Berichten van geertt

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    En is het rendement dan significant hoger? In theorie zou het niet mogen uitmaken bij een regelmatige doorstroming. Ik roer alleen tijdens het storten om luchtinsluiting en klontvorming te voorkomen en zit toch meestal tegen de 80% maischrendement (brewfather)

    Kort na het storten moet ik wel roeren, omdat anders het filterbed dichtslaat. Na het begin van de 72 graden stap roer ik nog een keer.


    Ik heb nooit geprobeerd om niet te roeren, dus ik weet ook niet wat bij niet roeren het rendement zou zijn.

    Oepssss… zonder de bovenste plaat kan je wel eens een gat spuiten in je maisch (tunnel vorming). Ik gebruik altijd de filterplaat en heb een siliconen slang aan het uitstroomdeel voor mooie verdeling en verlaging van de zuurstof inslag (van belang bij minder dan 60C)

    Doe ik ook zo. Als ik roer (2 maal tijdens een brouwsessie), dan zet ik de pomp uit en verwijder ik de filterplaat even.

    Roer je ook een paar keer tijdens het maischen?


    Ik heb ook een Brewmonk, en kom qua rendement (zoals berekend met BrouwHulp!) altijd in de buurt van 80% uit. Ook met bieren die qua begin SG rond de 1.080 zitten.


    Ongeveer 5 a 10 minuten na het inmaischen roer ik een keer goed, en na het begin van de 72 graden stap nog een keer. Dat is misschien tegen het principe van een brouw automaat, maar het helpt wel.

    Verder tijdens het maischen uiteraard steeds de pomp zachtjes laten lopen (kraan knijpen) zodat het water niet door het overlooppijpje gaat, maar door het moutbed trekt.

    Ik schroot vrij grof.

    .... Maar laatst een oude bekende op bezoek (politie agent van beroep). Die zag al mijn chemie en het weegschaaltje staan en begon de indruk te krijgen dat ik in de drugshandel zat ^^

    Een poos terug las ik een verhaal in de krant van een of andere deskundige op gebied van alcohol en drugs. Die beste man beweerde dat als alcohol nu nog zou worden uitgevonden, het gekwalificeerd zou worden als een hard-drug. :/


    Dus die kennis van je had dat zo beschouwd misschien wel goed begrepen. :D

    Geert gefeliciteerd met je tweede 'first solo' :)

    1.090, dat wordt een heel stevig biertje.

    Dat eerste brouwsel is inderdaad spannend, maar ik vond het toch niet zo spannend als toen de instructeur zei 'ga jij nu maar eens een paar circuitjes alleen vliegen'. ;)

    geertt Je kan dus in feite uw speciekuip (met uitgesneden bodem) enkele cm in de grond zetten zodat de wortels wel naar beneden kunnen groeien maar je krijgt geen uitlopers ? gezien deze aan de oppervlakte zitten ?

    Hier ga ik eens over nadenken zodra m'n planten op hun vaste plaats staan.

    Nee, ik heb ze bijna helemaal in de grond ingegraven. Ongeveer vijf centimeter van de rand zit nog boven de grond.

    Als je dat niet doet dan ben ik bang (maar misschien vergis ik me) dat ze alsnog kunnen gaan woekeren.

    Laatst gaf Benedict van 't Hoppecruyt de tip mee om als je hop thuis plant die in een ton/kuip in de grond te zetten en gedroogde koemest te gebruiken (iets ivm stikstof en tegen schimmelvorming en de onderste meter bladeren te verwijderen tegen rode spin), doch in het midden van de bodem een gat te laten zodat de wortels wel naar beneden kunnen en niet opzij, gouden tip dus van haar ivm gezonde hopplanten... :face_blowing_a_kiss: :thumbs_up:

    Heb ik ook gedaan. Speciekuipen waar ik de bodems uit heb gesneden.

    Dan gaan ze niet woekeren, maar de wortels kunnen wel vrijuit naar beneden groeien.

    Dit even lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Celeia_(hop)


    De 'echte' Styrian Golding schijnt genetisch identiek te zijn aan fuggles, en lijkt daar inderdaad ook heel veel op.

    Het verschil is dat Styrian Golding in Steiermark (een regio in Oostenrijk en Slovenie) wordt geteeld, en Fuggles in Groot Brittannië.


    *** EDIT ***


    Er gaat iets mis met de hyperlink naar wikipedia, dit staat er:


    Celeia (Styrian Golding C) (aka Styrian Celeia of Styrian Golding Celeia) is een hopvariëteit, gebruikt voor het brouwen van bier. Celeia is een triploïde hybride tussen een tetraploïde Styrian Golding en 105/58 hybride tussen Aurora (Super Styrian) en een Sloveense wilde hop. Deze hopvariëteit werd gekweekt in het Slovenian Institute for Hop Research and Brewing te Žalec en is genoemd naar de oude naam van de Sloveense stad Celje.

    Deze hopvariëteit is een “aromahop”, bij het bierbrouwen voornamelijk gebruikt voor zijn aromatisch eigenschappen.

    Kenmerken

    • Alfazuur: 3-6,5%

    Bètazuur: 2-3,3% Eigenschappen: hoppig aroma en zachte aangename bitterheid

    Inderdaad van John Palmer. Het mooie aan zijn boek is dat je zowel uitleg krijgt over extract en volmout brouwen. En het deel over het maken van een maischton is zeker interessant voor wie ook met een cooler aan de slag wil.

    Wat ik ook interessant vindt aan zijn boek is de uitgebreide bespreking van hoe je alles kunt berekenen, en zijn uitleg over waterbehandeling is erg goed. Die twee onderwerpen gaat hij veel verder op in dan in de andere genoemde boeken.


    Inderdaad een aanrader.

    Amai! Merci voor de info! Met die info kan ik wat.


    Wat de suiker betreft :

    Ik had de volgende redenering gemaakt : de gist verwerkt eerst de korte suikerketens, daarna de complexe => daarom pas op het einde suiker toevoegen zodat hij eerst nog de complexe suikers kan omzetten... Achterhaald dan? Of onvolledig?

    Die theorie heb ik ook wel eens hier en daar, vooral daar, gelezen. Ik kook de suiker altijd de laatste tien minuten mee, ook bij tripels en quadrupels. En dat heeft nog nooit problemen opgeleverd. Dat sluit dus aan bij de theorie zoals Serge die uiteen heeft gezet. Vooral niet ingewikkelder maken dan nodig of zinvol is.


    Belangrijk bij zwaardere bieren is dat je een gist gebruikt die het te verwachten alcohol percentage aankan, en voldoende gist enten.

    Helemaal eens met wat Koen zegt.


    Daarnaast zou ik een andere gist kiezen. Met BE-256 in een tripel heb ik zelf goede ervaringen. Die heeft een smaakprofiel wat (naar mijn mening, maar wie ben ik) beter bij een tripel past dan S-33, en gist ook verder door wat de doordrinkbaarheid ten goede komt.


    M.b.t. koriander: laatst heb ik, uit nieuwsgierigheid, een paar flesjes tripel karmeliet gekocht. Dat was eens maar nooit weer, zit een zeepsmaak aan. Schijnt van de koriander te komen, en het schijnt ook dat niet iedereen dat proeft. Terwijl ik La Chouffe, waar als ik het goed heb ook koriander in zit, wel lekker vind. Ik vermoed dus dat daar minder koriander in zit waardoor die zeepsmaak onder de smaakdrempel blijft. Dus ook daarmee voorzichtig zijn.

    Raar dat je dan toch 100% identieke spullen hier ook hier in de winkel rekken ziet liggen volledig gecertificeerd.
    Het is slechts een deel van de waarheid wat daar verkondigd word.
    Als je merkloze producten gaat kopen zoals waar wordt naar verwezen in dan zoek je het probleem op.

    Buiten dat niet vergeten dat zelfs Aliexpress zich zelfs volledig houd aan de Europese regels van garantie.

    Er staat ook niet dat ALLES wat je daar koopt niet deugt, en dat is ook zeker niet zo ;)


    Verder: dat producten identiek lijken wil niet zeggen dat ze ook identiek zijn.

    Niet echt on-topic, want heeft niks met BTW e.d. te maken, maar toch dit ook eens even lezen:


    Consumentenbond: koop geen elektronica bij webwinkels buiten EU
    De Consumentenbond adviseert mensen om geen apparaten die op stroom werken aan te schaffen bij webwinkels buiten Europa. Volgens de bond zijn er onverantwoorde…
    tweakers.net


    Het spul wat je daar koopt hoeft niet aan Europese veiligheidsnormen te voldoen. Dat geldt zowel voor elektrische veiligheid als chemische veiligheid.

    In de tijd dat ik nog met appels en peren e.d. in de weer was had ik een RVS stang die in de boormachine paste, met op het einde een mes er aan. In de deksel van zo'n 25 liter emmer had ik een gat gemaakt waar dat mes precies doorheen paste.


    Dan was het de appels ontpitten en in een paar stukken snijden, in de emmer doen, deksel er op en dat mes laten draaien. Dat was binnen enkele minuten twintig liter appelmoes / pulp. En daarna dus gewoon een pulpgisting. Als je het niet helemaal tot moes laat malen, kun je die prut daarna denk ik ook wel in een druivenpers tot sap persen.


    Die messen voor op de boormachine kon je toendertijd (20-25 jaar terug) kopen, ik dacht in Beverloo bij wat nu brouwland heet. Ik heb nu gekeken, maar zie ze niet op de websites staan.

    Maar is natuurlijk ook vrij simpel zelf te maken.

    Voor eigenaars van een CCT is er misschien nog een alternatieve optie : koel je wort en giet het integraal in je CCT. Laat effe bezinken en laat dan alle prut af met de aftapkraan onderaan. Zou moeten werken, zelf nog niet geprobeerd maar het staat op het programma.

    Ik vraag me af of een deel van de trub dan niet blijft liggen/hangen op de schuine kanten van de CCT. Is een kwestie van een keer proberen natuurlijk als je een CCT hebt.

    Peltier elementen hebben één voordeel en twee nadelen:


    Voordeel: ze zijn goedkoop, veel goedkoper dan koelunits op basis van een compressor.


    Nadelen zijn hier al genoemd: ze koelen maar een beperkt aantal graden onder de omgevingstemperatuur, en ze hebben een heel laag rendement oftewel ze verbruiken relatief veel stroom.


    Zulke dingen zijn ideaal:

    https://www.georgekniest.nl/ar…classic-compact-ge80.html


    Maar ja de prijs. Misschien dat iets dergelijks op Ali voor een gunstigere prijs te vinden is?

    Zelf gebruik ik zo'n ding voor de klimaatkast, werkt uitstekend:


    https://www.braumarkt.com/buisverwarming-60-watt

    (Maar dan moet ie wel op voorraad zijn :face_with_tears_of_joy: )


    M.b.t. ledlampen: deze produceren in tegenstelling tot gloeilampen inderdaad veel licht en weinig warmte, zijn dus niet geschikt voor verwarming.


    Je hebt ook speciale warmtelampen:

    https://www.bol.com/nl/nl/p/do…VJzA.4_34.38.ProductTitle


    In principe kun je in een koelkast van 'normale grootte' elke warmtebron van ongeveer 40 tot 60 Watt gebruiken.

    Geen idee 🤷.

    Of verdampt of opgezogen?

    Lijkt me sterk dat er zo een vacuüm ontstaat dat bokaal wordt leeg getrokken en door een meter darm gaat.

    Heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt.

    Dit is mij ook een keer overkomen. Ik wist wel dat lucht krimpt bij afkoelen, maar had niet in de gaten dat dat zoveel was. Ongeveer een halve liter star san oplossing uit de blow-off was het gistvat in gezogen. Dat brouwsel heb ik toen weggegooid.

    Ik heb ooit eens een bier geproefd van iemand dat het schuim niet vreesde. En jammer genoeg proefde je dat ook in het bier. Zelf heb ik ooit eens wat van de oplossing (dus niet het pure spul) gebruikt om een glas mee te desinfecteren en daarna er water in gedaan en geproefd. Lekker is iets anders.

    Voor de moeite die het kost van er effe wat kraantjeswater achteraan te gieten zie ik niet in waarom ik dat schuim in mijn bier zou willen.

    Dat zet mij aan het denken of ik de volgende keer niet ook mijn flessen na ontsmetten zal naspoelen met water. :face_with_raised_eyebrow: Had je dat glas ook eerst een aantal minuten op de kop laten staan na het ontsmetten?

    Ik zal dat ook eens proberen met een glas water. In water zul je waarschijnlijk de minste of geringste afwijking proeven, dus dat lijkt me een goede test.

    In een ander topic over een blow off hebben ¨ze¨ het over het vullen van de blow off fles met een starsan oplossing. Bij een suck back maakt het ¨ze¨ niet zoveel uit dat er een liter of meer in hun gistvat komt. Ik ben het volkomen met je eens. Het is uiteindelijk chemische zooi.

    Dat is me dus één keer overkomen, een halve liter star san uit de blow-off het gistvat ingezogen door het afkoelen. (Ik had toen nog niet in de gaten dat de lucht in het vat door het afkoelen zoveel zou krimpen.) Dat brouwsel is toen wel de gootsteen in gegaan.


    Als ik flessen ontsmet met star san, dan laat ik ze op de kop uitlekken en klaar. Maar als je een paar emmers kersen ontsmet dan vermoed ik dat er veel meer star san op achter blijft dan in een fles die een half uur op de kop staat. En daarom zou ik dan liever wel afspoelen. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen, ik ben voorzichtig met chemicaliën.

    Ik heb een boom vol mooie rijpe kersen en daar wil ik kersenwijn van maken. Hoe kan ik daar nu het beste aan beginnen?

    De kersen plukken spreekt voor zich, maar kan ik die best eerst wassen/ontsmetten voor gebruik? Kan dit met een lichte starsan/saniclean oplossing mits goed spoelen?

    Doe ik best een pulpgisting of kan ik ze gewoon meteen persen?

    Alvast bedankt voor jullie input :thumbs_up:

    Ontsmetten zou ik met star san doen, en dan wel afspoelen. (Alhoewel 'ze' zeggen dat afspoelen niet hoeft met star san, maar ik vertrouw 'ze' niet altijd.)


    Ik weet niet of het de bedoeling is dat die kersenwijn nog een 'illegale nabehandeling' moet ondergaan ('Kirschwasser')? In dat geval zou ik gewoon een pulpvergisting doen. Als je hem echt als wijn wil drinken dan zou ik dezelfde procedure volgen als met druiven. Ontsmetten en dan persen. (Maar ik heb nooit wijn gemaakt om als wijn te drinken....)

    Ik denk dat de vorm van het flesje op zich weinig of geen invloed heeft, het is me in ieder geval nog nooit opgevallen. Maar mogelijk maakt het wel uit hoeveel kop-ruimte je 'leeg' laat i.v.m. de hoeveelheid lucht in het flesje ==> meer/minder oxidatie.