Berichten van geertt

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Peltier elementen hebben één voordeel en twee nadelen:


    Voordeel: ze zijn goedkoop, veel goedkoper dan koelunits op basis van een compressor.


    Nadelen zijn hier al genoemd: ze koelen maar een beperkt aantal graden onder de omgevingstemperatuur, en ze hebben een heel laag rendement oftewel ze verbruiken relatief veel stroom.


    Zulke dingen zijn ideaal:

    https://www.georgekniest.nl/ar…classic-compact-ge80.html


    Maar ja de prijs. Misschien dat iets dergelijks op Ali voor een gunstigere prijs te vinden is?

    Zelf gebruik ik zo'n ding voor de klimaatkast, werkt uitstekend:


    https://www.braumarkt.com/buisverwarming-60-watt

    (Maar dan moet ie wel op voorraad zijn :face_with_tears_of_joy: )


    M.b.t. ledlampen: deze produceren in tegenstelling tot gloeilampen inderdaad veel licht en weinig warmte, zijn dus niet geschikt voor verwarming.


    Je hebt ook speciale warmtelampen:

    https://www.bol.com/nl/nl/p/do…VJzA.4_34.38.ProductTitle


    In principe kun je in een koelkast van 'normale grootte' elke warmtebron van ongeveer 40 tot 60 Watt gebruiken.

    Geen idee 🤷.

    Of verdampt of opgezogen?

    Lijkt me sterk dat er zo een vacuüm ontstaat dat bokaal wordt leeg getrokken en door een meter darm gaat.

    Heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt.

    Dit is mij ook een keer overkomen. Ik wist wel dat lucht krimpt bij afkoelen, maar had niet in de gaten dat dat zoveel was. Ongeveer een halve liter star san oplossing uit de blow-off was het gistvat in gezogen. Dat brouwsel heb ik toen weggegooid.

    Ik heb ooit eens een bier geproefd van iemand dat het schuim niet vreesde. En jammer genoeg proefde je dat ook in het bier. Zelf heb ik ooit eens wat van de oplossing (dus niet het pure spul) gebruikt om een glas mee te desinfecteren en daarna er water in gedaan en geproefd. Lekker is iets anders.

    Voor de moeite die het kost van er effe wat kraantjeswater achteraan te gieten zie ik niet in waarom ik dat schuim in mijn bier zou willen.

    Dat zet mij aan het denken of ik de volgende keer niet ook mijn flessen na ontsmetten zal naspoelen met water. :face_with_raised_eyebrow: Had je dat glas ook eerst een aantal minuten op de kop laten staan na het ontsmetten?

    Ik zal dat ook eens proberen met een glas water. In water zul je waarschijnlijk de minste of geringste afwijking proeven, dus dat lijkt me een goede test.

    In een ander topic over een blow off hebben ¨ze¨ het over het vullen van de blow off fles met een starsan oplossing. Bij een suck back maakt het ¨ze¨ niet zoveel uit dat er een liter of meer in hun gistvat komt. Ik ben het volkomen met je eens. Het is uiteindelijk chemische zooi.

    Dat is me dus één keer overkomen, een halve liter star san uit de blow-off het gistvat ingezogen door het afkoelen. (Ik had toen nog niet in de gaten dat de lucht in het vat door het afkoelen zoveel zou krimpen.) Dat brouwsel is toen wel de gootsteen in gegaan.


    Als ik flessen ontsmet met star san, dan laat ik ze op de kop uitlekken en klaar. Maar als je een paar emmers kersen ontsmet dan vermoed ik dat er veel meer star san op achter blijft dan in een fles die een half uur op de kop staat. En daarom zou ik dan liever wel afspoelen. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen, ik ben voorzichtig met chemicaliën.

    Ik heb een boom vol mooie rijpe kersen en daar wil ik kersenwijn van maken. Hoe kan ik daar nu het beste aan beginnen?

    De kersen plukken spreekt voor zich, maar kan ik die best eerst wassen/ontsmetten voor gebruik? Kan dit met een lichte starsan/saniclean oplossing mits goed spoelen?

    Doe ik best een pulpgisting of kan ik ze gewoon meteen persen?

    Alvast bedankt voor jullie input :thumbs_up:

    Ontsmetten zou ik met star san doen, en dan wel afspoelen. (Alhoewel 'ze' zeggen dat afspoelen niet hoeft met star san, maar ik vertrouw 'ze' niet altijd.)


    Ik weet niet of het de bedoeling is dat die kersenwijn nog een 'illegale nabehandeling' moet ondergaan ('Kirschwasser')? In dat geval zou ik gewoon een pulpvergisting doen. Als je hem echt als wijn wil drinken dan zou ik dezelfde procedure volgen als met druiven. Ontsmetten en dan persen. (Maar ik heb nooit wijn gemaakt om als wijn te drinken....)

    Ik denk dat de vorm van het flesje op zich weinig of geen invloed heeft, het is me in ieder geval nog nooit opgevallen. Maar mogelijk maakt het wel uit hoeveel kop-ruimte je 'leeg' laat i.v.m. de hoeveelheid lucht in het flesje ==> meer/minder oxidatie.

    SG 1,120 = 31,4°P en als ik me niet vergis is °P = Brix

    Plato en Brix, altijd weer verwarrend dit. Adrie Otte schrijft er in 'Verander water in bier' het volgende over:


    'Een graad Plato staat gelijk aan een gram suiker per 100 gram wort en is dus gelijk aan 1 gewichtsprocent suiker. Het aantal graden Plato wordt net als het soortelijk gewicht bepaald met een hydrometer.


    Je kunt het suikergehalte ook meten aan de hand van de brekingsindex van licht als het door een vloeistof valt. De brekingsindex van licht verandert bij veranderende suikerconcentraties. Deze brekingsindex meet je met een refractometer. ... Een refractometer drukt de brekingsindex uit in graden Brix. 1 graad Brix is (in wort) gelijk aan 1,03 graden Plato. In most (ongegiste wijn) en een pure suikeroplossing zijn Brix en Plato identiek. Dit komt doordat opgeloste eiwitten in wort de brekingsindex ook beïnvloeden.'


    Die factor 1,03 die hij noemt is de bekende Brix correctiefactor die je b.v. in BrewKing en andere software vaak in kunt stellen.

    Dat is een interessant gegeven. Maar je hebt dan wel het probleem dat je wort terug afgekoeld is en je langer moet wachten tot het kookt :thinking_face:

    Ja dat klopt, hier in NL noemt men dat 'de wet van Cruijff': elk voordeel hep z'n nadeel, en andersom :grinning_squinting_face:


    Het voordeel is dat je niet met een aparte ketel je spoelwater moet opwarmen. Maar het duurt dus wel weer wat langer voordat het zaakje uiteindelijk kookt. Dat was voor mij ook de reden om water uit de 'hete kraan' te pakken, en niet echt koud water zoals in die onderzoeken wordt gedaan. Daardoor houd je de afkoeling dan toch binnen de perken.

    Je kan veel vereenvoudigen bij het brouwen als je wil, en zelden zal je als je slechts 1 parameter test een verschil proeven.
    De realiteit is dat het verschil in verminderde bierkwaliteit niet de som is van alle short cuts te samen, maar eerder het exponent :winking_face:

    Spoel water wel of niet aanzuren. Het heeft zeker een invloed op je kook PH en dus op je hop rendement.
    Of je dit werkelijk gaat proeven??
    Veel hangt natuurlijk af van hoeveel spoelwater je hebt tov maisch water, wat de alkaliteit van je water is en hoe bitter je bier is natuurlijk.

    Ik doelde eigenlijk niet op het aanzuren van het spoelwater (dat doe ik nooit), maar op de temperatuur van het spoelwater. Daar gaan de linkjes naar de onderzoeken ook over die ik in mijn post gezet had :winking_face:


    (Overigens is die Kai Troester / Braukaiser volgens mij wel iemand die weet waar hij het over heeft.)

    M.b.t. de temperatuur van spoelwater kwam ik een poosje terug dit tegen:


    http://braukaiser.com/blog/blo…5/12/cold-water-sparging/


    en dit:


    https://brulosophy.com/2016/04…cool-exbeeriment-results/


    Dat wilde ik wel eens proberen. Omdat met echt koud water spoelen toch tegen mijn gevoel in gaat, heb ik naar aanleiding hiervan bij mijn laatste brouwsessie 'heet' water uit de kraan genomen, ik schat 60 á 65 graden. Normaal spoel ik altijd met water van 80 graden, niet aangezuurd.

    Ik merkte geen verschil met eerdere brouwsessies.

    Ik heb hier ook nog een vraag over het hergisten op fles.

    Is het gewoon zo simpel als het is? Dus gist in het flesje doen en dan het bier erbij voegen.

    Of zijn andere handelingen die nodig zijn voor hergisting op fles?

    Ik gebruik nooit bottelgist, enkel bottelsuiker.


    Bottelgist heb je nodig wanneer er bij het bottelen niet meer voldoende vitale gist in het bier aanwezig is. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je lang koud gelagerd hebt waardoor vrijwel alle gist is neergeslagen, of wanneer je een zwaar bier hebt waardoor er meer alcohol in zit dan de gist verdraagt (alcohol-tolerantie van de gist overschreden).


    Zelf brouw ik meestal 'Belgische' bieren (blond, tripel, quadrupel, Speciale Belge) met alcohol percentages tussen 5% en 9,5% en ik laat dat bier niet langer dan een week of drie staan voordat ik bottel. Ik gebruik zoals gezegd nooit bottelgist, en heb nooit problemen met de hergisting op fles. Wel zet ik het bier na bottelen anderhalve week warm weg, op zo'n 24 graden.

    Ik brouw ook met een automaat. Ik stel mijn schijvenmolen zo af dat er net geen hele korrels meer doorkomen. Dus: zo grof mogelijk, maar alle korrels moeten wel gebroken zijn.

    Als je te fijn schroot krijg je filterproblemen omdat het bed dichtslibt. Als je te grof schroot, dus niet alle korrels gebroken, gaat je rendement drastisch omlaag omdat die hele korrels niet of nauwelijks mee doen in het maischproces.

    Walter, zou zoiets ook werken om een ketel aan het koken te krijgen? Niet om mee te brouwen maar voor iets anders :winking_face_with_tongue: Het zou dan ook niet tot 100°C moeten gaan, de vloeistof kookt daar aan lagere temperaturen :shushing_face:

    Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt 😉, maar ik heb in een vorig leven toen ik nog liever schapps en calvados dronk dan bier, wel eens met deze zaken geëxperimenteerd:

    - Indirect verwarmen met water: omdat het water in de mantel niet heter kan worden dan 100 graden, wordt de most in de ketel niet snel heet genoeg, het duurt heel lang voordat de most op 78 graden komt.

    -indirect verwarmen met olie: dit gaat goed, omdat olie veel heter kan worden dan 100 graden. Maar het was wel een geklieder.

    - Ik heb een keer bij een boer in Oostenrijk gekeken toen die aan het stoken was. Die had ook een dubbelwandige ketel, maar onder druk. Dat werkte goed. Maar je moet dan wel de veiligheid heel goed in de gaten houden ivm overdruk e.d. De ketel van die boer was een professioneel hout gestookt apparaat, op de mantel zat een drukmeter en een overdrukventiel zodat de druk niet te hoog kan worden. Die ketels kun je daar gewoon bij de boerenbonden e.d. kopen, Google maar eens op jessernigg brennerei.


    Dit in aanvulling op wat Guig al schreef.

    Hoi Springerke. Om goed te kunnen vergelijken moet je beide opnemers in hetzelfde bekerglas plaatsen met water. Het best met smeltend ijs ( is 0 C). Dan weet je dus de werkelijke temperatuur. En een 2e punt rond 20 C. Een ouderwetse kwikthermometer is ook een goede referentie. Vooral niet in lucht met elkaar vergelijken!! De warmte overdracht in de opnemers kan nogal verschillen.. Een paar tienden verschil kan maar zoveel lijkt mij sterk

    Inderdaad, smeltend ijs en kokend water zijn betrouwbare hulpmiddelen om thermometers te controleren.

    Niet een antwoord op je vraag, maar wel een tip: als je begint met brouwen, begin dan met een goed boek. Dat gaat je veel meer helpen dan de duurste moutmolen.


    Goede boeken zijn m.i. 'Verander water in bier' van Adrie Otte, en als Engels geen probleem is 'How to brew' van John Palmer.


    Met simpele spullen en voldoende basis-kennis van zaken kun je prima bier brouwen, andersom wordt niks.

    Ik heb vandaag ook mar een begin SG gehaald van 1056 ipv 1082..veel te laag...

    Ik heb het in het gistingsvat gedaan en vervolgens in de gistkast.. ik denk dat ik het gewoon zo ga laten, ik kan er toch moeilijk 1kg suiker gaan inkappen..? Moutextract heb ik niet in huis..

    Zou ik hier nog een smakelijk bier kunnen uitkrijgen? Wrs wel maar een 6% ipv 8.5% alcohol..

    Met een beetje geluk wel. Ik weet niet wat voor een bier het is.

    Maar b.v. een tripel die te licht uitvalt, kan met 6% best een lekker blond bier worden. Ik zou geen suiker gaan toevoegen, zie ook de posts hierboven.

    Ow ja nu herinner ik het me ook weer.

    Enig idee van de eerste versie die we kunnen zien cq testen?

    Brouwhulp nog eens erbij gepakt, volgepakt met functies.

    Dus jouw versie kan alleen maar nog beter en actueler zijn

    Ik ben momenteel bezig met het schrijven van de handleiding. En terwijl ik daar mee bezig ben zie ik ook af en toe dingen die niet goed zijn, of waarvan ik denk 'dat kan eigenlijk beter anders', dus tegelijkertijd breng ik dan nog wat aanpassingen aan. Ben ik nog wel een paar weken mee bezig. Het ligt ook een beetje aan het weer e.d. hoeveel tijd ik er aan besteed, een echte planning is er niet.

    Adri als waterspecialist van beroep heeft dat heel goed in elkaar gezet. Brouwhulp loopt op een aantal dingen wat achter, maar de waterbehandeling daarin is stukken beter als in Brewfather. Mengen van twee waterbronnen is ook geen enkel probleem. Zit echt goed in elkaar.

    Dat zit inderdaad goed in elkaar, nog nergens anders zo gezien en voor mij een voorbeeld.

    Dan lijkt je Ca waarde wat laag? 36 en bij ons 64-70

    Als 50-100 optimaal is dan zitten we hier goed.

    Ca 36 is inderdaad niet hoog. Vandaar dat ik wat CaCl toevoeg, om met de Ca tussen 50 en 100 uit te komen. Tevens verandert daardoor de verhouding Cl/SO4 richting de zoete / moutige kant.


    Degenen die BrouwHulp kennen zal de opzet van onderstaand scherm bekend voorkomen :shushing_face:

    Grappig, gisteren schreef ik 'Ik denk dat het er op uit gaat draaien dat ik straks alleen een klein beetje calcium chloride en wat melkzuur ga toevoegen'.


    Nu lees ik in het BYO artikel over waterbehandeling: 'Get a water report or test your water, make sure you’re in the 50–100 ppm range for calcium and your beer should be fine.'.


    Nog niet zo'n raar idee kennelijk :grinning_face: