Berichten van Sledgehammer

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Het ene bier zal u meer smaken dan het andere maar daarom is het nog niet slecht.

Met "slecht" bedoel ik een infectie, aangebrand, ... en dat gaat onheroepelijk naar de gootsteen.

Maar omdat een bier u niet echt ligt is het niet slecht en wordt dit gewoon opgedronken.

Smaken verschillen nu eenmaal ...

En zoals tontin zegt: als er eens een minder brouwsel tussenzit dan zet u dit aan om het volgende keer beter te doen :thinking_face:

Hanske Naar de besteldatum wordt niet gekeken ... enkel de leveringsdatum is van belang.

In feite kon je waarschijnlijk geen BTW betalen (want het was voor 1/7 besteld) en wanneer het toekwam moest je BTW betaald hebben om aan de nieuwe EU regels te voldoen (wat je niet gedaan hebt omdat je nog niet kon :thinking_face:).

Deze verkoper was op dat moment zeker nog niet in orde met de nieuwe EU regeltjes (die nog niet van toepassing waren).

Ik heb bijna 2 maaand niets meer besteld om deze overgangsperiode te vermijden.

In het begin wist men ook nog niet goed wat de nieuwe regels precies inhielden voor ons.

Hanske Een led verlichting geeft wel veel licht maar weinig warmte. Daarom dat men ook wel eens een gloeilamp gebruikt (=veel warmte en relatief weinig licht). Ik vrees dat zijn LED lamp weinig bijdraagt aan de verwarming van z'n koelkast.

Bij mij ligt het verwarmingsplaatje onder het vergistingsvat zodat de bodem hiervan opwarmt (en uiteindelijk heel het vat).

De grootte van de koelkast speelt zeker een rol alsook de omgevingstemperatuur, kwaliteit koelkast, ...

Het zal dan gewoon wat langer duren om de ingestelde temperatuur te bereiken.

Je moet een verwarmingselement kiezen dat enerzijds niet te sterk is en ook niet blijf naverwarmen als het reeds uitgeschakeld is. Een 40à60W is ruim voldoende om een normale koelkast op te warmen.

Ik maak gebruik van deze verwarmingselementjes https://nl.aliexpress.com/item/1005002886446273.html

ik heb een inox plaatje van +-25 x 25cm genomen en deze elementen hieronder bevestigd (dmv een ander plaatje om dit tussen te klemmen).

Op de onder en bovenzijde van deze elementen (2 x 25W) had ik wat warmte geleidingspasta gedaan

Dit staat op +- 3cm hoge rubberen pootjes zodat dit niet de bodem van de koelkast raakt (en er geen vloeistof aan kan).

Dit leg ik onderaan de koelkast zodat de warmte kan stijgen.

Heb dit reeds in 2 kasten gebruikt en dit werkt perfect.

springerke wanneer je iets besteld :

- van binnen de EU dan is er geen probleem

- zoniet moet de verkoper de nieuwe EU regelgeving volgen. Dit kun je (normaal) zien bij de afrekening. Bij Amazon.nl (en bij Ali) zie je een bijkomende lijn verschijnen van aangerekende BTW (die er vroeger niet was).

Volgens mij zijn nog niet alle verkopers op deze platformen conform deze nieuwe regelgeving (en hier krijg je dan ook geen BTW lijn te zien). Dus je moet zien per verkoper of hij conform is met deze nieuwe regelgeving of niet.

Dit lijkt te kloppen op Amazon.nl en volgens patrik_claes zal dit op Ali hetzelfde zijn.

springerke Was er een apparte BTW lijn te zien bij de afrekening van uw item ?

En vandaag m'n 3de pakje van Amazon.nl ontvangen.

Dit pakje komt ook van buiten de EU voorgaande op de naam van de verkoper (Lin Sun).

Ook hier geen extra administratiekosten moeten betalen.

Ik heb voor het item wel +- 5euro meer betaald dan voorheen. Ik denk de BTW en een stukje inklaringskost.

Amazon.nl lijkt (althans voor sommige verkopers) in orde te zijn met de nieuwe EU regelgeving.

Nu afwachten voor m'n pakjes bij Ali.

Het is vooral "verwarrend" en als koper wordt je gewoon in het ongewisse gelaten ...

Is die verkoper "in regel" ? wie zal het zeggen.

Sinds 1 juli heb ik 2 aparte items toegestuurd gekregen via Amazon.nl.

BTW betaald (zoals ook aangegeven op het scherm) en geen extra inklaringskosten betaald.

Een derde pakje is onderweg ...

Op Ali heb ik nu ook 3 bestellingen geplaatst.

Ook op alle 3 items (net zoals bij Amazon.nl) extra BTW betaald (zoals ook weergegeven op het scherm) en nu afwachten wat het verder gaat worden.

Achter de BTW lijn staat er een vraagteken met de uitleg over de nieuwe EU regelgeving van 1 juli ... dus het lijkt in orde te zijn maar vooral ... afwachten wat het geeft.

Bij Ali had ik de laatste maand geen bestellingen meer open staan gezien de nieuwe regeltjes één groot rookgordijn waren (en nog).

Naar analogie met Amazon.nl hoop ik hier ook geen extra inklaringskosten te moeten betalen maar dat kan ik heden nog niet bevestigen.

Volgens mij zijn de verkopers (individueel) aan het omschakelen op deze platformen om in regel te zijn met de nieuwe EU regelgeving.

Bij sommige van de verkopers zag ik echter nog geen BTW lijn verschijnen.

Deze heb ik wijselijk links laten liggen ...

Dan ben je zeker dat je achteraf "gesjareld" gaat worden :-)

Gisteren toch nog enkele zaken aangekocht bij Ali en ook een vreemde vaststelling gedaan.

Als men een item koopt (Buy / koop) bij Ali krijg je een extra BTW lijn te zien (met een vraagteken achter die zegt dat vanaf 1 juli andere regelgeving is ...).

In dit geval betaal je dus extra BTW en zou het in principe correct moeten zijn (=geen verdere inklaring).

Plaats je het item echter eerst in uw (wish list / verlanglijst) en koop je het item vanaf deze locatie dan wordt er geen BTW aangerekend (en komt ook geen BTW lijn op het scherm te staan) en vermoed ik dat je later de pineut bent.

Is dit nu een bug op de website of ... ik weet het niet echter dit is wel verradelijk.

Nu even afwachten als de items geleverd zijn. Ik heb voor allen BTW betaals dus dit zou Ok moeten zijn.

Kun je dit ook toepassen als je gebruik maakt van korrelgist ?

Stel na 14 gisten hevel je het jongbier over om te gaan lageren.

Op dat ogenblik zou je, als je alles overgeheveld hebt, wat gist in een flesje kunnen doen om later te gebruiken. (stel dat je enkele brouwsels met een zelfde gist wil maken).

Vragen:

- is dit mogelijk?

- kan je deze herwonnen gist een maand in de koelkast bewaren?

- welk gedeelte uit uw gistemmer moet je in principe juist bijhouden? het bezonken gedeelte (de koek) of het vloeibare gedeelte juist boven deze gistkoek?

Ik veronderstel dat je dan de dag voor je gaat brouwen de gerecupereerde gist bij uw opkweekwort giet en deze methode gebruikt om een giststarter te krijgen die je bij uw nieuw brouwsel gebruikt.

Een bedenking die ik me wel maak is dat je dan uw hop misschien iets moet aanpassen aangezien je 1L meer wort hebt in uw brouwsel.

Heeft iemand dit al geprobeerd ?

Ik denk dat ieder systeem zijn voor en nadelen heeft.

Zodra je een brouwsysteem hebt met automatische temperatuursregeling heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt om vlot te kunnen brouwen of het nu een 2/3 pannen of automaat betreft.

De afwas achteraf blijft +- hetzelfde :-)

Ja, het is een zooitje en ik denk dat zelfs de douane niet meer weet hoe ze dit gaan bolwerken ...

En dan gaat het over een Europese maatregel waarbij ieder land zijn eigen tarieven heeft ??? ... en Bpost is weeral de grootste slokop.

Ik hou m'n koopwoede nu ook zoveel mogelijk onder controle maar soms kan je niet anders.

Bij m'n laatste brouwsel m'n circulatiepompje naar de kn***** gedaan, laten droog lopen.

Gelukkig heb ik nog een reserve liggen maar deze zou ik dan terug willen aanvullen met een nieuwe reserve.

Zonder pompje kan je nu eenmaal niet leven ...

Wat mij nu een beetje tegen de borst stoot is dat de koper "blindelings" het risico moet nemen om op een bepaalde webshop iets te kopen ook al heeft hij niet de controlemogelijkheden om te zien of deze webshop voldoet aan de EU regels of niet.

Het zou toch véél eenvoudiger zijn mocht men kunnen zien bv aan de hand van een logo of dergelijke dat een webshop "in regel" is met de nieuwe EU richtlijnen ... niet dus. Of een lijst van websites waar je op kan terugvallen.

En om dit nu aan een chinese verkoper te vragen ... die zeggen toch altijd ja :-)

springerke op welke webshop had jij gekocht ?

Ik heb recent nog enkele zaken aangekocht op amazon.nl en hierop moest ik niets betalen. Bij deze artikelen stond "Prijzen zijn inclusief BTW". Moet men hierop verdergaan ?

Rudy,

wat ik ook heb gedaan is onderaan de koelplaat enkele gaten gemaakt in de box (waar alles is in gebouwd) waar verse/koele buitenlucht kan aangezogen worden.

Bovenaan de box heb ik een kleine ventilator geplaatst die de lucht uit de besturingskast (box) uitzuigt. Hierdoor wordt er steeds koele lucht van buiten onder de koelplaat naar binnen aangezogen.

Als koelplaat heb ik gewoon een inox plaatje van 1mm dikte en 20x20 gebruikt.

Na het maischen en het koken voelt deze uitstromende lucht gewoon nog koud aan = geen warmteontwikkeling.

Je moet gewoon zien dat er genoeg warmteafvoer kan gebeuren.

SSR's moeten hun warmte kunnen afvoeren en als dit niet (of onvoldoende) het geval is dan begeven ze het (of vliegen ze in de fik).

Gelukkig heb je dan bier om te blussen :-)

Onze chinese vrienden melden het piek vermogen op hun SSR's en niet het continue vermogen en dat is een groot verschil.

Ik koop gewoon altijd SSR van 40 of 50A. Zo ben ik zeker dat deze SSR voldoende zwaar zijn.

Voor m'n ketel van 2300W gebruik ik een 50A SSR en voor de 1800W warmwaterketel een 40A.

Deze worden zelfs na meer dan een uur gebruik niet warm. Deze zijn gewoon gemonteerd op een vlakke inox plaat van 20x20cm.

Rudy M Deze chinese 4OA (= 20A) zal ook nog volstaan. In een huis zijn de zekeringen zelfs maar 16A (of uitzonderlijk 20A). Vul uw ketel met water en breng hem aan de kook voor een half uurtje. Controleer dan of uw koelvin warm wordt. Tip: tussen ahterkant SSR en koelvin een beetje warmtepasta tussen doen om een betere warmtegeleiding te hebben.

Tijdens het spoelen stel ik de temp van de maischketel in op 78-80°C. Hierdoor blijft die op temperatuur.

Ik trek de moutkorf omhoog zodat die nog net in het wort hangt en voeg regelmatig spoelwater toe zodat het moutoppervlak net onder water blijft. Meer kun je niet doen lijkt me. Het spoelwater zelf is +-90°C.

De snelheid van spoelen kies je ook niet volledig zelf.

De ene keer zal het sneller/trager gaan dan de andere keer naargelang de samenstelling en dikte/hoeveelheid mout en de afmetingen van de brouwinstallatie/moutkorf.

Je zou gewoonweg een kleine dompelpomp (per fermenter) kunnen aansturen met uw STC-1000/inkbird die gewoon het regenwater naar boven pompt en door het koelelement van betreffende fermenter stuurt.

U laat dit water dan gewoon teruglopen naar uw regenput.

Deze dompelpomp moet zo laag mogelijk in uw regenput staan (op een 10-tal cm van de bodem voor eventueel vuil) en moet voldoende opvoerhoogte hebben om uw water opgepomp te krijgen door uw koelelement.

Belangrijk is wel dat de temperatuur van uw regenwater natuurlijk (enkele graden) lager liggen dan de beoogde temp dat je wil halen in uw fermenter anders heeft het weinig nut.

Mocht je reeds een pomp hebben aangesloten op uw regenput dan zou je ook gebruik kunnen maken van een elektrische bediende klep/kraan (per fermenter) die het water doorlaat naar de desbetrefende koeler (en dit dan terug laat lopen in de regenput).

Alles hangt natuurlijk een beetje af van de situatie.

Op 20/06 heb ik 22L Tripel (8.5%) weten te bottelen.

Eind SG na gisting was 1.007 zoals ook aangegeven in brouwhulp.

Binnen een weekje al eens een "kwaliteitscontrole" uitvoeren :-)

Volgende brouwdag staat op de planning voor begin volgende maand.

Dan gaan we eens een hoppig blond biertje proberen te brouwen.

Mijn Inkbirds staan op 0,3° bij zowel koelen als verwarmen, da's 0,6° verschil tussen af- en aanslaan,

Veel hangt ook af van het soort koelkast en verwarmingselement dat je gebruikt.

Om het steeds "aan/uit" schakelen (ping-pong) te vermijden trek ik daarom de verwarming of koeling netsnoer uit naargelang de situatie:

- als de koelkast de neiging heeft om te verwarmen -> enkel koeling insteken (vooral de eerste dagen van de vergisting)

- als de koelkast de neiging heeft om af te koelen -> enkel verwarming insteken (na de hevigste hoofdvergisting).

Als je een verwarmingselement gebruikt dat zelf ook veel warmte opneemt (bv een verwarmingsplaat) dan heb je het effect dat de verwarming nog iets zal naijlen zelfs al is dit verwarmingsapparaat reeds uitgeschakeld op de gewenste temp.

Langs de andere kant heb ik gezien bij m'n koelkast dat de temperatuur nog +-0.7°C verder daalt (ook al is de koelkast mooi uitgeschakeld geweest op de gewenste temperatuur).

Als ik hier 0.3°C zou instellen voor verwarmen/koelen dan zou de koelkast eerst gaan verwarmen (en té warm worden). Vervolgens zou de koeling aan slaan (en te koud worden) en dan terug de verwarming ... en terug koelen ...

Dit gedrag moet je vermijden door de parameters wat bij te stellen (=slecht voor de koelkast en de inkbird/stc-1000).

Rudy M en nog een voordeel hiervan is dat je eventueel de defecte IC kunt vervangen of een zwaardere IC in de SSR kunt steken.

Verder heb ik ergens gehoord/gelezen dat je best deze SSR aanstuurd met <= 12V (alhoewel er op de SSR staat tot 32V).

Anders riskeer je dat de interne electronica in de SSR te warm gaat worden.

Ik heb mij enkele dagen terug enkele spullen gekocht op Amazon.NL

Bij dit artikel stond vermeld dat de BTW reeds verrekend was.

Het pakket komt uit China heb ik gezien in de begeleidende mail met leveringsdatum midden juli.

Ik zal nu aan den lijve kunnen ondervinden wat het "effect" is van deze vermelding en of ik al dan niet moet bijbetalen.

mbroek dat is natuurlijk een makkelijke manier om de verantwoordelijkheid te leggen bij de koper. Stel dat de verkoper zegt dat "alles Ok is" en achteraf moet je toch betalen ga je dan dit bedrag bij de verkoper kunnen recupereren ? ik zie het al gebeuren ....

Begin juli komt er elk jaar een inmaakketel van Silvercrest in aanbieding op de webshop van Lidl, kost zo'n 60 euro, 1800 Watt. Ik gebruik die al een aantal jaren als maischketel, maar kan ook dienen als warmwaterketel.

Ik gebruik ook deze ketel als warmwaterketel.

Ik heb er wel alle electronica uitgehaald zodat hij direct op 100% vermogen begint te warmen.

Enig nadeel is dat dit een emaille ketel is en dat de tempsensor in het midden op de bodem van de ketel staat maar buiten dit doet hij zijn job goed.

Woodturner ikzelf heb geen Inkbird maar de instellingen komen zowat overeen met een STC-1000.

Uw compressorvertraging zou ik op 3 min standaard houden.

Met deze instellingen ga je beginnen:

- koelen als de temp > 21°C (zet gewoon de koelkast op 2-3°C, dan staat deze gelijk goed om te gaan cold crashen (noemt dit zo ?) zonder inkbird)

- verwarmen als de temp < 19°C

Eerst moet je zorgen dat je de gewenste vergistingstemp (bv 18°C) in uw koelkast krijgt. Nu kan de vergisting van start gaan.

Eénmaal deze temp bereikt is volg ik wat Serge hier ergens neergeschreven heeft:

- in het begin van de gisting steek ik enkel de koeling in.

De temp in de koelkast gaat door de hevige vergisting willen stijgen en dit moet je tegengaan.

- nadat de hevigste vergisting voorbij is steek ik de verwarming en de koeling in.

Hier ga je normaal gezien eerder moeten verwarmen om de temperatuur te behouden (tenzij de omgevingswarmte uw koelkast gaat helpen opwarmen).

De 3 delige watersloten die ik in gebruik gehad heb waren die van BMS

Serge ik zie dat deze watersloten gemaakt zijn van die heel heldere "glazen" plastiek.

Deze plastiek is inderdaad erg breekbaar. Je hebt hierin ook drinkbekertjes .... en deze zijn ook erg breekbaar.

Ik heb echter dezelfde uitvoering maar dit is eerder in wazige "soepele" plastiek (en dus veel sterker).

Voorts is hier ook een dunner stukje buis aan (9 mm ?) om dan over te gaan in 10 mm.

Tannhauser ik veronderstel dan dat je het toe te voegen water eerst even kookt, laat afkoelen en dan in het gistvat toevoegd.

Pas je ook de PH waarde aan van dit water ? zoja, naar welke waarde ?

Kwestie van hop en alcoholgehalte: geef je dan in het brouwprogramma in dat je bv 30L gaat brouwen (en maar max 25L in de ketel krijgt) en achteraf dan 5L water toevoegd op het moment dat je het wort in het gistingsvat laat lopen.

Ambibenderix Je kan het altijd beleefd vragen of dit onder garantie valt ? als uw ketel echter niet meer onder garantie hersteld/vervangen wordt kun je nog altijd de temperatuurregelaar er gewoon uithalen en steeds "op volle kracht" gaan verwarmen. Voor te spoelen heb je water nodig > 80°C en is het Ok zolang het water maar warm genoeg is.

Dit heb ik ook bij mijn warmwaterketel zo aangepast.

Ik heb de stekker van de ketel wel vervangen met eentje met een schakelaar op waarmee ik de ketel kan aan/uit zetten.

Dit werkt althans voor mij perfect.

Tot 22 euro 4 euro extra

Daarboven dus 13

Yes. 🥺😡

Dude Ik lees dit zo niet. In het artikel staat dat het "standaard" 13 euro is voor goederen > 22 euro en dat ze nog niet weten hoeveel ze gaan aanrekenen voor goederen < 22 euro.

Met wat geluk ben je er met 4 euro vanaf maar het kan evengoed 13 euro worden als "standaardtarief" voor alles < 150 €.

Wij zijn altijd de klos ...

En het ergste van de zaak is dat je geen andere keuze hebt dan bij hen langs de kassa langsgaan ...

Dit noemt men dan een monopoliepositie ... :thinking_face:

Ik heb daarom de laatste maanden wat extra onderdelen aangekocht als reservestukken (pomp, temp. sensor, STC-1000... ) zodat ik nu enkele jaren verder kan.

Het enige wat ik mij nu nog moet aankopen is een zware pneumatische cilinder om de kurkjes op het flesje te duwen voor mijn bottelmachine maar deze kost toch > 22€ dus dit maakt niet zoveel verschil.

Het is wat het is en we kunnen hier jammer genoeg niets aan wijzigen ...