Berichten van geertt

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Nee, inderdaad. Bottelsuiker weet ik niet meer exact, maar zal Rond de 7 g/L zijn.

Tripel mag wel wat meer dan 7 g/l bottelsuiker hebben. Ik doe de laatste tijd 9 g/l.

Wel zorgen dat je zeker weet dat hij echt goed is uitgegist voordat je gaat bottelen. Anders wordt het teveel van het goede.

Vroeger deed ik dit ook enkel maar bij het overhevelen (na een week of zo) maar nu met de ispindel kan ik dit al vanaf dag 1 volgen en het valt mij gewoon op dat deze gist het veel langzamer doet dan alle andere gisten die ik tot nu toe al heb gebruikt.

De meeste gisten produceren in het begin tot 600 bubbels/min (de M31 zelfs tot 1065) en aan 20 per minuut beginnen ze meestal aan de laatste puntjes.

Ik had ook gelezen in een review van de M41 dat dit een beest zou zijn dus vandaar dat ik er andere verwachtingen van heb. Maar vandaag is deze nog steeds puntjes aan het afbijten (nu 1.020) met nog steeds 20 bubbels/min. :thumbs_up:

De M41 is misschien wel een beest maar dan een trage :turtle: :grinning_squinting_face:

Ik heb eens een vergelijkend proefje gedaan met T58, M41 en M47.

Elke dag SG's gemeten en in grafiekjes gezet.

De M41 vergistte het langzaamste, maar ging ook het langste door en haalde uiteindelijk de hoogste SVG. Dat lijkt dus overeen te komen met wat jij nu ziet.

Wat ik uit het boek van Lars Garshol opmaak kun je eigenlijk niet goed in algemene zin over Kveik spreken. Het zijn allerlei verschillende gisten met elk hun specifieke eigenschappen die ze daar in Scandinavie onder de noemer Kveik op één hoop gooien.

'I started using "kveik" to mean all kinds of traditional farmhouse
    yeast that has never been purified into a single strain, basically
    because I felt a word for that was needed.
    '

(https://www.garshol.priv.no/blog/380.html)

Overzicht van soorten Kveik:

https://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html

Ik heb ook wel eens een Speciale Belge / Belgian Pale ale met M47 gebrouwen.

Het was best een lekker biertje geworden, maar niet de smaak die je bij een Speciale Belge verwacht. Te fruitig en fenolisch. Ik vind het meer (zoals de naam ook suggereert) een gist voor b.v. Belgisch Blond, dubbel, en misschien een niet te zware tripel (niet te zwaar ivm beperkte alcohol tolerantie).

Voor mijn laatste Speciale Belges heb ik S33 gebruikt. Die vind ik beter bij de stijl passen.

MJ 36 ken ik niet, geen ervaring mee.

Mooi recept.

Drie zakjes gist lijkt me niet nodig. Ik gebruik voor 18 liter tripel van 1.080 één zakje van 11 gram (BE-256), en dat gaat goed. Voor 25 liter zou ik twee zakjes nemen.

Het schijnt dat teveel gist ook nadelig is, maar het fijne weet ik daar niet van.

brouwerwaldonk heeft gelijk wat het vermenigvuldigen van SG met °Pt betreft. Ik heb me daar ook al een paar keer op vergist : °Pt is een gewichtspercentage , dus je aantal liter moet je inderdaad eerst vermenigvuldigen met je SG, om je werkelijk gewicht te bekomen. Wat die definitie van BZR betreft : misschien moeten we eens een conventie maken die het onderscheid maakt tussen rendement t.o.v. storting en rendement t.o.v. theoretisch extraheerbaar zetmeel ?

Inderdaad, brouwerwaldonk heeft gelijk. Ik was uitgegaan van volume procent voor Plato, maar dat is inderdaad niet correct, en dat corrigeer je door met het SG te vermenigvuldigen.

Neemt niet weg dat als je met BrouwHulp werkt, je ook (mits alles goed ingevuld) vrijwel perfect je volume en SG van te voren kunt berekenen.

Ik sluit me helemaal aan bij wat hierboven al is gezegd, zeker wat betreft de special B. Die smaak hoort echt niet in een tripel.

Verder zou ik geen candi sugar gebruiken, maar gewone kristalsuiker uit de supermarkt, zoals je ook in de koffie doet.

Een vraag, puur uit interesse: waarom brouw je met regenwater?

Lowie, met deze formule kan je zelf het brouwzaalrendement berekenen.

Bekomen °Pt X Bekomen SG X bekomen L wort / kg mout

Om de graden Plato te kennen heb je de tabel SG omzetten naar °Pt nodig

100% correct

Ik denk dat je bedoelt: Bekomen °Pt X bekomen L wort / kg mout?

Dat is wat ik zou noemen het 'conventioneel brouwzaalrendement'.

Maar dat is niet de methode die BrouwHulp gebruikt. Brouwhulp berekent eerst de hoeveelheid extraheerbaar zetmeel in de mout, en deelt het 'conventioneel brouwzaalrendement' door dat percentage. Uitgaande van (ongeveer) 80% extraheerbaar zetmeel kom je dan op:

(°Pt X bekomen L wort / kg) / 80.

Het is een beetje verwarrend dat er verschillende definities van het brouwzaalrendement in omloopt zijn.

Er zit een kringverwijzing in dat excel- file. Hierdoor werkt het niet altijd.

Dat steekt men er dikwijls in zodat je het niet degelijk kan gebruiken.

Ik heb ook met die Brunwater spreadsheet zitten 'vechten'. Er komen soms resultaten uit waarvan ik denk 'dat kan niet kloppen'. Op een gegeven moment heb ik het maar aan de kant gegooid.

Ik vind de spreadsheet EZwater veel eenvoudiger te begrijpen. De berekeningen die ik daarmee doe komen ook overeen met de theorie zoals beschreven in het boek 'Water' van John Palmer.

Voor de software die ik aan het bouwen ben gebruik ik ook grotendeels de formules zoals in EZwater gebruikt. Ook een voordeel van EZwater is dat deze niet beveiligd is, dus je kunt als je een beetje handig met Excel bent gewoon zien hoe de berekeningen worden gedaan.

Interessant, ik dacht dat die processen zodanig op punt staan, maar dus niet ? ...

Gerst is een natuurproduct, en mout dus ook. Door ander klimaat, ander jaar, andere grond waarop het geteeld is, ander ras, etc zal elke batch sowieso een beetje anders zijn. Dat lijkt me eigenlijk onvermijdelijk.

En dat nog afgezien van hoe goed of hoe slecht de mouterij haar processen op orde heeft.

Maar het is natuurlijk ook niet uit te sluiten dat er bij het herverpakken een foutje is gemaakt.....

Dat is bij deze dan te laat haha :D ... Ze zitten net op fles en warmen nu op in de klimaatkast ;-) .
    Alles was wel mooi helder dus daar moest ik niet voor wachten. De smaak stabiliseert hopelijk nog wel in het flesje. Is toch niet om onmiddellijk te drinken ;-) .

Ook in de fles rijpt het bier verder. Maar je moet natuurlijk nooit bottelen voordat het bier goed is uitgegist.

Ik gebruik nooit bottelgist. Na het bottelen zet ik de flesjes voor een goede week in de klimaatkast bij 24 graden, en dan zit er CO2 op.

Wat volgens mij belangrijk is, is dat je niet te lang en/of te koud lagert. Want dan zit er niet meer voldoende gist in het bier, en moet je dus inderdaad bottelgist toevoegen.

Denk dat het een merknaam is. Special B is ook zon benaming.

Lastiger is (vind ik) om een alternatief te vinden in Brewfather bv. Opzoeken ebc en de rest noteren en dan vergelijke

In BrewFather kun je ook je eigen mouten, gisten etc invoeren als ze er nog niet in staan. De benodigde gegevens kun je meestal vinden op de website van de mouterij. Dat is zou ik liever doen dan werken met een ander ingrediënt wat er min of meer op lijkt. Hetzelfde geldt trouwens voor eigenlijk alle brouwsoftware.

Bij de nieuwe lichting brouwers (ik ook dus) is dat iets wats ons aangeprezen wordt als eenvoudig en druk op de knop. Deels door de woordkeuze. En ja het is makkelijk en neemt minder plaats in maar niet eenvoudiger qua techniek en kunsten...

Maar tijdens de cursus die ik daarna deed zag ik pas bij de oude rotten dat het simpeler kan met 2 pannen en een hevel.

BIAB, Brew In A Bag, één pan is genoeg als je het graag simpel en goedkoop houdt. En daar kun je ook prima biertjes mee brouwen.

Ik begrijp nog steeds niet goed hoe het kan dat dat met die kveik stammen wél goed gaat.

Je zou denken dat je op zijn minst problemen met infecties moet krijgen. Ik heb het hele boek van Lars Garshol gelezen, maar hoe dat kan dat snap ik nog steeds niet goed. Het schijnt dat die kveik zich na het enten zo enorm snel vermeerdert dat andere 'beestjes' gewoon geen kans krijgen.

Ze gaan daar zo nonchalant mee om. En als ze dan toch een keer een infectie in de gist hebben, och, dan halen ze bij de buren nieuwe gist die niet geïnfecteerd is en dan is dat ook weer opgelost. (Erg interessant boek overigens als je in de historie van bier, en de Scandinavische cultuur geïnteresseerd bent!)

Dat het bier met La Trappe gist anders smaakt dan met BE-256 is ook mijn bedoeling. Ik vind La Trappe bieren wel lekker, vooral de blond en quadrupel :winking_face:
    (Overigens heb ik met BE-256 ook al een paar heerlijke biertjes gebrouwen, vooral in Tripel doet die het heel goed vind ik.)

M.b.t. de vergistingstemperatuur: in het boekje van Jacques Bertens Bierbrouwen voor Dummies staat een Quadrupel recept met opkwaak La Trappe gist, en daarvoor geeft hij aan 20 tot 22 graden. Dus ik ben van plan de vergisting op 19/20 graden te laten beginnen, en dan langzaam op laten lopen naar 22 graden (elke dag een halve graad erbij).

Ik heb onderstaand recept in elkaar gedraaid om over twee weken te brouwen:

BierManager 2021 Receptoverzicht

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam receptBlond 202102

Brouwdatum

BierstijlBlond

Volume20 l

Begin SG1,056

Berekende kleur (Morey)9 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)16 IBU

Brouwzaalrendement80 %

Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

OmschrijvingHoeveelheidBron

Maischwater25,0 lPlasmolen / Mookerheide 2020

Spoelwater2,7 lPlasmolen / Mookerheide 2020

Melkzuur / 80%3,0 ml/g

CaCl23,0 g(of 6,8 ml. 33% w/w oplossing)

CaSO41,0 g

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaClSO4pHRest alk.Cl/SO4 ratio

77 mg/l5 mg/l8 mg/l69 mg/l36 mg/l5,5 mg/l40 mg/l1,9

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,6 kgPilsmoutDingemans3 EBC78,3 %

0,5 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC10,9 %

0,3 kgCaraBelgeWeyermann33 EBC6,5 %

0,2 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,3 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte

Beta amylase64 °C40 min.5,68 l/kg

Alfa amylase72 °C30 min.5,68 l/kg

Uitmaischen78 °C5 min.5,68 l/kg

Hop

Naam / toepassingHoeveelheidIBU

Fuggle (4%, Koken, 60 min.)15 g7,8 IBU

Fuggle (4%, Koken, 20 min.)10 g3,1 IBU

Saaz (3,5%, Koken, 20 min.)15 g4,1 IBU

Saaz (3,5%, Koken, 5 min.)10 g0,9 IBU

Gist

HoeveelheidNaam

2 l.La Trappe opkweek

Eerder heb ik ook een blond gebrouwen met ongeveer hetzelfde recept, en daarin zit een wat wrange bitterheid. Daarom heb ik een paar dingen aangepast:

- bitterheid teruggeschroefd van 24 IBU (Tionseth) naar 16 IBU (Volgens het boek van Kevin Verstrepen hebben zowel Leffe Blond als La Trappe blond slechts 13 IBU, dus dat zou genoeg moeten zijn denk ik dan...)

- de eerste hopgiften niet meer als first wort hop (dus al voor begin koken in de ketel gedaan)

- minder calciumsulfaat (eerder 88 ppm Cl en 63 ppm SO4 Cl/SO4 verhouding 1,4, nu 69 ppm Cl en 36 ppm SO4, Cl/So4 verhouding 1,9.

Ik zit me af te vragen of het niet beter is om de CaSO4 helemaal weg te laten? Of wordt het dan een te zoet/soft gebeuren?

Verder wil ik nu als gist La Trappe opkweek gebruiken in plaats van BE-256, maar ik denk niet dat de onaangename bitterheid te maken heeft met deze gist.

Iemand tips/suggesties?

Ik vraag me nu af of een waterslot nog wel nodig is als je de blow off niet meer nodig hebt. Zou alleen een goede (veerbediende) terugslag klep al niet voldoende zijn?

Dat zal ook kunnen denk ik. In ieder geval wil je het vat op een of andere manier zo goed mogelijk afgesloten houden van de buitenlucht.

Bij de nagisting verhoog ik de temperatuur een beetje, zodat de rest vd de soldaatjes zijn werk extra goed kan doen.

Dan op het eind vd vergisting meten en dan langzaam de temperatuur laten zakken kan zeker, denk er wel aan dat je waterslot dan leeg kan raken doordat er een druk verschil is door de lagere temperatuur in het vat.

Daar moet je inderdaad heel goed mee oppassen, heb ik tot schade en schande ondervonden. De eerste keer dat ik met een blow-off werkte had ik dat niet in de gaten, en werd er zo ruim een kwart liter water met star san het gistvat ingezogen. Dat brouwsel heb ik maar in de gootsteen geschud.

Wat ik nu doe als ik met een blow-off werk: nadat de hoofdgisting voorbij is c.q. het blubben duidelijk minder wordt, haal ik de slang uit de pot met water/star san, plak die met een stukje duc tape met het uiteinde omhoog tegen de zijkant van de koelkast, en steek daar een waterslot in. Op die manier kan ik de blow off vervangen door een waterslot zonder het vat open te maken.

Geen paniek, ik zit met de brewmonk ook op 82% in brouwhulp. Alleen met lage l/kg verhouding daalt dat wat. Bij tussendoor SG meten moet je goed homogeniseren, ik heb ook vaak “vreemde” resultaten als ik niet goed meng. Maar het gaat om het eind resultaat toch?

Ja, klopt, ruim tachtig procent volgens BrouwHulp / BierManager haal ik ook met de BrewMonk.

Daarbij roer ik twee keer. De eerste keer ongeveer 10 minuten na het inmaischen, en de tweede keer direct na het begin van de 72 graden stap. (Ik maisch 64 / 72 / 78 graden.)

Wel brouw ik denk ik wat minder dan de meesten, en ik gebruik weinig spoelwater. 25 liter maischwater en 4 tot 5 liter spoelwater, en dan heb ik ongeveer 18 liter in het gistvat.

Door tijdens het spoelen te meten ben ik de eerste brouwsels flink aan het 'klooien' gekomen. Dat SG klopte van geen kanten met wat het volgens BrouwHulp zou moeten zijn, dus daar corrigeer ik niet meer op.

Nu meet ik het SG alleen nog maar na het koelen. En dat klopt eigenlijk altijd tot op één, hooguit twee punten nauwkeurig met de berekening.

Je maakt me nieuwsgierig :-) als je testers zoekt... Ik werk met financiële datasystemen voor rapporteringen ;-)

Bedankt voor het aanbod alvast :winking_face:

Ik ben een heel eind. Wat ik nog moet doen:

- nog een aantal 'puntjes op de I zetten'

- alfa-testen, en gevonden fouten oplossen

- handleiding maken (flinke klus)

- installatieprocedure maken

Daar ben ik toch nog wel een maand of twee/drie mee bezig (pin me er niet op vast, het is hobby....). Daarna kan er inderdaad een soort van Beta-test door 'gebruikers' plaatsvinden, en dan kom ik zeker op je aanbod terug. Tegen die tijd zal ik ook wel een verzoek doen of nog een paar mensen daar belangstelling voor hebben.

Voor mensen die BrouwHulp kennen zal het programma denk ik vertrouwd aanvoelen. Ik heb heel goed naar BrouwHulp gekeken, zowel hoe het eruit ziet als de formules die in de programmacode zijn verwerkt.

Verder heb ik ook code van enkele andere open source brouwprogramma's goed bekeken, zoals o.a. Kleiner Brauhelfer, Brewtarget, EZWater spreadsheet.

Ik zal zo nog een paar schermafdrukjes plaatsen, dan krijg je een indruk van wat het is.

Zonder goede documentatie of enige uitleg is het haast niet mogelijk om met die code aan de slag te gaan. (De code is zowel voor windows als voor linux dacht ik).

Aangezien ikzelf ook Brouwhulp gebruik had ik naar die initiatiefnemers een mailtje gestuurd met enkele vragen betreffende deze code echter nooit enige reactie op gehad :angry_face:

De code is inderdaad voor zowel Linux als Windows. Er zijn niet zoveel programmeurs die met Delphi / Lazarus uit de voeten kunnen. En die het wel kunnen, willen het meestal niet omdat ze liever met modernere tools werken. Ik heb indertijd ook even overwogen om die BrewBuddy jongens te gaan te helpen, om bovenstaande reden toch maar niet gedaan.

Ik ben uiteindelijk toch maar zelf iets gaan ontwikkelen, en daar ben ik ondertussen een heel eind mee.

Ok, maar er zijn veel copietjes gemaakt zie ik in je link.

Welke is nu de enige echte repository (software archief) die jij bedoelt?

Ik weet niet precies wat Serge bedoelt, maar dit is de originele repository waar nu de source van BrouwHulp staat, en waar ze toen mee bezig zijn geweest om een nieuwe BrouwHulp c.q. 'BrewBuddy' versie van te maken.

Daar is sinds 24-1-2019 niks meer aan gedaan.

https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy

Blijkt volgens de geruchten molen dat de originele groep opgesplitst is, en er meerder groepen afzonderlijk aan het werken zijn met elk hun eigen doelstellingen. (lees: windows versie, versie voor fruit PC's ,..;) iedereen gaat een beetje hun eigen weg is me verteld. Er zou zelfs al een beta versie zijn voor de fruit PC's ??

Wel vreemd dat we daar niks van horen dan. Ook op het NL forum lees ik daar niks over. En bij de Duitse collega's gaat het eigenlijk alleen over de 'Kleiner Brauhelfer', niet over andere software.

Neen ik bedoel bij de start van het filteren en spoelen, de eerste liters aftappen en weer bovenop het filterbed gieten zoals je bij een 3-panssysteem zou doen. Tot er heldere wort uit het kraantje komt en je zodoende ook weet dat de wort onderaan in de BrewMonk helder is.

Totdat je begint met spoelen doet het pompje continue niet anders dan het wordt onder de korf vandaan pompen, en boven op het filterbed laten stromen. Als je vervolgens het pompje uit zet en zelf nog een paar liter via het kraantje onder de korf aftapt en bovenop het filterbed giet, dat voegt daar toch niks aan toe? Dat is m.i. hetzelfde als het pompje een minuut langer laten lopen.

Wat wel belangrijk is, als je al roert, om dat niet meer te doen kort voordat je gaat spoelen. Anders krijg je heel troebel wort.

En zijn daar tabellen van of minstens indicaties?

Deze tabel komt uit het boek 'How to brew' van John Palmer, en is wat gedetailleerder dan de eerder getoonde tabel.

Discussie kort samengevat: uitgaan van de laatste temperatuur waarbij nog vergisting (=CO2 vorming) plaatsvond. Dus niet uitgaan van de lagertemperatuur...

Deze tabel komt ook ongeveer (vreemd genoeg: niet precies) overeen met de formules die in BrouwHulp zijn verwerkt. Wat dan juist is weet ik ook niet, maar de verschillen zijn beperkt.

Ik krijg hier het water altijd van hetzelfde station, maar dan nog heb ik onduidelijkheden, bijvoorbeeld:

Chloride: min waarde 11, max waarde 19, laatste waarde 11

Calcium: min waarde 32, max waarde 40, laatste waarde 35

Sulfaat: min waarde 14, max waarde 54, laatste waarde 14

Het zijn nogal een verschillen. Ik voer dan maar de 'laatste waarde' in, en neem aan dat dat is wat meestal uit de kraan komt. Maar of dat klopt, geen idee eigenlijk. En zelf laten analyseren? Het kan morgen weer anders zijn, dus dat zegt ook weinig.

Ik weet niet als je de kveik onder zeg 20 / 22 graden houdt, of die dan ook zo fanatiek is? Ik dacht dat ie zich dan in of meer als een 'normale' gist zou gedragen. Maar geen ervaring mee, alleen op basis van wat ik hier en daar gelezen heb.

Maar ik begrijp niet goed wat het doel is om deze gisten te willen combineren. Als je hem boven 30 graden zet dan denk ik dat de BE-256 minder prettige smaakjes gaat afgeven, als hij al niet volledig door kveik wordt weggedrukt.