Berichten van Dude

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

metalen rvs meetlat

Hmm goed idee

Ik heb wel een maatverdeling gemaakt maar die is te grof denk ik. Een cm indeling lijkt me ideaal.

Aan de andere kant als ik de kook en maischketel omruil heb ik wel een maatvoering aan de binnenkant van de kookketel dat is dan een ss brewtech

Eens even peinzen

In het Engels wordt het volop gebruikt, een dozijn in NL en BE(?) is niet meer zo in gebruik.

Net zo als een El oftwel een lengtemaat die vroeger werdt gebruikt in de vorm van een elleboog lengte ongeveer 44 cm ;) doe mij 2,25 el silconenslang ipv een meter? Nah

Bij de automaat die ik had mocht ik niet beide elementen aan als de moutkorf erin zat om aanbranden te voorkomen. Alleen bij de kook En bij het initiële maisch water

Als je niet lager kunt is dat lastig… maar gezien de schaalgroote van de 30 tov 50 dus ook het wattage moet dit echter geen probleem zijn anders is het een design fout wat ik me moeilijk kan voorstellen

Meestal zie je ipv havervlokken tarwevlokken in het recept en een lage gift van koriander voor het “ citrus” effect

Ik heb wat recepten vergeleken, de een met een mix van haver en tarwevlokken.

Nu voor deze keer de haver gekozen, die had ik nog in huis. De tarwe en gerst vlokken heb ik inmiddels besteld, ik ga wat experimenten uitvoeren. Leuk om te doen.. De koriander zorgt ook voor de bitterheid ipv de hop naar ik begrepen heb. De bitter en zoete schil is eigenlijk ook niet standaard, alleen bitter.

De citra als aroma zou ook nog een idee kunnen zijn, maar goed niet teveel variabelen veranderen dat werkt niet.

We gaan het smaak panel familieleden eens in gereedheid brengen. De volgende is een Kölsch vermoed ik.

Dit was een van de voorbeelden; https://www.twortwat.nl/recepten?id=168

De Korenwolf is er nog een https://www.roerstok.nl/recepten?id=266

Overigens, wanneer je goed whirlpooled, heb je de trubdam normaal gesproken geeneens nodig. Andere ketels hebben die uiteindelijk ook niet.

Klopt zonder ging ook na de whirlpool maar met meer over in de ketel op het eind: had geen hevel oplossing klaar liggen voor meer eruit te krijgen

En de kookketel is niet van Brewtech helaas: komt nog een keer. En de trubdam past wel maar niet optimaal vandaar.

Meten doe ik altijd met een rolmaat, kun je op de mm aflezen en later eens rustig omrekenen naar liters

Top tip. Zal ik de volgende keer doen, dat werkt beter denk ik.

Ok Steinie had hem nog liggen en zag hem vaker gebruikt. Ach komt vast nog een keer dat ik hem brouw

Een bekende vraag bij een brouwsel met een alles in een oftewel automaat. Een paar mogelijke oorzaken:

1. Je schrootsel is te grof Waardoor je niet alle suikers uit je mout haalt

2. Een bekend feit met deze apparaten dat het spoelwater dus minder is door de grotere loze ruimte in liters

3. Je kunt minder roeren waardoor je een minder optimale maisch krijgt

Oplossingen:

Roeren, schrootsel fijner maken, meer mout gebruiken

Of genoegen nemen met minder rendement

Ben nog steeds blij met de wissel naar 2 pannen en inductie.

Temperatuur meten, roeren en bijstellen. Vandaag ging zelfs de Hendi uit, bleef gewoon warm.

Ik wil wel nog een temperatuur meter die constant meet, merk wel dat ik dat prettig vindt.

Of ik de volgende stap maak naar een PID en een rec c-100 met ssr? Geen idee

Kalm aan en brouwen.... als alles automatisch gaat dan is de fun er weer van af om te verbeteren

De eerste keer een witbier gebrouwen,, deze keer minder gemeten tussendoor doel SG voor koken gehaald met 1044

Na koken was het 1051 in plaats van 1049 denk wat te weinig water gespoeld.

De kookketel heeft geen maatstreepjes helaas. Ik had al een maatstok gemaakt en afgetekend, Niet nauwkeurig genoeg denk ik.

Weer een leermoment erbij. In die kookketel ging de trubdam er weer af, de vorige keer niet. Eens denken of het aan het niet goed vastzetten ligt of het roeren bij de whirlpool. Gevolg was wat minder in het gist vat, 20 ipv 22 door de restanten die ik niet mee wilde in het vat.

Het recept (in Brewfather gevonden en wat aangepast met wat tips hier over het maischschema.

Tcontrol van Heneilma

Mooie oplossing, echter zou ik eerder voor de rex C-100 en standaard pt100 kiezen met een ssr. Waarom? Omdat je dat eenvoudig kunt herstellen en vervangen indien nodig. Met crafbrewpi 4 en fermentrack is het eenvoudig om deze componenten aan te sturen.

Maar als je niet van knutselen houdt is dit natuurlijk wel een mooi stukje engineering

In mijn automaat die ik had wisselde de maisch temperatuur nogal, in de huidige ketel en inductie opzet is dat veel stabieler. Denk dat het erg afhankelijk is van waar gemeten wordt.

In de Brewzilla was dat op de bodem, ik meet 5cm onder de rand van de maisch zo ongeveer en roer meer zodat het overal gelijk blijft. De inductie slaat wel regelmatig aan, sterk afhankelijk van de buitentemperatuur in het tuinhuis maar dat is maar even per keer

Er is al eens geschreven hier over het verschil tussen kandij en gewone kristal suiker: na koken geen verschil. Deze denk ik zal alleen wat kleur toevoegen.

Gewoon de goedkopere suiker kiezen

Vraag me vooral af of een 30 liter pan er op past. 27 cm oppervlak is niet zo veel :thinking_face:

Ik heb een inductie plaat die is voor 28cm pannen maximaal: staat een brewtech op van 35cm en dat is geen probleem. Oversteken mag echter alleen de binnencirkel wordt warm vd bodem: geen ramp

Bedenk me net dat 2000w wel voldoende denk ik is zeker voor de maisch. Nooit meer nodig, alleen bij de stappen naar de volgende temperatuur

Bij mijn koelkast gistkast ruik ik ook een geur maar van gistend bier. Die appel geur vind ik wel vreemd maar ik kan me vergissen. Is een ventilator dan een idee? Eentje die de lucht afvoert op een kalm tempo zonder de koude teveel af te voeren?

old school, wordt dat nog gemaakt ?

In Nederland in elke fietswinkel te krijgen, alternatief is de autoshop, ook daar zijn ze in alle maten te krijgen... oud is soms ook goed, waarom vernieuwen?

De span banden zijn ook te krijgen in reis winkels of winkels voor vakantie benodigdheden bij ons de ANWB

eenmaal overgeheveld ?

Als er genoeg kopruimte is kan dat maar zoals mbroek al zegt, er gebeurt niet veel. Denk 2-5 punten gaan er nog af in de 2-3 weken erna. Als je echter de gistfles zo vult dan is de kans groot dat hij niet kan drijven of tegen de wand blijft liggen.

Welkom musicerende brouwer

Genoeg ervaring zie ik al! Ja leuke hobby en lekker bieren die je maakt. Ik probeer ook niet een commercieel bier te evenaren, meer de smaak benaderen omdat je die smaak weet en dan zeker in de huidige tijd enige referentie hebt of het smaakt en gelukt is. Guinness en de blonde bieren en tripel lust ik wel al ben ik niet beperkt in die reeks.

Maar ja bier smaakt anders in je uppie kan binnenkort weer hoop ik met meer

De BE-256 is goed aan het werk. Na 8 uur is hij gestart.

De bedoeling is dat ik hem over hevel na de hoofdvergisting en met deze hoeveelheid bubbels in de fles is dat niet lastig te horen wanneer. De iSpindel maar niet gebruikt nu omdat het te lang moet nagisten alvorens (denk 2-3 weken) deze in het eiken vat komt. Komt de brew bucket weer vrij met iSpindel voor iets anders

Zou ik een kleine hoeveelheid suikerplossing geven in de gistfles? Geen idee of dat ok is en hoeveel?

Waarschijnlijk niet nodig.

Schrobben moet je niet op RVS, met een zachte doek naar aanleiding van wat tips. (De washandjes thread ;) )

Voor de heftige vlekken gebruik ik Barkeepers Friend, een hele dunnen poeder die geen krassen geeft.

Eerst laten weken, dan zacht weg poetsen is het beste.

Maar goed het moet geen poets draad worden genoeg over geschreven ;)

Lager vermogen dus zoals al enkelen schreven, en een goede mout water verhouding. 1kg mout en 4L water met soms rijsthulzen. Werkt prima bij deze apparaten

De dubbele filter had wel degelijk zin, de moutpijp met filter was zoals met alle automaten bedoeld voor de spoelfase en de maisch fase.

De onderste filter is puur bedoeld voor de resten graan etc die doorsijpelen en bij de kook de hop resten tegen te houden. Onder de bodemfilter is er een schone wort te vinden. Met een goede flow brandt dat niet aan. Maar goed er zijn ook systemen zonder bodem filter, daar werkt het ook zonder aanbranden “go with the flow”, gebruik rijsthulzen bijvoorbeeld om je filterbed open genoeg te houden met deze systemen

Neen geen extra bodem filter erin al heb ik er wel al eens over nagedacht om dit zelf in te bouwen maar hoe?

Er zijn inzetbodems die passen, deze ketels zijn min of meer gelijk met wat aanpassingen.

Dus de diameter ook. Maar check dit even aub. Zoek eens op brewzilla false bottom.

Ter illustratie dit was mijn bodem op pootjes. De pomp aanvoer zit op de bodem, kraan er net onder.

Zo laag mogelijk wattage instellen bij maischen had soms maar 500 watt nodig.

En, een goede flow hanteren bij de alles in 1 toestellen, dan brandt het niet aan.

Tenminste niet bij die ik had, een dun laagje aanslag. Met 2 vegen was dat weg.

Ik had wel een extra bodem filter erin (standaard) geen idee of dat bij jouw ook zo is?