Berichten van Tannhauser

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

En jammer dat het weer tot het puur commerciële is gekomen en daardoor brouwwijsheid is verdwenen. :( Maar gelukkig heb ik hier een heleboel brouwgoeroes waar je wel degelijke informatie van kan krijgen :thumbup:

Inderdaad…. Na ca 600 jaar bierbrouwen op het idee komen het proces een half uurtje te bekorten is behoorlijk apart.;Laten we vooral de kennis vast houden :)

Toevallig vandaag het ouderwets Duitse Dr’auflassen gedaan om even in stijl te blijven :)

Belgisch blondje (3e poging lan Corne du bois des pendus) vergist met Koln van Lallemand en vandaag overgeheveld (navergisting) met koudhop Callista en Ariana. En vandaag een kolsch gebrouwen en op de slurrie van La Corne geheveld. Na een uurtje heb ik de blow off geplaatst….. en jawel hoor…. Hoop dat het gist in het vat blijft

Ik wou het al eerder zeggen, maar dat kleine uurtje koken is perfect voor een korte lunchpauze zonder naar iets te moeten kijken als je (zoals velen vermoed ik) ergens rond 8 à 9u begint.

De tijd dat de vriendin eten bracht rond de middag is ook al weer even verleden tijd ondertussen ;)

Hahaha… dan heb ik het beter voor elkaar (ten minste tot nu toe :/).

Ik ben dit eens gaan opzoeken in de cursus 'Beer: the science of brewing' van de KU Leuven en ivm de beste kooktijd verwijzen ze naar deze site. Daar kan je onderstaande tekst terug vinden waaruit blijkt dat het vooral bij gebruik van Pilsner mout belangrijk is om minstens 60 min te koken.

Control for DMS

DMS (dimethyl sulfide) is a chemical that produces off flavors and aromas in beer. Primarily DMS is detected on the palate as cooked corn or cabbage. That’s the bad news. The good news is that DMS is easy to avoid by boiling your wort. Caused by the heating of a chemical that naturally occurs in malt, SMM (S-methyl methionine), DMS is highly volatile, meaning it is easily expelled through the action of boiling so long as you DO NOT COVER YOUR POT. Another thing to note is that Pilsner-type malts contain eight times the SMM as other more modified malts such as pale malt. So any beer with a large portion of Pilsner malt (pilsner, saison, cream ale, weizen, etc.) should be boiled at least 60 minutes. If achieving a rigorous boil is difficult or chilling rapidly (within 30-40 minutes) is difficult, employ a 90-minute boil to drive off as much DMS as possible. Also, if you tend to worry a lot, or have had DMS issues in the past with pilsner malt, boil for 90 minutes to be safe. Pale ale malts like US-2row, Maris Otter, California Select etc. are more modified (kilned longer) than Pilsner and only need to be boiled 45 minutes to drive off DMS. If darker malts, like Munich or Vienna, or dark specialty grains are used, even shorter boiling times can be used. How short? Few have dared to find out, but below is a recipe for “30 minute American Brown Ale” that proves a 30-minute boil can be done successfully without the flaw of DMS.

Zelf ga ik ook nooit onder die 60 min en na het lezen van bovenstaande ga ik dit zeker zo blijven doen.

Toch een interessante discussie, maar ik blijf toch maar bij de 60 plus min kooktijd aangezien mijn stort meestal voor het grootste deel uit pilsmout bestaat. En een half uurtje tijdwinst gaat voor mij niet werken (minder pauze ;)).

Als je een kortere tijd wilt zou je het eigenlijk moeten testen met een bier wat je vaker hebt gebrouwen om het verschil te bemerken.

Ik ben niet zo bang voor dat beetje zuurstof (buitenlucht) dat bij het koelen het gistvat in gaat. Bij mij dan via het waterslot (en dat wordt echt niet leegezogen).

Als het goed is dan is je gistvat tot boven gevuld met CO2 en CO2 is zwaarder dan lucht. Dat blijft als een zuurstofvrij dekentje op je bier liggen.

Mijn ervaring tot nu toe met het koelen van het gistvat in mijn gistkast/koelkast van 20 naar 4 graden (lager kom ik niet) is positief. Bier smaakt prima en is een stuk helderder.

Naaaah…. Volume en temperatuur bij gelijke druk (buiten) zijn evenredig (temperatuur dan wel in graden Kelvin… is graden Celsius plus 273). Bij terug koelen van 20 naar 1C met een vrije kopruimte van 5L trek je al snel een halve liter lucht naar binnen. Een beetje antioxin kan helpen maar ik zou de vrije kopruimte in ieder geval ook zo klein mogelijk houden. Een RVS vat zal niet meegeven c.q. Meegaan met de krimp dus lekkage via seals zal het gevolg zijn. Ik doe de navergisting in PET flessen en die kunnen een cold crash prima hebben

Licht gekleurde bieren kook ik 60 minuten. Als het nodig is voor de maillard reacties of inkoken dan toch minstens 90 minuten. Het recept beplaald dat dus bij mij.

30 minuten, (David Heath oa.) het gaat wel ten kosten van je bittersmaak. Meer hop op 30 minuten levert je toch een ander bier als minder hop op 60 of 90 minuten met hetzelfde IBU.

Het is maar wat je wil. Omgerekend naar de kostprijs van een flesje bier gaat die ene kilowatt uur je niet veel uitmaken.

Klopt…. Hop is duurder :)

Blijf twijfelen om een keer te gaan coldcrashen. Zie de meerwaarde nog niet helemaal. Net een Quadruppel port infused van mezelf op die ik een jaar geleden heb gebrouwen. Is alleen maar lekkerder geworden! Jammer dat het de laatste was! Zie ook op tegen het proces, daar ik RVS vergistingsvaten gebruik en bang ben dat deze stuk gaan! Tips?

Niet echt ;). Ik doe de hoofdvergisting in een RVS vat . Maar ik navergist in Fermonster PET vaten en die kunnen een deukje hebben. Terugslagklep onder in de stop en boven in een bout of boor van 10 mm. Die laatste heeft geen functie meer bij voldoende vacuum (les ernstige vervorming van het vat =O).

Als je wilt coldcrashen in RVS dan heb je iets van CO2 nodig. Spunding Valve of zoals op andere topics iets van een zak of flessen met CO2 opvang

HermanH methode

Kan het alleen maar beamen, de M21 is een moeilijk beestje.

Met de M21 ook gushers gehad doordat hij niet volledig doorgegist was.

Smaak was dan weer wel goed maar daar ben je niets mee als al je bier wegschuimt.

Ben terug overgeschakeld op de WB-06 van Fermentis.

Volgende keer dat ik de M21 gebruik denk ik ook op safe ga spelen en ander gist mee laat werken en/of een keer extra beluchten met toevoeging van extra gehydrateerde M21.

M21 hebben we hier ook wat problemen mee gehad. Maar die is uiteindelijk toch naar het voorspelde SG gedaald (truc met gistvoeding, schudden en temp verhoging). Wb-06 vind ik veel te ver uitvergisten en produceert een typische smaak waarvan je direct weet… dit is vergist met WB-06, al hoewel die wel weer goed doet in een Grand Cru.

Maar voor een witbier blijf ik bij Hoegaarden van Whitelabs, wlp 400.

Nou….. als je tegen het origineel wil aanhangen (lees smaak) dan zou ik zeker special B weg laten. Zoals je citaat zegt…carafa en caramout (Munich T2). Carafa is een roast van Weyermann en dan ben je er al. Als je naar vroeger wilt kan je 1 a 2 % Melanoindine mout gebruiken. Dat geeft het decoctie maisch smaakje..

Bij de Markus Hermann methode houd je ca een derde van je mout apart in maisch water zoals in je het hoofdbeslag . De rest maisch je volgens je eerder genoemde recept. Na de 72C stap voeg je het koude beslag toe en dan kom je op ca 45C uit, Die stap houd je 10 min aan een dan weer 63.. 72 ect. Die 40 - 45C stap is vrij essentieel voor de vorming van ferulinezuur, een precusor voor de vorming van 4 vinyl gualicol (kruidnagel smaak) wat het gist daarmee kan aanmaken. En er is door de eerste maisch glucose gevormd wat bij die 45C stap nodig is (2e stap) en belangrijk voor de iso amyl acetaat vorming (banaan) :)

Oeps… die zit wat ver van een Weizen. Ik zou de roasted barley, special B en chocolate er uit laten en de Munich halveren en die vervangen door pilsmout of vienna. De kleur krijg je van carafa en Munich T2. De Gist, Munich classic is trouwens een prima keuze.

Voor het optimale bananen en kruidnagel smaakje zou je eigenlijk een Markus Hermann verfahren kunnen doen, maar dat is een hoop gedoe. :saint:

Met zilverpapier of keukenfolie ga je er niet komen. De onderdruk wordt te groot en je gaat lucht aanzuigen, fatale oxidatie dus.

Een volle stop of een terugslagklep is de meest efficiënte oplossing.

Of een standaard stop met waterslot en terugslagklepje onder in de stop. Het waterslot kan je vervangen door een 10 mm staaf of boor. En natuurlijk zo weinig mogelijk vrije ruimte boven het bier.

Dat is dus eigenlijk een fabeltje, een 'cultus' die rond zijn persoon is gebouwd. In realiteit was hij een 'pencilpusher' in Leningrad (Sint Petersburg nu) die mee instond voor de bevoorrading van de staatswinkels (die dienst zat dus blijkbaar ook bij de KGB). In deze job moet hij blijkbaar heel goed zijn geweest want in de begindagen van Jeltsin's regeerperiode is hij zo opgemerkt en naar Moskou verhuisd. En de rest weten we ondertussen :)

De mens begint meer en meer op een Boheemse korporaal te lijken die een goede 90 jaar geleden ook alles in het werk stelde om zijn biografie wat op te blinken. Die korporaal vergeleek zich met Frederik de Grote, het ambtenaarke van de KGB doet dit met Peter de Grote. Voorspelbaar zijn ze wel, die dictators :D

Tja, iedere keer weer hetzelfde verhaal. In Turkije zit er ook een die de klappen van de zweep behoorlijk in de gaten heeft….

Het is een pot met een glazen deksel, dus ik kan zien wanneer er kraüsen is. En wanneer die er is doe ik er een kaasdoek over en vergist een paar dagen zonder deksel, tot de kraüsen verdwenen is. En op de zesde of zevende dag hevel ik over naar een gesloten vat.

Ok, ik heb dat nog niet aangedurfd. Lijkt me wat gevaarlijk in mijn niet echt steriele koelkast 8) , zeker met laag alcoholische ondergisters. Maar ik zat er al over na te denken daar eens een poging aan te wagen.

Met M41 gaat dit wel slagen…. Maar 60 gram gedroogde winterkruiden….. Weet je wat er in zit? Of wordt het een experimentje? Winterkruiden… moet ik dan denken aan jagdbitter kruiden?

Na het koelen moet je echt hevelen om de hop, eiwitten en trub te verwijderen. Je eerste vergisting doen met al deze trub in je brouwketel is vragen om bijsmaken. Je bier zal minder fris smaken en snel achteruit gaan.

Inderdaad, maar ik nam aan dat de brouwketel waarin word vergist niet de kookketel is. Zat eigenlijk met dezelfde vraag :saint:

Ik heb geen ervaring met automaten maar zelfs in promotie vind ik dit wel heel duur. Maar als mensen er tevreden van zijn en dat kunnen/willen betalen, why not ?

Ik blijf wel met mijn twee ketels 😉

Haha… de BM 50 kost ca de helft en doet eigenlijk hetzelfde. En aan de programmeerbaarheid (klote bij BM) doe ik eigenlijk weinig. Ik stuur op metingen en het loopt toch vaal anders dan verwacht :S

Cascade en amarillo is altijd wel een succes… maar 8 gr kardamon 10 min koken =O. Ik ben er zelf geen fan van dus maar smaken verschillen :). En misschien is het een optie om je suikerstort wat op te krikken voor een “frisse” doordrinkbaarheid . De Kardamon geeft wel een typisch smaakje en dat lijkt mij wat tegenstrijdig met de fris en fruitige hopjes. Maar smaken verschillen natuurlijk :)

Wat je ook kan doen is 5l correct brouwen en ipv van direct naar een glazen fles, eerst naar een emmer (of een ketel, of een weinig gebruikte pot) van 10 l overhevelen om de vergisting te starten, en wanneer de kraüsen is ingevallen (na een dag of vijf) overhevelen naar de vijf liter fles om daar de vergisting af te ronden.

Je gaat dan al heel wat trub kwijt zijn, maar nog nog genoeg actieve gist om de vergisting volledig te laten en bijproducten op te ruimen.

(Voor wat het waard is, ik start mijn vergisting steeds direct in mijn brouwketel en hevel over na 5 tot 7 dagen naar een glazen fles

FF benieuwd…. Kan je jou brouwketel goed afsluiten en met waterslot er op? Of doe je een soort semi open vergisting?

Dit jaar word ik 50 (joepie... one more year closer to dying) en heeft mijn vrouw me gevraagd of er iets 'extra' is dat ik graag zou hebben. Aangezien brouwen toch mijn voornaamste hobby is, was ik aan het denken om zo'n Grainfather G30 te vragen. Ik heb ondertussen het internet en Youtube afgereisd om meer info te vinden, maar ik wou toch eens horen of er hier mensen zijn die met de G30 brouwen en wat hun ervaringen zijn.

Ik heb een oude Bulldog Brewer maar daar ben ik niet zo tevreden over, er zijn toch een paar dingetjes die daarmee steeds verkeerd gaan en de temperatuurcontroller die is echt onnauwkeurig. Maar het principe waarmee het werkt (uittrekbare moutkorf, wort circuleren ipv roeren en alles-in-één systeem) vind ik wel geweldig.

Dus laat maar horen die ervaringen :thumbup: :)

Volgens mij van Jacques van het NL forum vorig jaar ook overgestapt van Speidel naar Grainfather :)

Dag springerke, ik heb 2 glazen vergistingsflessen gekocht van 5 liter. Het is de bedoeling om met mijn kleine installatie brouwsels te maken om ingredienten te leren kennen. Ik zou dan grotere vergistingsvaten moeten gaan kopen. Maar het bier wordt toch niet flauwer als ik ingredienten voor 5 liter gebruik om eerst 4 liter bier te brouwen, en dan met 1 liter aanvullen?

Als ik voldoende lekkere brouwsels heb is het wel de bedoeling om naar 20 of 30 liter te gaan en grotere vergistingsvaten.

Dat is toch wat anders. Je hebt ook nog te maken met zouten en pH bij aanvullen met water. Eigenlijk ben je dan op micro schaal aan het high gravity brouwen. Commerciëlen doen dat voor bv festival bier. Je kan beter een wat meer brouwen zodat je op ca 5 L voor je navergisting uitkomt. De grootte van je hoofdvergistingsvat is niet zo belangrijk, als het maar groot genoeg is

Heb de gist overgebracht naar een 3 liter erlenmeyer , heeft nu veel meer ruimte

koelkast koelt zeer traag is nu nog maar 21°

Koelkast zelf is maar 13° en buiten de koelkast 36°

Heb je een ventilator in de koelkast? Dat kan het koelen wat versnellen. Morgen ook nog tropische temperaturen……… Inderdaad niet de handigste tijd van het jaar voor pils, je moet toch ook nog een aantal weken koud lageren ||. Maar het wordt vast een mooie gezien de moeite die je er voor moet doen :thumbup:

Eindigen met een pils :/ Ik doe meestal net het omgekeerde het zwaardere houden tot het laatste ;)

Zelf heb ik nog maar éénmaal een pils geprobeerd en moet eerlijk toegeven dat ik redelijk ontevreden was met het resultaat.

Het was ook met de W34/70 (3 pakjes voor 21 L) op 12°C, 85% pilsmout en 15% Carapils. IBU was 32 (enkel Saaz) en achteraf gezien mocht dit zeker een flink pak hoger.

W34/70 is een makkelijke gist. Die hoeveelheid cara en te weinig hop doet je lager/pils“ struikelen”. Ik heb dit gist al vaak gebruikt en het levert redelijk pils, zeker bij de noord Duitse stijl. De laatste batches heb ik MJ 84 gebruikt (Bohemian) en dat levert een behoorlijk strak en “ clean” resultaat. Een dry hop er in (of aromastand) is echt een aanbeveling.

morgen ga ik een pils brouwen of toch proberen , mijn eerste pils in al die jaren

vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?attachment/6835/

Inderdaad, ik zou ook de cara in het pakje laten of max een paar %. Volledig mout zou ik doen en voor de kleur een 10 a 20% Vienna. Dan heb je die 52Cstap ook niet nodig.

Die w34/70 is een makkelijk gistje. Als de hoofdvergisting op meer dan 50% SVG zit dan kan je temp omhoog naar 17C. Maar je start op 10C, dan heb je inderdaad 3 zakjes gist nodig maar je kan deze ook prima starten op 14C. Scheelt een zakje gist, energie en met deze gist heb ik het verschil nog niet kunnen ontdekken :)

Hahaha… ik ben hier ook geen expert in. Dacht dat kieselsol/biersol vooral was om om de koude waas door eiwit/polyphenolen te verwijderen en gelatine om gist te laten neerslaan c.q. Het bier te klaren. Bij mij wordt het kraak helder bij 5 C en beide oplossingen vlak na elkaar toe te voegen. Pas het eigenlijk niet zo vaak toe, alleen bij pils/lager, Kolsch, Alt, blond

We zijn bijna een week verder. Op woensdag heb ik de temperatuur naar 10°C verlaagd en Kiezelsol toegevoegd. Dit zou nu goed uitgezakt moeten zijn en vandaag gaat er gelatine bij het bier. De temperatuur gaat nu zo koud mogelijk, bij mijn koelkast wil dit +/- 6°C zeggen. Volgend weekend hoop ik dan te bottelen.

Was het niet makkelijker geweest om eerst te koelen tot 6 C en dan de kieselsol toevoegen en na een uurtje of zo de gelatine? Dan ben je zeker evt koude waas kwijt bij 6-8C drink temperatuur. Dan kan je na ca 4 dagen bottelen

Ik heb nog een verse slurrie Belle saison en wil nu wel eens uit de bocht springen :see_no_evil_monkey:

Hoe voeg je de gember toe? Vers en in stukjes gesneden? En welke hallertau gebruik je? Je hebt er veel soorten van …Tradition, Hersbrucker, Blanc, Magnum etc.

En aantal IBU? Het recept lijkt aardig mild hierin. Maar een uitstapje in het voor mij onbekende (gember) lijkt me wel leuk

Nou… dat klinkt nogal Amerikaans. Maar ik ken het niet. Klinkt wel interessant voor Neipa/IPA achtige bieren. Maar hoe houd je de temp hoog in je vergistingsvat? Anders wordt het wel nogal gokken met de IBU’s vrees ik en je hebt veel hop nodig. Aan de andere kant heb je waarschijnlijk geen koudhop gift meer nodig en dat maakt het ook weer eenvoudiger

Ik had nu niet die indruk bij de eerste poging (zonder de stop eraf te halen), maar ik ga in de toekomst dan toch maa red stop eraf halen bij het bottelen, zo vermijd ik ook de aanzienlijke vervormingen van het vat 8)

Waarom werk je eigenlijk niet met een terugslagklepje of een volle stop voor het coldcrashen ?

Volgens mij is er wat spraakverwarring :S. Bij het cold crashen doe ik een 11 mm staaf (achterkant van een boor) in het gat van het waterslot en een terugslagklep aan de andere kant van de stop. Mocht er nog gas ontstaan kan ik de boor ff verwijderen en de terugslagklep voorkomt evt instroming van lucht. Bij het crashen vervormd het vat door onderdruk.

Maar als ik bij het bottelen het vat via het kraantje met slang laat leeglopen in het bottelvat moet eerst de stop eraf om de onderdruk te vereffenen. Als je dat niet doet dan wordt er via de slang aan het kraantje lucht aangezogen (borrelt door het vat) ipv dat het bier in het bottelvat loopt. Is eigenlijk een domme fout van mij… maar is me al 2 keer overkomen <X en lijkt me niet ideaal :saint:.

Dat heb ik recent ook voor het eerst gedaan maar dan met een terugslagklepje waardoor het indeuken er pas kwam bij het bottelproces via het kraantje en dat was toch even schrikken want dat “indeuken” is wel fameus, ik vraag me af hoeveel keer je dat kan doen voor er vodden van komen :/

Daarnaast vraag ik me af of het een probleem is qua oxidatie om (zoals ik de tweede keer deed) de stop met het waterslot geleidelijk te openen om de onderdruk te beperken (opnieuw pas na het coldcrashen bij het bottelen) ?

Nou, mij PET flessen leven nog steeds en de oudste heeft het al ca 40 maal overleeft.

Tijdens het bottelen moet je inderdaad eerst de stop eraf halen. Als je dat niet doet wordt er lucht borrelend door het vat getrokken via het kraantje. En dat is toch wat minder :S

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue