Berichten van BenDR

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Goedemorgen allemaal,

10 mei heb ik het startpakket blondie gebrouwen. Als het waterslot stilvalt, meet ik normaal om de 2 dagen de dichtheid tot ze stabiel is en dan verplaats ik het gistingsvat om te lageren.

De waarde is nog steeds aan het dalen, en het waterslot is zelfs terug heel actief, terwijl het daarvoor was stilgevallen.

Heeft iemand hier een verklaring voor, hoe dat de gisting plots terug op gang komt?

Grtz Ben

Goedenavond,

Mijn vader en ik hebben tot nu toe steeds gebrouwen met startpakketten, en we zouden nu graag zelf beginnen experimenteren. We weten echter niet goed hoe hieraan te beginnen. Mijn vader had het idee om van een startpakket te beginnen en hiermee te gaan experimenteren, maar ik weet niet of dat een goed idee is.

Iemand tips?

Alvast merci! :)

Hallo allemaal,

Zondag hebben we gebrouwd en we hebben voor de 2e keer onze nieuwe fast ferment gistketel gebruikt. Het bier is duidelijk aan het gisten, wat te zien is door de rand aan de binnenkant van de fastferment, maar het waterslot doet niets.

Heeft er iemand tips waardoor dit komt en hoe dit te voorkomen?

Grtz Ben

We hebben vandaag al eens gemeten met onze hydrometer, en hebben nu een dichtheid van 1020. Het bier is wel nog heel troubel en er zit veel zaksel in. Van smaak is het zeker niet slecht.

Wordt het bier normaal nog helder tijdens het lageren?

Welkom op het forum Ben :slightly_smiling_face:

Jullie hebben niks verkeerd gedaan hoor, volgens mij zijn er twee mogelijkheden : ofwel is het bier zo goed als uitvergist, ofwel lekt het deksel van jullie gistemmer wat.

Hoe zwaar was het wort in het begin (in SG)? En welke gist hebben jullie gebruikt? En is de emmer goed afgesloten?

Dag Walter, de begin SG was 1060, volgens het startpakket een geschatte begin sg van 1064, dus kan wel kloppen denk ik? Ik heb het deksel nog eens nagekeken, en het lijkt mij toch helemaal afgesloten te zijn. We zien nu al 2 dagen geen enkele activiteit meer in het waterslot.

Hallo allemaal,

Wij hebben zondag het startpakket 'Blondie' gebrouwen. Het was de eerste keer nadat we een cursus hebben gevolgd, en het brouw proces verliep vlotter dan verwacht.

Aan het einde van het brouw proces hebben we de 2 voorziene zakjes gist over het wort gestrooid alvorens de gistemmer af te sluiten met het waterslot.

Het waterslot begon al heel snel te brubbelen, constante belletjes, niet af en toe, en nu is het al helemaal stilgevallen, er zijn geen belletjes meer te zien.

Is dit normaal? Of hebben we iets verkeerd gedaan?

Alvast merci !

Grtz Ben

Hallo,

Mijn vader en ik hebben een cursus bierbrouwen gevolgd bij Brouwland. Nu hebben we al het materiaal gekocht om zelf te beginnen brouwen, maar we zijn nog op zoek naar de beste manier om de temperatuur constant te houden bij het gisten.

We hebben al veel gelezen over een ijskast kopen en een Inkbird, maar we vroegen ons af of er ook (kleine, betaalbare) elektrische gistingsvaten bestaan die de temperatuur constant houden.

Iemand tips of andere suggesties?

Alvast bedankt!

Grtz Ben