welkom hier!
Berichten van Dude
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Welkom Roel
steeds meer Nederlanders vinden hun weg naar de enige echte bron
-
Als het betaalbaar is (lees goedkoper dan vloeibaar), top!
Droge giat is makkelijker en beter houdbaar vermoed ik. Een half pakje vloeibare gist bewaren wordt lastig in elk geval.
-
Welkom op dit forum!
-
Heftig biertje… of is het alcohol siroop
Ben benieuwd hoe die smaakt
-
De gratis opties van BrewFather zijn (in mijn langere brouwpauze door drukte en andere hobbies) verder terug gebracht. De XMl export mis ik wel (of was dat al premium optie?). Nevermind.
Biermanager geinstalleerd in een VM op Linux. Werkt als een tirelier!. Import XML, installatie aanpassen etc.
Het enige wat ik nog vond als "foutje" tot nu is dat als je een installatie verwijderd en dan het recept ophaalt de applicatie crashed. Na het terugzetten van de database, en dus de installatie is dat weer hersteld gelukkig. Zal de installaties met rust laten. Verder werkt het prima, zag wel dat mijn ABV berekening afwijkt (9,1 tov 8.4% in Brewfather) maar dat kan aan de methode of formule liggen.
Dank geertt
-
Wat lees ik nu? Kan dat kloppen?
Geen oxidatie gedurende maisch? Is dat echt zo dramatisch als dat wel zo is? Denk bij lichte bieren wel…
Wat vinden jullie ervan?
-
Wat ik lastig vind is elke keer onthouden hoeveel je de zaadjes plet.
5gr half of 2gr flink geplet is als voorbeeld bijna identiek als je het op het laatst toevoegd
Iemand een idee om dat proces wat te regelen?
Gemalen kruiden en dan wegen bv?
-
Welkom! Goed bezig
Ik herken de ITer wel: temperatuur sturing, vergisting aansturing komt of is er vast wel binnenkort
-
Ik heb een gebruikte Mattmill op de kop getikt. Massief apparaat, wel duur nieuw maar dikke rollen, goed materiaal.
MattMill KompaktDer Innovationsschub seit 2012, preiswert und leistungsfähig wie gewohnt | Beste Qualität Made in Germany, natürlich absolut eigene Entwicklung. Gehärtete,…www.mattmill.deDe instelling is perfect te regelen.
-
Als je ze hebt 2 meters erop en vergelijken
En anders een keer wisselen
Ik meet van buiten met een spons, werkt goed
Maar inderdaad wat je het beste bevalt, denk niet dat je een 0,5 graad verschil in vergisten proeft
-
-
-
Met bloemen is de geen noodzaak voor een hopspider. Met pellets is het superhandig. Ik kan me voorstellen dat de micro gaatjes na verloop van tijd van alles tegenhouden ook aromas.
Vervolgvraag: hoe maak je zon ding goed schoon?
-
Hoe zit het met het reinigen van zo'n automaat, is dit moeilijker of blijft dit ook allemaal hetzelfde?
Niet moeilijker of wellicht iets minder werk
Binnenpan en buiten ketel moeten schoon, leidingwerk ook. Of je nu een alles in 1 hebt of een 3 pans systeem.
Een automaat brouwt niet automatisch en maakt zich ook niet automatisch schoon
-
-
Ik zou inderdaad alles in je brouwproces vanaf de kook eens nalopen en uit elkaar halen / schoonmaken
Ik gebruik PBW op de juiste temperatuur 40-50 grafen omdat het er nog staat. Naspoelen
Starsan is pas als alles schoon is en voor het vullen van het gistvat.
Flesjes eventueel in de soda.
Die vulpijp is geniepig die veer en de holle ruimte zit vaak vol na x keer.
-
Off topic
Morgen is het brouwdag, ik kijk er al naar uit
Lijkt wel of je door de G30 het brouw virus weer opgepakt hebt 😉😁
-
Zelfs op mijn PET fles dop glijdt siliconen nog…
Geen idee hoe dat te voorkomen behalve de Dop vast te zetten met elastiek of een andere klem
(Pas sinds kort in gebruik)
-
Sylteranij
k ook, nu nog een gaatje in de agenda vinden om het ook te brouwen
Dat doet een grainfather toch zelf 😄
Bluetooth connectie om 11:00 wekker zetten en dan is het bier klaar
-
Even een kleine update van mijn kant, anders denken jullie misschien 'gebeurt er nog wat?'.
Reminder? Nog tijd gehad voor een nieuwe versie?
-
Hmm ik heb de app ook geïnstalleerd maar krijg hetzelfde probleem….
Maar goed als de web, versie werkt. Prima toch?
-
Yup die werkt
Wat doe ik fout dan?
-
Hmm straks mag je wat berichten weggooien, vervuiling van lekker kerstbier is niet de bedoeling
Nee, soms wel soms niet. Ben ingelogd en dan nog steeds niet.
-
Ik zie wel dat je de het recept uit de batch deelt aan de link te zien. Even testen voor je met mijn (of beter gezegd van Mbroek) recept
Tripel 100 - Chiel
-
Hmm walter dan krijg ik dit:
-
Ik heb (nog) premium maar ook ik krijg mijn eigen recepten.
Of ik doe iets fout?
-
Ik ben na een tijdje minder brouwen (iets met afvallen en meer bewegen en veels te druk) van gedachten verandert.
Het wordt een RIMS, binnenpan met gaten en een filter. Pomp die onderaan aanzuigt en bovenin het wort op het moutbed weer zachtjes verdeelt.
Ik heb de binnenketel inmiddels voorzien van gaten, de filter een domed false bottom met 2mm gaten komt er nog aan via Ali.
Vandaag getest met een tijdelijke rvs gaas zeef maar helaas te weinig doorvoer.
Temperatuur binnenpan en buitenpan klopt daar door niet helemaal.
Het filteren met de takel ging aardig, alleen de geringe doorvoer speelde me hier ook weer parten.
Aanpassen dus… en ach dat is ook de charme van het zelf maken.
Of de tripel een succes wordt is even afwachten, had maar 10l gemaakt
-
Ja die diameter is niet anders, denk als voor de aankoop even met SS brewtech mailed? Dan weet je het zeker. Support is evenredig aan de prijs
De prijs van de domed originele brewtech is absurd gestegen, ik betaalde voor de mijne 55 euro. Aj aj
-
En eerlijk gezegd, als je wereldwijd het aantal tevreden gebruikers van de Grainfather ziet, dan weet je toch dat er goed bier mee gebrouwen wordt.
Mee eens. Het is de Rolls Royce onder de automaten. Mooi afgewerkt en zo te zien veel aan te passen tot een perfect verjaardagskado
-
Waarschuwing bij die warmte koorden, er zijn types in de handel die handwarm worden en die erg heet worden. Check even welke dat je hebt en hoe warm die wordt. Anders heb je een gesmolten achterwand met alle gevolgen van dien….
(Heb zelf zon ding liggen en niet in gebruik wat meer dan 50 graden wordt zo uit mijn hoofd)
-
Mooi ding denk dat je er veel plezier van zult hebben inmiddels.
maar vind het nog steeds een deel van mijn beleving van de hobby om zelf een ketel te maken, verbouwen. Mechanisch en electronica en drinken wonderbaarlijke hobby 😁
-
-
Inderdaad van 60 naar 30 met minder energie en meer tijd over is wel zo handig.
Heb zelf een kleine batch ook al eens ingekort tot 40min, geen merkbaar verschil (tripel).
Als het moet dan is 60 prima, minder mag altijd
-
Ik schep de laag gewoon onder, de kooktijd blijft 60min. Interessant deze discussie…
Nog geen eenduidige conclusie gezien…
-
-
-
Hij begon met 400bpm en nu rond de 20 met pieken een paar keer per dag
Dank. Zal hem Eens meten en komend weekend weer. Denk ook dat CO2 agv temperatuur schommeling een plausibele verklaring is
-
Ik heb de Munich classic in de 4e week en dan een constante opleving van de bubbels…
Geduld geduld neem ik aan: is dat herkenbaar bij deze gist? Begon op 17gr nu 20
-
Super
Mooi
Gedaan