Hij begon met 400bpm en nu rond de 20 met pieken een paar keer per dag
Dank. Zal hem Eens meten en komend weekend weer. Denk ook dat CO2 agv temperatuur schommeling een plausibele verklaring is
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Hij begon met 400bpm en nu rond de 20 met pieken een paar keer per dag
Dank. Zal hem Eens meten en komend weekend weer. Denk ook dat CO2 agv temperatuur schommeling een plausibele verklaring is
Ik heb de Munich classic in de 4e week en dan een constante opleving van de bubbels…
Geduld geduld neem ik aan: is dat herkenbaar bij deze gist? Begon op 17gr nu 20
Net gecorrigeerd. Het is hetzelfde ONK alleen konden wij niets organiseren in 2022 op korte termijn groter dan alleen een keuring, vandaar 2023 en dan met een uitreiking en een mooi terrein.
FAWBG
Daar is ons gilde bij aangesloten, we hebben een bier, wijn en likeur afdeling. Denk een 2022 versie omdat er al 2 jaar niks is geweest en groot schalig organiseren is veel werk, vandaar 2023 voor ons ipv 2022.
Het ONK wat we hier bedoelen is in elk geval pas in 2023 en alleen voor bier het BONK.
Het ONK 2023 wordt georganiseerd door het Gilde Dionysos. De prijsuitreiking zal plaatsvinden op zaterdag 3 juni 2023 in het Openluchtmuseum de Locht in Melderslo, Noord-Limburg.
In september zal meer informatie over het ONK en het bierfestival in de Locht bekend worden gemaakt.
Groots opgezet met brouw wijn en likeur demonstraties en 10 lokale brouwerijen, muziek etc
Gratis toegankelijk
Super
Mooi
Gedaan
New world bv heeft Mangrove Jacks ook maar ook die spelen leentje buur…
Welkom
Voor wat gebruiken jullie die enzybrew?
Schoonmaak na een brouwdag.
Zoals janmetdepet al melde, ik verwonder me elke keer hoe het melkwit water veranderd in een geel bruinig goedje… geen idee oxi of en dreft dat zelfde effect heeft? Of is het minder zichtbaar wat er af komt?
Ben wel benieuwd hoe het ontwerp aangepast of hoever de bouw inmiddels gevorderd is Jari Kenter
Proficiat 🎉 🍼👼🏼
20 euro? Slechte service, ik zou een vervangend product willen. Gratis aan huis. Gratis de huidige retour.
Een en ander hangt af van hun leveringsvoorwaarden…
Klopt Beermenke dat is een goed idee.
Of een grote die in 2 delen kan.
De bodem in de maischpan ga ik niet helemaal eruit halen, rand blijft over van 2-3 cm.
Daaromheen een siliconen slang doormidden. Aandrukken door de balk erboven.
Of: een oplossing met een enkel gat als doorvoer en dan een filter in de maischpan bodem.
Zal haast wel
Klopt, die van het juiste wattage heeft helaas een enkele ring.
De originele BM heeft 2 1/2 ringen, bij 2100watt (kost 72 euro)
Had een buigbare versie gevonden, alleen is de buis niet van rvs (ook al logisch) dus een no go.
Ik ben aan het inventariseren en verzamelen geslagen om een ketel met het concept van een Braumeister te imiteren.
Nabouwen 1:1 hoeft niet, het concept van het opstuwende wort van onder naar boven staat me wel aan en los daarvan de combinatie van brouwen en apparatuur bouwen is super interessant.
Het kan zijn dat ik het project afblaas om praktische redenen of omdat het toch geen mooie oplossing dreigt te worden of er te veel nadelen aan kleven...
De opbouw van een BM ziet er als volgt uit:
Buitenpan: Hoogte 46cm / Diameter: 36cm
Maischpan: Hoogte 36cm /Ddiameter 26.8cm
(dank Beermenke)
De buitenketel heeft ongeveer een capaciteit van 40 liter, de binnenpan (BM20) van 21 liter.
Het wort stroomt van bovenaf in de ruimte tussen de maischketel en de buitenketel:
Vragen die nu nog bij me opkomen (zal de lijst bijwerken met alles wat ik vind en jullie reacties):
Wat voorbeeld foto's van anderen:
Inmiddels is de setup compleet
De Accuboor is nu via een omgebouwde PC voeding (28A) aangesloten op permanente stroom. De koppeling is perfect.
En Een trechter houder laten printen: top oplossing
Schroten maar
Klopt, in mijn huidige tripel die nog aan het conditioneren is zit ook een mix van kruiden. Gisteren geproefd alvast maar iets te veel naar mijn smaak. Hopelijk wordt het wat minder na een tijd op de fles.
De volgende wordt er een zonder, en een kleinere batch met minder kruiden. Koriander en sinas schil en dan beperkt.
Soms moet je de grenzen opzoeken om dan weer terug te keren op aarde
Enig idee walter waarom deze post wel mag plaatsen maar daarna geen foto mag toevoegen of zelfs editten?
Hij staat hier: RE: Brouwautomaat, roeren of niet?
Nb deze post mag ik wel editten
Vroeger kleurde ik de kleurplaten ook al niet netjes tussen de lijntjes.
Dus mijn huidige tripel, met kruiden en een amber kleur is niet keuringswaardig. Maar wie weet wel lekker. Gewoon doen. Zo is de IPA ook uitgevonden als stijl…
Als je bijvoorbeeld 20 liter in je gistvat wilt uiteindelijk dan moet je weten waar je verliezen zijn, de maisch stap en dan van maisch naar kookketel en van kook naar het gistvat.
Overal blijft wel iets in en achter qua wort.
Doe je dat niet dan voeg je hop toe bij de kook en dan blijkt er te weinig in je gistvat te zitten of van een lagere of hogere SG. Gevolg een te bitter of juist andersom minder bitter en smaakvol bier.
Al die waardes zijn dus nodig om je start hoeveeheid water en later het spoelwater te berekenen… bier brouwen is een beetje wiskunde en natuurkunde met een hoop liefde
Als je via het hoofdmenu zoekt op het forum vind je nog 10 posts over glutenvrij bier
Onder andere deze RE: Glutenvrij bier
Of deze Re: glutenvrij bier
Joh... Heb ik wat gemist?
Op het NL forum niet veel, eens rondgeneusd.
J deed een Upgrade van de forum software zonder een werkende backup…
Kan gebeuren. Gelukkig hersteld nu.
Dat is waar samen met ene M (Marco) bestanden en databases gefixed… jammer voor ons forum, er kwamen veel NLers kijken hier. Hopelijk blijven ze hangen
Ik ben de aangekaarte punten aan het nalopen/fixen. M
Eentje (niet van mij) uit Brewfather. Voldoet vd test. Zo niet, laat maar weten.
Dank vd moeite alvast
Daar werd ooit dit van gemeld: Bright- & Angel- gisten (Brouwland)
Ja nu herinner ik me weer dat ik er een bier mee heb vergist, dat duurde ook langer dan verwacht. Dank.
Zo te zien een geduldsproef voor Dude 🥸
Nog een mooie snapshot, het aantal bubbles daalt gestaag
De temperatuur van de inkbird geeft redelijk constant 19.5 graden, een rechte lijn bijna.
Ik ben nu in de 2e week vd vergisting, soms zit er 12 uur tussen een bubbel activiteit.dus niet te snel en niet vergeten het gecorrigeerde SG te meten met lange tussenpozen
Kon het niet laten… wat een pauze tussen de activiteit. Dit is de S-33
Ik doe een paar handjes rijsthulzen op een volle stort indien nodig. Meer dan genoeg om een lossere moutbed te verkrijgen
Handiger zelfs dan de iSpindel deze bubble teller
Een 0,5 bubble per minuut. Dat is een lange zit bij het gistvat. Top idee en de iSpindle
Deze keer wegelaten.
In deze Candi syrup D-180 post staat een heel betoog wat het is of het vervangen kan worden of zelf maken.
Onder andere vanaf hier RE: Candi syrup D-180
Als ik me goed herinner, is het niet hetzelfde en smaakt het eindresultaat anders
Mijn eerste test, even wennen maar mooi opgezet.
Wil je het commentaar hier of liever per emal?
BierManager 0.99Beta
Algemeen
Kan het window ook full screen?
Lettertype / groottee: kun je dan zelf instellen?
Recept
Ik kan kiezen hoeveel water bij de maisch, het spoelwater wordt aangepast.
Prima maar is het ook een idee om de beslagdikte in je systeem in te voeren en daarmme
een eerste opzet te geven?
Bij het wisselen van de installatie (ik had de brewmonk en de eigen) lijkt het alsof het rendement niet goed wordt overgenomen
Zijn er default maischschemas die je kunt opslaan wellicht? Handig om je standaard lijst er in te hebben.
Export NL of BE forum: er verschijnt een groot window met de HTML code.
Scherm is te groot op mijn laptop, geen knoppen behalve de X rechtsboven, kopieeren lukt niet. Denk dat de code in de buffer staat, zal ook wel in de handleiding staan.
(de handleiding is trouwens top, mooi opgezet)
Edit2:
Importeren XML vanuit Brewfather gaat prima.
De bierstijl staat netjes in de lijst van recepten, als ik op recept - Basis klik is de stijl echter leeg.
Zoeken in de recepten werkt prima, Alleen is het hoofdletter gevoelig. Kan die optie weg?
Zoeken op Straffe Hendrik is lastiger dan straffe hendrik
Een datum van import of edit van een recept als kolom lijkt met wel handig. Net als de eigen code die je mag invoeren als je het maakt.
Is een indicatie Standaard installatie handig? Dan hoef je die niet elke keer te selecteren bij een recept.
Als ik mijn water profiel toevoeg zie ik die niet meteen terug in de lijst, ik moet hem resetten of verversen
Waterbehandeling: mooi gemaakt. Eenvoudig te snappen met de directe zichtaarheid
Kan alleen lastig zien (enkel door de hoeveelheid) dat de onderste regels voor mijn spoelwater zijn bedoeld (wellicht een andere kleur geven??)
Top geertt zal het morgen eens goed bekijken, vond brouwhulp prima in het begin. Enigszins gedateerd op sommige aspecten, de database was lastig. Dus ik geef het een draai, dank voor het top initiatief en de moeite alvast.
Extra: ik heb de handleiding eens bekeken.1 woord: WOW 🤩
de bottelsuiker berekening ziet er goed uit, kan daar ook een optie bij met hoeveelheid ml water je totaal nodige hebt voor 3/4/5 ml per flesje van 0.33 of 0.5l bijvoorbeeld? Hier op het forum staat er een mooi voorbeeld van en op het NL forum ook.
Bij ons gilde staat het bier een maand of 5 op het eiken vat waar bourbon en de ander whisky in zat. Dus 1/2 welen zal te kort zijn vermoed ik. De vorige keer zat er quadruple in, deze keer een barleywine die redelijk amber kleurig is.
Maar goed geen idee of dat zo is, de experts hier weten het vast wel goed te verwoorden
Jij bent de beste keurmeester in huis. Als jij het lekker vindt dan is het prima. Te hoppig? Te zoet? Te bitter? En je huisgenoten of collega’s gewoon eerlijke meningen vragen. Geen lekker zeggen omdat het sociaal gewenst is
Of op naar de VHM met een kratje. De beste testers ter wereld… alhoewel niet om 2uur in de nacht 🍻🥳
Welkom 🍺🍺🍻
Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.