Berichten van Tannhauser

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Er zit toch wel een dingetje aan dit soort hulpmiddelen. Het veroorzaakt ook brouwstress die ik vroeger minder had. Zeker bij “krausende “ gisten blijft er gist aan de ispindle hangen en geeft een vertekend beeld, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is. Wel handig om het moment van overhevelen voor navergisting in de gaten te houden en het geeft inzicht in het proces

    Ik gebruik ook de inkbird en gebruik dezelfde instelling +/- 0,3 C. Ik zie dezelfde verschillen als jij met de STC 1000. Denk dat het aan de buitentemperatuur verschillen ligt. Anders zou je ze naast elkaar moeten vergelijken... hetgeen natuurlijk wat lastig wordt:smiling_face_with_smiling_eyes:.

    Ed, wat de afbeeldingen betreft : gewoon copy/paste van de afbeelding. De software van het forum zorgt voor de rest :-)


    Je mag niet enkel naar het eind SG kijken, maar ook naar het SG einde maischen. Daar zit een verschil op, wat niet zou mogen, en ik vermoed dat het in de brouwvolumes zit. Ergens met de verliezen einde koken. Maar ik ga het onderwerp hier niet verder kapen :-)

    Zou het niet kunnen dat het aan de temperatuur ligt? Het volume verschil tussen 100 en 20C is ca 4%. Dat kan ook het verschil in SG verklaren bij 0 min koken:upside_down_face: in Brewfather

    Het mooie is, White Labs is 4 maal trager in aftakelen. En iedereen die vloeibaar wil koopt toch de slechtst presterende pakken.

    Ondertussen heb ik denk ik al een jaar geen vloeibare gisten meer gebruikt en ik mis het niet echt.

    Whitelabs gisten zijn idd super!! Nog nooit een probleem mee gehad. Meestal 1 l starter op roerder en na een uurtje of 8 a 10 een mooie actieve starter voor 20 L tot SG 1060. Met wyeast heb ik ook al 2 keer een bijzonder slecht resultaat gehad (geen activiteit meer)

    Ik hergebruik die vloeibare gisten ook (houd wat van de starter achter) en dan moet je wel opschalen. Vind het geen echte moeite, gewoon best leuk om te doen. Trouwens, slurrie van korrelgisten gebruik ik ook. Bijvoorbeeld van een ondergist. Daar heb ik soms 3 pakjes van nodig en vind het zonde om de slurrie in het putje te laten verdwijnen.....

    Klopt helemaal volgens mij. Ik hevel over en brouw regelmatig pils. Oxidatie effecten nauwelijks te merken bij goed gevuld vat. Er wordt door het hevelen ook een CO2 dekentje gevormd en er is nog wat nagisting, zeker met een klein beetje suiker er bij. Sinds een paar brouwsels gebruik ik ook Kaliummetabisulfiet en ascorbinezuur bij het overhevelen maar merk nog geen verschil.... behalve bij het jongbier een “zwavel effect”... dus dat laten we dan maar weer achterwege. Inderdaad een shot CO2 kan eenvoudig..

    Het is maar een opmerking... maar zou je de nectaron niet helemaal als aromahop gebruiken en niet als bitterhop? Die 10 gram kan je mooi aanvullen op je dryhop en een standaard bitterhop voor 60 min koken

    Toch verschillende keren met een diastaticus vergist (ook WB06) en nooit problemen gehad.

    Gewoon je gistvat en slangen goed ontsmetten met Starzan of iets dergelijks. Gewoon zoals normaal.

    Flessen die daarmee in contact zijn geweest spoel ik eerst met een vaatwasmachine tablet oplossing en daarna een zure naspoeling.

    De Nottingham van Lallemand. Vrij neutraal zodat de gebruikte mouten en hoppen goed tot hun recht komen. Alcoholtolerantie = 14%. Dus ideaal. SVG van ongeveer 77. Laat dus nog wat restsuikers over.

    Kan, maar na mijn ervaringen zweer ik bij Wyeast 1084 (Guinness). Die geeft ook een licht fris zuurtje af.

    SVG ongeveer gelijk aan Nottingham. De 1084 is een behoorlijk betrouwbaar gistje , mits voldoende gepitched, belucht.

    Cara werkt prima in een stout (eigenlijk crystal) maar ik heb ook al een cara munich 2 van weyerman gebruikt en dat levert ook een mooi effect op.

    FF nieuwsgierig.... haver in een Weizen of begrijp ik je “hint” verkeerd? Je brengt me op “ stoute” ideeen. Zaterdag heb ik mijn jaarlijkse Weizen brouw gepland... giststarter (WLP 380) is al bezig

    Normaal moet je altijd 2 draden aangesloten hebben aan uw motor zijnde de rode +12V en uw blauwe draad -12V

    Uw rode draad (+12V) is volgens mij Ok anders zou de motor helemaal niet draaien

    Ik vermoed dat er een slecht contact is en dat uw blauwe draad (-12V) in verbinding ligt met uw ketel (en zo doorverbind aan de aarde). Dit moet je wel nakijken want dit is niet Ok.

    Oeps... kans op elektrocutie nu:face_with_monocle:. Ik zou de isolatietape ook vervangen door krimpkousjes, die blijven goed zitten.

    Gelukkig zet ik alles klaar de dag voordien , want morgen is het brouwdag en mijn roerder wil niet draaien , hij gaat in kleine snakjes

    Heb wel 2 uur zitten prutsen en zal een slecht contact zijn denk ik heb nu het kabeltje tussen de klem van deksel gestoken en voorlopig heb ik het draaiende gekregen en hopelijk morgen ook en ik hoop dat ik geen kl..te dag heb want het begin is al kl..te :-S

    Een flinke tik kan helpen:smiling_face_with_halo:... of gewoon elk half uur even flink schudden met de erlenmeyer...... ouderwetse praktijken doen herleven. Maar het is idd kl.te als het problematisch begint. Strekte!!

    Sterker nog.... schimmels ontwikkelen zich nogal snel en die zijn aanwezig als sporen, zeker als er water/ vocht aanwezig is. Klam schroten = direct verwerken. Daarnaast is oxidatie wel een dingetje bij geschroot mout volgens mij. Voortijdig schroten zou ik niet doen of je kan het vacuüm bewaren of onder stikstof/koolzuur.......

    Met mijn hoeveelheden schroot ik de boel in ca 5 a 10 minuten tijdens het opwarmen van het maischwaters Ik weeg wel af de avond tevoren, meet het maisch/spoelwater en brouwzouten af en breng het water op pH om in de stemming te komen:smiling_face_with_halo:. Maar op de brouwdag zelf ook eigenlijk tijd genoeg....

    Als je 60 minuten kookt, kan je geen hopgift van 90 minuten hebben. 😁

    27 ibu met een og van 1081 is wel erg laag. Een Westmalle heeft 39 ibu. Hangt ervan af welke smaak en balans je zoekt natuurlijk. Ik zou zeker de late hopgift Saaz maal 3 doen.

    Zou de Spalt niet op 20 min of zo moeten? Nu geeft het volgens de uitdraai 0 IBU. Misschien fout ingeklopt? En inderdaad, de Saaz hop gift is wel erg laag om het goed te merken. Wellicht een deel als hopstand/vlam uit ?

    Pfew ben wel “blij” dat ik niet de enige ben 😎. Zal het niet snel vergeten. De kraan stond naar de andere kant gericht...

    Maar het tuinhuis heeft tegels, snel opgeveegd met een paar doeken, uitwringen en klaar.

    Dat is idd makkelijk... maar .. nu maar hopen dat de schimmeltjes en mieren de resten niet ontdekken:grinning_squinting_face:

    Bij mij waren het de bijen van de buurman (imker) die meenden te moeten helpen:face_with_tears_of_joy:.

    Controleren wordt een 2e natuur hier:smiling_face_with_smiling_eyes:

    Klopt, waar gewerkt wordt vallen spaanders. In dit geval spetters (uhm duizenden 😉) wort.

    In commerciële brouwerijen gaat vast ook wat mis, net zo zuur en duur.

    Inderdaad pech. Zou het iets met de Bucket te maken hebben? Hier ook al eens meegemaakt... en de wort onder het laminaat vloertje gelopen:face_with_tears_of_joy:. Maar 8 l “suikerwater” opruimen... respect!!!!

    Ik heb ook een Brewmonk en ook deze Gorilla molen maar bij mij staat deze op 1.4 mm ingesteld en ik bevocht mijn mout heel lichtjes (ong. 25ml water per 5Kg mout) en dan zijn alle korrels mooi gebroken en blijven de kafjes heel. Verder gebruik ik ook een takel zodat ik de moutpijp ook heel langzaam omhoog kan tillen. Onlangs het maischschema dat Walter heeft voorgesteld ook eens gebruikt en mijn maisch rendement was met 5% gestegen tot 76%.

    Hier ook een Brewmonk en schroot meestal op 1.2-1.3 mm. Tarwemout wat fijner. Sinds ik klam schroot is m’n rendement ook gestegen. En inderdaad veel meer hele kafjes!!

    Zonder een takel maar alleen in de 2 standen van de moutkorf blijft ook bij mij het spoelen snel gaan. Alleen bij wat moeilijk filtermateriaal mout (bv flink veel tarwe) gaat het filteren trager. De moutkorf lang in de onderste stand laten staan tijdens het spoelen is ook een optie.

    Inderdaad de Munich Classic wordt het.


    En de k97 staat genoteerd voor een volgend experiment

    Nog zoveel te testen 😁

    Heb wyeast 3068 (Weihen Stephan) en Whitelabs 300 vaker gebruik voor een weizen. De eerste geeft een banaanenfeest. De Munich Classic is wat neutraler en lijkt wat op het resultaat met WLP 300. Ik heb nog een wlp380 gist liggen en die ga ik gebruiken na m’n wit bier met K-97. De 380 zou wat kruidiger (phenolisch) zijn.... we gaan het beleven