Berichten van Gert

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Aansluitend op dit topic:

ik bewaar mijn korrelgist in een afzonderlijke frigo (op 5°C). Door elektriciteitswerken heeft die frigo vorige week - zonder mijn weten - 3 dagen afgestaan. De temperatuur was intussen opgelopen tot 22°C. Daarna de frigo weer aangezet.

Mijn vraag: gist die van 5 naar 22° gaat en daarna terug naar 5; zou ik het riskeren die gist nog te gebruiken? Of is het voor de vuilbak?

De CO2 die bij vergisting onstaat is eigenlijk geen nieuwe CO2. Dat is CO2 die eerder door het graan uit de lucht is opgenomen tijdens de groei van de plant.

Dat wist ik niet!

Maar hoe zit het dan met de stelling: 'gist zet suiker om in alcohol en CO2'?

Als dat citaat klopt, moet dit dan geïnterpreteerd worden als: 'gist zet suiker om in alcohol en maakt in het graan opgenomen CO2 weer vrij'?

Gist produceert dus op zich geen CO2? Terwijl dat altijd zo in handboeken te lezen staat...

Als je een officiële brouwerij wil starten (hoe klein ook), start je een industriële activiteit en dus heb je een stedenbouwkundige vergunning nodig. Dat kan een bestemmingswijziging inhouden (maar niet steeds), maar ook de milieuvergunning (zoals Serge hierboven zegt) én advies brandweer (rookmelders, blusapparaten, nooduitgangen, etc) vallen daaronder.

De concrete invulling daarvan verschilt van gemeente tot gemeente. Maak daarom een afspraak met de bevoegde ambtenaar (of schepen).

de firma Belgosuc, dat zijn professionals die weten waarmee ze bezig zijn. Leveren ook aan veel brouwerijen.

Zal ik doen; ik koop mijn suiker nu ook al bij Belgosuc

Koop toch gewoon vloeibare suiker als je dit niet graag zelf doet
    https://sbi4beer.com/suikers/b…ers/vloeibare-suiker.html
    of
    Vloeibare invert suiker
    https://sbi4beer.com/suikers/b…uikers/invert-suiker.html

Merci Serge. Dat was precies de vraag: is invert suiker/vloeibare suiker even veilig in gebruik dan een op het moment zelf gekookte suikeroplossing. Door te koken is die laatste bacterievrij, maar een groot vat met aangekochte vloeibare suiker dat verschillende keren open en dicht gaat, kan dat wel zomaar meteen in het bottelvat?

De leverancier zegt van wel, maar ergens heb ik wel twijfels. Onterecht?

Misschien niet meteen van toepassing voor de hobbybrouwer, maar toch... Ik zou graag een botteldag niet willen laten beginnen met het koken van water, oplossen van suiker en laten afkoelen. Het zou veel handiger zijn mocht ik kant-en-klare vloeibare suiker kunnen gebruiken...

Volgens Castle Malting kun je voor de hergisting op fles ook "invert sugar" kunnen gebruiken: is vloeibaar en kan meteen in het bottelvat. (Zou zelfs steriel zijn, maar dat zal het zeker niet blijven.)

Weet iemand hier meer over? Ik heb zo mijn twijfels.

Alvast merci!

Tegen dat de winter eraan komt (hoeft nu nog niet), knip ik alles af tot zo'n 5 cm van de grond. Bedekken met boomschors (bescherming tegen vorst).

Afsteken doe ik pas in 't voorjaar, bij het lenteklaar maken van de planten.

en niet vergeten, pas na de middag oogsten.

Na 10u is goed. Dan is de dauw opgedroogd.

Ik heb al vier plukdagen achter de rug (begonnen op 1/9). Nog drie te gaan. Sommige planten hadden inderdaad nog een paar dagen mogen staan, maar als je 75 planten te plukken hebt op een week tijd (en daarvoor externe hulp moet organiseren), ben je iets minder flexibel. Hoe dan ook zijn ze rijp genoeg én is de oogst veel én goed.
    Ook het weer is een bepalende factor. Als er te veel regen op komst is, moet je ook niet te lang wachten.

Nee hoor Walter, alleen vandaag is het heel nat. De voorbije dagen waren zelfs een goede combinatie van zon en regen (het is goed dat de hopbloemen nog een laatste keer veel drinken krijgen). Als het vanaf morgen enkele dagen droog blijft en weerom zon, kan er volop geplukt worden.

Ik begin zaterdag met de oogst (brouwen van de jaarlijkse Fresh Hop Blond). Had 'm liever nog wat laten hangen, maar zo'n brouwsel vergt veel voorbereiding (en helpende handen), waardoor het zaterdag al moet.

Ik heb al gelezen dat een hopplant ook hermafrodiet kan zijn. O.a. bij stress zou een vrouwelijke hopplant ook mannelijke bloemen (of daarop gelijkende) kunnen aanmaken. Ik zou me daar op dit moment geen zorgen over maken.

Het eerste jaar toen ik hop had, heb ik 'm na het plukken meteen vacuum getrokken (zonder te drogen) en de diepvries in. Geen slechte ervaringen mee gehad. De traditie van drogen is er gekomen omdat een hopboer hop moeten verhandelen (vervoer, herpakt, verdeeld). Dan moet je uiteraard drogen. Maar voor eigen gebruik mag het ook zonder. Er gaat zo ook niets van aroma verloren.

En inderdaad gebruiken zoals verse hop.

Maar betekent wel dat je vier keer meer plaats in de diepvries nodig hebt (en dat is bij mij en bij mijn volume van hop niet meer mogelijk).

Biobest heeft veel biologische plaag bestrijdingsmiddelen, zowel tegen insecten al ziekten allen 100% natuurlijk.

Ik vind daar wel niets voor de specifieke hopziektes (echte en valse meeldauw in de eerste plaats). Koper en zwavel zijn daarvoor doeltreffend. 'Officieel' ecologisch maar eigenlijk klopt ook dat niet.

gert, welke is jouw favoriet en waarom?

Da's echt afhankelijk van het doel. Magnum en Perle zijn goed voor bitterhop, Cascade voor dryhop, en andere soorten zet ik speciaal voor een specifiek bier (het ene recept gebruikt enkel Duitse, het andere enkel Engelse, en nog andere alleen Belgische).

Uiteindelijk is 11 variëteiten al te veel. Ik ga dus geen andere soorten meer zetten, en doe het met wat ik heb. En daar ben ik tevreden mee.

En hop: vandaag weer een lange werkdag in het hopveldje!

Gebruik jij sproeistoffen Gert, en bemest jij tussendoor.

Ja, mest en compost nu en dan. Voor bij begin van de groei en nadien bij de bloei.

Sproeien alleen met producten met eco-label. Bordeauxse pap (ook al is dat slecht voor de bodem als je het te veel gebruikt en dus niet echt ecologisch!) voor de ziektes, en insecticide op basis van koolzaadolie voor de beestjes. Maar dat laatste alleen als het moet (en de lieveheersbeestjes de klus niet geklaard krijgen). Zolang je planten goed en gezond zijn, valt dat allemaal goed mee!

Hoe zit het bij jullie met zaadvorming in de bellen? Mijn plantage staat vlak bij een bos en ik heb zaadvorming in de bellen. In de omgeving van professionele hopplantages worden de mennekes gecastreerd zoals Benedikte van 't Hoppecruyt het zo treffend zegt. Men zegt dat zaadvorming zorgt voor minder smaak/aroma maar mijn Opal en Cascade hebben een heerlijk aroma. Wat is jullie ervaring?

Ik heb dit jaar ook zaadvorming gehad (voor het eerst in 5 jaar), maar vooral mijn Fresh Hop Blond was de lekkerste die ik al gebrouwen heb... Ik merk dus weinig verschil in aroma.

Zaadvorming zorgt vooral voor meer gewicht, en relatief gezien minder alphazuren. Je moet er dus meer van gebruiken! Maar aan de andere kant: bevruchte hopbellen worden groter.

In België is er nog steeds een wet dat mannetjes niet toegelaten zijn 5km rond een hopveld. De reden is vooral: door het hoger gewicht, kan een commerciële hopboer er weinig mee (je betaalt relatief gezien immers te veel voor het gevraagde gewicht). Maar alweer aan de andere kant: vroeger werd er soms af en toe een man tussen een hoop vrouwen geplant, net omdat de vrouwen dan meer én grotere bellen produceren.

In elk geval: zeggen dat bevruchte hop de schuimkraag teniet doet, is al lang door de feiten weerlegd.

Ben dezer dagen ook volop in mijn hopveld bezig. Alle planten (75 in totaal, verdeeld over 11 variëteiten) zijn individueel behandeld (afgestoken, uitlopers verwijderd, bemest - ook pH telkens gemeten), nu nog de graskanten beter organiseren zodat de zitmaaier ook content is en kwistig met verhakseld hout strooien. Veel werk maar tegelijk heel ontspannend!

Tussendoor ook even meedelen: voor wie graag meer wil weten over het aanleggen van een eigen hopveld, op 5 april geef ik daarover een cursus bij Brouwland. Meer info op hun site.

Veel zin in!

Wat die cascade betreft kan ik het volgende zeggen uit eigen ervaring : in 2012 heb ik daarmee, naar aanleiding van mijn 40e verjaardag, een APA gebrouwen. Deze had echt wel uitgesproken citrus aroma's. In 2016 en 2017 heb ik er nog een aantal keren mee gebrouwen en toen was dat citrusaroma een stuk minder.Ik vermoed dat de eerste hop uit de VS kwam en de tweede hier uit Europa.

Ik brouw zowel met gekochte (Amerikaanse) cascade, als met zelfgekweekte (Belgische) Cascade. De eerste heeft het vertrouwde citrusaroma, de tweede heeft eerder een floraal aroma. Een groot verschil dus, en dat wijst op terroir.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om te geloven dat het aan het bewaren van de gist gelegen heeft, daar je de week er voor nog succesvol met die gist gebrouwen hebt. Het kan niet dat je zo goed als al je vitaliteit op een week verloren hebt.
    Ik denk toch eerder aan het hydratatie proces, daar een afwijking in de temperatuurmeting, foutieve aflezing (iedereen is immers maar een mens) , thermometer die er de brui aan gegeven heeft, achtergebleven desinfectie middel in je hydratatie recipient.... Dat zijn reden die wel tot gevolg hebben dat je vitaliteit van je gist plot zo goed als nul is. Niet het 3 maal openen van dat pak en terug in de vriezer steken daar kan je vitaliteit tov de week er voor niet zo plots gedaald zijn. Trouwens die handelingen doe je ook al enkele jaren zonder probleem (kan ik toch uitmaken uit de gegeven info)

Inderdaad, het blijft allemaal raar. Als je niet alles labotechnisch onderzoekt, blijft het wat koffiedik kijken.

Ik ben dan ook geen chemicus en vertrouw vooral op good practice: bij succes steeds opnieuw dezelfde handelingen doen (dus niet alleen wat betreft diepvries en pakje open en dicht doen, maar ook wat betreft temperatuurmeting, desinfecteren van recipiënten, etc).

Ik vrees dat ik gewoon opnieuw moet brouwen (met nieuwe gist) en hopen dat het zoals alle vorige keren verloopt...

Dit hebben we volgens mij nog niet aangepakt.

Misschien is het wel Acetaldehyde die je ruikt?

Zou kunnen. Vandaag (dag 9) is het SG 16,9 (komt dus van 18,3), er blijft activiteit in het waterslot, en de geur lijkt wel op acetaldehyde.

Merci voor de hulp mannen!

Merci mannen, dat zou wel eens het probleem kunnen zijn! Een pakket van 500 gram gist is bij mij inderdaad 4 keer in en uit de diepvries geweest.

Wat diepvries betreft:

- op basis van de literatuur ging ik ervan uit dat koelkast of diepvries allebei goed was. Gebruik van diepvries is bij mij pragmatisch: de koelkast in de degustatieruimte staat constant op 12°C (om optimale degusatietemperatuur te hebben) en dat is te hoog voor het bewaren van gist.

- wellicht is het in mijn geval beter om: gesloten verpakkingen in de diepvries te bewaren, en eenmaal open geweest in de koelkast in huis.

Wat zuurstof betreft:

- ik stop de geopende verpakking inderdaad steeds in speciale vacuümzak en trek er dan de zuurstof uit. Maar na een paar keer open en toe te doen, heeft de gist sowieso steeds opnieuw nieuwe zuurstof gekregen.

- wellicht is het beter om dus bij eerste gebruik meteen 4 zakjes te maken, vacuüm te trekken en dan in de KOELkast. Vraag daarbij: als je nieuwe gist meteen in een nieuwe vacuümzak doet, kun je die zak toch moeilijk eerst met star san of andere desinfectiemiddel besproeien?

Kleine verpakkingen kopen is natuurlijk ook een optie, maar is dubbel zo duur (uiteraard in het geval er geen batch vernietigd moet worden...)

Merci!!

Bij dit recept steeds 125 gr korrelgist voor 200 liter bier van 9% alc. (met 1 pak van 500gr kan ik dit dus 4 keer brouwen). Met uitzondering van deze keer gaat het waterslot de ochtend na de brouwdag steeds héél fel te keer.

Gist bewaar ik al jaren in de diepvries.

Gert in welke hoeveelheden schaf jij je korrelgist aan? Misschien van 't laatste van 't pak of zak, omgevingstemp. vorige week vrijdag kan wellicht ook niet oorzaak zijn, msschn een éénmalig feit, je zal het pas weten de volgende keer, toch maar eens laten weten als je wilt.

Verpakkingen van 500 gr. Na openen telkens meteen terug vacuüm trekken en in de diepvries.

De week voor dit probleembrouwsel dezelfde gist uit hetzelfde pak gebruikt en toen verliep alles naar wens. Deze keer was het het laatste van 't pak.

Ja hoor, gist is wel degelijk toegevoegd (vanaf dag 4 begon die immers wél te werken, maar niet fel genoeg; en momenteel gaat het waterslot mooi te keer).

En ik heb exact evenveel korrelgist als anders genomen, en gehydrateerd in evenveel water. Puur visueel zag de gehydrateerde gist er even vitaal uit dan anders (ik heb telkens al een goede schuimkraag vooraleer ik pitch).

Dat is nu net het probleem: ik volg telkens heel secuur een procédé, en meet en weeg af waar nodig. Net daarom gebruik ik steeds nieuwe korrelgist: steeds voldoende en gezonde gistcellen.

Microscoop of ander labomateriaal heb ik niet.

Maar er moet dus iets fout zijn gegaan waardoor de gist pas héél laat door had die die in lekker wort zat.

Merci voor het meedenken alvast!

Wellicht is dit nog niet de oorzaak. Alle handelingen op dezelfde manier gedaan als altijd, zowel wat betreft gistmanagement (juiste pitch-temperatuur, hydratering, hoeveelheid, bewaring) als de rest van het brouwproces (CCT en kranen goed ontsmet, zoals steeds).

Gist bewaar ik ook altijd op dezelfde manier: ik werk met grote pakken van 500 gr, alles steeds goed ontsmet en meteen alles vacuüm trekken en in de diepvries. Ik pas dit procédé al jaren toe, dus vermoed ik niet dat hier het probleem zit.

Niet alleen zonde van al de ingrediënten en tijd, ik ga ook een tijd geen voorraad hebben... En vooral: is beetje beangstigend. Een mislukt brouwsel en absoluut geen idee hebben hoe het komt...

Dit heb ik in de jaren dat ik brouw nog nooit meegemaakt. Vorige week vrijdag gebrouwen en vergisting kwam pas op gang na 3 à 4 dagen, en dan nog héél traag...

- het is een recept dat ik al heel vaak gebrouwen heb (200 liter KEUN Spéciale Goud).

- Het brouwproces verliep zoals steeds en zoals het moet (op alle mogelijke vlakken, bij alle tussenmetingen, bij het hydrateren van de gist, etc.)

- Met korrelgist uit hetzelfde pak heb ik de week voordien ook gebrouwen en die gisting loopt perfect.

- Temperatuur van de CCT is gecontroleerd en op dezelfde temperaturen als altijd.

- Begin-SG was er pal op: 18,3° Pl.

- SG na twee dagen: nog steeds 18,3

- SG na vijf dagen: 17,8

- SG na acht dagen (vandaag): 17,3

- Normaal moet SG na een week rond de 11° zijn en daarna nog verder uitgisten tot 10°....

- Waterslot blijft nog steeds om de 8 seconden op en neer gaan, maar brouwsel ruikt naar onfris fruit.

Ik begin er me al bij neer te leggen dat ik een brouwsel zal moeten vernietigen.

Echt geen idee hoe dit komt. Infectie wellicht? Maar geen idee hoe of wat. Iemand een idee?

Merci alvast!

Belgische cascade ruikt helemaal anders dan Amerikaanse. Heeft veel minder die typische citrus-toets, en is zelfs bloemig van aard.

De mijne komt ook van 't Hoppecruyt en is de kenmerkende hop van mijn Spéciale Goud.

Loctite 542

Hier een beetje een bevestiging dat het toch wel food grade zou zijn:

http://discussions.probrewer.c…Food-Grade-thread-sealent

Misschien moet ik dat dan ook eens in huis gaan halen. Het aantal rolletjes teflon dat ik al aan- en afgebracht heb, is intussen ook al niet meer te tellen. Teflon werkt goed, maar je wordt er na een tijdje wel een beetje zot van.

Is nog een gat in de markt voor industrieel ingenieurs! Allé, een nogal klein gat in een misschien nog kleinere markt.

Ik doe dat altijd druppel per druppel met Loctite® 2046. Dan moet je daar niet over nadenken.

Ik wilde dit bestellen bij Fastenal en kreeg onderstaand bericht. Enig idee waar dit hier te verkrijgen is?

"

Goedemiddag,

Bedankt voor de aanvraag. Echter is dit item niet verkrijgbaar in de Benelux.

Met vriendelijke groet,

Jeffrey Valster

Fastenal Europe B.V

Bunsenstraat 3

3316 GC DORDRECHT

The Netherlands

"

www.fastenal.com

Merci voor de antwoorden!

- een tweede heb ik toevallig niet liggen

- sensor zit vast aan de controler (kan niet losgemaakt worden). De draadjes zijn niet los te schroeven (Ronnie zal dan andere controler hebben?)

- ohm-meter heb ik niet...

Voor mijn proefbrouwsels gebruik ik een 60-liter CCT van Ss Brewing Technologies. Daarvoor heb ik ook de FTSs Temperatuurregeling. Welnu, de controler daarvan (zie foto) slaat tilt: hij geeft aan dat de actuele temperatuur 90°C is...

Omdat hij ingesteld is op 20°C is hij dus voortdurend aan het koelen, met als gevolg dat de effectieve temperatuur van de CCT intussen gedaald is tot 10°C (gem

eten met een andere thermometer), terwijl de controler blijft aangeven dat hij 90°C is.

Mijn vraag: wie kan mij helpen dit op te lossen?

Merci alvast!

Gert

Images

• Schermafbeelding 2017-09-30 om 13.08.29.png

Wat droogte en water geven betreft: ik heb elke dag dat het niet regende (en dat waren er veel) 40 minuten water gegeven aan de plantjes. Toch zo'n 2 à 3 liter water per plant per dag. En dat was eigenlijk niet voldoende voor onze kleigrond. Volgend jaar leg ik een circuit aan met druppelslangen.

Vandaag de laatste hop geplukt. Ik moet de balans nog maken, maar ik schat zo'n 45 kg geplukt te hebben (10 à 12 kg gedroogd). Nieuwe kofferdiepvries gekocht en die zit bijna vol...

Het was een heavy week!