Berichten van MartinHo64

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Als je met een CCT werkt , hoe laat je dan de gist af ?

Als je afsluit langs boven en je zet dan de kraan open om gist af te laten , komt er toch niets uit

Dat klopt, of in ieder geval niet heel veel..dat betekent toch de stop er even af. Gist aflaten, schepje suiker toevoegen ( maakt weer een CO2 dekentje) en weer afsluiten. Gist aflaten doe ik alleen na de hoofgisting, 1 a 2 keer, daarna niet meer.

ik zou nog een paar dagen afwachten, vaak gast de vergisting in een lager tempo weer verder..en zoals Andre (Tannhauser) ook al aangeeft een sample meten met de refractometer geeft meer zekerheid

Suk6 :crossed_fingers:

ik dacht ik doe nog even update. Na de slip en struikelpartij valt de schade uiteindelijk nog wel mee.

Ik heb er toch nog iets van 50 flesje uit gehaald. Staat nu 2 weken op de fles zojuist geproefd en het is een lekker biertje geworden. Mooie schuimkraag, klein beetje troebel, en licht fruitig/zoet

De CCT en gistkast doen hun werk goed. :face_savoring_food:

Ik gebruik Brewersfriend naar tevredenheid, het enige waar ik nog een beetje moeite mee heb, maar dat zal aan mij liggen, zijn de water calculaties. Je kan je waterprofiel opslaan en koppelen aan je recept. BF rekent dan zelf voor je uit hoeveel van welke stoffen, bij mij vooral melkzuur, je moet toevoegen op je gewenste waterprofiel uit te komen. Ik heb het nu een paar keer gebruikt, maar het is wel iedere keer even puzzelen hoe het ook weer zat. Verder vind ik het echt een goede tool!

Wat bedoel je met "overal kunnen bestellen en was die er vandaag ook niet" , ik heb maandag besteld en een flater begaan in plaats van pilsmout had ik carapils besteld , dinsdag vlug gebeld om het recht te zetten en heb alles al binnen , mout , gist en hop

Toen ik zaterdag wilde bestellen was er maar een leverancier waar het op voorraad was. Waar ik keek: braumarkt, unibrew en nog een paar stond de melding tijdelijk niet leverbaar. Als ik daar had besteld had ik ze vandaag ook niet binnen gehad ^^

hoop dat het er morgen is...blijkbaar "jouw leverancier" over het hoofd gezien. Verder no big deal

Ik denk dat je met zo'n trubdam nooit geen echte mooie kegel gaat krijgen via een whirlpool omdat die voor te veel werveling zorgt. Ik zou volgende keer wel langer laten uitzakken, ik wacht soms wel anderhalf uur en dan is het echt mooi compact uitgezakt.

Ik gebruik ook een hevel met een trub dopje er op. Bij mij blijft er iedere keer hop in het dopje zitten, dan moet ik die weer schoonmaken aanzuigen . Heeft heeft iemand tips :/ :light_bulb:

even terugkomend op de reden waarom ik dit topic was gestart :upside_down_face:

vandaag een SG metinv gedaan, die was 1.009

Betekent dat de gist wel een en ander heeft gedaan.

Gelukkig maar want de M31 die ik zondag had besteld is nog niet binnen Ik had hem overal kunnen bestellen dan was die er v andaag ook niet geweest :winking_face:, hopeljjk morgen...

Ik ga morgen alvast wat gist aflaten en de temperatuur met een graad verhogen naar 21.

Ik neem a a n dat nog meer gist toevoegen nu geen zin meer heeft. Wort vervolgd.

Ik werk met een kook en een maischpan met een hevelfilter van brouwerwaldonk. Roer met de hand :spoon:. Ik heb wel het idee dat het spoelen wat snel gaat, omdat mout te grof is?

Molen stond tussen 1.3 en 1.4

En ik denk dat niet alle korrels zijn gebroken . Heb er wel een paar gechekt, als ik daar in kneep gingen ze stuk.

Brouwzaal rendement staat op 80, dat was eerder prima, maar sinds ik zelf schroot is dat veranderd.

Ik heb een gespeeld met het rendement, ik moet hem op 60 zetten om op de werkelijk bereikte waarde te komen dat is wel erg laag.

Ik ga iig wa t fijner schroten, eens kijken of het verschil maakt. Dank voor het meedenken. :folded_hands:

Dank allemaal,

Een recente wijziging in mijn proces is inderdaad het schroten geweest. Voorheen kocht ik mijn mout geschroot. Ik ben dat nu zelf gaan doen, zal hem de volgende keer fijner zetten, hopelijk lost dat een en ander op :crossed_fingers:

PH checkte ik al regelmatig zowel bij maischen als spoelen, probeer die altijd op ca5.3 te krijgen

Haha.. nee hoor maar dan moet je wel een grote hond hebben :/

Veiliger is om het gist te hydrateren en door het vat te mengen. Als je dan weer struikelt dan verlies je niet al je gist... of eerst verplaatsen en op het allerlaatst het gist er bij.

Ik heb vandaag 2 zakjes M31 binnen gekregen via Brouwstore. Zag trouwens dat ze daar geen 25 kg zakken mout meer op voorraad hebben en zo ook voor nogal wat vloeibare gisten... en bij brouwland zie ik Dingemans niet meer in de webshop =O

Misschien dat onze semi proffesionele brouwcollega's groot inslaan omdat de prijzen omhoog gaan :/ ? Ik heb nog voor 1 brouwsel (5kg) pilsmout staan, en nog wat restjes rogge, tarwe en carared; dus na de volgende brouwdag mag ik ook weer ;)

Ik had laatste vier brouwsesl swaen pilsmout gebruikt, is dingemans beter? Merk dat ik iedere keer best veel ( zo'sn 10 punten) onder de gewenste SG uitkom na mijn brouwsessies, kan dat met de Pilsmout te maken hebben?

Blijkbaar hebben ze niks meer behalve Fermentis :face_with_raised_eyebrow: maar dan zou ik voor je tripel iets kiezen zoals de BE-256 Abbaye. Die kan ook een mooi resultaat geven.

Die MangroveJack M31 is bijna overal uitverkocht. Na veel speuren toch nog een paar zakjes kunnen bemachtigen komen morgen binnen.
    Ik dacht zaterdag dat er wat beweging in het waterslot was te bespeuren dus heb ik de boel even gelaten. Gisteren nog eens gecheckt, helemaal niets. Waterslot was naar onder gezakt, net alsof er helemaal geen druk meer in het gistvat staat ;( . De temperatuur een graadje opgeschroefd naar 20C, morgen even meten, nog een zakje M31 erbij en danmaar hopen dat het nog goed komt. Als er komend weekend geen reactie in het vat is weet ik het ook niet meer :woozy_face: , dan zit er denk ik niets anders op dan het brouwsel verloren te verklaren en het recept nog maar een keer te brouwen. En, voorzichtiger lopen/hondje gebruiken voor het vervoer, of zie ik dat verkeerd?

dank voor je tip.

nee, ik heb niks gebroken..behalve mijn eergevoel.

Wel wat schaafwondjes op knieen en enkels...gist was inderdaad niet gehydrateerd. Gelukkig wel de deksel al op het vat..

Zal eens kijken of Braumarkt jouw suggesties wel heeft..en did morgen maar ff kopen voor de zekerheid

Ja ik dacht nog zo, dat zeil is nat en glad. Toch doen..vol gistvat naar de gistkasf sjouwen en roetsjj daar lag ik en het gistvat ook :woozy_face: Gelukkig snel alles recht gezet...maar er is een paar liter tripel uitgelopen... plus ben ik bang de gist ;( Mangrove Jack Tripel M31.

Nou wil ik morgen ochtend ff checken hoe het gaat in het gistvat en evt nieuwe gist toevoegen. Ik heb nog Fermentis S33. Eventueel naar Braumark almere voor nieuwe gist... maar die hebben geen Mangrove Jack gist :(

Ik heb ook nog een zakje MJ Bohemian lager, maar die lijkt mij qua stijl niet passen.

Heeft iemand (andere) suggesties?

welkom Mamsie, je hebt al veel adviezen gekregen zie ik. Belangrijk is om een soort logboekje bij houden, zodat je achteraf kan reconstrueren waar er evt iets is misgegaan. Op die manier kun je (al dan niet met de adviezen van dit forum) je proces elke keer weer wat verbeteren.

Succes!

Welkom Rik,

een goede cursus is ene aanrader, maar met iemand mee brouwen om de beginselen onder de knie te krijgen is natuurlijk ook zeer interessant.

Ik heb het zelf met veel vallen en opstaan een beetje geleerd, en zo wordt het iedere keer weer een beetje beter, ga mijzelf niet met de bachussen van dit forum vergelijken, maar het bier wordt gewaardeerd " hoe later op de avond, hoe lekkerder" ;)

Heel veel plezier met deze verslavende en tijdrovende hobbie

Jazeker, beste lectuur voor een beginnende brouwer...

Lekker bij de boeken blijven die je opsomde, bovenstaande zijn interessante boeken maar zeker niet voor een beginnende brouwer die de basisbeginselen nog moet uitzoeken.

Eens, maar mocht je toch erg geïnteresseerd zijn, ren dan niet meteen naar de boekenwinkel :no_pedestrians: , kijk eerst even hier: hier dus! Site waar echt enorm veel literatuur en boeken over brouwen te vinden zijn, de meeste daarvan zijn gratis na registratie te downloaden

Het boek over Gist van Chris White kun je daar ook vinden :grinning_face_with_big_eyes:

Succes!

Hi Andre, dakje voor je toelichtinv. Ik dacht hetzelfde leek mij al een beetje apart, in het hele proces zorgen dat er geen zuurstof bij kan, maar dan toch halverwege de vergisting O2 toevoegen :/. Ik ga het eerst zonder beluchting doen ff zien hoe dat uitpakt.

Zojuist een CCT aangeschaft via marktplaats.

Vrijdag maar meteen vullen, staat een tripel op het programma.

Ben benieuwd wat het oplevert, ik verwacht minder overhevelen.. Heeft iemand tips voor het reinigen oxyclean, soda?

Degene van wie ik hem heb gekocht had het over zuurstof toevoegen tijdens de vergisting, is er iemand die dat ook op die manier doet?

Of vooral zuurstof toevoegen na get pitche m et een zuurstof steentje?

eens met Dude vooral even terugrekenen waar je verliezen zitten in het proces. Houdt rekeninv met verliezen bij iedere keef overhevelen, kookverlies 2ltr en je mout ( ong. 0,5 ltr per kilo mout wordt meen ik vaak gehanteerd).

Kom je al gauw aan 10-11 liter begin v.d. kook.

Het is verstandig om na het maischen te spoelen naar ongeveer dit aantal liter.

Vooral de eerste paar keergoed je aantallen liters per stap bijhouden, zet je vanzelf op het juiste spoor.

Suk6

de bladeren van een zwarte bessenstruik

een tomaten plant in je bier ruikt

Mooie omschrijvingen ik stel me dan voor dat er iemand ooit bladeren van een zwartebessenstruik heeft gegeten, of een tomaten plant, en dan vervolgens een geoxideerd bier drinkt en denkt: verrek dat lijkt op elkaar ;) :/

Maar alle gekheid op een stokje Serge dank je voor de sprekende ( of smakende) vergelijking en verduidelijking van oxidatie effecten :thumbs_up:

hi Bram, ik brouw buiten en gebruik een gasbrander met een 30 liter menno-pan.

Uitdagingmet zo'n grote buitengasbrander is het temperatuurhouden van het wort. In het begin wel wat overshoots gehad... nu zet ik bij 60gr het vuur uit en verwarm ik steeds een kleinbeetje bij als nodig

Daarnaast houdt er rekening mee dat naast de brandef er ook een gasfles(en reserve) nodig is.

Succes

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue