Berichten van geertt

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik ben benieuwd of je dat over twee maanden ook nog vindt.

Van BE-256 vind ik dat het resultaat in het begin altijd wat tegenvalt, maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat zo'n tripel na een maand of twee in de kelder alsnog verrassend goed op smaak komt.

Maar met Lalbrew Abbaye heb ik geen ervaring, dus het kan ook maar zo zijn dat die over twee maanden nog steeds beter is. Ik ben benieuwd!

Trouwens... raar feit. Ik heb gewoon eens water met suiker gekookt (25L) en daar M31 in gedaan. Traag dat dat gaat! Veel trager dan met wort. Dus het is niet alleen maar de suikers en de gist die voor vergisting zorgen. Het soort suiker is ook van belang lijkt mij

Lang geleden toen ik nog een andere hobby had :saint: voegden we altijd wat fijngemalen doperwten toe aan het suikerwater, als voeding voor de gist.

(Precieze hoeveelheden weet ik niet meer, is lang geleden.)

Gist met alleen puur suikerwater werkt inderdaad niet, zoals hierboven al door enkelen uitgelegd.

...... Maisch je langer op pakweg 72 graden (alfa-amylase) dan zal je meer van deze complexere suikers aanmaken en kan je dus iets hoger eindigen in SG. Voor een gist als de M31 die al je suikers omzet maakt je maischschema dus minder uit. 😉

Een kleine aanvulling hierop: het is daarbij wel van belang dat je dat combineert met kort maischen bij 62-65 graden. Anders wordt door de beta amylase al een groot deel van het zetmeel omgezet in eenvoudige suikers, en blijft er voor de alfa amylase maar weinig meer over.

Het gaat dus vooral om de verhouding van de tijdsduur bij 62-65 graden en bij 72 graden.

Mooi dat het ook goed werkt onder VMWare.

Het probleem met het crashen als je de installatie verwijdert ga ik naar kijken.

Dank voor het laten weten daarvan!

Ik heb hier toch wel meer vertrouwen in mijn hydrometer dan mijn refractometers! Ik gebruik nu enkel een (digitale) refractometer tijdens het brouwen maar voor dat mijn wort in het gistvat gaat meet ik dit steeds met een hydrometer omdat ik overtuigd ben dat deze dichter bij de realiteit zit en ook deze dichter aanleunt bij de berekening van mijn brouwsoftware. Maar ik heb geen geijkte apparatuur in de buurt om dit te bevestigen.

Dat zie ik ook zo.

Een hydrometer meet rechtstreeks het soortelijk gewicht, en dat is wat je wilt weten. Natuurlijk is er verschil tussen de kleine goedkope hydrometers en de grotere, die nauwkeuriger zijn. Nadeel is dat je voor die grotere hydrometers ook meer wort nodig hebt, en ik heb het er nooit zo op begrepen om dat wort na het meten weer terug in het gistvat te doen.

Een refractometer meet de brekingsindex van het licht, en vervolgens wordt daar het SG uit afgeleid. Maar die brekingsindex wordt door meer beïnvloed dan enkel het SG. Zo is er als je met de refractometer meet bijvoorbeeld verschil of het wort troebel is of niet. Dus je moet het wort eigenlijk al filteren voordat je meet. Wie doet dat, en hoe goed filter je dan?

Van de andere kant: hoe belangrijk is het om het SG zeer nauwwkeurig te kunnen meten. Het maakt mij niet zoveel uit om te weten of dat biertje nu 6,5 of 6,7 % alcohol heeft. (Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat het SG niet meer daalt op het moment dat je gaat bottelen.)

Met de bètaversies, die zijn bedoeld om te testen, is het zo dat er een andere database is, en je die gegevens dus niet over kunt zetten van de bèta 1 naar bèta 2.

Maar als er straks een 'definitieve' versie 1.0 komt, dan zal elke volgende versie, indien de database structuur veranderd wordt, de gegevens uit de oude database kunnen overnemen. Omdat de bèta versies voor testen bedoeld zijn, heb ik dat daarvoor niet gebouwd.

p.s. wel kun je recepten uit bèta 1 exporteren in bierXML formaat, en dan in bèta 2 importeren.

Inmiddels heb ik de tweede bèta versie op de website geplaatst. In de eerste post van dit draadje staat waar die gedownload kan worden. Voor degenen die belangstelling hebben om deze te proberen c.q. te testen: ik zou zeggen ga je gang.
    Op de website is ook een document 'release notes' te downloaden. Daarin staat wat er allemaal is aangepast. In het kort: veel van de hier aangedragen verbeteringen heb ik doorgevoerd!

Mijn bedoeling is om na deze tweede bèta versie een 'echte' versie te maken en online te zetten.

Zoals ik ook al in de openingspost gezegd heb: het programma is gratis te gebruiken, en dat blijft ook zo.

Ik heb enkel gist opgekweekt uit de bekende 33 cl flesjes Chouffe. Als ze zowel bottelgist als gewone gist bevatten, dan zou dat kunnen verklaren dat je toch de typische Chouffe smaak krijgt als je uit zo'n flesje opkweekt.

Over die andere flessen Chouffe kan ik niks zeggen, daar heb ik geen ervaring mee.

Toch een paar opmerkingen over die powerpoint, want er staan wat dingen in die niet (meer?) kloppen. De PP is ook van 2012, ruim 10 jaar oud, dus zo vreemd is het niet dat er in tussentijd dingen zijn veranderd.

B.v. de Koninck wordt genoemd, daar zit geen levende gist in de flesjes

La Chouffe wordt ook genoemd: de gist die daar in zit geeft een onmiskenbare Chouffe smaak, en is geen bottelgist.

Ik wil vast en zeker de bitterheid, en voor mij persoonlijk mag het nog iets meer zijn, maar je hebt ook van die echt "wrange" bitterheid, en ik dacht dat dat eventueel kwam door te vroege hopgiften, maar blijkbaar niet dus

Of bitterheid als 'wrang' wordt geproefd, hangt ook af van de watersamenstelling., m.n. de verhouding chloride / sulfaat in het water.

sulfaat => accentueert bitterheid en hop karakter, geeft droger mondgevoel

chloride => accentueert zoetheid en moutigheid

Breinscheet : stel dat ik een deeltje van de starter opzij hou (pak 5 cl) en deze in een bierflesje doe met wat wort. Ik laat het uitgisten en doe er dan een gram suiker bij en een kroonkurk erop. Dit zet ik zo in de koelkast. Volgens mij zit die gist dan mooi verpakt en makkelijk bij te houden voor langere tijd, niet? En als ik hem dan nodig heb, doe ik het flesje bij vers wort en kan ik er een starter van maken.

Dat gaat prima. Eigenlijk is dat ongeveer hetzelfde als een flesje bier bewaren om later weer een giststarter te maken. Dat gaat ook. Ik weet niet hoe lang dat werkt, maar ik denk dat je de meeste gisten zo toch zeker een jaar kunt bewaren, mits geen bottelgist toegevoegd uiteraard. (Als je met bottelgist werkt dan zou je dat voor dit doel eventueel bij enkele flesjes achterwege kunnen laten.)

Ik vraag me alleen af hoe ik de interessante gisten kan bewaren om er later eens mee te brouwen :/

Ik bewaar die gist nooit.

B.v. met la Chouffe, La Trappe en Westmalle gist heb ik verschillende keren gebrouwen. Als ik gist nodig heb, dan koop ik gewoon een flesje van het betreffende bier, en kweek de gist op. Dat is minder werk dan de gist invriezen met glycerol o.i.d., en een Choufje drinken is voor mij ook geen straf ;) Je hebt ook minder kans dat er een besmetting in sluipt, omdat je veel minder handelingen met gist hebt uitgevoerd. (Iedere extra handeling met gist is mijn ogen een extra risico op besmetting...)

Verder heb ik ook meer vertrouwen in de levensvatbaarheid van gist uit een relatief vers flesje bier uit de supermarkt, dan in zo'n buisje met glycerol wat misschien meer dan een jaar in de vriezer heeft gezeten.

Verder nog een opmerking: op het NL forum staat een hele lijst van welke gisten opkweekbaar zouden zijn. Maar in hoeverre die lijst (nog) klopt weet ik niet. :face_with_rolling_eyes:

Welkom op het forum :thumbup:

Ik wil aan die lijst ook nog https://www.brewersfriend.com/ toevoegen en als ik me niet vergis heeft forumlid geertt zelf een programma gemaakt?

In het programma BierManager zit inderdaad ook functionaliteit om waterbehandeling door te rekenen.

Geert Theunissen Ceramics

Als je met waterbehandeling aan de slag wilt dan raad ik je aan om je ook in de achterliggende theorie te verdiepen. B.v. in het boek 'How to brew' van John Palmer wordt dit uitstekend uitgelegd.

Hier staat daarvan een gratis versie:

Welcome to How to Brew - How to Brew

Maar in de nieuwere vierde druk wordt het (in mijn beleving in ieder geval) nog beter en duidelijker uitgelegd dan in de gratis versie:

How To Brew, John J Palmer | 9781938469350 | Boeken | bol.com
    How To Brew (Paperback). Fully revised and updated, this is the definitive guide to making quality beers at home. Whether you want simple, sure-fire...
    www.bol.com

(Ook op andere sites is hierover veel te vinden, google op 'brewing water treatment' o.i.d., en je vindt voor weken leesvoer :/)

Ik vergelijk het wel eens met boekhouden: je kunt nog zo'n mooi boekhoudprogramma hebben, als je niks van boekhouden weet dan kun je daarmee nog steeds niet de boekhouding van een bedrijf doen. Maar als je wel kennis van boekhouden hebt, dan kan zo'n programma je goed helpen om die administratie veel sneller en beter te doen.

Zo is het ook met waterbehandeling: als je begrijpt hoe dat werkt dan helpt zo'n programma je om de (best ingewikkelde) berekeningen snel en eenvoudig uit te voeren. Maar begrijp je niet hoe het werkt, dan zit je naar een hoop nietszeggende cijfertjes te kijken, en dan weet ik niet of je bier er uiteindelijk beter van wordt.

Ik denk dat je op twee systemen uitkomt:

- een systeem om je recepten en brouwsels te administreren

- een systeem voor de rest: voorraden grondstoffen en producten, en financiën etc.

Ik weet niet hoe groot- of kleinschalig je zit te denken, maar voor een brouwerij van enige omvang denk ik dat je er goed aan doet ook een financieel administrateur te zoeken om je te helpen en adviseren, of je moet zelf goed onderlegd zijn op financieel-administratief gebied.

je kunt gist natuurlijk ook gewoon in een flesje bier bewaren.

Zo goed als je gist kunt opkweken uit een flesje La Chouffe of Westmalle, kun je dat ook uit een flesje eigenbrouw. Mits je geen aparte bottelgist hebt gebruikt natuurlijk. Wellicht blijft het niet zo lang goed als ingevroren met glycerine, maar toch zeker wel een half jaar.

Overigens is invriezen met glycerine ook geen rocket science. Dit gaat heel handig met spuitjes van 10 milliliter. Voor een derde vol zuigen met glycerine, daarna verder vol zuigen met gist. Dan het uiteinde in een gasvlam heet stoken en met een tang dichtknijpen. Even schudden en dan de diepvries in. Belangrijk is dat je super hygienisch werkt.

Even een kleine update van mijn kant, anders denken jullie misschien 'gebeurt er nog wat?'.

Ik heb de meeste punten die hier genoemd zijn inmiddels opgelost / aangepast.

Momenteel ben ik bezig om standaard maischschema's in te bouwen, dat is uiteraard wat meer werk. Zodra dit klaar is ga ik zelf de aanpassingen doortesten en daarna maak ik een nieuwe beta versie.

Het rekening houden met de hop utilisation op hoogte ga ik nu nog niet inbouwen, maar ik wil wel gaan uitzoeken hoe dat precies zit (o.a. de links die Serge gaf eens goed doornemen). Aangezien verschillende brouwprogramma's die dit wel ondersteunen tot nogal verschillende resultaten komen wil ik e.e.a. eerst eens rustig uitzoeken. Ik denk als je eenmaal de juiste formules hebt dat het niet zoveel werk is om in te bouwen.

Tripel en kruiden, het zal wel altijd een discussiepunt blijven. Kwestie van smaak.

Zelf drink ik liever een Westmalle dan een Karmeliet. Maar ik zou zeggen probeer het gewoon en ontdek wat voor jou het beste resultaat geeft.

Tijd om dat xml verhaal eens op de schop te gooien ;)

De data van Bier Manager zit in een SQLite database, gewoon een single user relationele database, met SQL benaderbaar. Het Bier XML formaat is mooi voor import/export, maar om als database te gebruiken is in mijn ogen inderdaad achterhaald. (Maar, als je een Word of Excel file unzipt, dan krijg je ook een setje XML files...)

In de tijd dat Adrie Otte BrouwHulp ontwikkelde bestond SQLite dacht ik nog niet.

Al met al hebben jullie er al aardig wat foutjes uit gehaald, en punten voor verbetering aangedragen. :thumbup:

Een flink deel ervan heb ik al opgelost. Een paar punten zijn wat meer werk. Zodra ik alle punten heb afgehandeld zal ik een nieuwe beta versie op de site zetten, dat meld ik dan ook hier.

Misschien doe ik wat fout maar ik kan de temperatuur bij vlamuit niet aanpassen en de IBU bijdrage blijft nul. Dis bij recept en brouwsel. Ik heb bij instellingen wel biermanager gekozen. Maar morgen probeer ik het nog een keer, dan met de handleiding er bij.

Maar voor de rest werkt het prima :thumbup:. Alleen ben ik als BF gebruiker niet meer gewent aan “opslaan” na wijzigingen 8).

Ik heb even gekeken, je hebt gelijk. Bij 'Whirlpool' werkt dat wel, maar bij vlamuit niet.

Ik zal dat aanpassen zodat hij bij vlamuit dezelfde berekening meeneemt als bij whirlpool.

Het standaard BeerXML formaat rammelt aan alle kanten, zachtjes uitgedrukt. En daar maakt BF maar ook BH gebruik van om er een eigen twist aan te geven, allemaal binen de rammelende specs.

Klopt, voor zover ik het overzie, helemaal wat je zegt. Ik ben bij de import uitgegaan van de 'Beer XML' definitie zoals die ooit gedefinieerd is door een of andere instantie. Vervolgens ben ik de bestanden van BrouwHulp gaan bestuderen en kwam er achter dat Adrie (BrouwHulp) inderdaad dingen heeft toegevoegd die niet in de standaard Beer XML definitie zitten.

Maar nu loop ik er dus tegenaan dat de ontwikkelaar van BF er ook weer wat dingen aan heeft toegevoegd, en ik denk dat daar wat tussen zit wat problemen veroorzaakt. (Ik had gisteren snel even gekeken in die twee bestanden, en zag al direct wat velden die ik niet herkende.) Ik moet er van het weekend eens goed voor gaan zitten en met de debugger erbij zo'n recept importeren en zien wat er precies fout gaat.