Berichten van Woodturner

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

het is wat in het gistvat gaat dat van belang is ...

Yep, voor een witbier met een begin SG van 1050 ben ik tevreden.

Ik hoop, met de Blanche van Brewferm, dat ik minstens tot een SG van 1010 kan vergisten.

Dan haal ik ongeveer 5,2 vol%. Voor een fris zomerbiertje ben ik tevreden.

Vandaag gebrouwen.

Het hele brouwproces goed doorgekomen en alle waarden van het SG gehaald, bijna!

Op het einde van de kook mocht de waarde 1057 SG zijn, voorgesteld volgens brouwhulp.

Met de refractometer haal ik 1064 SG, maar met een hydrometer in een maatcilinder haal ik 1050SG, bij 22.4°C.

Voor witbier streef ik naar een verhouding CL/SO4 van 1,2 of zelfs hoger. Ik zou dus zeker calciumchloride toevoegen, tenzij je een astringente bitterheid wil...

OK, voor een batch van 18 liter. Hoeveel mag je hiervan gebruiken?

Volgens brouwhulp 1,1 gr. , maar uit een flesje 33 % zijn het ml.

Verder voor het gebruik van melkzuur, 1,7 ml voor het maischen op 16,6 liter maischwater. En 0,2 ml voor 11,9 liter spoelwater

OK,

Wel wat later dan verwacht, maar beter laat dan nooit.

Ik ga een van dezer dagen een witbier brouwen.

De vraag is: volg ik dit recept of voeg ik nog iets toe?( of laat ik iets weg)

Voorbeeld kunnen er ook havervlokken in?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk019

Naam receptDe Koerselse Witte

Brouwdatum18-05-2022

BierstijlWitbier

Volume18,0 l

Begin SG1,053 SG

Eind SG1,011 SG

Schijnbare vergistingsgraad79,2%

Alcoholgehalte5,5 vol.%

Berekende kleur (Morey)8 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU

Brouwzaalrendement75,0 %

Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

16,20 lWater uit Koersels Water

11,26 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

31 mg/l7 mg/l56 mg/l11 mg/l24 mg/l91 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

2,12 kgPilsmoutCastle Malting3 EBC50,0 %

1,06 kgTarwemoutCastle Malting4 EBC25,0 %

1,06 kgTarwevlokkenBrewferm3 EBC25,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Amylaserust64,0 °C1 min.75 min.3,8 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,8 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

19,1 gE.K. Goldingpellets8,3%65 min.23,6 IBU

36,0 gSaazpellets3,4%5 min.3,6 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

19,80 gKorianderzaadspecerijkoken

7,20 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

20,0 gBlanche Ale Yeast (Y015)bovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting21,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting24,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,012 SG

Schijnbare vergistingsgraad77,3%

Temp. nagisting21,0 °C

Temp. lagering0,0 °C

Ik denk eruit te geraken.

Een brouwsel van 17 liter in weckketel

15,3 liter maischwater

2 Kg pilsmout

1 Kg tarwemout

1 Kg tarwevlokken

75 min maischen op 64°C

uitmaischen op 78°C

10,9 liter spoelwater

70 min. koken

18 gr E.K. Goldings 65 min.

34 gr Saaz 5 min.

18,7 gr Koriander 5 min.

6,8 gr Zoete sinaasappel 5 min.

Brewferm Blanche

De Weyerman Extra Pale Premium Pilsner, die kan je vervangen door gewone pilsmout, het lagere EBC van deze pilsmout brengt weinig toe aan je bier buiten dat die wat meer kost.

Wat ik in huis heb.

Pilsmout Castle malting

Tarwemout Castle malting

Tarwevlokken Brewferm

Saaz

Magnum

Northern Brewer

Goldings

Brewferm Blanche

Die slurry bevat heel veel gist

De slurry is reeds weggekiepert. Eigenlijk kwam er wel een aangename geur vanaf die dadelijk aan goed bier doet denken. In het begin van het conditioneren is het waterslot nog eventjes actief geweest.

Voorts, in mijn enthousiasme ben ik vergeten het uiteindelijke SG te meten voor het bottelen. Maar ik vermoed dat de ruime tijdspanne bij vergisten, clonditioneren en koud zetten, alles wel goed zal komen.

Afwachten en tijdig beginnen proeven.

SUXolJFSzpmZoS19US8lZPXwKHETu7_OvGhFZRgvKT4rI3zaXFciC3oITAN7i3ZcBq2fxyQmPWDqkrmRjp9X-_7SjvNxZeFNoA0QO2v6vbhvgfS72lo4DMp1Jo6wrKrZUbJzGVO-mnlnwRsoZTxSO4yUg4e8ImFFvQ4SDHf_xXX_GHiEMt4GnWgRPTPEaAC61isHDARuZEuXGnVR1pb3ejy6hwNneUPFSk3gN-nkMWM8lsFjbgqtFOO3gi0dRv0Vv6aWp-uQIeeE3x5a1kPmP2bxkdr6ZEIKSz2nrWAJDkqPz9LaCtY3mJAnDMn4IWRh0NXzRBdZu-Lx_Ycsl_8kqPtT-UlIALBg3t9NDfSM-BBTydNh1HsckkK7CMdd0axfmG-pEMqjkkIOOhcZU70TZ7MlYePHs4h7RIZA5sk23KI8fq6lLhOCwxo_dEzpyWPO3fkLkX5HO6uqqFRJ_npgtwpvSicKhmwAtgl15M9NHM6aKZqfvcOI9zj5x7cmO9DyYxENUV1GE6TwPDl7O1YD2vF8tiYpfuXeslQ0X2ZSqKdnax-rLI6hgdsA5dbGHDM5wmNoontyXJK-qaToGeHTr6jVJxTEzCeWruNHUiAaGKzu0yYRS-_nHjhRnGVoZStQMrSEj4UpyY-VK0Et4R9MiTFSKVyPoRXzR9fnpPq0qDLFsrTwZfk6eevZWZUn4cqO-xZZfqd0Na88ibOGyohG0BYSrlnOMD9gSEHGuYQrpnb3fgaW_MsOk3uAzXc=w568-h757-no?authuser=0

Moet ik nu iets verwachten?

Op 26 januari iets karmelietachtig gebrouwen. Begin SG was 1066, eind SG 1014 en op 23 februari gaan conditioneren, alles op 19°C voor ongeveer 3weken. Daarna koud gezet op 2,5°C, 1 week. Nu op 22 maart gaan bottelen met 7gr/l suiker en 0,33gr bottelgist F2 voor 16 liter.

Bij het conditioneren ging de laatste halve liter niet meer in de Dame-Jeanne. Deze heeft ook de laatste trub.

Die halve liter is na de vergisting in de koelkast beland en een beetje vergeten. Nu stond het dekseltje redelijk bol en was er redelijk druk opgebouwd in de fles. Na het openen is de gist dadelijk beginnen bruisen.

Wel heeft het brouwsel , in de dame-jaenne, bij het conditioneren een waterslot gehad en deze fles een gewone schroefdop.

Moet ik een beetje ongerust gaan worden???

Hallo,

Ik werk met brouwhulp. Maar zijn de instellingen wel correct? Of moet er hier en daar toch wat bijgesleuteld worden.

Ik maisch met een weckketel op gas. Filteren met een filterkuip, met zo een geperforeerde plaat onderin. Wel is er een tweede weckketel voor het spoelwater. En dan weer koken in een weckketel.

Ik heb de parameters zo goed mogelijk opgenomen. Maar graanobsorptie, zit deze waarde goed?

Hallo een vraagje,

Op 21 jan heb ik iets van karmeliet-achtig gebrouwen. Er is 18 liter in het gistvat gegaan met een SG van 1066.

Heb er 2 zakjes S-33 gist overgestrooid en laten vergisten. Na 7 dagen op 19°C is de gisting gestopt.

Door omstandingheden niets kunnen ondernemen, maar dat is nu in orde (Kleine heelkundige ingreep, ouder worden zeker). Vandaag het SG gemeten, deze is op 1014 geland.

Is het nadelig dat het bier langer op de gist heeft gelegen? ( 2 weken)

En met SG 1014 gaan conditioneren om daarna koud te zetten om te klaren en voorts te bottelen?( Bottelen met 7gr/L en F2 bottelgist)

Laat je niet misleiden door de stand van het kapje omdat het nog hoog staat.

Wel nee, het waterslot staat op een kunstof gistvat. Indien je een beetje druk op het deksel geeft , dan valt het kapje terug neer. Enige tijd later staat het kapje terug hoog. Dan is er nog steeds aktiviteit. Pas als het kapje beneden blijft voor een ganse dag (of een paar dagen), dan ga ik meten. Zolang laat ik de gistvat gerust.

Blond biertje met S33 in de koelkast en deze had na 24u ook al zijn SG gehaald zelf een paar puntjes minder. Ik moet het wel nog na meten maar ik ga ook nog een wachten.

Hier ook eentje met S33. Staat nu van de 26 jan. te gisten op 19°C.

Deze morgen (dag 7) stond het waterslot nog steeds hoog.

Ik ga zowiezo nog een weekje wachten en dan meten.

Check je dan de densiteit ook?

Jazeker, de densiteit stijgt naargelang het maischen vordert.

1047 bij einde 62°C

1060 bij einde 72°C

1067 bij einde 78°C . Volgens Brouwhulp hier te laag, mocht op 1072 uitkomen.

Na het spoelen kom het SG op 1042.

Volgens Brouwhulp moest ik hier een 5-tal punten hoger moeten scoren 1047.

Na het koken met de suikergift, hop en kruiden, uiteindelijk op 1066 uitgekomen.

Bij het schroten had ik de indruk dat de kleinere moutkorrels niet gebroken waren.

Mijn brouwdag zit erop.

Bijna alles is vlot verlopen, alleen heb ik niet het vooropgesteld begin-SG behaald.

Het beoogde begin-SG zou 1072 moeten zijn. Ben uitgekomen op 1066.

Misschien iets te grof geschroot, met een schijvenmolen. Maar ik was een beetje ongerust om te fijn te schroten en daarna filterproblemen te krijgen.

Voor mij geen ramp, indien het eind-SG rond de 1015 gaat komen haal ik 6.69vol.%.

Dit gaat waarschijnlijk een mooi biertje worden.

Met de S-33 is het gistproces onmiddelijk (2 zakjes op 18 Liter) van start gegaan. Staat nu op 19°C in de gistkast.

Als de bedoeling is om een kloon te maken, vergeet dan zeker geen kardemom toe te voegen. Dat zit in de 'echte' ook.

1 zwart pitje van de vrucht op 18L is voldoende, 2 is al veel maar kan nog als je van spicy houdt. Ook pletten en laatste 10 min van de kook toevoegen.

Heb laatst ook eentje gemaakt en was ook met S33, maar deze was inderdaad iets verder doorgegaan dan verwacht. Zou in de toekomst een andere gist gebruiken.

Morgen is het brouwdag. Ik ga de S33 toch gebruiken, omdat ik het in huis heb.

Nu, volgens brouwhulp is de eind sg, 1015.

Is dit niet redelijk hoog? En wat gaat dit doen bij het bottelen? Of moet er dan weinig bottelsuiker gebruikt worden?

Aha, deel 1 van de Bryggja is reeds enkele weken geleden gebotteld.

Het is een prima biertje geworden. Heel iets anders dan blikbrouwen.

Wat ik mij wel afvraag: na het conditioneren komt het koud lageren.

Wordt het waterslot niet een beetje leeggetokken tijdens het afkoelen? En komen zo enkele druppels van het waterslot in je bier terecht?

Misschien is het helemaal niet erg.

Deel 2 van de Bryggja gaat volgende week gebotteld worden. Deze is vergist met M-41.

Een heel ander bier, wat een andere gist kan doen.

De S-33 gaat wel redelijk langzaam door met zijn nagisting dus geduld. Het is geen diasticus maar te vroeg zou ik niet bottelen

Gepensioneerd zijn heeft voordelen.

Beginnen met brouwen test uw geduld.

En verder, mijn gistkast is nog niet leeg!!!!

Laatst heb ik een brouwpakket Bryggja opgedeeld in twee delen en afzonderlijk gebrouwen met verschillende gist.

Beide biertjes komen goed. Maar wat een verschil in smaak. Eentje met M-41 en de andere met Be-256.

Die met M-41 is nu nog aan het conditioneren (laatste dagen), nog een weekje koud zetten om te klaren en verder bottelen.

Ik zou geen S-33 gebruiken

Nu, ik heb de gist reeds in huis.

Gaat de vergisting moeilijker verlopen?

Heb ik kans op bommetjes na het bottelen?

Een zoetje in het bier gaat het vrouwtje wel aangenaam vinden denk ik.

Heb een beetje rond gesurfd op internet. meerdere site's geven aan dat de S-33 wel geschikt zou zijn.

Weet ik veel, ik heb maar gevolgd.

Ik wil iets brouwen in de trend van een karmeliet.

De ingrediënten voor 18 liter :

Castle malting Pilsmout 68.1%

Castle malting Tarwemout 6.8%

Brewferm Havervlokken 6.8%

Weyermann Cara-hell 3.4%

Rietsuiker 14.9%

Magnum 60min 10.4gr

Saaz 5min 27gr

Koriander 5.4gr

Sinaasappelschillen 9gr

De sinaasappelschillen op 5 min van einde kook.

De korianderzaadjes worden deze geplet of gewoon op het einde van de kook (10min) toegevoegd?

Nee, dit werkt enkel voor wijn, het koolzuurgas in je bier gaat een vertekend beeld geven. Wanneer je gaat bottelen een hydrometer gebruiken. 👍

Het bier is nog niet gebotteld. Komt net uit de klimaatkast van het warm conditioneren. Veel koolzuurgas zal er niet zijn. Nu heb ik een SG van 1002. Dit gaat toch niet veel veranderen, door volgende week koud te zetten om verder te klaren. Het bier is nu reeds helder geworden nadat het van de hoofdgist is gehaald.

Wanneer het SG niet meer zakt, zou ik niet direct gaan koelen. Beter eerst nog een week of 2 warm conditioneren, tijdens die periode ruimt de gist nog wat ongewenste smaakstoffen op. Pas daarna zou ik gaan koelen en dan een week later bottelen.

Hier nu wel drie weken geconditioneerd. De scherpe geur is bijna verdwenen. Het SG is toch naar 1002 gedaald.

Nu staat hij wel koud, in een passende D-J. Om volgende week te bottelen.

Ik heb het alcoholpercentage eens gecontroleerd met zo'n vinometertje (trechtervormig pipetje).

Deze duidt 12 vol% aan.

Is deze meting betrouwbaar?

Nadat de hoofdvergisting voorbij was, overheveld in een D-J met teveel kopruimte. Suiker bijgevoegd waarschijnlijk teveel suiker. Ik heb de nota verloren gelegd.

Het gaat lekker bier worden. Er zit nog zo'n klein scherp smaakje. Maar zoals in mijn vorige bieren ging dit weg als het bier gerijpt heeft. Het bier werd zachter na een maand bottelen.

De Mariage Parfait van Boon.

De Cam van Karel Goddeau uit Gooik.

Een geuze is niet echt gebrouwen, maar een blend van lambiek.

Zo'n zalige geuze s' zomers in het pajottenland, ja daar is een paar jaar werk aan. Schol.

Je gebruikt toevallig geen sulfiet of een andere sterke chemische stof, bv. In je waterslot?

Nee, vooraf met een sproeiertje een beetje starsan (overal in en rond het waterslot), laten uitdruppelen en verder gewoon kraantjeswater in het slot.

Deze morgen was de geur niet meer zo sterk aanwezig. Nu wel een paar eilandjes schuimvorming, van de bijgevoegde suiker die aan het vergisten is. Denk ik toch.

4 g suiker per liter koolzuur die je nodig hebt in je mandfles.

Ik heb dadelijk wat extra suiker gaan toevoegen. Stop en waterslot besproeit met starsan. Het waterslot toont aktie in het gistfles, maar ik merk een raar geurtje in de vergistingkast. Heb ook voor deze kleine hergisting de temeratuur een graadje hoger gezet.

Ik hevel meestal na de hoofdvergisting, zeg maar na een week of zo, dan is de ergste trub al weg. Het bier gist nog rustig verder dus weinig kans op oxidatie. Eventueel kan je een lepeltje suiker toevoegen voor alle zekerheid.

Daarna begint het warm conditioneren.

Vandaag overgeheveld in een glazen gistfles, het SG was 1 puntje gezakt naar 1005.

Heb temperatuur een graadje velaagd (17°C) laat het bier nu twee weken in de kast.

msnLYDBR1dIoi6LpW7egCkYtrK8qzKPc9tk5v3mzh7uUVzjkYQ9-JNMcgsnHg_JAl23P3ZuQGVVWV6epqmDC39jKV6X-YLMlVXVs0-zG_0WjaYi668xaAgr5_ZQk4uz0vPivudQNXcg29byalTtcSrqdWrKeMpeVzBVgOq4WLfnDSOsoYcp20wXJQiRVvFRxPbad92NZpnyrqrz5BsnqzBFan3QzzmJaxXE3y6trkrX-krhvkvVj90VswCa0zIVVkr4BNvTl5R5rmnt8Z9FgzbyVYraA_X0vEbPj1lcnlohB4LDCN2DM0SuDZ5Cram_WSCCNJZz07glsFjYuO5qcvoR8nTEKLhpqVqyzFVyJSAzzQLFmcoeDU2QmmJsXhgeHcw5BW9luHJXH5TEmAHFRI_Ai3Q0rCWDpjvExp4qBiMdA3E0pom_joIjZ2mj9gSywqG2Z9oVbEJb7dUcQ-YqF2g9wPwRsI5JVLe-p4XvIFIJzNy_2OH5JTE5HkFhxzb2giVUJ5hZn-0RyLopW_iIPvXuN_KnpO_u53rOFMJs02Lrtz096Bxbc6bGmVdxPFlqzPHsb9bQpdoeFG-t46_XS7ejH7Wq3NZvM-sWQpNLPvDfEukmiTv0vFQR0oSyWtLOF0dlO6_qKZN06aimEnZ9DIT8AQDeNFr7QumE10h3zHwmZb9D_DgYzZ-BOrye1PVwg8FBvQh7-b4OE731lfsKxUdE=w568-h757-no?authuser=0

Uitendelijk is het 11 liter geworden. Voor de volgde batch van de Bryggja zal ik een liter minder kunnen spoelen.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue