 72 graden aan, maar hij was niet aan het verwarmen. Thermometer erin en wort was afgekoeld naar 68 graden.

Misschien moet ik een firmware update doen om dit te verhelpen. Kan gewoon niet dat je de temperatuur ook nog eens constant moet gaan nameten...

Ik denk dat handmatig nog het beste werkt. Volgens mij geraakt het ding soms een beetje in de knoop als je er een recept naartoe stuurt

Ik heb de Grainfather G30 en gebruik de brewfather app. Die stuurt het recept door vanuit mijn computer naar de grainfather.

Bij mijn laatste brouw bleef de indicatie van de temperatuur op de grainfather "hangen". ttz, hij verwarmde gewoon verder door maar de temperatuuraanduiding klopte niet. Remedie: Uitgetrokken, opnieuw opgestart en recept weer van de computer naar de grainfather gestuurd. Ik moest het een paar keer herhalen voor het goed werkte.

Heeft er iemand ook al problemen gehad met de grainfather G30?

Mijn berekende water en mout volume in grandfather klopte niet bij de laatste brouwdag.

Ik had 25,40 liter maishwater en 7,3 kg mout. Volgens de grainfather app moest ik aan 30,28 liter komen, net binnen het bereik van mijn grainfather. In de praktijk was het eerder 32 liter. Heel vervelend, want als de pomp dan aanzet, gaat er wort circuleren via de gaatjes waar je de hendel insteekt om de mand uit het vat te heffen.

Ik weet niet waar ik die berekening moet bijstellen om een juist volume water en mout te hebben. Iemand een idee?

Citeer

Ik begrijp wel waarom jullie er starsan in doen, alleen heb ik dat probleem nooit aan de hand gehad. Ik duw een terugslagklepje op mijn blowoffslang en werk met RVS brewbuckets.

Ik heb ook een terugslagklepje (2 zelfs :-) ) Alleen ben ik het vergeten te installeren deze keer.

Merci iedereen. Aan alle reacties te zien zal ik niet doodgaan van mijn bier.

Hoogstens licht geven in "den doenker"

Ik zal 1 van de dagen eens van mijn wort proeven. Dan weet ik direct of ik iets van starsan proef.

Ik zal deze batch dan weggeven aan de vrienden 😂

Ik heb vandaag gist afgelaten uit mijn CCT. Maar.... ik had mijn blow off vergeten af te koppelen. Plots hoor ik iets in mijn wort lopen. Het was de Starsan die opgezogen werd van mijn blow off! Aaaaiiiii. Ik denk dat het niet heel veel is. Misschien toch wel een 15cl. Kan dat kwaad op 25 liter? Stopt mijn gist met werken en ga ik stekende koppijn van mijn bier krijgen?

Wegkappen en opnieuw beginnen of laten staan en zien wat het doet?

Groeten, Jef

Hallo SnoopySch,

Ik ben ook een beginnend brouwer. Ik heb net hetzelfde probleem gehad dat ik mij OG niet haalde. Zoals je hoger kan lezen is dit afhankelijk van verschillende factoren.

Belangrijk is zoals Harmonics zegt, dat je in je batch de gemeten waarden gaat invullen. Dat kan je terugkoppelen naar je recept. Belangrijk is daar dat het je ook een Maishefficientie geeft van je brouwinstallatie. Bijvoorbeeld, je hebt je OG niet gehaald. zoals ik maar 1,066 ipv 1,072.

Bij mij stond de maischefficientie op 78, maar door de batch terug te sturen naar het recept kwam ik op 72 percent uit. Die 72 gebruik je dan in een volgende brouwdag. Zo kom je altijd een beetje dichter bij "constante waarden". Als je natuurlijk van mout verandert etc zullen de cijfers misschien ook weer iets anders zijn. Maar als je een paar keer hetzelfde bier brouwt, kan je dat door je gemeten waarden in je batch terug te koppelen, wel verfijnen.

Amai, daar kan ik zeker wat mee. You just saved the day.... of het bier in dit geval :-)

504 gram is ongeveer evenveel dan brewfather aan extra pilsmout erbij gekapt zou hebben nadat ik mijn miaschrendement had bijgesteld.

Ik neem aan dat ik 504 grammen moutextract in kokend water kap om het te steriliseren?

Maar niet teveel water want dan voeg ik teveel volume aan het wort toe?

kan ik dat na aan week hoofdvergisting nog bij het wort kappen? Ik denk het wel aangezien de gist nog aanwezig is?

Dankjewel Steinie

Als je alles goed aanpast aan wat je werkelijk meet, dan ga je na een aantal brouwsels heel goed uitkomen. Vaak is het niet meteen goed, dat is ook niet erg want het wordt toch bier. Het is alleen lastig als je een recept herhaalt.

Voorlopig iedere stap meten, SG en volume. Verder niet uitgaan van gepland volume spoelwater, maar spoelen tot je precies genoeg in je kookketel hebt voor de kook. Met de correcte boiloff kom je precies op het juiste volume uit.

Maar ook dan kan het vaak niet perfect hetzelfde zijn door variaties in je grondstoffen, iedere oogst is anders.

Dankjewel Mbroek. ik had idd moeten stoppen op 30 liter. Ik dacht dat het slim was om toch door te gaan en al mijn spoelwater te gebruiken van het recept. Nu weet ik wel dat ik mijn absorptie moet aanpassen natuurlijk :-)

Dankjewel Springerke. Ik ga idd de boil off aanpassen. Die stond veel te hoog. en ook de maish efficiëntie en de graan absorptie. Uiteindelijk moeten de cijfers ongeveer kloppen :-)

Maar klopt het dat als ik bijvoorbeeld morgen nog suiker toevoeg, ik mijn ABV omhoog kan halen?

Volgens brewfather moet het kunnen. Alleen weet ik niet of het in de praktijk zo werkt

Graanabsorptie zou ik niet te hoog zetten, 0.8 of 0.9 is standaard.

Je OG niet halen kan aan je systeem liggen (heb je een alles in 1?) of te grof geschroot of te weiing en niet lang genoeg gespoeld? 4 punten verschil valt me nog mee. Lang genoeg gespoeld zodat alle suikers in je wort zitten?

ABV? ABV = ((OG - FG) * 131.25 omdat je OG afwijkt dus ook je FG en dus je ABV ook.

Denk dat je eerder je hopgift had moeten aanpassen, daar is het wat te laat voor aangezien het in je cct zit.

Het wordt denk ik een bitterder bier.

Dankjewel voor de input Dude. Ik heb lang genoeg gespoeld. Al het berekende water erdoor gekapt. Misschien te grof geschroot. Volgende keer ga ik iets fijner schroten. En ik gebruik een grainfather met de brewfather app.

Kan ik mijn OG nog opvoeren met suiker tijdens de vergisting en zo ja, wanneer?

Ik heb berekend als ik mijn suiker opvoer naar 800 gram, dan zou mijn ABV naar 8,3 gaan

Nog een vraagje. die 1,066 ipv 1,075. is dat de Mash efficiency? Als ik de batch terugstuur voor een aangepast recept, past brewfather mijn brewhouse efficiency aan. Maar die kan lager of hoger zijn naargelang ik gemorst heb bijvoorbeeld of niet. Of als ik niet alle wort heb overgeheveld. Maar ik neem aan dat de bereikte OG iets zegt over de mashefficiency en niet over het brouwzaalrendement.

Ik heb vandaag een tweede brouw gedaan van mijn tripel recept.

Ik ben een aantal problemen of "uitdagingen tegengekomen.

Ik had mijn grainabsorption aangepast naar 1,1 ipv 0,8. Ik heb me netjes gehouden aan mijn hoeveelheden maishwater en spoelwater.

Gewoon om te zien wat ik uitkwam. Uiteindelijk blijft de mand met mout nog wat lekken in de emmer waar ik hem had ingezet.

Ik kwam 31 liter uit ipv 30 liter. m.a.w heeft dit te maken met de grain absorption? Dat deze misschien toch wat lager moet gezet worden?

vraag 2: Ik kwam niet aan mijn gravity na maischen. Die moest 1,058 zijn en ik had 1,054. Ook mijn gravity na koken was 1,066 ipv 1,074

Heeft dit te maken met mijn brewhouse efficiency? Ik denk het wel. Wat is trouwens het verschil tussen gravity na koken en Original gravity? Volgens mij zijn deze dezelfde.

Wat is de oorzak van dat ik mijn OG niet haal? Te grof geschroot?

Wanneer ik de nieuwe cijfers in mijn batch steek, kom ik op een ABV van 7,5 ipv 8,5. Dit natuurlijk als ik mijn final gravity haal.

Het wort zit nu in mijn CCT. Ik zou graag de ABV van 8,5 halen want anders kloppen mijn hopgiften niet meer. Kap ik gewoon suiker bij en hoeveel moet dat dan zijn? Ik besef dat ik gewoon meer suiker kan toevoegen om mijn OG op te schroeven, maar..... omdat er dan meer suiker in zit, zal mijn wort ook verder vergisten en met een lager FG komen. Dus alleen suiker bijvoegen om mijn OG op te voeren klopt volgens mij niet. Ik ga een hogere ABV krijgen als ik alleen maar dat doe.

Ik steek er een screenshot van mijn batch bij. 1 probleem heb ik al gevonden. Mijn boil-off stond op 11,3 percent. Dat is veel te hoog voor 70 minuten.

Ik heb diezelfde, een flesje voor gemaakt met een oud flesje van melkzuur en daarmee doseer ik suikersiroop in al mijn flesjes (en nadien nog eens voor bottelgist). Werkt mega nauwkeurig en heel makkelijk en is een stuk goedkoper als die carbonation drops.

Ik heb em besteld Walter. Die van Dude vond ik ook goed, maar die wilde niet besteld worden. bleef zeggen dat ik de missing information moest invullen. Misschien wilde die weten of ik vogel of kat was.... "confuse a cat" a la monty python.

Speaking of Monty Python. Dit is een van mijn favorieten. ik lig altijd plat. zelfs na 10 keer 😂

https://youtu.be/HrcbCW4y9Dw

Excel sheet gebruiken om de goede suiker en water verhouding te berekenen van onze vast posters (naam ff kwijt) en dan kan er niks mis gaan.

Ik had het volgende berekend. 21 liter zijn 63 flesjes van 33 cl. elk flesje krijgt 2ml van de spuit. dat is pakweg 130ml. maar op z'n kleine hoeveelheid durft al wel eens wat verdampen he. Ik ga eerst eens een test doen als ik nu 200 ml kook, hoeveel er dan van over blijft, want in mijn kookpotteke staat geen maatanduiding en als ik het het over kap in een maatbeker is het niet meer steriel.... tenzij ik het er aan 100 graden in kap. maar met 200 ml moet ik er geraken denk ik als ik dan 0,7 op 120ml doe, bereken ik hoeveel gist ik er in moet doen als ik bijvoorbeeld 170 ml over hou... dat is dan 0,875. zo hou ik de juiste verhouding. Niet dat 0.175 gram een verschil maakt voor de gist. het zullen die carbonation drops idd geweest zijn.

Ik heb diezelfde, een flesje voor gemaakt met een oud flesje van melkzuur en daarmee doseer ik suikersiroop in al mijn flesjes (en nadien nog eens voor bottelgist). Werkt mega nauwkeurig en heel makkelijk en is een stuk goedkoper als die carbonation drops.

Thanks, die ga ik zeker eens bekijken. Ondertussen kan ik natuurlijk alles overhevelen in een bottelvat bij mijn volgende brewsky. Ik vernam dat Nonkel Ali nogal op zich laat wachten soms.

Maar een spuit van den apotheker werkt ook hoor. Alleen moet je zien dat je genoeg gehydrateerde gist hebt.... al doende leert men zeker?

Dag Walter,

Ik heb de 27ste februari gebotteld. Dus 3 weken geleden. De druk in mijn fleskes stijgt ook niet meer. Ik blijf steken op 2,2 bar.

Ik denk wel dat mijn brouwgist serieus uitgegist was. 1 week op 20 graden, 2de week geleidelijk naar 24. 3de week op 24 constant. 4de week op 16 graden en dan nog 8 dagen koud gelagerd.

Er kwam geen bubbel meer uit :-)

Ok ja das waar, de suiker in mijn wort was ook op. Ik had een eind SG van 1,002.

Ik heb van die carbonation suikertjes in de fles gedaan. Misschien is dat ook iets te weinig?

Ik laat de flesjes nog een tijdje liggen. sowieso wil ik tot 6 weken wachten voor ik er weer ene open trek. Het gaat te snel. Ik heb er ook al een paar weggegeven...

Ja, de geur van de afwasmachine ken ik 👍👍 is inderdaad een bepaald "aroma" :-)

Dankjewel Koen.

Misschien is het het bier, misschien de dreft, maar ik wil toch alle plussen aan mijn kant hebben.

ik kan mijn bier niet goed beoordelen als ik niet weet of mijn glas proper is.

Maar, in alle eerlijkheid, ik mis een beetje Co2 en een beetje hopperigheid voor het hoge alcoholgehalte.

t is wel verdorie lekker !!

das een heel goeie vraag Walter. 0,8 gram op 23 liter. ik heb eerst water gekookt, laten afkoelen, de gist erbij. 15 min laten staan. geroerd met ontsmette lepel.

Probleem is dat er wat water weg was van het koken. Ik had uitgerekend dat ik met een spuit iedere keer 2ml van het spul in een flesje kon spuiten. Door dat er wat verdampt was, moest ik een fles of 10 met 1,5 ml inenten. Ik ga volgende keer iets meer gebruiken denk ik, en ook meer water. Een beetje lullig zoals ze zeggen als je geen gist meer over hebt maar wel flesjes.

PS: kan ook 1g geweest zijn. vergeten opschrijven... DOH!

Ok das duidelijk 👍

Ik denk dat ik iets meer bottelgist moet gebruiken (bier is afgekoeld naar 14 graden en had nog 2,2 bar. dat is iets te weinig denk ik. Verder, beginnen op de laagste vergistingstemperatuur van de gist.

Tarwevlokken of havervlokken dienen voor de volheid van smaak.

ik ga deze week nog eens brouwen denk ik :-)

Interessant artikel gevonden:

http://wittepaard.roodetoren.n…11-beer-mythbusters-tarwe

Als ik het goed begrijp kan Tarwe een positief effect hebben op de schuimkraag bij een gerstmout met een kolbach index van boven de 40.

Belangrijker zou de temperatuur van de vergisting zijn, niet te hoog om de aanmaak van hoge alcoholen tegen te gaan.

Ach ja, ik doe er misschien een beetje bij voor de smaak. De schuimkraag regel ik dan door op de laagste temperatuur van de gist te beginnen vergisten. En door de hop. In mijn recept heb ik een IBU van 32 en een BU/GU van 0.42