Ik wil graag met aparte ketels gaan brouwen. Vandaag een tweede weckketel op de kop kunnen tikken via 2de hands.Ziet er goed uit voor 9 euro.
Berichten van Woodturner
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Ooit in een ver verleden geschroot in een koffiemolen. Je weet wel zo'n ouderwetse met een regelschroef binnenin.
Het lukte min of meer, maar de handen en vingers lagen bijna helemaal open. Los daarvan ben je bijna anderhalf tot twee uur aan het draaien. Achteraf gezien werd er redelijk wat kaf mee gemalen. Dus ook niet de beste oplossing.
-
De Belle Saison is bij mij al verschillende keren los onder de 1.000 gegaan (ooit 0.996 gemeten) en over dat laatste stukje doet hij een paar weken.
Bij mijn blikbrouwsel op kamertemperatuur is er nog altijd aktie.
Staat sinds november.
Hier ook 0.996 en het waterslot staat nog steeds een beetje onder druk.
Kan het SG nog lager?
-
Ik denk dat ik voldoende materiaal heb verzameld om met volmout te beginnen.
Materialenlijst bijna compleet.pdf
Nu ga ik nog verder zoeken achter een gistkast en hoop stilletjes een brouwdatum te kunnen prikken.
-
Er zijn van die ketels met 2000W en dat lijkt me beter.
https://www.bol.com/nl/p/hendi…8-liter/9200000107570873/
Productspecificaties
Productspecificaties
KleurRVSGeïsoleerde handgreepJa
Technische specificaties
Vermogen(max) 2500 WattProduct hoogte48,5 cmProduct breedte44,7 cmProduct lengte44,1 cmMaximale temperatuur110 °C
-
Of je moet voor een duurdere en grotere versie gaan.
Ik ben een tijdje geleden bij Brouwland binnengestapt. Op de verdieping staan soms toestellen met (transport)schade???
Toen stonden daar enkele Brewmonk Magnus denk ik, aan de helft van de prijs (ongeveer 270 euro). De schade was dat de zijkant wat ingedeukt of bekrast was. Voor de rest 2 jaar i.p.v. 3 jaar garantie. Tja dan moet ge kiezen!!!!
Voor mij te groot, omdat het moeilijker is om hier een kleiner volume te brouwen.
-
inderdaad misschien eens kijken of je de zaken niet apart op andere sites
Ik heb reeds redelijk wat samengesteld. Goed kijken wat er op voorraad is en natuurlijk de prijs en eventuele kosten.
Voor mij redelijk gemakkelijk Brouwland 7 kilometer en Braumarkt in Diest 24 kilometer. Dat maakt afhalen we heel gemakkelijk.
-
Ik begin het wachten moe te worden en zou graag aan de slag gaan.
Awel, ik heb net hetzelfde voorgehad. Ben dan oversgestapt op blikbrouwen. Hier heb je een kleine basis aan gerief nodig. Met een gistvat , densimeter , thermometer ,ontsmettingmiddel en wat keukenspullen (ik ben wel iets vergeten) kom je er al goed uit. Al het gerief blijft ge ook gebruiken als ge opschaalt naar een ander instalatie. Een gistkast en een temperatuursregeling zou ook nog handig zijn, dat zal voor mij het volgende zijn.
-
Normaal vind je die op de website van de watermaatschappij.
Gedetailleerd verslag van jouw gemeente
Bekijk de kwaliteitsgegevens in jouw gemeente
Wens je het gedetailleerd beproevingsverslag voor jouw (deel)gemeente te ontvangen? Dat kan je hier tegen betaling (= 50 euro, excl. btw) aanvragen!
-
Hieronder vind je de water samenstelling die hier uit de kraan zou moeten komen
Kunnen jullie zomaar de samenstelling van uw kraantjeswater bekomen?
Ik heb eens bij de watermaatschappij achter gevraagd. Voor 50 euro willen ze mij resultaten van zo'n onderzoekje geven.
Ik denk, dat het resultaten zijn die zij elke dag nazien ter controle van drinkwater.
-
Ik hydrateer gewoon mijn F2 een 8 tot 16h van te voren in wat appelsap
Ga je hier ook rekening houden met het volume bottelsuiker? Of is dit te verwaarlozen?
-
Yes, het SG is eindelijk 1000.
Daar hebben we uiteindelijk 2 maanden over gedaan op kamertemperatuur.
Toch zit er nog een beetje activiteit op het waterslot. Zal ik toch maar gaan kouder zetten om na 1 of 2 weken te gaan bottelen?
-
maar de oppervlakte, hoe groter, hoe meer wilde gisten er opgevangen worden
Vroeger, bij Timmermans, als ik het mij nog een beetje voor de geest kan halen. 10 bij 15 meter, het zal er niet ver af zitten.
-
Echt wel meer dan een paar cm. Ik dacht dat het wort nog ongeveer 70° C was bij de storting.
-
wort af te koelen in een grote bak waar dan de gisten & co in het wort kunnen komen
In het koelschip, leuk om dat eens te zien als er zo een storting in komt.
Ook omdat er op die moment een goede uitleg kwam van de gids.
Even later, als de damp een beetje weggetrokken is, opmerken dat Michael Jackson naast u staat.
Dat op zich was al een ervaring. Spijtig ik weet niet meer waar het was, 't is ook reeds verschillende jaren geleden van voor 2007.
-
Ben nog eens bij Brouwland binnengeweest.
Als beginner materiaal bijeen zoeken brengt soms meer vragen dan antwoorden.
Allereerst was ik van gedacht met electrische brouwketel (om te maischen) en een weckketel (om te koken) te beginnen.
De electrische brouwketel zou niet stabiel genoeg zijn in het verwarmen en soms in veiligheid vallen.
Bij BL raden ze de Brewmonk aan. Ja, eigen merk eerst.
Deze gaat wel tot 30 Liter en is een ander prijskaartje.
Ze hebben er zelfs een paar van 50 Liter met tranportschade aan de helft van de prijs.
Maar dat vind ik dat weer groot, deze is misschien moeilijker om een kleiner volume te brouwen.
Nu weet ik ook niet meer, wat een goede beslissing zou zijn?
-
Voor mijn 1ste keer brouwen heb ik van brewferm de belgian doble
Bij mij staat een Belgian Brown te gisten op kamertemperatuur.
Sinds eind november, nu is het SG bijna 1000.
Eindelijk, maar geduld moet ge hebben. Ligt waarschijnlijk aan de combinatie van gist en vergistingstemperatuur.
-
heb daar een Word-doc van gemaakt
Thanks
-
Bijna een week verder.
Dus een blik Belgian Brown saisongist altijd op kamertemperatuur.
op 22-11 start gisting SG 1060
op 06-12 SG 1010
op 20-12 SG 1008
op 27-12 SG 1006
op 01-01 SG 1002
Eigenlijk wil ik graag bottelen zodat alles vrijkomt voor een vervolg.
Nog eens bijna twee weken gewacht, mij geduld......
op 14-01 SG 1001. De D-J staat ondertussen wel dichter bij de radiator.
Het waterslot is echt traag.
Nog enkele dagen afwachten en dan koud zetten.
Ondertussen heb ik flesjes mogen leegmaken, nu ga ik toch stilaan flesjes moeten gaan proper maken.
Bij Brouwland hebben ze voorgesteld om te bottelen met een champagnegist 2 gr / 10 Liter.
Ik ga zien hoeveel ik in de bottel emmer krijg. Dan zal ik ook 6à7 gr / Liter suiker toevoegen.
-
Deze koeler is misschien Ook een optie.
Ja, deze koeler heeft de helft minder ringen gewikkeld.
Dus ook minder raakoppervlakte.
Ongeveer 10 ringen tegenover 15 ringen.
-
-
Richting de varkens of zijn er nog truc’s?
voor de pirlingen.
-
Vraagje:
Jullie houden zeker en vast een logboek bij.
Wat schrijven jullie daar ZEKER in?
Hoe ziet er een gemakkelijk en eenvoudig model er dan uit?
Ben nu bezig met blikbrouwen maar kijk er naar uit om een stap verder te zetten, naar volmoutbrouwen.
Beschrijven jullie ook je installatie, enz.
-
Ga nog een week wachten.
Bijna een week verder.
Dus een blik Belgian Brown saisongist altijd op kamertemperatuur.
op 22-11 start gisting SG 1060
op 06-12 SG 1010
op 20-12 SG 1008
op 27-12 SG 1006
op 01-01 SG 1002
Eigenlijk wil ik graag bottelen zodat alles vrijkomt voor een vervolg.
-
Jouw bier ziet er al wel mooi helder uit, het zou best kunnen zijn dat die niet verder gaat.
We zitten weer een weekje verder en het SG is nu 1006.
Dus een paar punten gezakt op een week.
Ga nog een week wachten. en stilaan aan een gistkast denken.
Vraagje: Wat is het verschil in de twee modellen van Inkbird die ze bij Brouwland verkopen?
Buiten de prijs natuurlijk.
-
Yep, voor iedereen een fijne Kerst een een hoopvol 2021.
-
Verandert er nog iets qua SG? Indien niet zou ik gaan bottelen.
Oke, ik bekijk het nog een paar dagen.
Misschien kouder zetten als het SG gelijk blijft. Veel klaarder zal het niet worden.
Zal ik een bottelgist uithalen bij Brouwland? Is niet ver van bij mij thuis.
Waarschijnlijk ook een nieuw blik. Een ander biertje dan. Meer keuze is altijd plezant.
-
Welke gist is het precies?
De gist (saison zonder verdere benaming) die bij het blik zat. Nu als ik de tijdsduur bekijk, gist bijgevoegd op 22 nov.
Vandaag zitten we 20 dec. dat is een maand gisten!! Het waterslot gaat wel verder maar eerder traag. Helder is het wel en de smaak is niet slecht zou ik zeggen.
Maar ik had niet gedacht dat het een maand zou duren. Het recept zegt 10 dagen.
-
Volgens recept moet je eindigen op SG1000 volgens mij. (Belgian Brown) Vermits de bijgevoegde gist een saison is
Hier een update.
Vanaf het begin dan maar.
22-11, Blik verwerkt zoals het recept aangeeft. SG 1060
Gist toegevoegd het was een saison.
06-12 na 14 dagen van de gist afgehaald (recept zegt na 10 dagen). SG 1010
Ja, ik zit een beetje verveeld door het feit dat in volle zomer een brouwsel 2,5 maand op de gist is blijven staan. Dit was wel lang in de temperatuur die er toen was. Dat proeft ge vind ik.
In een D-J geheveld met 1 klontje suiker.
20-12 weer 14 dagen in de woonkamer blijven staan is het waterslot nog actief. SG 1008.
Nog steeds niet uitgegist.
Is er iets om de activiteit te verhogen of te versnellen? Of nog steeds afwachten?
-
Op 6 december een starsan oplossing gemaakt. Deze is gebruikt geweest om D-J en dergelijke te ontsmetten.
Nadien heb ik de oplossing in een propere bus van strijkwater gedaan.
Is deze nog bruikbaar of maak ik beter andere?
Het is voor tussendoor eens de wijndief te ontsmetten. Is wel gemakkelijk om een staal te nemen voor het SG te meten vanuit de D-J.
-
Laat die nog maar even warm staan. Hij moet nog zakken. Zolang er activiteit is nog niet lageren.
Hoe lang kan een gisting duren?
Na 2 weken (14 dagen) van de eerste gist afgehaald. (Volgens recept bij het blik 10 dagen.)
Nu staat de DJ bijna een week op kamertemperatuur. Het waterslot geeft nog niet op. Alhoewel veel activiteit is er ook niet. (Maar er is er nog.) Laatste meting was vorige week, toen zat ie op 1010, perfect volgens recept.
-
Heb ik hier nog een leeg blik staan, wel zonder het papier dat er rondom zit.
132 gram twee maal gecontroleerd.
-
Pas als de hoofdgisting voorbij is kan je (eventueel) beginnen lageren. En zoals Hanske zegt : meten = weten. Je kan nu al eens voorzichtig een staaltje nemen voor de refractometer en zien waar je zit qua densiteit. Meet dan binnen een paar dagen nog eens om de evolutie te volgen.
Nu, de Belgian Brown heeft 2 volle weken in het gistvat gezeten. Het SG bij aanvang was 1060, nu na die twee weken in de woonkamer is het SG 1010.
De kleur zit goed, mooi amberkleurig.
De geur zit ook goed, de gist ruikt er wel nog door.
Ik heb het bier van de gist afgeheveld in het lagervat (Dame-Jeanne) met een klontje suiker en opnieuw een waterslot.
Het waterslot had echt niet veel tijd nodig om opnieuw te borrelen. Na een dag of twee ga ik de D-J koud zetten in de garage. Het zal misschien nog een paar puntjes SG zakken. Bottelen zal voor bij een 2-tal weken zijn. Wie zei het ook weer, zo'n regel van 2-2-2.
-
maar welke gist zit er in
Nu ja, we weten natuurlijk niet welke gist er in zit.
Maar kan de gist uit het flesje gebruikt worden als bottelgist? (er is zowiezo met deze gist gebotteld)
Zo ja, hoe?
-
maar welke gist zit er in
Wie zal het zeggen?
-
Heb eens een proefje gedaan met een paar flesjes.
Een centimetertje in het flesje gelaten en hier een twee centimetertjes appelsap opgegoten (huismerk AD Delh.), goed schudden om de gist los te krijgen. Ook om het aanwezige koolzuurgas eerst te laten ontsnappen. Balonnetje erop en bij de vewarming gezet.
Omer na 2 dagen, goed in aktie.
Kasteelbier donker een heel klein beetje na 1 dag en LeFort nog geen aktie na 1 dag.
-
Zo zie je maar, de Belgian brown zit in het gistvat.
gewoon het recept gevolgd.
Hallo, het cilindrisch waterslot danst als hel.
De tien dagen, zoals in de beschrijving zijn voorbij.
Maar de vergisting is nog niet ten einde. Dus ik ga nog een paar dagen wachten.
Misschien heeft het te maken dat het gistvat in de woonkamer staat. Daar is er een kleine temperatuurschommeling dag / nacht.
-
De 'bisjes' zitten overal in de lucht
Oei daar zeg je wat.
Vanaf haar oorsprong op de Resterheide in Hechtel tot haar monding in de Demer nabij Diest, stroomt de Zwarte Beek afwisselend door naaldbossen, moerassen, landduinen en vochtige weilanden. Met een oppervlakte van 1.200 ha is de Vallei van de Zwarte Beek het grootste natuurreservaat in beheer van Natuurpunt vzw.
Kwestie wat er hier in de lucht hangt, ook een beetje REMO.
-
Als het in de ruimte +/- 21°C
Ik ben nu gewoon in de huiskamer aan het vergisten. Zalig hoe het cilindrisch waterslot staat te dansen. Na enkele blubjes ruik je of je brouwsel wel naar bier ruikt.
Koelen ga ik in de garage doen. Met de temperaturen van nu denk ik dan dit wel zal lukken.
Dus volgende week overhevelen in de D.J.
-
Gistnaam : spontaan 9032 lucht
Spontane vergisting.
Is deze dan zoals in de zennestreek, waarvan de meeste geuze en lambieken vandaan komen?