Berichten van Tannhauser

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Hoi Springerke. Om goed te kunnen vergelijken moet je beide opnemers in hetzelfde bekerglas plaatsen met water. Het best met smeltend ijs ( is 0 C). Dan weet je dus de werkelijke temperatuur. En een 2e punt rond 20 C. Een ouderwetse kwikthermometer is ook een goede referentie. Vooral niet in lucht met elkaar vergelijken!! De warmte overdracht in de opnemers kan nogal verschillen.. Een paar tienden verschil kan maar zoveel lijkt mij sterk

    Het is in ieder geval nogal volledig uitgegist gezien je SG meting. Als het nog smaakt gewoon bottelen met suiker en wat bottelgist lijkt mij. Maar gezien je plastic vat, de tijd (met mogelijk contact met lucht) en dat je vaker de deksel hebt gelicht is de kans op oxidatie van je bier vrij groot. het smaakt dan wat naar papier/geur van karton en mogelijk zurig.

    Hopelijk is het wel OK:smiling_face_with_smiling_eyes:

    N.B Brewferm top is geen pilsgist maar een boven gistend gist. Als je een pils achting bier wilt brouwen met een bovengistend korrel gist is K-97 van fermentis wel een goeie.. Kolsch.

    Iers mos of biersol is juist om de grote eiwitten en phenolen te laten coalugeren en van de wort af te scheiden toch? Die wil juist niet in je bier. De troebelheid moet toch van het gist komen?

    Kwa mout stort... traditioneel is het toch pilsmout, tarwemout en tarwe vlokken? Wellicht met havervlokken een wat voller mondgevoel.

    Ik zou ook een witbier gist gebruiken ipv een abdij gist (blanche, wb06, M21). Je kan zelfs een weizen gist gebruiken als je de temperatuur onder de 20C kan houden (en de wort niet beluchten) om de bananen smaak te onderdrukken

    Met welk toestel is het gebrouwen? Hangt zeer van af. Brew Monk zonder te roeren geeft veel minder rendement. De temperaturen bij hoge ketels, boven en onder verschillen ook zeer veel.

    Ok DenSteppe... hier heel andere ervaringen met de Brewmonk. Hier een hoog rendement (brewfather en brouwhulp rond de 80%) en roeren vooral niet doen!! Is volgens mij iets opgepikt uit het NL forum.

    Goed schroten en de juiste pH, evt rijsthulzen en bovenste filterplaat gebruiken levert dus een prima resultaat:smiling_face_with_halo:

    Hey Dude, ik heb een aantal keer Mandarina Bavaria gebruikt, ook in lagers. Ik ben er geen fan van, Als je zo’n hoeveelheid aan koriander en schil gaat gebruiken valt die hop in het niet trouwens. Maar de hoeveelheid koriander is al vaker aan de orde geweest en nogal afhankelijk van het biertype en persoonlijke voorkeur. Zelf ga ik niet verder dan 3 g per 10l voor een witbier met wb06. Maar als je een de flessen een half jaar bewaard dan valt de invloed van veel koriander weer mee:grinning_face:

    Inderdaad ik gebruik nu ook altijd handschoenen en een veiligheidsbril met dit spul. Maar ik doe dit in een bak met warm water (max 40°C) en zet daar dan mijn fastwasher in dus kom ik daar bijna nooit mee in aanraking. Ik heb het hier gekocht en ook voor veel minder dan bij Brouwland. Maar ik dacht dat Serge dit hier eens had geadviseerd als een alternatief dat minder gevaarlijk is.

    Trinatrumfosfaat is ook een basisch reinigingsmiddel..... en waarschijnlijk minder last van mogelijk aanslag en is meer bier “natuurlijk” gezien de fosfaat. Goede tip!!

    Met loog bedoel je iets zoals dit?

    Yep, maar is dan wel aan de prijs voor natronloog. Zelf gebruik ik 1 vaatwastablet op 3 L heet water. Wel chemisch bestendige handschoenen gebruiken, een bril en de flessenspoeler in een bak om knoeien te voorkomen. :grinning_face_with_sweat:. En vooral niet in je ogen wrijven zonder eerst handen te spoelen!!!

    Natuurlijk daarna spoelen met water (2 a 3 maal)

    Regelmatig reinigen met een loog oplossing.

    Mijn bierflessen krijgen een loog behandeling na een paar keer gebruik (je ziet dan inderdaad de aanslag) en een zure desinfecterende spoeling haalt dat niet meer weg. Een vaatwasmachine tablet doet al wonderen.

    Ander puntje. Brewferm top ... wel een apart gist voor een pils.

    Als je bij 1023 al lagert bij lage temp zal er niet veel meer gebeuren.

    Klaren kan altijd nog bij bv 5C en met gelatine/biersol.

    Maar zo te lezen heb je met de refractometer gemeten. Die waarde moet je nog wel ff corrigeren, Dat kan makkelijk met behulp van Brouwhulp/Brewfather. Anders met de “dompelaar” het SG meten.

    Voorlopig niet, brouwen en leren brouwen is nog prio 1.

    Ok, ook gezien de eerdere berichten. Maar ik brouw regelmatig hetzelfde recept (Alt, Kolsch, Lager) en experimenteer dan met gist, hopjes en zo ook brouwzouten. Nou....SO4 en Cl maakt in de smaakbeleving wel degelijk uit bij behoorlijke zout verschillen, natuurlijk wel met hetzelfde gist. Brouwhulp is daarin wat duidelijker en eenvoudiger als BF

    Dan lijkt je Ca waarde wat laag? 36 en bij ons 64-70

    Als 50-100 optimaal is dan zitten we hier goed.

    Nou.... als je het Cl of SO4 gehalte wilt verhogen met de betreffende calciumzouten dan krijg je mogelijk een probleem met Ca, afhankelijk van het biertype. Verdunnen met RO/Demi water is dan een optie. Doe ik soms ook (lagers). Hier zit ik met Ca 50 mg/l en hardheid 8 D graden

    Grappig, gisteren schreef ik 'Ik denk dat het er op uit gaat draaien dat ik straks alleen een klein beetje calcium chloride en wat melkzuur ga toevoegen'.


    Nu lees ik in het BYO artikel over waterbehandeling: 'Get a water report or test your water, make sure you’re in the 50–100 ppm range for calcium and your beer should be fine.'.


    Nog niet zo'n raar idee kennelijk :grinning_face:

    In Brouwhulp hebt je ook de optie water aanpassen op basis van pH en Cl/SO4. Dus idd zuur en CaCl2 en soms wat CaSO4. Dat pakt meestal erg goed uit. Alleen als je erg hard water hebt kom je in het demiwater gebeuren en dan ook evt andere zouten toevoegen. Brewfather is wat meer specifiek in brouwzouten maar ik check toch nog altijd ff met Brouwhulp of het in de range ligt:beaming_face_with_smiling_eyes:

    Die gaat nog wel ff verder... Je zou de temp nog wat kunnen oprekken in de tijd maaar ik heb niet veel ervaring met WB 06 (2x), alleen dat ik weet dat het echt goed moet uitvergisten ivm gushers.... (have been there:grinning_face_with_sweat:)... diataticus

    Nou.... de sulfaat chloride verhouding is wel een dingetje. De exacte gehaltes zijn niet zo van belang volgens mij. Ik zou als je het in een cijfer moet uitdrukken naar een 8 gaan, ff afhankelijk van het biert type. Voor een alt heb je een duidelijk hoger sulfaat gehalte nodig en dat proef je zeker!!... bij het juiste Ca gehalte:grinning_face_with_sweat:

    Geen ervaring met G30 maar, ook al heb ik een automaat, ik stel alles handmatig in. Zo kan je het proces goed volgen. Er zijn zoveel variabelen die het maken dat je soms wat langer of korter op een temp blijft “hangen”, afhankelijk van de SG stijging

    Een recept om op te reageren zou wel handig zijn:smiling_face_with_halo:. Maar als je zoet wilt kan je kiezen voor een maischschema met de nadruk op de hogere maisch temp en een gist met een lage vergistingsgraad zoals bijvoorbeeld S-33, Windsor

    Telkens temperatuur verhogen met 1°C per minuut (is hiervoor een houdige truck bekend of kan je het instellen in de brewmonk? Heb nu een beetje met het vermogen gespeeld zodat dit ongeveer met een graad per minuut ging)

    Daarmee verleng je wel het maischema, kan ook. Ik zet het vermogen bij opwarmen naar de volgende stap op 1400-1600W en dan duurt het ca 4-5 minuten voor je bij de volgende maischstap bent. Bij 72C gewoon SG meten met de refractometer tot het niet mee stijgt

    Tis teen of tander he 😄. Daar gade ni komen als ge enkel botteld me Brett natuurlijk.

    Wa misschien een optie is is om te bottelen met de Philly sour gist van lallemand. Dat is een ander verhaal. Dat is een lactic acid yeast.

    Dan ga je ook geen paar maand moeten wachten op zuur.

    Weet wel niet juist hoe zuur die dan wordt maar de bieren die ik er al met geproefd heb zijn wel jummie 😄.

    Die Phillip Sour staat ook in mijn planning..... moet er alleen nog een recept bij bedenken:smiling_face_with_smiling_eyes:

    In je maisch schema staat 62C 50 minuten en dan direct door naar 72C voor 10 minuten.

    Je kan beter wat hoger in temp (bv 63-64C) en dan een tussenstap van 67C 20 min en 72C totdat het SG niet meer verandert. Nu is volgens mij je maisch schema te kort voor volledige omzetting.

    Door de hete zomers is de zomergerst (gebruikt voor bier) vrij “hard” en heeft een wat hogere temp nodig voor het “vrijmaken” van het zetmeel voor de enzymen. 62C is dan aan de lage kant.

    WB 06 gaat inderdaad erg ver omlaag in SG (diastaticus).

    Toch ff een vraagje. Meestal zie je ipv havervlokken tarwevlokken in het recept en een lage gift van koriander voor het “ citrus” effect. Bewust van afgeweken?

    Het droge effect met WB 06 werkt wel maar dan wel heeeel lang laten liggen.

    Maisched op 500W, circulatie geknepen, stond nooit droog

    Opwarmen met 1000W, en koken vol gas, 3000W

    28 liter water op 6kg mout.

    Aanbaksel was zwart, moest het met staalwol weghalen na een nachtje in de azijn te hebben gestaan.

    Eerste keer toen ik er mee brouwde was het lichtbruin, en kon ik het er zo afvegen.

    3000W ? 28L en 6Kg stort?... Volgens mij gaat het hier om een 50L versie?

    Dan ben je volgens mij een van de eersten hier met de 50l versie. Misschien de eerste kinderziektes ontdekt?

    N.B. suiker kan je ook prima na het koken toevoegen (als siroop dan)

    Ik ben bang dat het er veel mee te maken heeft. Echter mijn eerste 2 batches met andere mout gingen eigenlijk perfect.. daarom de puzzel

    Zie bovenstaande.. en het kan natuurlijk ook nog liggen aan de moutstort. Als je bv veel tarwemout gebruikt dan is in, zeker in het begin, de doorstroming slechter. In het begin een beetje overstromen via de pijp is geen probleem (als je ten minste de bovenste filterplaat ook gebruikt). Voor de Brewmonk kan je het best wat meer maischwater gebruiken, ook ivm de grote deadspace onder de moutkorf.

    Heb je het kraantje van de reflex (rondpompen) wel goed open staan? Heb je misschien de 50L versie van de brewmonk? Aanbakken op de bodem lijkt mij een gevolg van onvoldoende doorstroming of een te heet element/ slecht functionerende tempvoeler/ tempregeling. In de brewmonk 30L zitten 2 verwarmingsspiralen, een lichte (800W) en een zware (1700W). Als je onder de 800W zit dan werkt alleen de lichte. Volgens mij doen ze het beide pas boven de 1700 W.

    Ik herken het serieus aanbakken niet.