Berichten van JensD

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Nu wil ik deze nog een keer brouwen, met weinig aanpassingen, ik wil nog een poging gaan doen om de westmalle gist op te kweken, en ik zou deze graag net iets meer body/dikker mondgevoel geven.

Alleen weet ik niet zo goed wat ik moet aanpassen om dat te bereiken. Tips?

Hoger maïschen, andere gist, kleine hoeveelheid ongemouten tarwe/haver toevoegen,...?

We hebben hier 16l 'strong dark belgian ale' na de eerste fermentatie week op 11,2% ABV staan. Er zijn nagenoeg geen resterende suikers meer (SG 1.000). Bij het bottelen gaan we whisky toevoegen dus met priming suiker zal het eindresultaat vlot over de 12% gaan. Ik ben met drie ideeën aan het spelen. Het eerste idee is om een sample uit het vat op te kweken waardoor we de moedergist (mangrove m41) terug kunnen toevoegen bij het bottelen. Het tweede idee is om een zakje 'mead' gist te gebruiken (tolerantie tot 16% maar produceert veel esters) en het derde zou het aankopen van een neutrale wijngist zijn.

Het verdict na twee weken op de fles:

VISUAL: Dark yellow color with a moderate haze, a small amount of white foam, and light lacing.

AROMA: Honey, caramel, and pie crust and orange.

TASTE: Gentle sweetness, mildly bitter, and slightly bitter linger.

MOUTHFEEL: Medium body, some tingling carbonation, and moderately mouthwatering.

Medemogelijk gemaakt door de 'DraughtLab' app😄

Voor de geïnteresseerden. Geen idee of dit al algemene kennis was maar hier zijn mijn bevindingen. Door de flesgist van Hopus op te kweken kreeg ik eerst een snelle (saisonachtige) vergisting met de daarbij horende aroma's. Na een grote maand in secundaire fermentatie heb ik ze overgeheveld naar flessen. Nu na twee weken begint er zich toch een pellicle te vormen in de hals. Ofwel is een bacterie de schuldige of er zat toch brettanomyces in de gistmengeling. Ik had dit niet verwacht dus had mijn priming suiker ook niet aangepast. Wat mij tot de conclusie brengt dat er potentiële knallers in mijn kelder liggen🥳. Joking aside. Ik zal ze wekelijks controleren en opnieuw afsluiten zodat het CO2 overschot weg kan.

Heb bij mijn laatste bieren toch opgemerkt dat de kleur na een 6tal weken een stuk donkerder oogt dan in het begin. We hebben het hier over bottelen met een afvulpijn naar flesjes. Uit nieuwsgierigheid werd er ascorbinezuur gekocht om het effect op houdbaarheid en kleurgehoud te bekijken. Daarom wil ik een batch (17l) splitsen in een groep met en zonder ascorbinezuur.

Hoeveel gram of ppm/l lijkt er voldoende om de test te doen? In mijn bronnen is er hierover geen consensus.

Ik heb me ooit laten vertellen (en sindsdien ook gewoon zo gedaan) dat die gestoomd/gewalst zijn en je ze daarom niet apart meer hoeft te verstijfselen.

Havervlokken van de Colruyt zijn in mijn ervaring wat gevaarlijk in dat opzicht. Tweemaal meegemaïscht en tweemaal niets van schuim gehad want ik was ook van die indruk dat je niets speciaals moest doen. Serge heeft me hiermee ferm geholpen in 'Jovaru(TM) wit'. Zeker eens bekijken!

Met Belle saison en de Mangrove Jack variant heb ik ervaring. Geen van beide gaven de schuurgeur zoals ik die nu waarneem bij de flesgist van Hopus. Bij het maken van een Hopus kloon werd in der tijd ook rap naar een saison gegrepen. Nu begrijp ik waarom.

Geur en smaak (maar vooral de geur) zijn zelfs na een week al een wereld van verschil. De onprettige tonen zijn duidelijk minder en maken plaats voor een alcoholisch aroma die ik vooral ken van wijn. Ook zijn de schuurgerelateerde aroma's veel duidelijker geworden wat zeker niet stoort. Ben zeer benieuwd om de evolutie verder te volgen.

Strak begonnen op 1.050 zoals het recept voorschrijft. Na een week is dit volgens de refractometer 1.021 wat na de nodige correctie op 1.003 uitkomt. Veel lager dan de voorspelde 1.008. Aroma's zitten goed (enorme fruitige toetsen die aan sinaas en mango doen denken) dus ik durf momenteel nog niet aan een infectie denken. Het witbier staat rechts op de foto. Een saison met Brett links welke drie weken geleden werd gebrouwen. Beide zitten nog in hun fermentor.

Sinaasappel schillen en koriander worden inderdaad vaak op het einde (ong. 5 min.) meegekookt. Serge heeft mij in het onderwerp 'Jovaru (TM) wit' mooi uitgelegd wat je het beste doet met havervlokken. Want daarmee moet je opletten om je schuim niet om zeep te helpen.

Uit een Hopus flesje heb ik de gist opgekweekt en zag dat de fermentatie snel en vlot verloopt. Ik had er dus goede hoop in dat dit een hoofdgist en een S. cerevisiae soort is. Na een week gisten bracht deze gist de dichtheid al mooi van 1.066 naar 1.009. Leek me geen probleem. Nu zijn we week twee, ik nam eens een staaltje om de geur en smaak te beschrijven. De smaak is licht kruidig en neigt lichtjes naar kaas terwijl de geur aan kots en zweterige paarden doet denken. Ik heb hierin geen ervaring maar ga uit van brettanomyces. De dichtheid blijft op 1.009 steken en de fermentatie gaat door in een plastiek vat.

Hoe kuis ik na het bottelen mijn vat terug uit om verdere verspreiding van Brett (en andere) tegen te gaan? Kokend water ingieten en een halfuurtje laten staan?

Ook kan er bij Brett een pellicle vormen in het flesje. Kan dit kwaad? Kan dit voorkomen worden?

Hoelang heeft het bier op fles (bij kamertemperatuur) nodig om op zijn best te komen? Zal de kotsgeur afnemen?

'Milk the funk' is een zeer leerzame bron maar zoek toch wat advies van ervaren rotten:winking_face:

Voila 18l ipv 19l in het gistvat. Kwaliteit boven kwantiteit. Knal op de voorspelde 1.050 dus de stappen waren lang genoeg. Na het brouwen wat 2de generatie gist aan de kant gezet voor toekomstige experimenten.

Heb de hoeveelheid haver inderdaad beperkt door een restje tarwemout toe te voegen. Op de site staat dat Jovaru bij +-30°C gepitcht mag worden. Moet ik de fermentor een deken ofzo geven om het warm te houden:grinning_face_with_smiling_eyes:? Want ik heb nog geen temperatuurregeling.

Het recept, waarschijnlijk morgen brouwen. Ik ben benieuwd of het maïsch schema m'n schuim zal redden. Tot nu toe is dat met havermout uit de Colruyt nog niet gelukt. Bij gebrek aan beter zal de koriander in poedervorm gebruikt worden.

Overleven om direct te pitchen in 20l wort. Normaal gezien wordt er wel binnen de twee weken gebrouwen. Bij het pitchen kan ik dan een deeltje achterlaten om met een glycerol mix in te vriezen.

Serge merci voor het maïsch schema! Dat zal me heel wat ontgoocheling gespaard hebben. Ik zal het aandeel havermout proberen te minimaliseren (denk dat ik nog wat tarwe heb liggen) maar het zal sowieso een aanzienlijk deel zijn.

De hop zal ook anders zijn dan wat het recept voorschrijft maar ben er nog niet aan uit welke precies. Het uiteindelijke recept zal ik later posten.

Het was niet de bedoeling om de starter te top cropping. Wel uit de fermentor als dat zou lukken. De starter staat nu al bijna een dag op de DIY magneetroerder in een warm waterbad. Vanavond koel zetten in de frigo tot de brouwdag. Is Jovaru hetzelfde als andere gist (max. 2 weken in de frigo) of kan het langer overleven?

Ik wil de tarwe in het recept vervangen door ongemoute havermout. Dit zal normaal gezien de krausen minimaal beïnvloeden door een 20' rust op ong. 55°C te houden, correct?

Voor de eerste keer staat een witje op mijn planning. Het idee is om het recept van Omega Yeast Lab te gebruiken met Jovaru gist (met veel dank aan Serge!). Een klein staaltje gist heb ik wakker gemaakt met 100ml appelsap. Nu staat het rustig te draaien in een warm waterbad op de magneetroerder. Het plan is om een deeltje van de starter opnieuw in te vriezen en de rest te gebruiken. Mijn bestelde warmteplaat heeft vertraging opgelopen dus er is geen temperatuurregeling. Zijn er zaken waarop ik extra goed moet letten met deze gist en dit recept? Is het gemakkelijk om aan top cropping te doen? Ik heb gelezen dat het hoogtepunt van krausen rap passeert.

Is er een verband tussen het gebruik van ongemouten havervlokken en het uitblijven van high krausen? Krausen is de schuimlaag tijdens de fermentatie op het jong bier. Ik gebruik nu voor de tweede maal bovengist en havervlokken. Voor de tweede keer zie ik amper een krausen vormen. De eerste poging had een lichtzuur bier zonder schuimstabiliteit tot gevolg. De saisongist (de gebruikte gist) kan een zuur kantje opleveren maar ik begin toch een infectie te vrezen. Ik heb eens gelezen dat olie uit de haver schuimvorming tegenwerkt. Iemand ervaring hiermee?

Geen probleem van gist, na zo een relatief korte periode heb je niet echt bottelgist nodig.

Dat boterachtige mondgevoel kan duiden op diacetyl. Zie ook hier

Dankzij de hulp heb ik het probleem weten te lokaliseren. Ik verdenk het niet goed kuisen van de afvulpijp voor het zorgen van een infectie die inderdaad diacetyl aanmaakt. De lijnen worden altijd gespoeld met zeepwater waarna ze met een ontsmettend product behandeld worden. Ik neem aan dat dit onvoldoende is en er effectief nood is aan het gebruik van een borstel of iets dergelijks om de fijne buizen schoon te maken?

Ik had hetzelfde met een Duvel kloon maar door het rare boterachtig mondgevoel kwam oxidatie als eerste in me op. Achteraf gezien kan het ook een bottelgist probleem geweest zijn. Het jongbier heeft drie weken in de gistemmer gezeten op kamertemperatuur met tot slot twee dagen op frigo temperatuur. Is dit voldoende om de hoofdgist volledig te doen neerslaan en problemen te geven in de fles?

Zijn er brouwers die meedoen? Een gratis zakje gist in ruil voor de tijd van het brouwen, aankopen van grondstoffen en opsturen naar het Verenigd Koninkrijk leek voor mij niet echt de moeite waard. Ik ben wel heel benieuwd naar het karakter van de Verdant IPA gist. Zijn er trouwens wedstrijden wat dichter bij huis? Naast de alombekende forumwedstrijd natuurlijk 😉

Verder dan de 1,003 kwam hij niet. Hij ging de fles op met casonade suiker voor de carbonatie. Achteraf bleek dit niet zo'n smakelijke keuze te zijn want na twee weken rijpen lijkt het bier een casonade-achtige nasmaak te hebben.

Hopelijk post ik dit onderwerp onder de juiste rubriek en anders mag hij gerust verwijderd worden.

Ik kwam laatst de website tegen van Scott Janish waarop gigantisch veel recepten van bekende bieren staan (bv. Gouden Carolus Classic, Westvleteren, Gulden Draak Quadruple,...). Hoe dicht komen deze recepten in de buurt van the real deal? Iemand al ervaring/succes mee gehad?

Brewking installeren op je smartphone en dan rekent die dat steeds voor je om. Je zit nu op SG 1,003 als ik het goed heb uitgerekend.

Brewking staat al op de gsm. Minimalistisch maar super handige app!

Daar gaat in de komende week nog wat af, dus nog even geduld hebben ;-)

Je zit op 95% trouwens.

Dus de vergistingsgraad op het gistzakje is de schijnbare en niet de werkelijke?

Update: De vermeende 'stall' bleek het gevolg te zijn geweest van onwetendheid. Tijdens de brouwdag zijn de maatkolf en hydrometer tegen de grond gegaan en heb ter vervanging een refractometer gekocht. De SG van 1.025 las ik af zonder te corrigeren voor de aanwezige alcohol. Les geleerd!

Als ik het niet mis heb is dat met SG 1.060 een werkelijke vergisting van 80%. Dus we hebben nog even te gaan. Mangrove Jack vertelt ons dat de vergisting tussen de 85-90% vergisting zal landen. Om knallende flesjes te voorkomen blijft het gistvat nog even staan😁

Drie dagen dryhoppen is aan de krappe kant volgens mij. Doe maar gerust een week hoor, kan zeker geen kwaad.

Daar twijfel ik niet aan. Een week zal zeker geen kwaad kunnen. Leuk weetje: verschillende bronnen geven weer dat de geextraheerde concentraties na 24 uur erg laag zijn. Contacttijd lijkt me dus meer een praktische kwestie. Zijn er mensen die, door verschillende contacttijden, significante smaakverschillen hebben gemerkt?

Dat gezegd zijnde. Ik ben van plan om een deeltje van de gebruikte dryhop als bitter hop in de volgende batch te gebruiken . Heeft iemand hier ervaring mee?