Berichten van Cisdevésser

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Inmiddels heb ik ook een brouwsel met Annabel 2014 gemaakt, een IPA, basis-bittering met Magnum, Annabel als late hopgiften en als drooghop. De smaak is beduidend minder dan afgelopen jaar....vooral de citrus zit er niet echt in, wat in 2013 wel degelijk het geval was. De oogst van 2014 is hier inderdaad ook beduidend minder geweest dan het jaar ervoor, zowel de opbrengst als ook de smaak hebben volgens mij veel geleden onder de veel te koude en te natte maand augustus, dit is immers de maand dat de hopbellen moeten rijpen... Nu dan maar hopen dat 2015 een goeie oogst op gaat leveren, de eerste uitlopertjes beginnen al te komen.
    Hoi, Het verschil tussen de bellen van Fuggle en Annabel is op de foto's duidelijk te zien. Annabel is compacter en meer langgerekt, bovendien lopen de "bloemblaadjes" van haar bellen op het einde uit in een duidelijke spitse punt. Aan de hand van deze foto's zal het niet zo moeilijk zijn om te bepalen welke de Fuggle en welke de Annabel is. Groetjes....Cis
    Hoi, Ben er ook op zaterdag in de voormiddag om mijn voorraden weer eens aan te vullen. @ Lino, als je nog forum-petten over hebt, en je bent er zaterdagmorgen, dan wil ik er wel eentje van je overnemen, voor de herkenbaarheid zal ik, in het hol van de rode duivels, wel een oranje overhemdje aantrekken ::18 Groetjes....Cis
    Hoi, Staat ook op de website bij van der Kooy [url]http://www.vanderkooyjubbega.nl/biermaken/hop/hopbloemen/nelson-sauvin-hopbloemen-12-5-alpha-125-gram-nzl.html[/url]
    Hoi Tom, Je bent welkom om mijn herms uitgebreid te komen bekijken, dan kun je de dingen die je bevallen meenemen in je eigen ontwerp en de dingen die je minder vind op een andere manier proberen op te lossen. We kunnen ook samen een brouwsel maken in mijn herms, dan kun je zelf ervaren hoe het is om met een herms te brouwen.... Dat word dan wel ergens in oktober.....of morgen dan heb ik een ipa op de planning staan maar is natuurlijk wel heel erg kort dag... Ik hoor het wel groetjes....Cis
    [url=http://amihopfen.com/hopfen/usa/2012-sorachi-ace/]hier[/url] of [url=http://www.hopfen-der-welt.de/pellets-typ-90/usa/sorachi-ace/]daar[/url] groetjes....Cis
    @Mon Ik woon op een 45min rijden en wil er wel voor langskomen, maar dat gaat pas binnen een 2-tal weken. De komende 2 weken ben ik te druk bezet om langs te komen. Als dat geen probleem is kom ik ze ophalen en zal ik ze verder verdelen onder de kandidat

Hallo,

Door het aanhoudende koude weer heeft het wat langer geduurd dan verwacht, maar ik heb nu hopstekjes beschikbaar voor de Belgische forumleden.
    Het gaat hierbij om de dochters van Amarillo die ik vorig jaar uit zaad heb opgekweekt.

Wie van de forumleden voelt zich geroepen om ze op te halen en verder te verspreiden ?
    Ik ben woonachtig in Nederlands Limburg te Weert, wellicht woont er iemand in de buurt.

Ik hoor het wel
    Groetjes....Cis

hoi, Ik gebruik dezelfde pomp,grundfos up15-14b, in mijn 40ltr. gamellen herms, probleemloos..... De hoogte die je moet overbruggen is slechts enkele centimeters als je je warmwatervat met spiraal op gelijke hoogte of lager plaatst dan je maischvat. Zorg er wel voor dat je maischvat volledig gevuld is... Groetjes....Cis
    Hallo, Ik gebruik deze pomp al jaren tot volle tevredenheid in mijn HERMS, alleen voor het rondpompen tijdens het maischen in mijn 40 ltr. gamellen. Let wel, ik heb hier nog nooit geen kokende wort mee gepomp dus dat weet ik verder niet. groetjes....Cis

De kans dat hij raszuiver is gekloond is eigenlijk nihil. En wel om twee redenen : eerst en vooral staan er bij de hoptelers enkel vrouwelijke planten. Dus geen mannetjes voor de bestuiving. Wilde hop daarentegen kan je in de natuur vinden in beide vormen. Ergo : die hop is gekruisd met wilde hop.

Sterker nog, de originele Amarillo is een wilde hop die ontdekt is in de hopvelden tussen de andere planten en daarna vermeerderd is.
    Google maar eens op vgxp01 oftewel Amarillo.
    Amarillo is dus zeker geen F1-Hybride.

groetjes....Cis

Van deze soorten zijn de planten gemakkelijk verkrijgbaar en dus niet zo interessant om uit zaad na te kweken, deze kun je beter raszuiver houden.

Je kunt beter een soort nemen die ( nog ) niet als plant verkrijgbaar is, bijvoorbeeld een Nieuw-zeelandse soort.

groetjes....Cis

Dat zou zeer interessant zijn aangezien deze hop altijd zeer snel is uitverkocht.

Klopt, dit was ook de reden dat mijn handen begonnen te jeuken toen ik de zaadjes ontdekte in mijn pak hopbellen, dan nog het feit dat de planten niet verkrijgbaar zijn en het prijskaartje van deze hop staat me ook nog eens behoorlijk tegen ( UNNE ECHTE OLLANDER maar dan wel weer uit Limburg )

Bedoel je uitlopers (onder de grond) of scheuten (boven de grond)??

De plantjes moeten in april hun eerste verjaardag nog vieren, dus op uitlopers onder de grond zal ik weinig kans hebben.
    Ik heb bewust niet te kort gesnoeid, heb een kleine 10cm bovengronds laten staan.
    op dit stuk komen nu knopjes, dus deze bovengrondse knopjes zullen scheuten vormen die ik ga afknippen, vervolgens zullen ze in het water gezet worden om te wortelen waarna ze in potjes met potgrond gaan.
    Ik laat het wortelgestel van deze nog premature plantjes zo veel mogelijk met rust, zou toch zonde zijn om ze te vernaggelen, dan zitten we toch allemaal met lege handen.........

Groetjes....Cis

Ronnie schreef:Wat je natuurlijk niet weet is of deze plantjes dezelfde eigenschappen hebben.
    Het zijn immers zaailingen.

Klopt, het is immers een kruising tussen Amarillo en een vreemde vader.
    Maar wat als ze nog beter zijn ?
    Ik heb kennis aan doorsnee moeders met ontzettend knappe dochters.

'K heb ook al een rhizoom gereserveerd maar heb er sindsdien niets meer van gehoord.

Een rhizoom ? Tja, ze kunnen net kruipen, misschien gaan ze dit jaar lopen, jij vraagt een maratonloper, zal over enkele jaren ook wel gaan lukken.
    Voor dit jaar alleen stekjes, al de overbodige uitlopers ( wil er 3 of 4 door laten groeien ) worden afgeknipt en in het water gezet, als ze wortels gaan vormen komen ze in een potje met potgrond, als ze goed wortelen komen ze beschikbaar als stekje.

Zit hij ook op dit forum? Ik ben in NL niet ingelogd.

Ja, ik zit op http://www.hobbybrouwen.nl/ , http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/ en http://hobbybrauer.de/index.php, goede ideën kom ik op al deze forums tegen.

Gewoon geduld hebben mensen ( als brouwer moet je hier toch mee bekent zijn ? ), ik doe er alles aan om stekjes te maken en ja, er gaat ook een partij naar België.

Groetjes....Cis

Hallo

nog iets: in NL is er enen die van Amarillo hop gezaaid heeft (er zaten zaden in de hopbellen!)
    Hij had het geluk dat 4 plantjes vrouwelijk waren! ::2duimen
    kweetnie of ie al oogst heeft gehad in 2012.

Dat was ik dus, en ja, ik heb er een minimale oogst van gehad die ik ook nog eens in een labo heb laten testen.
    Het hele verhaal kun je hier lezen http://www.hobbybrouwen.nl/for…ex.php/topic,19967.0.html

Als het stekken over een maandje voorspoedig gaat verlopen zal ik er ook een aantal ( gratis ) voor Belgie beschikbaar stellen, dan kan een van jullie forumleden ze hier ophalen en ze onder de leden verspreiden.
    Ik woon vlak bij de grens in Weert, dus ik denk dat de afstand niet zo bezwaarlijk zal zijn.

groetjes....Cis

Hoi Ronnie Ik heb in mijn gamellen-HERMS ( 40 ltr ketels ) een spiraal van ongeveer 10 mtr koper van 12mm, werkt goed. Met jou voorstel ( Herms met wikkeling diam 15mm koper, met pakweg 5 toeren diam 15 cm spiraal ) kom je slechts op een lengte van 2.35 mtr. Ik denk dat dit veel te weinig is voor een goede warmte-overdracht, in mijn ogen is meer hier veel beter. groetjes....Cis