Berichten van Tannhauser

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik gebruik Brouwhulp voor de recepten en metingen etc. De laatste brouwsels (bieren met start SG zo rond de 1050-1060) zit ik met een rendement van meer dan 100% (105-110%). Mmmm, dus ik kom te hoog uit qua recept en corrigeer dan maar een beetje in het gistingsvat met water. Hoe kan ik dat verhelpen? De % ‘s in de mout database verhogen?

Erg mooi uitzicht zo op de vergisting!! Klein vraagje, pas je dan een soort van semi open vergisting toe voor de hoofdgisting?

Sta momenteel met 4 koelkasten, 3 om in te vergisten en 1 voor de kegs en een 5de die madam heeft aangeslagen toen ik ermee thuis kwam, praktische koelkast om onze drank in te koelen zei ze, dus tja, die ben ik kwijt... :smiling_face_with_halo::grinning_squinting_face: In huis nog een wijnfrigo, misschien moe ik wa meer wijn drinken, zo geraakt die leeg en kan ik er ook in vergisten, een nieuwe CCT zou nie misstaan achter die doorzichtige bruine deur... :grinning_face_with_sweat:

Respect!! Ik ga maar eens shoppen op marktplaats:smiling_face_with_halo:. Heb er 1, soms 2 als ik mijn madam lief aankijk en s winters is de kelder kou genoeg gelukkig

OK, ik ook :-) Heb toevallig 2 weken terug week een kloon Westmalle dubbel gebotteld en inderdaad daar heb je geduld voor nodig (maar vind hem nu al lekker:upside_down_face:). Maar na een maandje of 3 veel beter!!

Voor lagers heb ik wat met de Brulosophy methode (snelle methode). Vergisten tot 50% bij lage temp en dan gewoon drastisch omhoog (18C), cold crash een paar dagen en bottelen. Binnen 2 weken na brouwen op fles en 4 tot 6 weken koel lageren. Dit werkt goed met W34/70, S189 en WY 2007 weet ik uit eigen ervaring.

Eigenlijk heb je dan vanaf 6 weken na brouwen al een goede lager.... met de W34/70 zie en proef ik het verschil niet met weken koud lageren voor bottelen..

Toch ff een reactie op het lageren van minimaal 2 weken... Als het gaat om nee laten slaan van ongewenste stoffen is dat al gebeurt in een paar dagen, zeker als je biersol of zoiets gebruikt. Een 55C stap tijdens maischen helpt voor mij nogal om eiwit waas voor te zijn.

Ik lager (soort cold crash) meestal 1 week en daarna bottelen. Meestal al binnen een week (metF2) voldoende koolzuur (plop), om daarna weer koud te zetten in de kelder. Voor lager 6 weken lageren in de fles. Volgens mij gaan de langzame chemische processen tijdens lageren ook op fles gewoon door. Met mooi helder bier, vol dik schuim (idd ook andere factoren van toepassing) en nauwelijks sediment als resultaat. Maar wellicht ben ik toch te haastig:smiling_face_with_smiling_eyes:

Komt goed, ben chemisch technoloog geweest... Starzan bevat idd maar 30% fosforzuur. Zal ff oppassen met het verdunnen :nerd_face:

De boel zit al in elkaar (ringetjes op de juiste plek) en toch maar even een proefbrouwsel dit weekend, heb nog een aantal slurries (250 ml) in de koelkast staan die ik zo kan opstarten. Mn extra special bitter is bijna op (met WLP 002, Fullers)....Maar datzelfde geld voor m’n Blond...mmmmm nog ff piekeren.

PS welk gist kan je het best gebruiken voor een Brugse Zot (Halve maan)? Chauffeur gist?

Al vast bedankt!!

Ok, gistermiddag bij Brouwstore een Brewtech Bucket (master) besteld en vanmorgen al binnen!!!!

Er mist alleen een moer van de “ zakbuis”. Die van de kraan is dezelfde. De moer wordt nageleverd Maar ongeduldig en op m’n werk een RVS moer laten draaien vanmiddag , 3/8 gasfitting en kost een kratje bier:face_with_raised_eyebrow:.....

De zeer ervaren draaier keek wel even heel bedenkelijk bij de kwaliteit van de andere moer... zo van o ja Amerikaans...

Even over het passiveren met Starzan. Volgens mij kan je de Starzan ook vervangen door 80% fosforzuur (trouwens ook het hoofdbestanddeel van Starzan)

Mijn kunststof vaten zijn “ aangetast” en aan vervanging toe. Ik heb ook een fastfermenter (conisch vat met gist opvang bol) maar matig van kwaliteit (en past niet in m’n koelkast).

Dus nu maar de eerste optie van heyudude... zat er al tijden naar te kijken en de duurzaamheid/reiniging is ook wel een dingetje als je regelmatig brouwt (ik 2 maal per maand)

Ik gebruik de berging achter aan het huis gebouwd van 6 x 6 m, voorzien van water, afvoer en stroom afgezekerd op 20A met van die oude D patronen. Er is CV verwarming maar het bouwsel is ernstig niet geïsoleerd dus die staat op “ niet bevriezen” . Alleen delen met mijn eigen werkbank/gereedschap.... en de wasmachine/droger waar ik niet aan mag komen op een of andere manier :hugging_face:. Maar niet geklaagd, ruimte genoeg en de warme keuken achter de deur. Het spoelwater elektrisch verwarmen en maischen...... ben al lang blij dat de D patroon niet de geest geeft. E-verwarming durf ik niet bij te zetten:smiling_face_with_halo:

OK, ik heb dus ook de Brewtech Brewmaster Bucket aangeschaft, voor onder de kerstboom en nu in blijde afwachting..... Mijn volgende brouw is toevallig ook op 19 december (tja.. toch maar een duvel kloon). Er staat nu nog een Alt in de koelkast.... (die kan trouwens gezien de temperatuur in mijn “ brouwzaal” straks ook buiten de klimaatkaart lageren:upside_down_face:)

Ik dacht dat er een uitzondering was voor drukflessen voor dranken, dat deze niet moesten PED gekeud worden of onderhevig waren aan die wetgeving (binnen bepaalde grenzen)

Zo zeg, dat heb je even snel uitgeplozen. En inderdaad... de PSxV is kleiner dan 500 en PS kleiner dan 7 Bar. Dus een uitzondering op de PED. Ik dacht ook even wat te weten :smiling_face_with_halo: zonder het even na te zoeken.

Dank voor de toelichting:grinning_face_with_smiling_eyes:

Inderdaad, geduld is wel een dingetje. Maar ik ga het toch eens proberen met hop los in de ketel en hevelen. Ik krijg het normaal wel redelijk helder maar niet zo als brouwerwaldonk :smiling_face_with_halo:

Iers mos gebruik ik zeker. Wat is Protafloc eigenlijk? Zo te zien in Engeland en Duitsland populair:face_with_rolling_eyes:

Ok.. ik hevel (nog niet) maar laat de gekoelde wort aflopen via de kraan van de brewmonk met bazooka filter. Misschien toch maar eens de hopbellen los in de ketel en gaan hevelen na het wachten. Gebruik jij daarvoor jou speciale filterhevel?

OK..... ga mijzelf trakteren op een brewbucket voor de onder de kerstboom. Helaas zelf aanschaffen want ben er bijna zeker van dat het ding anders niet onder de kerstboom beland...

Heb ik daar nog speciale “ gadgets” bij nodig?

OK...weer wat geleerd. Dus eigenlijk mag het hier niet verkocht worden:face_with_monocle:.....

Mijn koelkast heeft achterin zo’n verhoging waar voorheen de groentelade tegenaan liep. D e la is er uit maar dan heb ik maar een diepte onderin van 35 cm.... boven die verhoging de normale maat

Misschien toch eerst een iets moderner (dieper en hoger) via marktplaats.

Volgens mij moeten “ druk houders” en daaraan gekoppelde leidingen/drukvaten (lees CO2 flessen) voldoen dan de PED richtlijn als ze in Europa verkocht worden. Dus het fabricage proces moet OK zijn en het product getest volgens een module van de PED ( dat wordt vermeld op het CE certificaat (A II verklaring van de producent). Dus als in de handleiding CE wordt vermelding je er toch vanuit gaan dat het Fermzilla vat (in combinatie met het overdruk ventiel) de maximale druk makkelijk kan hebben .....

En de koelkast werk natuurlijk ook als een soort plof kast mocht het als nog misgaan:smiling_face_with_halo:.

Ik zit al tijden te kijken naar een metalen CCT (SS brewbucket/Brewmonk) maar de Fermzilla spreekt mij ook nogal aan. Moet dan alleen een grotere aangepaste koelkast op de kop tikken.

Ik heb ook nog een fastfermenter staan voor het brouwen van lagers in de winter (kelder) maar die bevalt slecht (slechte afwerking, afdichting, moeizame kogelkraan)

Tja, allemaal leuk... Gewoon wachten tot de boel is bezonken (geen whirlpool arm) werk toch ook wel redelijk. Die smartpid lijkt er voor gemaakt!! Of had ik toch de grainfather moeten aanschaffen. Met de prijs van de smartpid er bij kom je op de prijs van een graintafther :face_with_tears_of_joy:

Dat is ook een goeie..

Ik blijf er bij als de 60C wordt bereikt om de reflux wat terug te draaien als de wort niet goed doorstroomt in het begin om aanbranden te voorkomen.

PS... het programmeren van de Brewmonk is nogal een dingetje :grinning_face_with_sweat: (uit het jaar 0).Dus ik bedien handmatig en blijf het proces continu volgen

Nee hoor, maar de eerste keer na gebruik van de arm en vrij vlot daarna de wort laten aflopen via het bazooka filter kwam ik er tot mijn verbazing achter dat de trub bijna geheel weg was..... dus in het gistingsvat. Nu laat ik het na koelen een half uurtje bezinken maar omdat ik regelmatig hetzelfde brouw heb ik toch het vermoeden dat er minder trub overblijft met gebruik van de whirlpool arm.

Maar misschien is dat alleen een angstig vermoeden na mijn eerste ervaring:smiling_face_with_smiling_eyes:

Ik heb ook een whirlpool arm voor m’n brewmonk. Ik koel met grondwater (veel) en in combinatie met die arm moet ik oppassen dat er niet te ver doorgekoeld wordt. Ik zie wel het nadeel dat als je lang met de arm rondpompt dat je trub via de pomp fijn verdeeld wordt en je houdt dus minder trub over..... de rest via het bazooka filter in het gistingsvat? Inderdaad lang laten bezinken na het koelen is dan belangrijk.

Had zelf het idee om een pijpje op het aanzuiggat van de pomp te zetten zodat je niet van de bodem opzuigt (trub) maar dat is praktisch niet uitvoerbaar denk ik.

PS... mijn kinderen zijn groot en sterk, weigeren te roeren en drinken alles op:smiling_face_with_halo:

Oké... In ieder geval een mooi effect dan:smiling_face_with_halo:. Zo heftig heb ik het nog niet meegemaakt.

N.B. Op mijn werk werken we met vergisters voor biogas productie. Daar zit dan ook een waterslot op (eigenlijk over/onderdruk beveiliging). De truc is dan een heel breed waterslot/ zelf herstellend om een paar honderd kuub per uur af te kunnen voeren en toch weer afsluitend.