Berichten van Sander Decock

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hallo,

Ik heb onlangs een bier proberen te brouwen uit een boekje (brouwen voor dummy's) dat ik heb liggen.

Het is een recept voor sterk blond bier en vind je in bijlage.

sterk blond bier.pdf

Ik heb hem ondertussen al een 2 weken geleden ook gebotteld, maar in al mijn enthousiasme weet ik niet meer of ik de bottelsuiker er in heb gedaan of niet.

Kan dit kwaad? Heeft dit grote gevolgen?

Alvast bedankt voor jullie raad en snelle reacties!

Ik heb momenteel 2 ketels gekocht bij brouwland van 38 L. De ene gebruik ik om te maischen en de andere om te koken. Heb nog niet veel brouwsels gemaakt, maar hopelijk is dit voldoende om toch van start te kunnen gaan.

Hallo allemaal,

We hebben eens geprobeerd om amaretto zelf te maken. We 2 versies gemaakt maar we krijgen die typische smaak van amandelen er niet in.

Heeft er iemand tips of een goed recept dat we zelf eens kunnen uitproberen?

Alvast bedankt :beaming_face_with_smiling_eyes:

springerke

bedankt voor de heel duidelijke uitleg. Ik denk volgende week nog eens beginnen met brouwen. Het zou de 2e poging zijn dat ik met graan ga brouwen. Dus alles eerst zelf fijnmalen.

Ik zal zeker jouw raad in m'n achterhoofd meenemen.

brouwerwaldonk: Heeft het een grote invloed op jouw bier als je de lagering op een lager temperatuur doet qua smaak, kleur, ...?

Over het algemeen moet ik dus geduld uitoefenen. Dat zal een moeilijke worden :rolling_on_the_floor_laughing:

Beste brouwers,

Deze vraag zal waarschijnlijk al meermaals de langs gekomen zijn.

De 2e gisting is dit hetzelfde als lagering?

Ik weet dat ik bij de hoofdgisting een zo stabiel mogelijke temperatuur moet aanhouden (meestal is dit tussen de 18° en 20°).

Maar daar na heb ik al vaak gelezen dat er een 2e gisting of lagering is. Moet dit ook aan ongeveer kamertemperatuur of kan je hiermee wat experimenteren.

Zoals je lagering op een zo laag mogelijke temperatuur houden bijvoorbeeld 5°.

Alvast bedankt voor jullie inzicht!!

Welkom.

Hop gedroogd en in diepvries? Gewoon bewaren en ermee brouwen.

Jaja ik heb de hop 3 dagen laten drogen en dan vacuüm in zakjes gedaan en dan de vriezer in. Maar deze oogst was puur experimenteel. Ik had al hop besteld bij brouwland om te brouwen. Maar hier heb ik nog veel van over. En vind het jammer als de hop die ik zelf geoogst heb verloren gaat door te lang te laten liggen.

Hanske sorry ik wou eerst die vraag stellen maar ik zal me zeker me willen voorstellen.

Mijn naam is Sander 25 jaar en wonende in de luchthaven gemeente Zaventem.

Qua brouwen ben ik zeker een beginner. Ik heb al enkele pakketten gebrouwen met moutextract. Ik wil zeker ook proberen met graan te brouwen en een eigen recept te creëren.

Als je nog dingen wilt weten vraag maar gerust :beaming_face_with_smiling_eyes:

Hallo iedereen,

Dit is de eerste keer dat ik iets op dit forum post.

Ik heb een vraag in verband met hop. Ik heb zelf enkele plantjes in de tuin staan. Ik heb al 1 brouwpoging ondernomen maar dit is niet uitgedraaid zoals ik wilde.

Hierdoor heb ik nog veel hop over. Het zijn 2 Duitse soorten, Perle en Saphir. De hop is al volledig gedroogd en het steekt momenteel in de diepvries.

Maar ik weet niet wanneer ik kan of ga brouwen. Ik had dan het gedacht om het door te verkopen.

Dus hierbij vraag ik of ik via dit forum mijn hop kan of mag verkopen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groeten

Sander