Berichten van Sledgehammer

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    @MartinHo64 als je met een automaat werkt dan mag het schrootsel juist niet te fijn zijn. Zolang de moutkorrels allemaal gebroken zijn is het Ok. Mijn molen staat op 1.5mm ingesteld en dit werkt prima voor mij.

    Werk je in een ketel (met roerwerk) dan speelt dit minder rol.


    10 SG punten is wel veel.

    Op hoeveel staat uw brouwzaalrendement ingesteld? Als dit te hoog staat dan is het wel normaal dat je uw begin SG niet haalt.

    Ik kon het haast ook niet geloven maar die M41 blijft ervoor gaan.

    Ik was begonnen met warm conditioneren op 16°C maar toen stopte de activiteit.

    Toen ik de temp opdreef naar 22°C begon er terug leven in te komen ...

    Dus zeker niet te vroeg bottelen. Die M41 is een streverke :)

    Ik zie de meerwaarde niet van deze instelling. Het moet gewoon het juiste FG zo kort mogelijk benaderen. Of zie ik dit verkeerd.

    Steinie 100% met u eens. Ongeacht wat je doet in een programma, de gemaakte berekeningen zouden steeds automatisch bijgewerkt en zo correct mogelijk moeten zijn.

    Nu is het alsof je kiest voor "nauwkeurig", "bijna juist" en "fout" :)

    Deze instelling is wat mij betreft dan ook totaal nutteloos.


    Zoals Pol aangeeft "Je ziet echter maar het verschil in een recept wanneer je na de verandering van instelling de gist uit het recept verwijdert en deze daarna terug toevoegt." zou ook niet mogen gebeuren.

    De cijfers die op het scherm getoond worden zouden altijd automatisch bijgewerkt en juist (of zo juist mogelijk) moeten zijn.

    Woodturner ik lees hier dat je de andere helft van het brouwsel gaat vergisten met de MJ41

    Deze gist valt na z'n eerste (hevige) vergisting stil en herneemt dan na enkele dagen de vergisting.

    Met deze gist zeker 2à3 weken warm conditioneren om geen bommetjes te maken.

    Deze gist gaat door tot SG 1.000 (of zelfs iets lager).

    Nu heb ik een eerste poging gedaan om een dubbel te brouwen maar die is mij enerzijds te bleek uitgevallen en anderzijds mis ik ook de fruitigheid in het bier.

    Ik had Cara(mel) 30 gebruikt maar dat geeft blijkbaar niet zoveel smaak als ik gehoopt had.

    Is (gelukkig) een mooi drinkbaar biertje geworden maar had er mij iets anders bij voorgesteld.

    Daarom ook deze vraag.

    Als je dan zou mogen kiezen tussen Cara(mel) 120 (=Viking mouten) en special-B om toe te voegen aan een dubbel wat zou je dan kiezen?

    Of zou je opteren om enerzijds Cara(mel) 120 te gebruiken bv een 7-8% alsook wat Special-B beperkt tot een 3 à 4 % ?

    Medebrouwers,


    buiten het verschil in kleur is er ook een groot smaakverschil te merken tussen caramel 30 en 120 ?

    Heeft iemand deze mouten al eens gebruikt ? wat zijn de merkbare verschillen ?

    Is de intensiteit van caramelsmaak even sterk bij beide mouten ?


    Zelfde vraag voor caramel 120 en special-B.

    Heeft iemand deze mouten al eens gebruikt ? wat zijn de merkbare verschillen ?

    Is special-B niet een mout met extra caramelsmaak? waarom dan niet gewoon een hogere stort van caramel 120 doen


    Graag zou ik dergelijke mout eens gebruiken (bv. voor een dubbel) maar ik vraag mij af wat ik het beste zou aankopen.

    Met de beschrijving van de fabrikant wordt ik niet veel slimmer.

    Heeft het dan ook belang dat je het flesje minder of meer vult bij het bottelen.

    Ik veronderstel dat meer vullen een hogere druk in het flesje zal teweegbrengen en de CO2 sneller aan het bier binden ... of heeft dit geen invloed ?

    Ik ben zelf weer helemaal terug op droog schroten met laag toerental. Mijn molen draait 80 rpm en heeft die kleine rollen. Met ongeveer 1,5 mm instelling ...

    Nog nooit klam geschroot. Rollen (40mm) staan ook op 1.5mm en dit geeft mooi schroot (voor een automaat). Toerental terug verhoogd (van 60) naar 200tr/min. Nog op zoek naar de "ideale" configuratie (=snel en goed).

    Ik denk dat de uitleg van Serge wel zal kloppen al is dit eigenlijk niet logisch.

    Je vraagt een ondernemingsnummer aan om een brouwerij te starten en daarna krijg je het negatief advies voor uw omgevingsvergunning voor één of andere reden. Dan sta je daar mooi met uw ondernemingsnummer ...

    Logischer zou zijn dat er eerst zou gekeken worden dat men op een bepaalde locatie met een zekere activiteit van start mag gaan (=omgevingsvergunning) en zoja, dat je dan voor deze activiteit een ondernemingsnummer aanvraagt.

    Even de minister van administratieve vereenvoudiging bellen ... :)

    Ik zou nooit iets kopen "om te kopen" ... zelfs al heeft men een luxeprobleem :)

    Je bent al flink uitgerust maar een digitale PH meter is handig, etiketten voor op de (kurkjes van de) flesjes te plakken, een afvultoestel is ook handig (bv enolmatic of andere), ...

    Eventueel vragen aan Brouwland of je die bon niet kan laten opsplitsen in 2-3 delen ...

    Ik heb gelukkig dit luxe "probleem" niet :/

    Andy_85 Na de gistingsperiode en warme conditionering plaats ik het gistingsvat gedurende 1 week (behalve witbier) op 2-3°C en bottel dan.

    Na bottelen plaats ik het bier op 22°C gedurende 1 week om de hergisting te activeren (Fermentis F2) en daarna gaat het bier naar de kelder 10-12°C.

    Hierbij kon ik ook vaststellen dat:

    - na 1-2 weken gebotteld te zijn: bier is bitterder en scherper van smaak

    - na 3-4 weken begint de bitterheid af te vlakken en kun je zelfs een ander smaakpallet krijgen

    Hoe die colloidale stabiliteit kan gemeten worden weet ik niet echter ben ik (proefondervindelijk) tot de conclusie gekomen dat het bier na het bottelen enkele weken de tijd nodig heeft om "op smaak" te komen.

    Ik denk dat deze "stabilisatieperiode" ook afhangkelijk is van het soort bier dat je gemaakt heb (mout, gist, ...) maar dat zullen anderen hier beter kunnen toelichten.

    Ik hou het bij de "proefondervindingrijke" methode :)

    Wat bedoelen jullie eigenlijk met een klopper? Of bedoelen jullie een garde?

    Dan moet dat wel een groot exemplaar zijn want die die wij in huis hebben is veel te klein voor in mijn brouwketel.

    Nog nooit gehoord van een garde ... maar dit blijkt mijn klopper te zijn :)

    Dit is niet een speciaal groot formaat.

    Het roergedeelte is bijna 20cm lang en dit is meer dan genoeg om het mout goed te mengen.

    Bij het storten van het mout blijft dit altijd wat drijven op het water.

    Door gebruik te maken van een klopper breng je enerzijds de vloeistof minder in beweging (=minder verstoren filterbed) maar meng je bovendien het mout goed onder het water (=geen klonters).

    Je "snijdt" als het ware de mout/klonters stuk met uw klopper.

    Ik voeg de mout toe gebruik makende van een kleine schepper.

    Dan even de klopper en zo voort tot alle mout verwerkt is.

    Dit werkt vlot.

    Om het mout onder te roeren en mout klonters uit elkaar te halen maak ik gebruik van een grote klopper waarvan ik weet dat deze de filterplaat (bodem) zeker niet raakt. Hierdoor vermijd ik dat ik mout of kafjes doorheen het filter duw (=aanbranden van mout/kafjes op de bodem).

    Tijdens het maischen roer ik echter nooit. Ik laat het pompje z'n werk doen.

    Er staat steeds +-1cm wort bovenop de moutkoek die door de moutkoek sijpelt.

    Ik vul mijn maischketel maximaal (instellingen brouwhulp moeten juist staan) zodat mijn beslagdikte zo hoog mogelijk is (3.5-4 l/kg of meer) en ik een goede doorstroming krijg doorheen het wort tijdens het maischen.

    Ik haal steeds een brouwzaalrendement (in brouwhulp) van meer dan 80% (4 brouwsels ondertussen met dit zelfbouw keteltje).

    Het laatste brouwsel was het rendement nog enkele % hoger zodat ik in de eerste plaats dacht aan een weegfout (maar dit zou dan de allereerste keer zijn gezien ik alles dubbelcheck). Een volgend brouwsel zal dit moeten bevestigen.

    Nog een vraagje.

    Ik zou eventueel eens +-5% havermout (supermarkt) willen toevoegen.

    Welk effect heeft dit op de smaak van het bier ?

    Moet men hiervoor een extra stap maken in het maischschema af kan men dit , gezien het een beperkte hoeveelheid is, gewoon mee maischen in het gewone scheme (62, 67, 72, 78°C) ?

    als je vb 20% BRY97 en 80% T58 gaat combineren dan ga je toch die kruidigheid hebben en een hogere vergistingsgraad.

    Serge geef jij dan in Brouwhulp beide gisten in of enkel de gist met de hoogste vergistingsgraad.

    Ik heb eens een diastaticus gist toegevoegd (voor test) aan de T-58 en het alcoholgehalte blijft hetzelfde.

    Het is toch de bedoeling dat die 2de gist het na een tijdje overneemt van de T-58 en alleen verder gist.

    walter Ik heb zo'n takel gemaakt die je per +- cm kunt omhoogbrengen en vastzetten tijdens het spoelen.

    Verder zorg ik ervoor dat er steeds +- 1cm wort bovenop het mout staat zodat men een mooie gelijkmatige doorstroming krijgt van het wort in het mout. Ik heb geen overstroompijp in m'n zelfgebouwde brouwketel.

    Ik zorg er hier ook voor dat het ingepompte wort geen "gaten" maakt in het mout door dit in een lepel te laten lopen die op de moutkoek ligt. (gezien bij HermanH en werkt perfect).

    Wil men een mooi rendement halen dan moet men geduldig zijn bij het spoelen zodat men iedere korrel suiker eruit weet te halen.


    5438-pasted-from-clipboard-autoscaled-png

    De schrootmolen had ook ferm kuren!!
    De tweede rol wilde maar niet mee draaien.
    Er zal dus een lagertje of bus moeten gesmeerd of vervangen worden aan die molen.
    Of ik zal me een nieuwe molen mogen aanschaffen de deze heeft nu zijn diens ook al wel bewezen 8->

    Normaal gezien zitten die kogellagers in een behuizing zodat er geen vuil kan inkomen en gaan dan ook een eeuwigheid mee.

    Zoals HermanH aangeeft: schrootmolen opendraaien en uitkuisen en het zal terug gefikst zijn voor de komende 10 jaren ...

    Ik wil de Tripel van Wilderen niet clonen maar wil wel die kruidigheid in m'n biertje krijgen.

    Dus als ik zou gebruik maken van de T-58 gist zou het bier kruidiger moeten worden.

    Ik zie dat deze gist een vergistingsrange heeft van 15 - 20 °C.

    Dus hier zou ik eventueel wel kunnen beginnen vergisten op 18°C en iedere dag met 1°C verhogen tot 20°C.

    Of zou je direct beginnen vergisten op 20°C ?

    Een 14-tal dagen terug enkele dagen in de streek van St-Truiden (Heers) geweest en natuurlijk eens naar Brij Wilderen afgezakt.

    De smaak van m'n laatst zelfgebrouwen Tripel (70% pils, 10% pale ale, 10% tarwe en 10% suiker en 5gr geplet korianderzaad /25L) is goed echter mis ik de kruidigheid die ik in de kannunik wél terugvond.

    Dit alles vergist met de M41 maar misschien ben ik hier te braaf geweest: 3 dagen op 18°C gehouden en dan 1°C/dag omhoog tot 22°C

    Bij mijn volgende Tripel zou ik ook eens een andere gist willen gebruiken MJ47, ... Andere ?

    Als ik zou beginnen vergisten op 18°C en de dag daarop reeds verhogen met 1°C (tot max 22°C) zou ik hiermee dan meer "kruidigheid" krijgen in m'n Tripel ?

    Is dit de "esterigheid" waarover we het hier altijd hebben op het forum ?

    Ik heb het laatste half jaar ook regelmatig een ander maisschema gebruikt, ik maisch in op 65°, ga dan naar 68-72-78. Geen stap meer op 58 of 62 dus. Vermoedelijk heeft dat ook een positieve invloed op het behouden van schuimbevorderende eiwitten. 🤔

    Koen Sels ondertussen heb ik m'n 3de brouwsel op fles :face_with_rolling_eyes: . Bij het maischen heb ik steeds een 62°C stap uitgevoerd van 30-40 min. en ik mag zeggen dat ik tot nu toe steeds een mooie, stabiele schuimkraag heb op m'n bier met fijne schuimbelletjes.

    Ik geef echter ook voldoende tijd: 2 weken gisting + (min) 2 weken warm conditioneren en 1 week koud lageren.

    Ik denk dat men gewoon voldoende tijd moet geven aan het bier om z'n "ding" te kunnen doen.

    Tussen brouw en botteldag zitten dan ook 5-6 weken tussen.

    Zou het kunnen dat (puur hypothetisch) bij deze versies de suiker nog niet 100% is vergist? Dat zou het lagere koolzuurgehalte kunnen verklaren en misschien ook de meer aangename ervaring (ietsje zoeter)?

    Dit lijkt me een mogelijke verklaring temeer wimdm voor :

    1ste methode: 2.7 gr suiker gebruikt per flesje

    2de methode: 1.5 gr suiker gebruikt per flesje

    3de methode: 2.7 gr suiker gebruikt per flesje

    In feite zou ik dan een verschil verwachten in koolzuurgehalte behalve als de suiker van methode 3 om één of andere reden niet colledig vergist wordt (of misschien nog meer tijd nodig heeft om 100% te vergisten).

    Als de suiker van methode 3 niet meer verder vergist is dit misschien ook een manier om het bier iets zoeter te maken (en dus te corrigeren).

    Had vorig jaar november een dubbel gebrouwen met 3787 west malle. Na een paar maanden een leeg bier, slecht schuim en gebruikt voor mijn stoofvlees met mosterd, bijna wekelijks dus.

    Toevallig vandaag weer stoofvlees gemaakt en mijn laatste fles daarvan na koeling toch nog ff geprobeerd. Zalig romige zachte dubbel geworden…… vreselijk spijt dat ik daar niet eerder achter ben gekomen ;(.

    Maar je had dan toch wel geweldig goed stoofvlees :D

    Ik heb de mogelijkheid om de droger op 35, 55 en 75 °C te zetten.

    In een YouTube filmke zegt men dat men onder de 60 °C moet blijven om hop te drogen.

    Vandaar dat ik hem op de 55°C had geplaatst.

    Ik zal de volgende keer eens de 35°C stand proberen en zien wat dit geeft.

    Dat is top materiaal om boven mijn fruitpers te plaatsen :thumbup:

    Deze pers heb ik hiervoor oorsprongkelijk gemaakt maar kan ik nu gebruiken om m'n hop samen te persen.

    Ik vul de buis op met +-100gr hop en druk deze samen tot een schijfje.

    Deze schijf snijd ik dan middendoor zodat ik 2 stukken heb van 50gr.

    Is makkelijker te gebruiken bij m'n brouwsels.