Berichten van Chris XIII

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hey !

Weet niet of ik de enige ben maar Chrome blokkeert deze site wegens 'onveilig', iets met certificaat dat zou verlopen zijn.

Heb wat rond gezocht maar vond niet direct een oplossing behalve elke keer manueel toestemming verlenen, dit is zo bij elke keer dat ik een andere topic of sectie wil gaan bezoeken.

Chris

Vandaag een Domo inmaakketel besteld via Krëfel, net geen 120 Euro, geen peilglas maar wel tapkraantje, timer en termostaat.

Kan hem dus ook nog gebruiken om in te maken wat ook wel de achterliggende reden is om eerder hiervoor te gaan ipv een 'koffieketel' deze hebben dan wel dat peilglas en zijn te vinden voor rond de 100 euro :winking_face:

Hi welcome aboard !

Grootse plannen lees ik, zelf hop kweken is niet zo'n probleem, dat groeit zowat vanzelf als het op een goede plek wordt neergezet en het voldoende ruimte heeft. Hou rekening met het feit dat die plant graag zelf op stap gaat en je na een tijdje overal hop zal zien groeien.

Graan / gerst verbouwen en dan gaan mouten lijkt me zoals hierboven al aangehaald eerder omslachtig, en zeker niet low kost goed mouten is een kunst op zich ! Een experiment is natuurlijk leuk en binnen onze hobby is het soms 'trail and error' maar daaruit leer je veel meer dan uit zaken die gewoon goed lopen.

Alleszins succes met deze leuke hobby !

Greets,

Chris

Een 25w Brewbelt volstaat meestal voor een geïsoleerde brewbucket
    (100w volstaat zelfs voor een 100CCT bij een omgevings temperatuur van 10°C "en isolatie mantel)

die had ik dus gezien 25W lijkt me niet zoveel ivm warmte generatie onder de isolatiemantel, samen met een inkbird dacht ik dat het ding niet continue aan staat wat dus her risico op 'oververhitting' en onaangename gevolgen op nul zou brengen, hoewel zero risico waarschijnlijk een utopie is maar dan moet je ook geen droogkast in huis halen denk ik zo

Hallo allemaal,

Ik zit met een hersenkronkel ... (heb ik wel meer maar bij deze kunnen jullie wellicht helpen)

Ik bezit intussen 3 van die brewmonk vergistingsvaten (best blij mee en een stuk beter dan mijn emmers type 'mayonnaiseemmer') en heb me intussen 2 van die isolatiemantels kunnen aanschaffen (ze zijn alweer 'out of stock')

Ik heb (nog) geen klimaatkast (plaatsgebrek) en nu vroeg ik me af of het een goed plan zou zijn om iets zoals een brew belt tussen het vat en de mantel te stoppen deze te koppelen aan een inkbird, de sonde dan in het termometergat pluggen en zo de temperatuur te gaan reguleren, vooral de eventuele koude momenten op te vangen zodat de vergisting niet 'plat' valt.

Ben intussen ook mails-gewijs met brouwland aan de praat over de opties en mogelijkheden maar die verkopen de brew belt niet dus 'kunnen ze geen garanties bieden' etc. etc. ... te begrijpen als't niet van bij hen komt maar bon veel wijzer ben ik intussen niet geworden bij hen. Ik verwacht wel nog respons op mijn laatste mail maar ik dacht ik gooi het intussen gewoon es in de groep.

GreetZ

CHris

I spring wat laat op de kar ... maar brouw zelf ook met een Brew Monk.

Om je niet teveel zorgen te maken over recepten en hoeveelheden raad ik moutpakketten aan, van Brewmonk, Brewferm of eender welk andere firma (er zijn er wel wat als je rondzoekt)

Meestal een deftige schriftelijke uitleg over het te volgen schema, elke ingrediënt netjes in de doos in de hoeveelheid die je nodig hebt, apart verpakt, gelabeld etc

het enige wat je nog zal nodig hebben is water (logisch dat die ook niet in je doos zit :grinning_face_with_sweat:), suiker voor nagisting op fles (hoeveelheid staat in de handleiding), optionele kruiden om toe te voegen (die staan meestal als tip erbij, maar toevoeging is vrijblijvend)

Meestal krijg je de te verwachten stats er ook netjes bij zodat je bij de meting van bvb SG een referentie waarde hebt, als je alles netjes volgt is dit meestal zeer nauwkeurig.

Nadeel, je weet niet altijd precies wat er in het pakket zit, soms zit alle mout (ook al zijn het verschillende soorten) al samengevoegd in één zak, dus uitwegen is dan ook al geen optie meer, soms is de gist in een merkverpakking zodat je ook niet weet waar die uit komt of met wat ze te vergelijken is, blanco pakjes met alleen gist en een datum op ...

Ook veronderstel ik dat de prijs van de losse ingrediënten een stuk lager ligt dan de pakketten op zich maar geen overschot of geen tekort is ook mooi meegenomen.

Succes

Chris

HI, welkom bij ons !

Ik brouw ook met een brewmonk, het 'oud' model net onder de Titan (die bestond toen nog niet)

Tijdens het maishen hou ik het deksel erop en pomp aan,

bij het filteren ervoor zorgen dat je je volume voldoende verhoogd (gebeurt sowieso door het filterwater), je verliest al snel 4 / 5 L afhankelijk van de kookduur.

Tijdens koken: pomp uit (dat ding is blijkbaar niet zo geschikt voor 100°C), deksel eraf, verdamping is nodig om ongewenste stoffen te laten 'meeverdampen', gezien de kookduur en rollende kook die we willen kan het plafond bij afwezigheid van afzuiging bijzonder nat worden !

Good Luck ;)

Chris

Welkom !

Ik wist wel dat bier brouwen en oldtimers een goede combo waren !

Brouw zelf nog maar sinds vorig jaar en doe het nog steeds met brouwpakketten, zelf iets in elkaar zetten moet nog komen, en wedstrijden ... weet het zo niet echt :upside_down_face:

Zelf heb ik ook een oldtimertje een rasechte, oerdegelijke Minerva van 1952 (een legerjeep dus voor de leken onder ons, een CKD Landrover serie 1, gebouwd in Mortsel België voor de beter bekenden van het merk)

Groeten

Chris

Hallo allen,

Ik zit met een voorraadje zaken die ik wil gaan 'verwerken' en gezien mijn nul, zero, noppes ervaring met losse ingrediënten doe ik hier even een oproep naar de brouw geniussen van het forum om me te helpen hier iets van te maken.

Ik had ergens een recept waarin deze ingrediënten voorkwamen maar dit ben ik dus kwijt, gewoonlijk komen die dingen terug te voorschijn als je ze niet meer van doen hebt.:anxious_face_with_sweat::confounded_face:

Ik heb staan:

10 kg Pilsenmout 3 EBC

1 kg Havervlokken

Hop:

100gr Saaz

100 gr Styrian Goldings

Gist:

SafAle S-33 11.5 gr

SafAle US-05 11.5 gr

Groeten

Chris (een beetje clueless op dit moment :thinking_face: )

Eerst via de onderste kraan sediment aflaten tot onder het niveau van de bottelkraan, dan via de bottelkraan aftappen in een 'bottelemmer / vat' en van daaruit bottelen, als er dan al wat 'ongewenst' residu meekomt zal het in de massa minder opvallen dan als je fles per fles rechtstreeks bottelt en dan met een 'ongelijkheid' zit in de ene fles ten opzichte van de andere ...

Allé dat zou ik doen ...

lijkt zeeeeeer sterk op het brewmonk vergistingsvat(net geen 170 euro) , alleen de handvaten zijn vast op dit model, bij brewmonk 'vallen de hendels naar beneden' de koelspiraal dien je apart te kopen (denk 65 euro of zo)

In de bibliotheek staat intussen een zeer mooie uitleg over deze topic, moet je es nalezen :thumbs_up:

ikzelf gebruik:

Dreft voor de meeste onderdelen bij het afwassen.

Verder heb ik nog :

PWB

Chempro Oxi

Chempro San

Koken in water indien het te reinigen voorwerp het aankan is ook een zeer efficiënt middel.

Ook is het gebruik van 'gezond verstand' niet te versmaden, klakkeloos werken leidt altijd naar 'vergeten' onderdelen waardoor je net daar een bron van infectie hebt, georganiseerd werken is in de eerste plaat handig en aangenaam en zo vermijd je drama's die uiteindelijk in geïnfecteerd bier resulteren.

Tot vorige jaar in de voedingssector gewerkt dus hygiëne en systematiek zitten er bij mij wel in gebakken :smirking_face:

Hier komen we weer es met een topic / vraag die iedereen wel interessant zal vinden.

Flessen worden vaak 'hergebruikt' het is een goedkopere oplossing dan nieuwe kopen, bij 33cl standaard flessen is dat nieuw 20 cent / stuk, terwijl statiegeld slechts 10 cent / stuk is.

Na het uitdrinken is het zaak de fles een paar keer om te spoelen om het residu eruit te halen en ze vervolgens (na uitlekken) te stockeren.

(Ik gebruik hiervoor kartonnen dozen die ik bij de brouwer vind, daar passen netjes 24 flessen in, het is compacter dan een bak, je kan ze gewoon dichtmaken en gratis)

Wanneer ze nodig zijn, op bottel-dag dus, haal ik mijn flesjes terug boven en spoel ze eerst om met ChemproSan (StarSan of iets dergelijks kan ook) en vervolgens spoel ik ze na met klaar water.

Ik gebruik voor de ChemproSan oplossing zo'n flessen spoeler waarbij je fles per fles even op moet duwen, voor het naspoelen heb ik zo'n ding om op de kraan te monteren met waterdruk (2 flessen per beurt). Dit laatste ding is echter niet bepaald praktisch, water spuit soms in alle richtingen uit of de handel komt los aan een kant.

Ik heb ook 2 'flessen bomen' om mijn zaakjes netjes te laten uitdruipen tussendoor.

De vraag luidt dan ook:

Hoe doe jij het ?

Groeten,

Chris :clinking_beer_mugs:

Ik waag me binnenkort es aan een kloon van Westmalle uit een moutpakket, ben es benieuwd hoe dicht die kerels erbij zitten, als't zover is laat ik het wel weten.

Van dezelfde firma ook een Chimay blauw kloon pakket gekocht ... ook benieuwd naar deze ;)

Ik zit nog steeds in de mout pakket fase, daar komt voorlopig geen verandering in maar soms gaan dingen nu eenmaal sneller dan men verwacht ;)

Vroeger gaf ik mijn draf of bostel (hoe je het ook wil noemen) aan een buur die het gaf aan zijn dieren (kippen, geiten, enz ...) nu heeft de beste man zijn dieren weggedaan wegens gezondheidsredenen waardoor ik nu 'opgescheept' zit met mijn draf.

Ik vraag me nu dus af wat moet ik ermee gaan aanvangen, de vorige heb ik gewoon in mijn composthoop gekieperd wat ik eigenlijk zonde vind en van de 10kg (ofzo) draf brood beginnen maken zie ik ook niet echt gebeuren ...

De vraag van vandaag luidt dus :

Wat voer jij uit met je draf (of bostel) ?

Groeten

Chris :beer_mug: :thinking_face:

Op gevaar af in herhaling te vallen met de vraag, waag ik mij er toch maar aan.

Als beginner is het vaak een verhaal van door het bos de bomen niet meer zien en er zijn al 100-en posts op diverse fora over te vinden, geen enkele brengt veel duidelijkheid en verzandt men in oeverloze discuties waar niemand uiteindelijk wijzer van wordt, dus here we go !

Wat zijn de essentiële schoonmaakmiddelen die elke brouwer moet hebben om zijn materialen proper te maken ?

Wat gebruik jij voor welk 'onderdeel'

Gemakshalve startend bij:

- Ketel

Afzonderlijk systeem (de potten en pannen brouwers zeg maar / niet disrespectfull te interpreteren)

All-in one systeem (zoals brewmonk, grainfather etc)

- Koeling

Platenkoeler

Spiraalkoeler

- Vergistings vaten

Plastic

RVS

Glas

- Product containers

Flessen

Blik

Kegg

Ik hoop hiermee geen open deur in te trappen en een duidelijke leidraad te creëren voor alle geïnteresseerden ;)

Chris :clinking_beer_mugs:

Hi !

Ik ben Chris, woon en brouw aan de Westkust en sinds vorig jaar de gelukkige bezitter van een Brewmonk Magnus.

Ik zit nog in de fase 'brouwpakketten' en heb al 2 trippeltjes gebrouwen dewelke zeer geslaagd zijn, nu zit de IPA in het vergistingsvat.

Ik ben nog niet zover dat ik van de pakketjes af stap, maar wie weet hoe lang ik nog kan weerstaan aan de drang om te gaan experimenteren !

De groeten :clinking_beer_mugs: