Berichten van Andy_85

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Alvorens ik stilaan begin met de lagering, hoe snel mag ik van 25 graden naar de uiteindelijke lagertemperatuur gaan (1 a 2 graden per dag of meteen het vat naar temp xx proberen brengen?). Welke temp neem ik best voor de tripel die ik met MJ tripel vergist? Ik ga sowieso bottelgist toevoegen.

Ik las om onder de schenktemperatuur van het bier te lageren om koudewaas tegen te gaan, coldcrash 2 a 3 dagen voor het bottelen tegen een zo laag mogelijke temperatuur en soms zag ik ook 15 graden tegenkomen als ideale lagertemperatuur...

Welke temp neem ik het best of mag het best 14 dagen tegen een zo laag mogelijke temperatuur worden gelagerd?

Hey,

Ik zit intussen aan de nagisting en heb gisteren de gisttrub afgelaten om nu geleidelijk aan de temperatuur wat op te schroeven richting de 25 graden (nu op 21 graden). Ook gelezen dat de SG voor de diastaticus 7 dagen ongewijzigd moet blijven... Er rest dus nog wat tijd, maar vroeg me voor de lageringsfase enkele zaken af die ik her en der al eens had gelezen.

Als ik lager op 15 graden en geen coldcrash doe voor het bottelen, heb ik dan bottelgist nodig? Ben dat vergeten bij bestellen en de leveringskosten zijn betrekkelijk hoog... Moet het, dan moet het maar natuurlijk :)

Kom ik met m'n waterslot toe tijdens de lagerfase? Ik lees nu her en der info over schuimvorming en dergelijke tijdens koudlageren, blow-off systemen vs waterslot,...

Heb nu zo'n rvs vergistingsvat van Brewmonk waarbij ik zowel de hoofd- als nagisting en lagerfase wil laten plaatsvinden. I know, mss niet de beste methode, maar zit nog maar aan mijn tweede brouwsel.

Amai! Merci voor de info! Met die info kan ik wat.

Wat de suiker betreft :

Ik had de volgende redenering gemaakt : de gist verwerkt eerst de korte suikerketens, daarna de complexe => daarom pas op het einde suiker toevoegen zodat hij eerst nog de complexe suikers kan omzetten... Achterhaald dan? Of onvolledig?

mijn vraag sluit een beetje aan bij het topic vandaar dat ik het even hier post... Afgelopen weekend terug aan het brouwen geweest (receptje voor een tripel uit Adrie Otte's boek).

Echter, ik heb de tettnanger 45 min laten meekoken ipv 15 🙀 (niks aan te doen, het zij zo), de gist is de Mangrove Jack tripel (niet alles was voorradig) en de suiker moet er nog bij (gaf hij mee als tip).

Het brouwsel staat aangesloten op de Inkbird en staat op 19° (zie de curve) en de hoofdvergisting is nog volop bezig (1 blub per 5 seconden).

Nu, wanneer zou ik er de suiker bij doen? Ik dacht morgen? Te vroeg? Te laat? Hoe kan ik dat zien? Ik heb zaterdagavond het brouwsel in de gistkuip gedaan en daags nadien was het waterslot al serieus aan het blubben... quasi 1 blub per seconde.

2e vraag... Moet ik de temperatuur id navergisting beginnen verhogen? Er is geen snelheid mee gemoeid, laten we dus enkel op de smaak, opruimen van bijsmaken, etc. Letten. De gist lijkt perfect te werken, de suiker moet er op het einde van de hoofdvergisting nog bij dus we zitten nog ff in de hoofdvergisting. De MJ tripel gaat van 18° tot 28° dus das wel een grote range op uit te kiezen natuurlijk 🤔

Ziet er netjes uit dat bier en de kraag.

Denk dat een beter gecontroleerde vergisting in een kast de eerste verbeterstap kan zijn.

Je 2e vraag kan ik niet beantwoorden, kennis ontbreekt nog.

De vergisting werd via een inkbird gecontroleerd in een koelkast dus dat kan ik al afvinken.

Ik heb twee weken gelagerd bij 15 graden en dacht het twee weken te laten hergisten. Bleek voor dit bier voldoende te zijn. Wat de temperatuur betreft, eens een volledige studie over gelezen en dat bleek ideaal te zijn. Nuja, ik heb de waarheid niet in pacht en dat zal voor de auteur van dat artikel zeker niet anders zijn.

Koen Sels ik kon het alvast heel goed ruiken. Idd, doet heel erg denken aan boterbabbelaar. Het zal dus ver boven de drempel zitten 😅. Nuja, eerste brouwsel dus ik weet ook dat ik nog geen wonderen mag verwachten. We wachten nog effe af... Over de smaak kan ik nog niet echt iets zeggen. Het was dermate storend dat ik het aan de gootsteen heb getrakteerd 😅

Ff een update :

Bottelen ging vlot, hergisting lijkt ook goed te zijn gestart.

Heb het bier na 1 week hergisting in een warme kamer (is hier +/- 23 graden + staat op de vloer dus door vloerverwarming wss iets warmer) eens uitgeschonken. Ik was aangenaam verrast door de kleur en de schuimkraag. Alleen, in de neus zit heel wat diacetyl.

Of het voldoende werd opgeruimd door de gist kan ik pas later zeggen. We wachten af. Wel zal ik bij een volgende batch na de hoofdgisting proberen overhevelen. Iets wat ik nu niet heb gedaan. Zou dit een grote invloed kunnen hebben gehad op het diacetyl'probleem'?

Het was echt stom van mij en zat er al effe mee te sukkelen... De tip die ik kan meegeven:

Kroonkurk in de mal hangen (blijft hangen want magnetisch)

Flesje eronder en dan de hefboom zo dicht mogelijk tegen het flesje schuiven. Daarna doordrukken tot je een soort doffe klik hoort en het zit errond zoals het hoort... Merci voor de tips!

Zit nog nie aan de bottelfase, maar wilde toch al even testen of het kroonkurkapparaat zijn werk doet... En dat doet het dus niet, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien. Ik heb kroonkurken van 26 mm en krijg ze enkel op flesjes Westvleteren gedrukt, maar ook daar knellen ze niet zoals het hoort (zie het flesje rechts). Flesjes Witkap, Safir,... Ik kan ze er met de duim aftrekken. Hoe doen jullie dit of werkt dit wel zoals het hoort? Toch een verschil in flesje? Ik dacht lege flesjes te bestellen bij Brouwland, maar wilde toch even weten waar de fout eigenlijk ligt...

Is de hoofdvergisting eigenlijk klaar wanneer de SG stabiel blijft of wanneer deze over zijn hoogtepunt heen is en minder hevig is? Zit wss nog net te vroeg met die 1016 SG maar weet nu ook niet goed waar ik eigenlijk zit :grimacing_face:. Ik lees dan dat het schuim is weggetrokken, de SG stabiel blijft en zijn eindpunt heeft bereikt of is dat nu eenmaal met de natte vinger?

Op 6 november is het wort in de gisttank gegaan. Ik zit nu met een vraag voor de nagisting, ik werk nu met een conisch Brew Monk gistvat in RVS. Velen hevelen over met alle voor- en nadelen vandien. Ik zou de nagisting in het vat willen laten doen, maar de neergeslagen gistresten verwijderen via het kraantje onderaan. Iemand hier ervaring mee? De extra zuurstof die het overhevelen met zich meebrengt, kan dit ook via een aquarium zuurstof steentje? Wanneer mag ik de nagisting beginnen verwachten en hoeveel dagen moet dit liggen rijpen? Het is een weizen en werk met een niet al te populaire gist :) 'gozdawa BW11'... Hoeveel graden moet ik verhogen voor de nagisting? Staat nu op 18 graden.

De vergistingstemperatuur hangt af van de gist die je nu uiteindelijk hebt gebruikt want ik heb hier al verschillende soorten zien passeren bij sommige gisten start je beter op een lagere temperatuur.

de bw11 van Gozdawa, zat bij pakketje. Ik zag ergens een overzicht van verschillende opstarttemperaturen en zag dat de Munich Classic op 22 graden werd opgestart

Merci voor de info! Ik heb intussen mijn eerste brouwdag achter de rug en toegegeven, ge krijgt er dorst van... ik ga da straks eens met een goed glas gerstenat doorspoelen 😀.

Heel wat vragen naar boven gekomen :

- Het belangrijkste dat ik nog onder de knie moet krijgen is nu de installatie (brewmonk 30l all-in-one) en welke wattage de temperatuur constant houden want was niet altijd stabiel (wel buiten onder het afdak staan brouwen en ook slechts 10 liter). In welke mate is de temperatuur die werd aangegeven ook correct... Had geen externe thermometer bij de hand.

- Ook het SG gehalte was na het maischen 1,030 (wel met een temperatuur van 78° gemeten)... Doel was 1,063. Nadien met open deksel gaan koken en net voor het wort het vergistingsvat in ging bij een temperatuur van 25 graden was dit 1,052 doel was 1,043...

- Hoe lang duurt de filtering bij een kleine batch van 10 l? Die leek mij heel snel voorbij te zijn... hoe lang wachten jullie tot het filtebed zich optimaal heeft gevormd?

- De bazookafilter verstopt ook vrij snel waardoor het kraantje dan weer niet naar behoren kon werken en de hevelfilter werkte helemaal niet (tot ik ontdekte dat er een dop op zat waardoor het geen lucht kon trekken :grinning_squinting_face:). Nu, die bazookafilter... kan ik dat veranderen? Of gewoon via de hevelfilter werken?

Vele foutjes dus, maar supertof om te doen. Alles zit nu in de gistingskamer... De optimale temperatuur ligt tussen de 20 en 26 graden, vanaf 24 graden begint hij banaanesters aan te maken... Ik heb de vergisting op 22 graden geregeld... Goed?

Ik ben eens aan het vergelijken geweest met een Weizenrecept uit 'Verander water in bier'. Het maischschema is merkelijk anders en ook het kookproces duurt een kwartier langer (9 gram Hallertau ipv 10). De ingrediënten zijn verhoudingsgewijs ietwat anders, maar behalve de Viennamout ipv Municher wel hetzelfde.

44° 10 minuten

50° 10 minuten

62° 30 minuten

72° 30 minuten

78° 5 minuten

Welke voordelen biedt dit maischschema? Tov enkel beta- en alfa amylase?

Ziezo,

Alles staat klaar om er vrijdag een lap op te geven, hierboven het recept dat ik wilde volgen (heb dan toch een ander receptje genomen, een standaard receptje genomen dat op brouwmout verkrijgbaar was...). Het spoelwater lijkt me weinig, maar moet alles nog narekenen... Mochten er vreemde zaken op vermeld staan, laat het dan maar weten. Ps, ondanks dat ik een scherpe foto neem van de tekst, lijkt dit op het forum zeer flou up te loaden...

Heb de vergistingstank ff in de 'vergistingskamer' gezet en er de inkbirdcontroller op aangesloten.

Warmtelamp 60 WATT om te warmen en

Koelkast om te koelen

Iemand weet hoe je de alarmfunctie vanop afstand (app) kan uitschakelen?

Dit zijn overigens mijn instellingen maar vind dat dit weinig stabiel functioneert (constant aan en uit schakelzn van de hitte- en koelbron met alarmgeluiden tot gevolg 😏

Bovendien komen er dan nog een aantal andere wetgevingen en diensten bij kijken, te denken aan FAVV

Los van het brouwersgebeuren, maar aansluitend op het FAVV. Ik meen dat eetfestijnen, georganiseerd door een VZW ook een gunstmaatregel genieten tov het FAVV. Er staat wel een maximaal aantal op dat je een eetfestijn mag organiseren zonder dat je over registratie, toelating of erkenning dient te beschikken.

Maar dat de Belgische wetgeving soms een kluwen is, daar ben ik het sowieso mee eens :)

Het lijkt net dat het wel kan, of lees ik het niet correct... Hieronder hoe ik de 3 gunstmaatregelen lees :(of moet ik om ne leesbril :p)
    De vereniging waar ik lid van ben organiseert een vergadering, enkel voor leden en ik verkoop er wat biertjes
    De vereniging waar ik ik lid van ben organiseert een evenement waarop ik wat biertjes gratis laat proeven
    De vereniging waar ik lid van ben organiseert enkele keren per jaar (sporadisch dus) een eetfestijn en stelt er mijn bieren ook te koop.