Berichten van MartinHo64

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Heb je het pakket gebruikt of aleen het recept gebruikt van het pakket en zelf de ingredienten uit het recept aangeschaft? Verschil in SG kan ook ontstaan uit het verschil in eigenschappen van de gebruikte mout.

Heb je de mout zelf geschroot? Ook dit heeft impact op de SG. Grof schroten van de mout kan SG verminderen.

Citeer

De koelspiraal de laatste 10 min. van de kook in de kookketel plaatsen zodat hij kan meekoken

De tuinslang best aansluiten voor je de koelspiraal plaatst , anders spuit er soms water die er nog inzit uit , en het is kokend .

Ik blaas het koelspiraal leeg voordat ik deze in de pan plaats. Eerste keer dat ik hem gebruikte werd ik belaagd door en straal stoom , gelukkig net mis:sad_but_relieved_face:

Ketels, koelspiraal, ander klein materiaal
    Huishoudsoda na het brouwen aangezien het toch beter is dan gewoon puur water.
    Chemipro San, Purosan of Star San voor het brouwen vernevelen of een snel veegje met waslapje.

Bij de ketels en het koelspiraal is Star San niet echt nodig, omdat je de wort nog kookt in het proces en dat desinfecteert;

Klein materiaal dat na het koken in contact komt met de wort wel reinigen met Star San ivm infecties.

Spoelen na gebruik Star San is volgens de producenten niet echt nodig, en als ik de diverse reacties op dit forum lees vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur en/of smaak :grinning_face:

Ik strooi het nergens meer in ons tuintje omdat er altijd wat suikers in blijven en dat trekt dan ook weer mieren aan en die zitten hier in overvloed. In de zomer kan ik hier mountainbiken in de tuin want het lijkt hier net de Kuringse Ardennen door die mierenhopen. 🙄

Ik heb juiste deze week ergens gelezen dat kleine hoeveelheden suiker in je tuin heel goed is voor de bijen; die willen nog wel eens de weg kwijtraken en met de suiker die ze dan vinden de tocht naar huis voortzetten;

Heel veel succes, gaat vast een lekkere tripel worden:thumbs_up:

Desinfecteer je de flessen niet voor dat je bottelt ?

Ik gebruik Star San met zoiets dergelijks

Kroonkurken laat ik zo

tot nu toe niet, maar als ik zo teruglees "alles na brouwen desinfecteren" dan horen flessen daar natuurlijk ook bij :anxious_face_with_sweat: en denk ik dat ik de flessen volgende keer voor het bottelen in een Star San oplossing dompel, en als ik dan toch bezig ben de kroonkurken er ook maar even in kieper...

Ik gebruik microvezeldoekjes,nog geen euro voor 5 stuks bij de Action, Aldi, Lidl

Gaan jaren mee;

Om te poetsen: Dreft na het brouwen om alles schoon te maken,

Voor het brouwen OXI pro om schoon te maken en voor alles wat na het koken in contact komt Starsann om te desinfecteren

( behalve de flesjes... en kroonkurken)

Ja en nee, als het goede gist is waarvan de datum nog niet is verstreken ben ik het met je eens. Als het zo'n zilverkleurig zakske is dat misschien al 3 eeuwen tegen dat blik plakt niet.

Als dat al drie eeuwen aan het blik zit, hoe oud is de inhoud van het blik dan wel niet?

Maar je kunt natuurlijk altijd een passende gist bij je biersoort zoeken, zowel fermentis als Mangrove Jack hebben een gistwijzer op hun site staan.

Gisten vuistregel

Eigenlijk een mooie vuistregel die je kan hanteren voor de meeste bieren (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten).

1: Hoofdgisting (4 a 7 dagen) je waterslot volop actief in het begin en de laatste dagen blupt het nog ongeveer elke minuut

2: Eindgisting ( = nagisting) ongeveer 7 dagen, je waterslot valt langzaam stil, je SG zal minstens voor een gewone gist 4 dagen het zelfde moeten blijven, (voor een diastaticus best 7 dagen) Je bier gaat beginnen met de ongewenste stoffen op te ruimen en een beetje te klaren.

(Als je overhevelt naar een lagervat dan doe je dat best tijdens de eindgisting, dan is er nog activiteit en gaat de toegevoegde O2 door het overhevelen door de gist opgebruikt worden ipv je bier te oxideren)

Eens, werkt goed, en natuurlijk meten!

@heydude helemaal mee eens EN vooral ook plezier hebben in wat je doet😉

Ik schrijf direct op wat er goed ging. Wat minder en wat ik bij een volgende keer anders zou doen/willen. Daar stel ik in dit forum dan mijn vragen over zodat het iedere keer beter gaat. Resultaat:

Brouwsel1 niet te zuipen

Brouwsel2 lekker bier

Brouwsel3 nu in het gistvat en flink aan het bubbelen

Cheers:clinking_beer_mugs:

Ik zou een gist kiezen die goed zijn werk kan doen. Misschien is dat belangrijker op dit moment als dat het 100% de geschikte gist is voor dat type bier (what's in a type anyway :winking_face:)

De gisten van Danstar en Fermentis zijn goed presterende gisten. Ik zou dan ook de raad volgen die hier boven is gegeven qua gistkeuze. De Danstar Munich heb ik zelf nog nooit mee gewerkt, maar er staat bij mij ook eens een weizen op het programma dus ik ben wel benieuwd naar resultaten hiermee.

Helemaal mee eens! Niets zo vervelend als problemen met vergisting, als je dat kunt voorkomen door een "makkelijker" gist te kiezen.

Het moest al eerst en vooral "Klopt volledig!!" zijn.
    10% havervlokken gaan wel iets toevoegen aan je smaak, maar die 10% gaat zo weinig invloed hebben op je schuimhoudbaarheid dat het onnuttig is hiervoor een eiwit stap uit te voeren.

Ha dank je voor je toelichting, ik dacht al "een vlaamse uitdrukking die ik niet ken":grinning_face_with_smiling_eyes:

Dit maakt het een stuk duidelijker:thumbs_up: wat een letter al voor een verschil uitmaakt1

Dus toch havervlokken,

Cheers

:clinking_beer_mugs:

Dank allemaal,

Even kijken of ik e.e.a. kan resumeren:

Koriander toevoegen kan bij de suikersiroop, maar eventueel ook samen met sinaasappel einde kook 5-10 minuten; in dat geval houdt ik de hoeveelheden aan zoals in het Jovaru recept is opgenomen.

De havervlokken voor de troebelheid vraagt om een keuze of het schema hieronder volgen:

Als ik dit goed interpreteer een eiwitstap van 20 minuten op 55°C met havermout met 10% van de pilsmout noodzakelijk, daarna een aangepast maisschema volgen 35 minuten op 60° a 62°C en 35 minuten op 70-72°C, of gaat een eenstapsmaisch volstaan gelet op de beperkte hoeveelheid havervlokken 500gr. die ik toevoeg?

Of er voor kiezen om de haver samen met de koriander en sinaasappel aan het einde van de kook toe te voegen.

Daar ga ik nog even over nadenken aan het einde van de kook toevoegen klink eenvoudiger, maar ik vraag me af of 500 gram dan niet een beetje veel van het goede is..

Beste Brouwers

Ik wil komende week een witbier brouwen volgens het volgende basisrecept, (uit Zelf Bier Brouwen)
    De gist en hop heb ik reeds in voorraad.

Doel is 20 liter witbier:
    2,2 kilo tarwemout

2 kg pilsmout

Maisschema is 60 minuten op 66Celsius

Bitterhop 15gr Cascade (8,5%): 50 minuten boiltime;

Aromahop 10gr Cascasde (8,5%): 10 minuten boiltime

Gist Bavarian Wheat M20 (2 zakjes 11,5 gr)
    Begin SG 1045

Eind SG 1011

ABV% 4,5

Bij het bottelen suikersiroop toevoegen op basis van 8,5 gr per liter rietsuiker en 10 gr koriander

Ik heb het recept in Brewersfriend ingevoerd en kom daar tot ong. dezelfde waarden.

Nu dacht ik wat kleine aanpassingen te doen:

Aanpassing 1: Maischen : omdat ik het licht-troebele van witbier fijn vind wil ik 500 gr. tarwevlokken (of beter havermout?) vooraf maischen op 80 Celsius in 5 liter water, daarna aanvullen tot 20 liter met de tarwe en pilsmout en het oorspronkelijke maischema volgen 60 minuten op 66 gr celsius

Aanpassing 2: bottelen 10 liter conform het oorspronkelijke recept en bij 10 overige liters de suiker te vervangen door honing en gedroogde sinaasappelschil toevoegen in de siroop

Graag jullie mening: is het vooruit maischen van de tarwevlokken een gangbaar proces en gaat dit een drinkbaar bier opleveren en hoeveel gedroogde sinaasappel schil voeg ik dan toe ?