Berichten van Slibber

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

ik zou graag rechtstreeks van mijn cct willen bottelen, maar kan de mini suikerklontjes die altijd werden aangeraden (Albert Heijn) niet meer vinden. Ik heb zowel in Belgische als Nederlandse winkels al gezocht, maar kon enkel grote (3g of meer) klontjes vinden...

nu kwam ik gisteren in de colruyt uit op de Boni individueel verpakte suikerklontjes (2x2g) en de Graindor indivueel verpakte klontjes (2x2,5g).

Heeft iemand al ervaring met deze te gebruiken voor bottelen? Geraken ze door de hals van de fles zonder wringen? En welke dosis werkt het beste?

alvast eeuwige dank :saint:

Enkel dreft gebruiken vind ik wat risky.

Meestal was ik mijn cct eerst uit met dreft, daarna uitspoelen en een pbw badje (tot boven de thermowell) met een sponsje en opnieuw spoelen, en net voor het vullen nog eens inspuiten met star san.

Leuk recept, ik heb ook nog wat ariana en kveik liggen, misschien dat ik iets gelijkaardigs probeer ^^

Wat is de reden eigenlijk dat je 2 pakjes kveik toevoegt? Ik dacht dat je die moest underpitchen, of krijg je zo een neutraler profiel?

Afgelopen weekend deze nog maar eens gebrouwen. Vorig jaar had ik de hop-hoeveelheden +- gevolgd volgens het BBP recept, maar vond dat het hoparoma te snel verdween.

Dit jaar dus wat hogere hopgiften, de waterchemie wat bekeken en enkele andere kleine aanpassingen :

Ook benieuwd naar de respons hier :) ik heb afgelopen weekend voor het eerst met mijn 20L BM gebrouwen en had een maisch rendement van 73% (sg 1049, patersbier recept met 88% pils, 10% donkere tarwemout en 2% biscuit). Uiteindelijk 3L wort/trub in de ketel gelaten.

Er zal nog wel ruimte voor verbetering zijn, ik kwam toch al BM rendementen van in de 80% tegen op andere fora

De BM zou nauwelijks (2x) gebruikt zijn en compleet zijn, maar ik ga het zeker uittesten en nog wat van de prijs proberen te onderhandelen - we zien wel. :)

Ik maak meestal 14-16L batches, meer dan 2 bakken brouwen is eigenlijk te veel voor eigen gebruik en voor de frequentie waaraan ik brouw en nieuwe recepten probeer

Het voordeel van het volume van een GF40 zou eerder de mogelijkheid van een no sparge methode zijn, wat ook weer sneller gaat en minder kuiswerk is.

Ik ga denk ik voor de BM gaan en daarmee eens testen of een all-in-1 ketel me genoeg ligt. Later verkopen met een klein (of geen) verlies en upgraden naar een nieuwer model of G40 kan dan nog altijd :)

Ik heb geen braumeister maar of de prijs en het apparaat nog goed is?

Hangt af van de intensiteit waarmee gebrouwen is. 8 jaar oud? Pomp? Warmtelement?

Zijn deze te vervangen mocht dit kapot gaan?

Geen idee hoe vaak die gebruikt is , ik ken de verkoper niet.

Normaal kunnen alle onderdelen wel gemakkelijk (zelf) vervangen worden, de pomp lijkt me het duurst op de controller na

ik heb de mogelijkheid een 2014 Braumeister 20L met isoleermantel te kopen voor 650€, waardoor ik weer twijfel tussen dit en een (nieuwe) GF G40 ;(

Maar over de BM dus :

- denken jullie dat 650 een goede prijs is?

- zijn er zwakke punten/slijtage onderdelen die ik kan checken bij de aankoop?

- dit model heeft een oude (v1) controller, kan ik die ook vervangen met de nieuwe controller (2021) moest de oude ooit stukgaan? en waar kan je die bestellen?

Ik heb ook naar de brewmonks enz gekeken, maar de G40 geeft toch een paar voordelen en verbeteringen die mij over de streep trekken voor een all-in-one, die die brewmonk/klarstein/… gewoon (nog) niet bieden.

Denk vb aan de controller, de moutkorf (zonder moutpijp of siliconen), de conische bodem met degelijke filter, cfc, ulwd verwarmingselement en de ruime keuze batchgrootte 10-40L en daardoor ook no sparge mogelijkheid.

Het zal wel een keer pijn doen in de portemonnee, maar dat valt wel mee als je vergelijkt met andere hobbies ;)

Ben vooral benieuwd of het bij normaal gebruik ook allemaal waargemaakt wordt en of er nog veel kinderziektes zijn

En Bram merci voor de tip! Ik had idd een topic gezien bij onze noorderburen, maar het forum werkt er nog altijd niet helaas

Is er misschien al iemand op dit forum die de G40 heeft en wat real-world ervaring kan delen?

Ik overweeg sterk deze ketel als upgrade van mijn huidige 38L BIAB set , de opties/verbeteringen en het batchvolume 10-40L klinken wel heel mooi

Toch maar geopend, SG gemeten (1005) en geproefd. Het zuur vind ik niet echt terug in de smaak, dus heb ik maar een deel gebotteld in stevige ciderflessen.

De rest (+-10L) heb ik overgeheveld naar een mandfles, 10 gram eiken chips en een bodempje Oude Boon Kriek marriage parfait erbij gedaan. Nu nog minstens een half jaartje geduld :)

Er blijft wel continue lichte activiteit in het waterslot, en het ruikt een beetje naar een vlaams roodbruin, nl een zoetere geur, waarschijnlijk van de rogge en caramouten, in combinatie met iets zuurs.

SG meten of proeven heb ik nog niet gedaan, het vat is niet meer open geweest sinds de eerste foto, om zuurstof (en azijnzuurvorming) te vermijden

Nog een vraagje:

De saison met “infectie” zit al ruim 7 weken op een secundair gistingsvat (14L royal bubbler).

Hieronder een foto van de gisttrub die in die weken nog is neergeslagen

Wat is wijsheid? Komende dagen overhevelen naar een mandfles, of op de gisttrub laten staan de komende maanden?

Ik ben geneigd over te hevelen voor de zekerheid, zodat er geen autolyse of andere minder aangename dingen gebeuren …

Merci allemaal!

Na wat opzoekwerk (oa Milk the funk wiki) vermoed ik inderdaad dat dit een Brett gaat zijn, hoewel er nog altijd een bacterie bij kan zitten. 30 IBU en een gasket en werkend waterslot , zou lacto en aceto toch redelijk moeten uitsluiten, en het gebrek aan een diacetylgeur komt ook niet overeen met pediococcus.

Ik ga het idd een tijdje laten staan en hopen dat er wat moois uit komt ^^ wordt vervolgd …

Vandaag was normaal botteldag, alles mooi klaargezet, flesjes uitgebreid gekuist en toen ik het gistvat opendeed … een pellicle!

Toegegeven, ik zal een beetje (te) lui zijn geweest bij het reinigen/ontsmetten van die batch, maar ik verdenk ergens ook de grote hoeveelheid fruitvliegjes op de brouwdag :/

De geur is in ieder geval heerlijk! Het was oorspronkelijk een herfstige amber saison met wat rogge, bramling X, en be-134. Een zuurtje gaat daar denk ik wel bij passen.

Hoe kan ik dit nu best verder aanpakken? Dicht laten onder waterslot, of toch af en toe wat verse lucht bij laten? En hoe lang kan ik dit best laten staan voor het bottelen (voor de smaakontwikkeling en om bommetjes te vermijden)?

Overigens is mijn plastic speidelvat nu ook gedregradeerd tot zuurbier vat vrees ik (en de recente batch Irish red ale die erin zit ook) ^^

Sfeerfoto’tje:

Ik heb de hopgiften aangepast en de fuggles ook vervangen door cascade. Zal vooral citrus en tropisch fruit worden qua aroma hoop ik :) dat harsige van waimea krijg ik niet zo, bij mij was het vorige keer vooral tropisch fruit

Ik ben idd wat gebonden aan een eenstapsmaisch door mijn systeem (1 brew kettle), maar vind dat ook wel prettig werken en volgens het KISS principe 😄

Hopsoorten twijfel ik wel nog over, zoals Steinie zegt is het misschien wel een “allegaartje”. Welke kan ik dan het best vervangen? Ik heb wel nog wat cascade liggen die ik in de plaats kan toevoegen.

1 pakje durf ik denk ik wel aan, het start SG is vrij laag en ik kom er voor mijn witbieren ook nog mee weg in die hoeveelheden. Maar het is ook de eerste keer dat ik Verdant IPA gist gebruik, dus we zullen zien 😅

En wat het maischen betreft: dat is door de standaard instellingen van brewfather. Ik maisch altijd eenstaps (biab) en voor 90 minuten zodat de omzetting volledig is :) ik dacht die stap op 70 graden te doen ipv 67 om wat meer restsuiker en body te hebben, heb wat schrik dat het anders een waterig bier wordt met zo’n laag ABV %

Voor mijn 20ste homebrew (wat gaat dat snel :o ) wil ik nog een laat-zomerbiertje brouwen. De keuze is gevallen op een session IPA. Als basis ga ik uit van een hoppige APA met een hoge (eenstaps)maisch temperatuur. Ik hoop dat mosaic en waimea mooi samengaan, beide zijn restjes die ik nog wil opwerken. De Fuggle is om wat meer “earthy & spicy” backbone te geven aan het bier.

Extra tips en suggesties zijn zeker welkom ^^

Session IPA

American Pale Ale

4.3% / 11.7 °P

All Grain

BIAB Sebas SS

61.4% efficiency

Batch Volume: 18 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 28.51 L

Total Water: 28.51 L

Boil Volume: 26.42 L

Pre-Boil Gravity: 1.041

Vitals

Original Gravity: 1.047

Final Gravity: 1.014

IBU (Tinseth): 39

BU/GU: 0.84

Color: 11.8 EBC

Mash

Temperature — 70 °C30 min

Malts (4.5 kg)

3.6 kg (80%) — Viking Malt Pale Ale 2-Row — Grain — 6 EBC

500 g (11.1%) — Viking Malt Munich Light — Grain — 16 EBC

400 g (8.9%) — Weyermann Carahell — Grain — 25.5 EBC

Hops (174 g)

20 g (21 IBU) — Challenger (Whole) 9% — Boil60 min

30 g (3 IBU) — Fuggle 3.9% — Boil5 min

25 g (10 IBU) — Waimea 15.5% — Boil5 min

20 g (6 IBU) — Mosaic 12% — Boil5 min

40 g — Waimea 15.5% — Dry Hop5 days

39 g — Mosaic 12% — Dry Hop5 days

Miscs

4 g — Irish Moss — Boil10 min

Yeast

1 pkg — Lallemand (LalBrew) Verdant IPA 77%

Nog een paar dagen gewacht, het SG met de hydrometer blijft op 1005. Het zal zijn eindpunt bereikt hebben.

Ook eens gekontroleerd met een refraktometer, deze geeft SG 1027 /Brix 7.

Als je hydrometer 1005 aangeeft ben je er toch?:thinking_face:

7 brix met de refracto geeft volgens brewfather 1010 na correctie , denk dat je die dus goed had berekend vorige keer

Als het SG stabiel blijft kan je m.i. wel gaan lageren en bottelen, de gist zal waarschijnlijk niet meer dieper gaan.

Afhevelen naar een passende gistfles met beetje suiker erbij en nog minstens een weekje laten staan op evt iets hogere temperatuur zou mijn aanpak zijn. Tot je op een stabiel SG uitkomt, daarna al dan niet cold crashen.

Qua oxidatie niet teveel zorgen maken, probeer vooral bij het hevelen het bier niet teveel te laten kletteren. De suiker zal snel genoeg omgezet worden tot een nieuw CO2 dekentje :)

Trouwens, mijn (enige) blikbrouwsel , de RIS van brewferm, kwam ook 2 SG punten te hoog uit , niet blindstaren op die handleiding dus

Voorlopig werk ik nog met een koudwater-/ijsbad om het wort af te koelen, maar ik wil tegen de volgende sessie een dompelkoeler gaan kopen.

Nu breek ik mijn hoofd al een tijdje hoe ik de warme kant moet aansluiten waar het water uit de spiraal vloeit, vooral omdat veel dompelkoelers een gardena aansluiting hebben aan beide kanten (al dan niet vastgelast zoals bij brewferm). Voor zover ik terugvind, zijn tuinslangen en plastic gardenakoppelingen niet bestand tegen water van >60 graden..

Hoe pakken jullie dit aan met jullie dompelkoeler?

Misschien aan de shop bevestiging vragen (per mail) of het mogelijk is om hiermee bv een vloeistof 90min op 65°C te houden ? dan heb je iets in handen moest dit niet het geval zijn.

Een graadje dalen op 90min zou nog geen ramp zijn, mijn kookketel verliest er gemakkelijk >4°C op 90min ondanks alle dekens etc, en ik merk aan de laatste biertjes wel dat ze wat body missen

In ieder geval goed nieuws ivm de webshop, binnenkort misschien maar eens uitproberen :grinning_face_with_smiling_eyes:

In de eeuwige zoektocht naar extra brouwmateriaal kwam ik op dit uit: een thermoport (nog nooit van gehoord).

https://www.hobbybrouwshop.nl/thermoport40liter

Het lijkt een dubbelwandige rvs pan te zijn, en heeft veel weg van de SS mash tun met wat minder toeters en bellen. In feite dus niet veel meer dan een koelbox uit rvs, maar wat extra bling mag wel in de brouwkamer :nerd_face: en zou serieus kunnen helpen mijn temperatuur beter vast te houden tijdens de eenstapsmaisch

Iemand op dit forum die ervaring heeft ermee? En hoe betrouwbaar zou die webshop zelf zijn?

Deze zaterdag ook eens uitgeprobeerd: een 16-tal liter session pale ale met amarillo (SG 1043) en één pakje voss. Pitchen bij 35 en vergistingstemperatuur op 30 ingesteld. Na 2u was het al hard aan het bubbelen en na 24u al zo goed als klaar :exploding_head: ben benieuwd naar het eindresultaat

Wil je enkel je wort (bostel) op het einde in de zak gieten en daarover dan spoelen, of wil je BIAB gaan brouwen en de volledige maisch in de zak uitvoeren?

De “regel” is dat je BIAB zak net iets groter is in diameter en lengte dan je kookketel, zodat je het uiteinde nog een paar cm over de randen van de ketel kan rollen.

Ik raad aan een zak met fijne maaswijdte te nemen, vb 200 micron, anders ga je veel klein gruis van je bostel erdoor laten (been there, done that...)

Daarnet de temperatuur toch maar terug gaan verhogen :thinking_face:

Voor het bottelen heb ik niet zo’n haast, minimum 4 weken was sowieso al het plan, misschien dat ik zelfs wat langer wacht. Tussentijds meet ik het SG eigenlijk nooit, enkel als het gistvat ook voor een andere reden open gaat (dry-hop, hevelen of bottelen).

Ik heb het schema gevolgd en een tweetal weken op 28 graden laten vergisten. Na 1 week was het sg gecorrigeerd 1003 en vandaag opnieuw 1003.

De vorige keer dat ik Belle gebruikte , eindigde die inderdaad op 1000 en ben ik niet boven de 22 graden uitgekomen, dus daarmee dat ik nog 1 a 1,5 weekje dacht te laten “rusten” op 21 voor het lageren of cold crashen.

Geen idee of er hier nog fans zijn van de Delta IPA van Brussels Beer Project, maar ik ben er in ieder geval zot op :grinning_face_with_smiling_eyes:

Daarom ook maar eens een poging gedaan het zelf te maken, zeker omdat het recept tot voor kort online stond.

Voor de liefhebbers:

De smaragd hop had ik niet op voorraad (lees: wou ik niet kopen voor maar een kleine hoeveelheid in 1 recept), dus maar 1:1 vervangen door mosaic. Het recept heb ik nog wat geschaald naar mijn 8L biab, maar verder toch zo goed mogelijk proberen te volgen.

Vandaag de heveling na 14 dagen gedaan, na 3,5 dagen dry hop. Wat een heerlijke geur, het komt echt goed in de buurt van het origineel. Nu dacht ik nog een weekje nagisting op 21°C te doen omdat de Belle Saison stilletjes blijft doorbubbelen, en daarna lageren bij 15 of misschien zelfs in de frigo om wat te klaren/stabiliseren. Suggesties zijn altijd welkom :winking_face: in ieder geval ben ik al blij met het voorlopige resultaat, dus het recept is bij deze wel een aanrader (hoop ik)

Merci om mee te denken, Walter!

Vandaag eens een test run gedaan met mijn “oude” brew bag, die past er mits wat wringen toch nog nét rond. Ik ga denk ik voorlopig die set up houden en wat verder sparen, misschien wel voor die ss mash tun :smiling_face_with_halo:

No sparge zat ik ook al aan te denken, nu ik eindelijk wat meer ruimte in de ketel heb. Vandaag meteen uitgetest en het is goed bevallen, en toch nog een rendement van +-69% mee gehaald, ondanks wat geknoei met de maischtemperatuur :grinning_face_with_sweat: nu hopen op een lekkere Lager

Vorige week heb ik me een ss brewtech kettle (38L) aangeschaft en mijn 19-23L Biab zak van mijn oude setup is net te klein in diameter helaas. Tijd dus voor iets nieuw (again) :grinning_face_with_sweat:

Omdat een ss mash tun misschien iets teveel van het goede is, twijfel ik voorlopig tussen een Koelbox maischton (vb 56L versie bij BL, maar liefst iets kleiner) of een ss valse bodem in de kettle zelf. In het laatste geval zou ik het wort dan moeten opvangen in een emmer tijdens het spoelen, en teruggieten nadat ik de ketel leeggeschept heb en de valse bodem heb gewisseld voor de trub dam. Wel is er (denk ik) minder kuiswerk dan de koelbox-methode en vraagt het vooral minder ruimte.

Beide methodes hebben dus wel een paar voor en nadelen. Ik wou graag eens horen of er anderen misschien ervaring hebben met het maischen en brouwen in één ketel, en of er misschien suggesties / ideeën zijn waar ik nog niet opgekomen ben, dus shoot! :winking_face: