Welkom op het forum 
Ik wil aan die lijst ook nog https://www.brewersfriend.com/ toevoegen en als ik me niet vergis heeft forumlid geertt zelf een programma gemaakt?
In het programma BierManager zit inderdaad ook functionaliteit om waterbehandeling door te rekenen.
Geert Theunissen Ceramics
Als je met waterbehandeling aan de slag wilt dan raad ik je aan om je ook in de achterliggende theorie te verdiepen. B.v. in het boek 'How to brew' van John Palmer wordt dit uitstekend uitgelegd.
Hier staat daarvan een gratis versie:
Welcome to How to Brew - How to Brew
Maar in de nieuwere vierde druk wordt het (in mijn beleving in ieder geval) nog beter en duidelijker uitgelegd dan in de gratis versie:
(Ook op andere sites is hierover veel te vinden, google op 'brewing water treatment' o.i.d., en je vindt voor weken leesvoer
)
Ik vergelijk het wel eens met boekhouden: je kunt nog zo'n mooi boekhoudprogramma hebben, als je niks van boekhouden weet dan kun je daarmee nog steeds niet de boekhouding van een bedrijf doen. Maar als je wel kennis van boekhouden hebt, dan kan zo'n programma je goed helpen om die administratie veel sneller en beter te doen.
Zo is het ook met waterbehandeling: als je begrijpt hoe dat werkt dan helpt zo'n programma je om de (best ingewikkelde) berekeningen snel en eenvoudig uit te voeren. Maar begrijp je niet hoe het werkt, dan zit je naar een hoop nietszeggende cijfertjes te kijken, en dan weet ik niet of je bier er uiteindelijk beter van wordt.