Berichten van MartinHo64

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Maar toch.... een 2e hands koelkast is gratis of voor weinig. Met een inbird 308 Inkbird en een volière verwarmingselement ben je helemaal klaar zonder temperatuur stress en goed gecontroleerd!!

Komt goed...de deal is bijna gesloten. Onze tweede koelkast (zonder vriesvak😀) voldoet niet meer helemaal meer aan haar wens...dus moet er een nieuwe komen. Rara waar de oude naar toe gaat.:smiling_face_with_halo:

Beste brouwers,

Ik zie vaak op internet in filmpjes en op brouwfora dat het het beste is als je een bier wilt klonen om de gist uit een origineel bier op te kweken. Ik zie even ook vaak langskomen dat in de commerciële bieren vrijwel niet van de voor het bier karakteristieke gist is terug te vinden, maar dat je grote kans loopt om de bottelgist op te kweken ( of iets anders:winking_face_with_tongue:).

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee, bij welke bieren kun je nog de gist uit de fles opkweken? Hoe weet je eigenlijk of de gist die je hebt geoogst de goede is, of weet je dat pas als je je proeft van het uiteindelijke resultaat?:thinking_face:

Eerlijk gezegd ben ik daar geen fan van, hopthee is bijzonder bitter en niet echt lekker, zelfs met de zachtere hopsoorten. Maar voor de geur zou het wel een indicatie kunnen geven.

Ik had al zo een gevoel, als de thee dan vooral de smaak weergeeft die je ruikt als je de hopverpakking openmaakt lijkt mij dat geen feest:woozy_face:....plus dat de smaak van bier uiteindelijk mede bepaald wordt door de gist, de mout en het brouwproces zelf. maar ik wilde het toch even in de groep gooien.

Klopt, als de verhoudingen tussen de aangegeven componenten (bijna) identiek is, is dit een indicatie dat je met een vergelijkbaar smaak /aroma profiel te doen hebt.

Ik had ook ooit eens ergens gelezen dat je hop kunt koken als in thee om te beoordelen wat de smaak-bitterheid doet, klopt dat?

Target, daar heb ik vroeger veel mee gebrouwen. Ik vind dat een lekkere hop en geschikt voor een single hop bier. Probeer maar eens een bier te brouwen met 100% target hop, ik ben zeker dat het lekker is.

Thanks, ga het zeker een keer proberen, ik heb nog ong 120 gram target in de koelkast :winking_face:, misschien niet te moeilijk en een SMASH met pilsener mout van maken;

Beste Brouwers,

Ik ben een groot fan van Belgische biersoorten en ik vind het dan ook leuk en lekker om tripels, belgisch wit en belgische blond te brouwen.

Mijn allereerste recept was een blond bier met Target (Bitterhop) en Brewers Gold (Aroma hop), dit bier vond ik qua smaak niet super lekker, maar ik heb nu van beiden nog de nodige grammen liggen.
    Omdat ik deze hopsoorten eigenlijk nergens terug vind in de recepten voor Belgische biersoorten. Vraag ik mij af of ik deze wel moet willen gebruiken bij het brouwen van Belgisch bier.

Wat betekent het qua smaak wanneer ik bijvoorbeeld:thinking_face::

- de bitterhoppen als Fuggles, Styrian Goldings vervang door Target of Brewers Gold
    - de aroma Hop Styrian Goldings, Hallertau vervang door Brewers Gold.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Wat mij opvalt is dat er best veel recepten in de library staan.De meeste zijn ook vaak gedownload. Ik zie alleen weinig reacties/recensies van diegenen die ze daadwerkelijk gebrouwen hebben. Kun je daar geen bonuspunten aan koppelen? Helpt: veel brouwen en reageren = extra punten

Ja, daar it verschil in. Ik wacht altijd tot de rollende kook begonnen is voor een monster.

Dank voor de tip, weer wat geleerd, sample pakken tijdens de kook, kan daarna altijd nog bijsturen. Ik had nu ( achteraf gezien) een veel te laag SG boven in de kookpan, extra suiker toegevoegd en na koken dus te hoog SG.
    Eind van de week maar weer meten, zit alweer 14 dagen in gist vat; eerste 4 dagen best stevige vergisting, toen paar dagen niets, inmiddels bubbelt het waterslot alweer lekker iedere minuut. Ben benieuwd naar de smaak:grinning_face_with_big_eyes:

Ik zat nog eens te mijmeren over de SG meting die ik tijdens het brouwen doe:thinking_face:.

Maakt het nog wat uit of je boven of onder uit de pan een sample pakt?

Ik neem na het filteren en spoelen gewoon met een rvs beker van boven uit de kookketel ( die overigens nog niet kookt) een schepje en doe dat in mijn densimeter.
    Kan het zijn dat bovenin de ketel vooral het laatst "gespoelde wort" zit, waarvan de SG veel lager is dan dan wat onderin zit? Iemand daar ervaring mee?

Ik ga dus niet brew in a bag principe doen. Enkel om na het filtreren(kraan onderaan) en spoelen de bostel eruit te halen zonder veel tijdverlies. Ben nogal pietje precies, dermee dat ik mij afvroeg of die zak toch wat invloed kon hebben op rendement terwijl je filtreert maar als je 200 micron neemt, is kans miniem denk ik. Zal alleen de kafjes tegenhouden, de rest zal er wel doorgaan... Bedankt voor de input :winking_face:

Misschien snap niet niet helemaal goed wat je hierboven bedoelt te zeggen :thinking_face:, maar als je geen BIAB doet en gebruik maakt van een filter (bodemfilter?) na het maischen om te filteren en te spoelen, maak je het dan niet onnodig complex door hier weer een zak boven te hangen waar je de mout in doet en waarmee je dan weer een extra laag op je reeds aanwezige filter maakt?

Ik heb de sg in het begin gemeten en deze stemde overeen met wat de handleiding omschreef heb niet meer gemeten sins het waterslot eropstaat .

Hi Gianni,

Welkom op het forum!

Ik zou nog even wachten tot het bubbelen stopt. Dan de SG meten en een paar dagen weer; als er geen verandering meer in de SG is kun je er vanuit gaan dat de vergisting klaar is.
    Best voor het bottelen overhevelen naar een bottelvat en vanuit dat bottelvat bottelen zodat je in ieder geval een groot deel van de gist achterlaat. Zeker niet te vroeg bottelen, dan loop je het risico op bommetjes dan wel volop schuimende flessen bij openen.

Serge heeft een en ander prachtig uitgelegd:

Dat is wel een belangrijk gegeven dat je voor een volgende keer kan bijstellen in je brouwsoftware. Je hebt dus ofwel meer verdampt tijdens de vergisting ofwel meer verlies tussen kookketel en gistvat.

Ja dat is nog wel een dingetje. Lastig alle metingen en volumes goed te krijgen. Ga vanavond alles onder elkaar zetten om te zien waar het is "misgegaan" .

Het is mijn 3de brouwsel en de wort smaakte nu al lekker. Vergisting is ook al op gang. Dus ik mag niet klagen.

Ben nu al benieuwd.......😯

Wat was het voorspelde volume? Altijd spoelen op volume. Je volume is namelijk gelinkt aan de bitterwaarde die je nastreeft.

Suiker toevoegen kan je nog altijd in het gistingsvat.

Ik was uitgegaan 28 liter voor koken.. ik heb ook gespoeld tot 28 liter.

Recept was bedoeld om na 7t minuten 23 liter in het gistvat te krijgen. daar mis ik nu wel wat liters. Vandaar dat ik liters wil toevoegen om daar op uit te komen.

Beste Brouwers,

Ik ben een Lachouffe kloon aan het brouwen, volgens het recept had ik een original gravity nodig van 1072.

Nu kwam ik na koken uit op ongeveer 1085.

Na de maisch had ik gemeten en kwam de SG naar mijn idee veel te laag uit 1045 ipv 1054.
    Ik heb vervolgens mijn suikerstort verhoogd zodat ik ong. 10 sg punt hoger zou uitkomen.

Ik heb zojuist alles in het gistvat gemikt en gist toegevoegd, vraag: is het zinnig om nog water toe te voegen om de SG naar beneden te brengen? en hoeveel water is er dan nodig op 23 liter in het gistvat?:worried_face:

Daar zou ik niet op rekenen onlangs 2 bestellingen gemaakt bij Ali zogezegd 1 uit Spanje en een ander uit Frankrijk. Ten eerste waren ze even lang onderweg en kwamen ze toch één uit Hongkong en de andere uit Azerbeidzjan.a

auw, moest je toen bijbetalen? Dat is dan wel het risico :face_with_raised_eyebrow:

je kan vlgs mij ook bij Ali kijken of je het artikel vanuit een EU locatie kan laten leveren. Dan geldt de extra heffing niet. Maar over het algemeen is dat wel iets duurder dan nu en is dat niet bij alle artikelen mogelijk.

Beste brouwers,

Ik kwam pas geleden een youtube filmpje tegen waar iemand in plaats van in flesjes rechtstreeks in 5 liter vaatjes "bottelde" Zoals deze: biervat

Iemand die daar ervaring mee heeft? Lijkt mij wel prettig in plaats van iedere keer 50 flesjes schoonmaken en vullen de boel gewoon in een paar vaatjes gooien en tappen maar. volgens mij kun je zelfs CO2 druk tabletten gebruiken om het vat leeg te kunnen tappen. Iemand ervaring met dergelijke vaatjes?

Hi Andre,

Dank je voor je reactie. Ik was even benieuwd of er ngo bijzonderheden aan deze gist kleven. Ik zag ergens een recetp met deze gist waar als temperatuur 20 graden werd aangehouden. Ik heb nog geen klimaatkast en zet het vat straks in mijn studeerkamer, met 's nachts een verwarmingsband er omheen als het gaat vriezen zodat de temperatuur niet te ver daalt.