Berichten van maartendc

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hallo iedereen,

Ik had een vraagje over het naspoelen na gebruik van bepaalde kuisproducten. Ik zoek eigenlijk een reinigings + desinfecterend middel in 1 stap, dat ik kan gebruiken om bijvoorbeeld gebruikte flessen te reinigen + desinfecteren, of fermentatievaten te reinigen + desinfecteren.

Star San: Ik weet dat je Star San niet moet naspoelen, dat dit voedselveilig is, maar Star San is enkel desinfecterend, niet reinigend.

Oxiclean (natriumpercarbonaat): Ik hoor tegenstrijdige dingen hierover. Mijn leraar van brouwcursus zegt dat dit niet nagespoeld dient te worden, en in de les gebruiken we dit als een reinigingsproduct + desinfecterend middel in 1. Werkt heel gemakkelijk. Anderen zeggen dan weer dat je dit best wel naspoelt (maar dat introduceert dan weer een aantal extra stappen bij het brouwen / bottelen). Op de website van Unibrew staat bijvoorbeeld https://www.unibrew-nederland.nl/uniclean-oxy-plus-1-kg.html "Behoeft gèèn naspoeling, maar is wel aan te raden." Wat dat ook moge betekenen??

Ik weet dat PBW ook grotendeels op basis van Oxiclean gemaakt is, en daarover zegt men wél naspoelen.

Dus kortom: Wat zijn de nadelen van het niet naspoelen na gebruik van Oxiclean? Zijn er andere middelen die reinigen + desinfecteren in 1 stap, zonder naspoelen?

Bedankt!

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Ik had nog een vraag over de hittebron: Zou het doenbaar zijn om met een inductiekookplaat van 3500 Watt een batch van 40 liter te koken? Of is dit te weinig power, en zal ik toch naar een gasbrander moeten gaan?

Ik dacht aan zoiets: https://www.hendi.eu/nl/induct…model-3500-d-xl-6727.html

Ander probleem is dat de diameter van de kookplaat (32cm) kleiner is dan de ketels (45 cm). Ook niet ideaal, maar lukt misschien wel?

Bedankt!

Welkom op het forum, Maarten :slightly_smiling_face:

De volumes die je wil gaan gebruiken zien er mij goed uit, alleen het fermentatievat daar heb ik mijn bedenkingen bij qua volume. Sommige gisten hebben echt wel een headspace nodig omdat ze enorm veel krausen produceren. Je kan dat echter wel opvangen met een blow-off maar dat is een keuze die je dan wel moet maken. De volgende maat bij SS Brewtech is 79 liter geloof ik en dat is misschien net iets teveel?

Bedankt Walter!

Ok goede tip, bedankt. 79 liter is inderdaad opeens een stuk groter en 300 EUR duurder.

De 53 liter staat geadverteerd als geschikt voor batches van 40 liter, is ook wel OK denk ik. Misschien met een blowoff of schuimonderdrukkend middel kan ik dan tot 45 liter gaan indien gewenst.

Onder druk vergisten kan niet met deze dan heb je een Unitank nodig.
    En kies voor vlinderkleppen en geen bolkranen!! (anders kan je evenzeer een spotgoedkope CCT aanschaffen die vergist even goed)

Maischketel en kookketel zijn normaal gezien best even groot, je spoelwater ketel is (50 a) 75% van het volume van je kookketel

Fermentatievat: 53 Liter, volstaat voor een batch van 45 liter als je een of ander schuim onderdrukkend middel gebruikt.

Ok, hartelijk bedankt voor de info, zeer nuttig!

Een snelle zoektocht leert dat vlinderkleppen makkelijker proper te houden zijn (hygiënischer)? Dan heb ik de "brewmaster" edition nodig. Die komt met vlinderkleppen, maar ook met een sampling kraantje, isolatiejasje, en ingebouwde koelingspiraal. Dit is wel de kleine meerprijs waard lijkt me. Brouwland verkoopt deze niet in 53 liter, maar braumarkt wel blijkbaar. Wel niet in stock... misschien slecht leverbaar?

In feite ben ik in eerste instantie van plan om kleinere brouwsels (20-tal liter) te doen. Maar gezien de kleine meerprijs tussen de kleinere en grotere ketels, lijkt het mij slimmer om direct op 45 liter te dimensioneren zodat ik kan groeien en niet alles dubbel moet kopen?

Klopt dit, of zijn er nadelen verbonden aan kleinere batches in grotere ketels brouwen?

Ik dacht evt. te starten met een tweetal Brewmonk 30 Liter RVS fermentatievaten, zo kan ik een aantal kleinere brouwsels tegelijk vergisten: https://www.brouwland.com/nl/o…at-30-l?gaCategory=search

Iemand hier enige ervaring mee? Deze hebben kraantjes voor dumpen gist, en ingebouwde thermometer. Veel waar voor je 170 EUR lijkt me?

Nadien zou ik dan upgraden naar de SS Brewtech Chronical voor de grotere batches?

Hallo allemaal,

Na mijn vorige beginners-installatie verkocht te hebben wegens een verhuis uit het buitenland, ben ik van plan om me een nieuwe thuis-brouw installatie aan te schaffen. Ik heb al een beetje ervaring met extract-brouwsels, maar wil nu upgraden en verdiepen in all-grain brouwen en gaandeweg meer en meer professioneel te werk gaan.

- Ik wil alle soorten bieren kunnen brouwen, ook zware bieren zoals tripels, quadrupels, stouts, etc.

- De bedoeling is om ook grotere hoeveelheden te kunnen brouwen, ik dacht aan 45-50 liter, om dit later ook als pilootsysteem of op semi-commerciele schaal te kunnen gebruiken.

- Het verschil in kostprijs tussen grotere en kleinere ketels is miniem, dus ik dacht meteen groot genoeg te kopen?

- Ik zou graag materiaal aanschaffen dat flexibel genoeg is om later te upgraden met pompen etc. (HERMS systeem?).

Ik heb zitten kijken naar het SS Brewtech merk, goed ontworpen materiaal voor nog een redelijke prijs. Ik dacht aan het volgende:

• Maischketel: SS Brewtech Mash Tun 75L:
      • Geisoleerde RVS ketel met filterplaat, thermometer, etc.
    • HLT voor spoelwater: SS Brewtech Kettle 57L
    • Kookketel: SS Brewtech TC Brew Kettle 75L.
      • Koken zelf zou ik doen met een gasbrander op propaan of butaan.
    • Fermentatievat: SS Brewtech Chronical Fermenter 53L.:
      • mogelijkheid om de gist onder af te laten en te lageren / secundaire fermentatie in hetzelfde vat te doen zonder overhevelen.
      • mogelijkheid om onder druk te fermenteren.

Al deze ketels en vaten hebben de nodige kraantjes onderaan en poorten bovenaan om nadien eventueel recirulatie en pompen aan te sluiten, dus dat lijkt me wel een goede basis om mee te starten. Ik zou eerst manueel (gravitair en zonder pompen) brouwen. Ook poorten voor thermometers in de zijwand aanwezig.

Ik twijfel of alle groottes op elkaar afgestemd zijn? Online vond ik de volgende richtlijnen:

- Kookketel ongeveer 1.5 - 2x het volume van uw batch, in dit geval 75 liter voor een batch van 45 liter.

- Maischketel min. 1.2x het volume van uw batch, hier dus 1.5x het volume, 75 liter voor een batch van 45 liter.

- Spoelwaterketel: kan iets kleiner zijn, aangezien maischwater en spoelwater apart kunnen verhit worden: hier ketel van 53 Liter.

- Fermentatievat: 53 Liter, zou dit volstaan voor een batch van 45 liter?

Hebben jullie bemerkingen of tips op dit materiaal?

Betere / andere merken qua prijs/kwaliteit?

Alle opmerkingen zijn welkom!

Bedankt! :grinning_face_with_smiling_eyes: